Ikola honor
Msb, färska bilder på några olika ruvande honor från Ikola-gruppen.
Garage med Troffar
Kollaps
X
-
-
-
Kul o följa... har ju själv skaffat pettrisar
Instämmer i det du skriverLämna en kommentar:
-
Trewasae är bland mina favoriter i släktet, kommer ihåg typ 1982 när ja såg just trewavasae för första gången på Malawi&Tanganyika import i sumpan, som en riktig "greenhorn" blev ja mäkta imponerad av dessa stora främmande ciklider.
Vore intressant och veta ifall du märker nån skillnad på dessa i jämförelse med dina troffar?
Pettrisar är;- Skyggare är troffar men det har vi ju pratat tidigare om, åtminstone trewavasae
- Äter inte mer än en troffe i samma storlek. Jag trodde att de vräkte i sig betydligt mer mat än troffar, men jag kanske matar för lite
- Uppvaktningen från hanen är mycket tuffare och mer våld än hos troffar
Det är lite vad jag har observerat den korta tiden som de har varit hos mig.
/JohanSenast redigerad av Johan F; 12 November 2010, 20:10.Lämna en kommentar:
-
Hej
Också jag minns dessa fantastiska "daviesi". Lyckades köpa ett par, som en affär i Hfors hade tagit in, de kostade skjortan, men jag måste ju bara... Och så skulle jag flytta på dem hemma, och då tappade jag hannen i golvet. En ny gick inte att få tag på. Och efter det har jag aldrig sett den varianten igen, inte ens i böcker.
Nä, ingen av era påminner om mina daviesi. Grävde fram ett par bilder, ni kanske får en uppfattning trots att bilderna är eländiga. De är scannade från pappersbilder från 70-talet, blekta av tidens tand.
Och, sorry för att jag ännu en gång lånar tråden.Lämna en kommentar:
-
-
Kompletterade med ytterligar F1ór till min Kambwimba-grupp från samma odlare/avelsgrupp.
Det var första gången jag var hos AM. Anders han har en hel del och berätta och även mycket fina troffe-grupper har han. Bl.a. SO-odlade Ikoler, Bärnsten och Muragosom såg riktigt bra ut. Om jag hade plats så skulle jag köpt en grupp.
//JohanSenast redigerad av Johan F; 03 November 2010, 10:52.Lämna en kommentar:
-
-
Daviesin har Kent i Nol haft inne några gånger genom åren, jag har även haft den.
Men den ser ut som en johanni eastern. det kom även en tredje variant på johanni, den var lik en eastern men den hade bredare ränder, det var i princip identisk med maingano, alltså utfärgade hannar men den hade gula honor till skillnad mot maingano som alltid är blåa, yngel, honor och hannar.JanneLämna en kommentar:
-
Har varit lite dålig med att ta bilder, håller på och renoverarar garaget. Har beställt ny garageport och dörr då det börjar bli dåliga.
I morgon bär det till Örebro för att byta lite troffar.
Skall se om jag inte kan bättra mig lite och börja ta lite bilder på fisken.Lämna en kommentar:
-
Johan
Hur går det med dina Golden Kiriza då? Länge sedan jag såg någon bild på dem!Lämna en kommentar:
-
Den handlaren var nog inte så uppdaterad"Daviesi" såg inte alls ut som Interuptus utan lite som en Johanni "eastern" med längstgående band men ändå mycket snyggare med mer färg och starka breda band/ränder och som Mikael W säger har ja aldrig sett dom igen på bild/internet/irl
(eastern) http://home.cogeco.ca/~ductapediver/mt2002Chiofu_1.jpg
Men den ser ut som en johanni eastern. det kom även en tredje variant på johanni, den var lik en eastern men den hade bredare ränder, det var i princip identisk med maingano, alltså utfärgade hannar men den hade gula honor till skillnad mot maingano som alltid är blåa, yngel, honor och hannar.JanneLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: