Filtreringens ABC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kilova
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #16
    Jag har inte gjort rent mitt filter ( Blå filtermatta bakom hela bakgrunden) sen jag startade mitt 375 år 1993 och det funkar fortfarande perfekt till mina troffar..
    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av kilova
      Jag har inte gjort rent mitt filter ( Blå filtermatta bakom hela bakgrunden) sen jag startade mitt 375 år 1993 och det funkar fortfarande perfekt till mina troffar..
      härligt 16 år, ja det är skoj att det finns fler än jag som har bra erfarenheter utav filtermattorna. men kilova kan du inte utveckla det lite mer varför inte dina mattor sätter igen sig, vad matar du med? hur ofta byter du vatten?Janne
      Senast redigerad av malawijanne; 23 maj 2009, 14:28.

      Kommentar

      • Aqua_Max
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 108

        #18
        Malawijanne, jag undrar om du haft någon längre tids strömavbrott, eller längre tids cirkulationsavbrott, både vatten och luft, av någon anledning? Hur påverkas dina stora filter (som ej rengjorts på 15 år) under tiden för strömavbrottet och hur går det med fiskarna och filtrena EFTER att stömmen kommer tillbaka om du INTE rengör filtrena innan strömmen går på igen? Utifall du har flera erfarenheter från olika långa stömavbrott får du gärna berätta om det exempelvis är skillnad mellan om avrottet varar några timmar eller några dygn, eller har du något eget elagreggat eller batteridrivna luftpumpar etc som backup?

        Förutom skillnad på foder anser jag att det även är viktigt i sammanghanget att man tänker på att det kan vara stor skillnad om man kör exempelvis malawikar med tegelrör som inredning än om man har regnskogsstuk på akvariet med mycket rötter och malar som gnager på rötterna, vilket bildar organiskt slam som bökar igen filter. Det gör också skillnad om man har grus på bottnen som man slamsuger ibland i samband med vattenbyte, eller om man exempelvis har finkornig sand där det inte samlas slam på samma sätt utan smutsen hamnar mest på ytan och går sedan in i filtret istället för att sedimentera. PH-värdet gör säkert också skillnad.
        ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #19
          Ursprungligen postat av Aqua_Max
          Malawijanne, jag undrar om du haft någon längre tids strömavbrott, eller längre tids cirkulationsavbrott, både vatten och luft, av någon anledning? Hur påverkas dina stora filter (som ej rengjorts på 15 år) under tiden för strömavbrottet och hur går det med fiskarna och filtrena EFTER att stömmen kommer tillbaka om du INTE rengör filtrena innan strömmen går på igen? Utifall du har flera erfarenheter från olika långa stömavbrott får du gärna berätta om det exempelvis är skillnad mellan om avrottet varar några timmar eller några dygn, eller har du något eget elagreggat eller batteridrivna luftpumpar etc som backup?

          Förutom skillnad på foder anser jag att det även är viktigt i sammanghanget att man tänker på att det kan vara stor skillnad om man kör exempelvis malawikar med tegelrör som inredning än om man har regnskogsstuk på akvariet med mycket rötter och malar som gnager på rötterna, vilket bildar organiskt slam som bökar igen filter. Det gör också skillnad om man har grus på bottnen som man slamsuger ibland i samband med vattenbyte, eller om man exempelvis har finkornig sand där det inte samlas slam på samma sätt utan smutsen hamnar mest på ytan och går sedan in i filtret istället för att sedimentera. PH-värdet gör säkert också skillnad.
          jag hade ett strömavbrott den 17 november för några år sen, det var då det snöade rätt så mycket i göteborg, srömavbrottet varade i 30 timmar, jag gjorde inte rent ett filter,jag bara satte igång alla pumpar när strömmen kom tillbaka. Inte en enda fisk blev sjuk eller dog.
          ang, sand så gör jag aldrig rent sanden eller slamsuger,och jag har både vanlig brun finkornig sand och vit korallsand, men jag har inte mycket sand i mina baljor ca en cm högt ungefär.
          Och det är som både du och patrik skriver, så är det andra förutsättningar om man har växter och annan typ av fisk eller matar med något annat foder, ja det är många parametrar som påverkar.Janne

          Kommentar

          • Aqua_Max
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 108

            #20
            > srömavbrottet varade i 30 timmar, jag gjorde inte rent ett filter,jag bara satte igång alla pumpar när strömmen kom tillbaka. Inte en enda fisk blev sjuk eller dog.

            Imponerande!

            I artikeln "Filtreringens ABC" på sidan 31 är det några meningar i mitten av sidan som jag tycker verkar stämma väl in på hur dina filter fungerar i kombination med vattenbyten för att avlägsna slutprodukten från filtrena som i artikeln kallas "osynlig mindre skadlig skit".
            ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Aqua_Max
              > srömavbrottet varade i 30 timmar, jag gjorde inte rent ett filter,jag bara satte igång alla pumpar när strömmen kom tillbaka. Inte en enda fisk blev sjuk eller dog.

              Imponerande!

              I artikeln "Filtreringens ABC" på sidan 31 är det några meningar i mitten av sidan som jag tycker verkar stämma väl in på hur dina filter fungerar i kombination med vattenbyten för att avlägsna slutprodukten från filtrena som i artikeln kallas "osynlig mindre skadlig skit".
              Nej jag skulle nog kalla att det var en lycklig omständighet som gjorde att alla mina fiskar överlevde.Jag bytte vatten på alla baljorna precis några timmar innan strömmen försvann, eftersom jag inte hade något varmvatten på den tiden, jag bytte alltid bara med kallvatten.
              temperaturen låg väl på en 21 grader så att det var bra syre i baljorna, hade det varit 27 grader då hade det säkert dött fisk för mig.
              Sedan gjorde jag en sak till jag satte för fönstrerna med filtar så att det blev mörklagt i lokalen, då blev inte fiskarna så aktiva, då sparade jag lite syre där, ja det var inga roliga 30 timmar det.Janne

              Kommentar

              • kilova
                Användare
                • april 2002
                • 327

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                härligt 16 år, ja det är skoj att det finns fler än jag som har bra erfarenheter utav filtermattorna. men kilova kan du inte utveckla det lite mer varför inte dina mattor sätter igen sig, vad matar du med? hur ofta byter du vatten?Janne
                Matar mycket med havregryn samt har en mix gjord även den på havregryn och lite pellets ibland byter vatten ca var 10 dag.
                Samt att jag har en bit filtermatta som insug i bakgrunden.denna tvättar jag när vattnet har svårt att ta sig förbi ca 1 ggr om året..
                Tropheus moori golden kazumba F1
                Tropheus dubosi F1
                Tropheus Chaitica F1
                Tropheus red chimba F1
                Tropheus black pemba F1
                Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                Tropheus moori bärnsten F1
                Tropheus moori kejsare
                Mvh Kim

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Nej jag skulle nog kalla att det var en lycklig omständighet som gjorde att alla mina fiskar överlevde.Jag bytte vatten på alla baljorna precis några timmar innan strömmen försvann, eftersom jag inte hade något varmvatten på den tiden, jag bytte alltid bara med kallvatten.
                  temperaturen låg väl på en 21 grader så att det var bra syre i baljorna, hade det varit 27 grader då hade det säkert dött fisk för mig.
                  Sedan gjorde jag en sak till jag satte för fönstrerna med filtar så att det blev mörklagt i lokalen, då blev inte fiskarna så aktiva, då sparade jag lite syre där, ja det var inga roliga 30 timmar det.Janne
                  Det var nog en del tur med där, tror jag också. En sak som inte framkommer helt tydligt i artikeln är att det inte är fisken som är de stora syreförbrukarna i ett akvarium utan det är bakterierna. Nu har vi lite olika erfarenheter, men med rengjorda filter har man större marginaler som t ex vid ett strömavbrott. Har nu inte testat, men fluidised-bed ska tydligen vara oslagbara vid ett stopp. De filtren är extremt rena jämfört med filtermattan. Gissa vad som står på agendan för mig när jag bygger nytt centralfilter? Ska göra lite tester först, har hittat en rolig variant på fluidised-bed som jag vill testa. De ska kunna drivas enbart med häverteffekten, men då blir kruxet att de inte kommer igång efter ett strömavbrott. Lurar lite på magnetventiler som stängs vid avbrott, men det hörs spontant dyrt. Får se var det landar.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Jag har två saker till som jag tycker är viktiga för att få en fungerande balja.
                    Det är dom här små snäckorna som är ungefär max en cm, dom ser till att det är rent på botten, sedan är det ancistrus malar, man kan aldrig ha för många ancistrus i en balja, ja ancistruserna ser till att det är rent överallt stenar rutor filtermatterna, ja dom är verkligen kanon.Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #25
                      Jag lägger ut en bild på min projekt pump, den har nu gått i 2 år utan rengöring, kortet tog jag idag.Janne

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        Lägger ut en bild hur det ser ut med mina filtermattor.Janne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Jag lägger ut lite bilder på fiskar som är till salu, det är en firefish, det ett par som är ännu bättre som är till salu, lite rödzebra och lite hongie som också är till salu.
                          Ja nu kommer jag säkert få bastning för att jag saluför mina fiskar, men se det istället att utan mina filtermattor så hade jag aldrig fått fram dessa fiskar, en liten passning till Patrik, mina fiskar färgar lika bra, trots att jag aldrig gjort rent mina filter.Janne

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            Alltså...jag tycker faktiskt att det är nästintill att ljuga att ni aldrig rengjort era filter när du t ex, Janne, uttryckligen talat om att du slamsuger bakom filtren samt ur filtren där de står i karen.

                            Som jag skrev i en annan tråd så är det sanning med modifikation och jag tycker faktiskt att det är rejält vilseledande att skriva att ni aldrig rengjort filtren.

                            Tala om HUR ni gör för att minska rengöring av filtermaterial till minimalt istället så att nybörjare förstår..och även de som haft akvarier länge.

                            Jag hade själv yngelkar liknande det du har Janne, och jag behövde sällan eller aldrig rengöra de blå filtermattorna, MEN jag slamsög bakom filtermattorna samt att jag faktiskt fick rengöra pumparna då deras effekt minskade med tiden pga att de fick slam...

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Alltså...jag tycker faktiskt att det är nästintill att ljuga att ni aldrig rengjort era filter när du t ex, Janne, uttryckligen talat om att du slamsuger bakom filtren samt ur filtren där de står i karen.

                              Som jag skrev i en annan tråd så är det sanning med modifikation och jag tycker faktiskt att det är rejält vilseledande att skriva att ni aldrig rengjort filtren.

                              Tala om HUR ni gör för att minska rengöring av filtermaterial till minimalt istället så att nybörjare förstår..och även de som haft akvarier länge.

                              Jag hade själv yngelkar liknande det du har Janne, och jag behövde sällan eller aldrig rengöra de blå filtermattorna, MEN jag slamsög bakom filtermattorna samt att jag faktiskt fick rengöra pumparna då deras effekt minskade med tiden pga att de fick slam...
                              Ja tyvärr så har jag tröttnat på dina påhopp, så jag kommer bara att skriva detta en gång, jag kommer aldrig nånsin att debattera med dig och då menar jag aldrig.Janne
                              Senast redigerad av malawijanne; 23 maj 2009, 21:46.

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #30
                                Påhopp? Du är makalös Janne. Så larvigt...

                                Det är inte alls menat som påhopp men du är inte riktigt konsekvent och så är du faktiskt inte speciellt trevlig...på fredagskvällar..så du får nog acceptera att någon talar emot dig från gång till annan.

                                Jag ifrågasätter ditt sätt att säga att du aldrig rengjort dina filter...och sedan i andra trådar talar du om att du visst rengör dom. Detsamma gällde att det aldrig hade dött fiskar i dina akvarium...sedan kan man läsa att det faktiskt skett. Blandar du och ger så får du faktiskt förstå att det blir ifrågasatt...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...