Garage med Troffar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Johan F
    svarade
    Ikola honor

Msb, färska bilder på några olika ruvande honor från Ikola-gruppen.
    Senast redigerad av Johan F; 13 November 2010, 21:15.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av msb
    Det är nog färdigsökt nu
    Vad blev det för något

Lämna en kommentar:

• msb
    svarade
    Det är nog färdigsökt nu

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Kul o följa... har ju själv skaffat pettrisar
    Instämmer i det du skriver
    Jo jag såg att du har skaffat och söker lite fler pettrisar Vad bra att det är samma beteende hos dig.

Lämna en kommentar:

• msb
    svarade
    Kul o följa... har ju själv skaffat pettrisar
    Instämmer i det du skriver

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av specmats
    Trewasae är bland mina favoriter i släktet, kommer ihåg typ 1982 när ja såg just trewavasae för första gången på Malawi&Tanganyika import i sumpan, som en riktig "greenhorn" blev ja mäkta imponerad av dessa stora främmande ciklider.

Vore intressant och veta ifall du märker nån skillnad på dessa i jämförelse med dina troffar?
    Följande har jag observerat under några veckor med P. Trewavasae i jämförelse med troffar hos mig.

Pettrisar är;
    • Skyggare är troffar men det har vi ju pratat tidigare om, åtminstone trewavasae
    • Äter inte mer än en troffe i samma storlek. Jag trodde att de vräkte i sig betydligt mer mat än troffar, men jag kanske matar för lite
    • Uppvaktningen från hanen är mycket tuffare och mer våld än hos troffar

Det är lite vad jag har observerat den korta tiden som de har varit hos mig.

/Johan
    Senast redigerad av Johan F; 12 November 2010, 20:10.

Lämna en kommentar:

• specmats
    svarade
    -kul dock svårt att se kvaliten på fisken (och håller med, lite offtopic)
    Senast redigerad av specmats; 03 November 2010, 22:14.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Hej
    Också jag minns dessa fantastiska "daviesi". Lyckades köpa ett par, som en affär i Hfors hade tagit in, de kostade skjortan, men jag måste ju bara... Och så skulle jag flytta på dem hemma, och då tappade jag hannen i golvet. En ny gick inte att få tag på. Och efter det har jag aldrig sett den varianten igen, inte ens i böcker.
    Hej

Nä, ingen av era påminner om mina daviesi. Grävde fram ett par bilder, ni kanske får en uppfattning trots att bilderna är eländiga. De är scannade från pappersbilder från 70-talet, blekta av tidens tand.

Och, sorry för att jag ännu en gång lånar tråden.

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Ok

Ursprungligen postat av Johan F
    Dem har jag gjort mig av med, men det kommer till jul en grupp "vanliga" Kiriza.
    Kirizan du väntar på, Kommer dom från mina trakter då(Gävle)?

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Vad blev det för kul från AM i örebro
    Kompletterade med ytterligar F1ór till min Kambwimba-grupp från samma odlare/avelsgrupp.
    Det var första gången jag var hos AM. Anders han har en hel del och berätta och även mycket fina troffe-grupper har han. Bl.a. SO-odlade Ikoler, Bärnsten och Murago som såg riktigt bra ut. Om jag hade plats så skulle jag köpt en grupp.

//Johan
    Senast redigerad av Johan F; 03 November 2010, 10:52.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av doohan
    Hur går det med dina Golden Kiriza då? Länge sedan jag såg någon bild på dem!
    Dem har jag gjort mig av med, men det kommer till jul en grupp "vanliga" Kiriza.

Lämna en kommentar:

• specmats
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Daviesin har Kent i Nol haft inne några gånger genom åren, jag har även haft den.
    Men den ser ut som en johanni eastern. det kom även en tredje variant på johanni, den var lik en eastern men den hade bredare ränder, det var i princip identisk med maingano, alltså utfärgade hannar men den hade gula honor till skillnad mot maingano som alltid är blåa, yngel, honor och hannar.Janne
    Hmm..Ja tror tyvärr det var en "Mel. copycat" liksom på flera andra ställen där jag /andra har hört samma story, den här orginaltypen av Daviesi var nått extra

Lämna en kommentar:

• msb
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Har varit lite dålig med att ta bilder, håller på och renoverarar garaget. Har beställt ny garageport och dörr då det börjar bli dåliga.

I morgon bär det till Örebro för att byta lite troffar.

Skall se om jag inte kan bättra mig lite och börja ta lite bilder på fisken.
    Vad blev det för kul från AM i örebro

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Johan

Hur går det med dina Golden Kiriza då? Länge sedan jag såg någon bild på dem!

Lämna en kommentar:

• malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av specmats
    Den handlaren var nog inte så uppdaterad "Daviesi" såg inte alls ut som Interuptus utan lite som en Johanni "eastern" med längstgående band men ändå mycket snyggare med mer färg och starka breda band/ränder och som Mikael W säger har ja aldrig sett dom igen på bild/internet/irl

(eastern) http://home.cogeco.ca/~ductapediver/mt2002Chiofu_1.jpg
    Daviesin har Kent i Nol haft inne några gånger genom åren, jag har även haft den.
    Men den ser ut som en johanni eastern. det kom även en tredje variant på johanni, den var lik en eastern men den hade bredare ränder, det var i princip identisk med maingano, alltså utfärgade hannar men den hade gula honor till skillnad mot maingano som alltid är blåa, yngel, honor och hannar.Janne

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...