Hur man bygger en energisnål odling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #61
    Ursprungligen postat av Johan F
    Visst tror jag du gjorde någon klokare, förklaring med bild, super. Om jag inte kommer ihåg fel så behövs ett lufthål på kröken?
    Provade några "malawijanne" automatbytarsystem för något år sedan men valde att använda mig av "egen tillverkad" variant pga. nakdelen med vattenförbrukningen (miljön/energi) med just överrinningsssytem.
    Hur mycket mer vatten det går åt för att byta ut ex. 50% när man tillför mot att först tömma ur 50% sedan fylla på kommer jag inte ihåg men det blir många liter på ett år. Det finns en formel för detta hm kommer inte ihåg?

    Hälsningar

    /Johan
    Jo lufthålet är viktigt, för annars blir det hävertverkan, ja tyvärr så är det så att det blir mera jobb att stänga och öppna kranar, med det systemet du har Johan.
    Så att det gör att dom flesta som monterar automatiska vattenbytarsystem kör med överinnigsystem, och visst går det tyvärr åt mera vatten.Janne

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #62
      ja jag fortsätter väl min lilla berättelse, eftersom det bara har varit positiva kommentarer och dom negativa belackarna har lyst med sin frånvaro.
      Så det känns bra.
      Jag tänkte ta och berätta hur mycket det kostar att driva odlingen.
      Plus att jag kanske går in på vilka fiskar som jag har tyckt att det varit mest lönsamt, och om ni inte tycker att det tabubelagt, så kan jag skriva lite om hur mycket jag har fått för mina fiskar när jag har sålt av dom, ja ni kan väl skriva en rad om ni inte tycker det är lämpligt eller skriv om ni tycker det är lämpligt. Jag börja med vad det kostar att driva odligen.

      Jag börjar med elen, mitt hus tillsammans med odlingen som jag har i källaren på huset drog 43000 kilowatt, (Heter det kilowatt).
      Jag uppskattar att huset i sig självdrog 18000 kilowatt, det grundar jag på att det var ett en och ett halvplanshus på 220 kvadrat, jag själv badade bastu och bubblade en del, för att det var bra för mina leder så det kostade en del, på plussidan var att det var ett väldigt bra isolerat hus med en frånluftvärmepump med vattenburen el som var ganska effektiv på att ta vara på värmen.
      Ja då blev summan 25000 kilowatt som lokalen drog, nu är den helt klar.
      Ja hade det varit för 10 år sen när elen släpptes fri då hade det kostat 40 öre per kilowattimma inklusive moms och energiskatt summa totalt 10000kr om året.
      Ja sedan så kom miljöpartiet in med sina skatteväxlingar, då lades det på en hel del skatter, sedan när även marknaden öppnade sig i Europa.
      Då passade staten med svenska vattenfall i spetsen på att köpa upp många små elleverantörer, ja då rusade elen iväg prismässigt.
      Ja som mest så var jag väl upe i en 1.60 per kilowattimma det året låg jag på ett avtal med rörligt el, Ja jag spikade toppen Haha ha, det kostade 40000 det året.
      Och detta året så kan man låsa på 1krona . Så vi säger väl 25000 kr per år.
      Med reservation för man vet aldrig vad miljöpartiet kan hitta på, och skulle dom få bestämma då skulle det bli mycket dyrare.
      Ja går in på vatten kostnader, där uppskattar jag till ca 400 kubik per år a 18kr det blir 7200 inkl moms, dom fasta kostnader tar jag inte med för att dom finns där ändå.
      Fiskmaten det vill säga räkmix och artemiaägg ca 7000kr per år.
      Arbetskostnad ca 30 timmar per vecka 0kr, för att det var jag själv som arbetade där, och efterom jag tyckte att det var en rolig hobby så var det ingen belastning, men det var ju tur att man inte hade någon annan hobby, för att då hade det inte blivit så mycket tid tid över.
      För att man var ju tvungen att lägga ner 42 timmar i veckan på det vanliga jobbet också.
      Lokalkostnad, o kr, den var min egen.
      Lite plus på lokalkostnad man fick dra av 6000 kr per för slitage.
      Och efter som jag inte använder bikarbonat, salt, vattenberedningsmedel olika tester, startkulturer eller annan trams som zooaffärerna försöker pracka på oss så är det ingen kostnad.
      Däremot plastpåsar och syrgas är en kosnad ca 1000kr per år.
      En annan kostnad som man kanske kan åka på det är attgå 2 kurser i zoologi kostnad ca 20000, det beror lite på var man bor.
      Jag blev tyvärr aldrig kallad till en sådan kurs, och jag fattade aldrig heller var man skulle anmäla sig, så det blev ingen kurs.
      Ja sen personligen så tror jag inte att jag skulle skött mina fiskar bättre efter att ha gått en sådan kurs.
      Jag summerar.
      EL 25000 kr
      vatten 7200 kr
      foder 7000 kr
      plastpåsar och syrgas 1000 kr
      Summa 40200 kr delat i 12 blir 3350 per månad .Janne

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #63
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Med reservation för man vet aldrig vad miljöpartiet kan hitta på, och skulle dom få bestämma då skulle det bli mycket dyrare.
        Synd att det blandas i partipolitik i en annars intressant tråd. Denna tråden och andra visar ju tydligt att det bästa sättet att arbeta för miljön är tyvärr att göra energianvändningen kännbar i plånboken. Det är något de flesta förstår.
        Kul att Kjells kommentar vid årsmötet i en annan fråga fick dig att dra igång denna intressanta diskussion, nu får han kanske en anledning att berömma dig nästa år igen
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #64
          Ursprungligen postat av Micke
          Synd att det blandas i partipolitik i en annars intressant tråd. Denna tråden och andra visar ju tydligt att det bästa sättet att arbeta för miljön är tyvärr att göra energianvändningen kännbar i plånboken. Det är något de flesta förstår.
          Jepp och ännu dyrare lär det bli - enligt Jörg Stendker så kostar ju t.ex. elen i Tyskland ca. 4 kr per KWH - dvs nästan 4 ggr mer än i Sverige.
          Då känns det rejält i plånboken och man tvingas energispara och därmed också bli miljövänligare.
          Jag är övertygad om att Sveriges elpriser i framtiden kommer att närma sig Tyskland eftersom det är mer lönsamt för de svenska elproducenterna att sälja elen till Tyskland etc. än till svenska konsumenter.

          I Tyskland kostar också vattnet drygt 60 kr per kubik och vattenpriset är väl ungefär 1/3 av detta i Sverige.
          Även vattenpriset är väldigt högt i t.ex. Singapore och detta gör att flera odlingar/grossister idag har egna reningsverk i sina anläggningar. De har en biologisk rening genom att det utbytta vattnet går genom dammar med växter som tar upp överskottsgödningen från akvarierna och sedan går detta vatten tillbaka till akvarierna vid vattenbytena istället för kranvatten.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 april 2009, 11:54.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #65
            Ursprungligen postat av Micke
            Synd att det blandas i partipolitik i en annars intressant tråd. Denna tråden och andra visar ju tydligt att det bästa sättet att arbeta för miljön är tyvärr att göra energianvändningen kännbar i plånboken. Det är något de flesta förstår.
            Kul att Kjells kommentar vid årsmötet i en annan fråga fick dig att dra igång denna intressanta diskussion, nu får han kanske en anledning att berömma dig nästa år igen
            Ja jag är fruktansvärt nyfiken, jag har vritt och vänt på vad han vet om mig, tydligen så gällde det inte lokalen, men jag tror jag vet ungefär vad det handlade om, ja med tiden kommer det väl fram, det var väl 14 st till som var där.Janne

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #66
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jepp och ännu dyrare lär det bli - enligt Jörg Stendker så kostar ju t.ex. elen i Tyskland ca. 4 kr per KWH - dvs nästan 4 ggr mer än i Sverige.
              Då känns det rejält i plånboken och man tvingas energispara och därmed också bli miljövänligare.
              Jag är övertygad om att Sveriges elpriser i framtiden kommer att närma sig Tyskland eftersom det är mer lönsamt för de svenska elproducenterna att sälja elen till Tyskland etc. än till svenska konsumenter.
              jag Köpte GT för en timma sen, det var lite roligt att läsa ledaren, det var ungefär samma som jag jag skrev i mitt tidigare inlägg.
              Ja till Micke kan jag väl säga att jag är ingen vän utav miljöpartiet, så får jag chansen, då brukar jag skriva vad jag tycker om dom.Janne

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #67
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja till Micke kan jag väl säga att jag är ingen vän utav miljöpartiet, så får jag chansen, då brukar jag skriva vad jag tycker om dom.Janne
                Men det faktum att du har tänkt i banorna hur du kan spara energi i din odlingslokal visar att skatteväxlingarna har gett önskat resultat. Att du sen har gjort det av hänsyn till din egen plånbok och inte för miljön har ju ingen betydelse så länge resultatet uppnås .
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #68
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  jag Köpte GT för en timma sen, det var lite roligt att läsa ledaren, det var ungefär samma som jag jag skrev i mitt tidigare inlägg.
                  Ja till Micke kan jag väl säga att jag är ingen vän utav miljöpartiet, så får jag chansen, då brukar jag skriva vad jag tycker om dom.Janne
                  Ja och i kvällstidningarna kan man ju läsa sanningen, eller hur

                  Nå men skämt åsido, GT skriver
                  "Men varför inte lära medborgarna att spara på elen istället?
                  Det funkar i England och Tyskland där konsumenterna kan skaffa smarta elmätare som visar precis hur mycket som förbrukas i realtid"

                  Vad GT helt "glömmer" av att redogöra för är att elen i dessa länder är oerhört mycket dyrare än här - så att svenskarna skulle få billigare el genom att t.ex. följa Tysklands exempel är bara trams.
                  Vad det bevisar är ju istället det helt motsatta - dvs att genom att elpriset kraftigt höjs så börjar konsumenterna att spara.
                  Jag har ju tidigare i andra trådar nämnt att det det råder en helt annan elkultur i Tyskland än här. Redan för 10-15 år sedan så körde de t.ex. med energisnål belysning i sina hem, de har enbart belysningen tänd i de rum de vistas i etc. etc.

                  Så vill man ha ner elförbrukningen är det effektivast att höja elpriset rejält - det sjuka idag i Sverige är att det ger skyhöga vinster till kraftbolagen. Förr kom detta till största delen skattebetalarna tillgodo (och kunde användas till vård och omsorg) - idag omvandlas det till vinster till aktieägare, till höga bonusar etc.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #69
                    Det är väl snarast avregleringen som gjort att priserna stigit. I England jublar man över att det ska byggas en kabel mellan Norge och Storbritannien. Priserna förväntas sjunka rejält, men det kommer självklart innebära att priserna i Skandinavien höjs ytterligare.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #70
                      Ja jag fortsätter väl min lilla berättelse, det verkar som det inte var så många som hade emot det.

                      Vi kan gå till vilka fiskar jag har tyckt att det är bäst att odla på.
                      Färg,färg och färg och fisk till rimliga priser, är dom för dyra så är dom helt osäljbara för zooaffärer.
                      Mbuna som har färg som yngel, tex, rödzebra utan sot på pannan och riktigt röda, golden som är riktigt gula alltså inga genomskinliga,auratus, salusi,pindani. maingano, demasoni,röda hongie,redtop chilumba,brighblue, lombardo, ja det finns säkert fler.
                      Några mbuna som jag tycker är lite mer svårsålda, Pearlmutt, johanni, msobo varianter har haft 4 st, och jag förstår inte varför.
                      Sedan marmeladcats som har fläckiga yngel, det går inte att sälja som små, du måste dra upp dom till dom börjar färga vilket tar tid och plats.
                      Det finns väl två som är lite lättare att sälja som yngel det är korallzebran och red top trewawasen.
                      Zooaffärerna brukar vilja ha mbunas i storlek 5-6 cm, förutan ett undantag, det är lombardo, dom vill dom ha mindre så att dom inte har hunnit färga ut till gula, en annan fisk som dom också vill ha mindre det är maswaduboisen, så att dom är svarta med en massa vita prickar, ja säg den föräldren som kan motstå att köpa dom dubbarna, när barnen står drömmande vid dom baljorna där dom små dubbarna går.
                      Några mbuna som är totalt osäljbara det är dom munas som är bruna som yngel, red top ndumbi och en massa olika zebror och några till.
                      Aulonocara går att sälja i ca 6-7 storlek när en del hannar börjar färga, men dra inte fram för många för det mättas snabbt.
                      Haplisar kan man sälja en del till zooaffärer, men inte så många i taget, däremot så brukar grossister vara pigga på att köpa in en del, om dom får dom till rätt pris.Och eftersom haplisar får rätt så många yngel är lätta att dra upp så kan det vara en bra grej.
                      Tropheus, var bra att sälja på 90talet, men nu tycker jag att man får alldeles för lite för ynglen, det är inte värt det jobbet och den tid det tar för dra upp troffeyngel.
                      Sandciklider, ja emellanåt så kan man sälja till specialaffärer och även en del grossister också, men det är väldigt svårt att få lönsamhet i det, dom är ofta dyra i inköp och dom är känsliga som yngel.
                      Det är väl bara callohromisen som jag kan tänka sig lönar sig den får mycket yngel och dom verkar vara lite tuffare än dom andra.
                      I och för sig så hade jag kilesan för en 15 år sen, och då var den rätt så ny.
                      Ja där fick jag en del yngel, och dom var samtidigt lättsålda det ringde folk från hela sverige och ville ha kilesa, och det utan annonsering.
                      Viktoria ciklider har jag väl odlat en del sorter, men där gäller det att inte dra fram så mycket på en gång, dom sorterna jag hade fick riktigt stora kullar, så där blev marknaden snabbt mättad..
                      Jullar tycker jag är rätt så lätt att odla, det sköter sig själv, och där brukar det inte vara några problem att bli av med det samma gäller snäcklekare.
                      Ancistrus har jag också odlat en del och det sköter ju sig själv, och det är heller inga problem att bli av med.
                      Lelupi har jag också dragit fram en massa och har dom bra färg så funkar det bra. Compressiceps har odlat några stycken men det tar ju ett helt liv innan dom är säljfärdigaså dom lade jag rätt så fort ner.
                      Lägger ut lite bilder på fiskar jag har odlat.
                      Bild 1 furcifer nyanca lac.
                      Bild 2 Melanogenus Wampemwbe
                      Bild 3 Salusi och Pindani.
                      Bild 4 Tropheus Ilangi
                      Senast redigerad av malawijanne; 13 april 2009, 12:54.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #71
                        Bild 1 Golden.
                        Bild 2 borley red fin.
                        Bild 3 Demasoni.
                        Bild 4 frontosa blue mpimpwe

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #72
                          Lägger ut lite fler bilder på fiskar jag har odlat.
                          Bild 1 Eureka.
                          Bild 2 korallzebra.
                          Bild 3 tropheus moliro.
                          Bild 4 Hongie.

                          Kommentar

                          • Lars-Peter
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 199

                            #73
                            Ja du Janne, det är verkligen en trevlig tråd detta, kul att följa!
                            Tropheus moorii longola sunspots
                            Tropheus moorii kasanga red rainbow
                            Tropheus sp. Black Kiriza
                            Tropheus moorii murago tanzania
                            Tropheus brichardi katonga

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #74
                              Bild 1 Röd Zebra.
                              Bild 2 Red top chilumba.
                              Bild 3 Golden.
                              Bild 4 Venustus.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #75
                                fantastisk tråd Janne. Suttit en timme nu o läst igenom inläggen. Vilket jätte engagemang av dig Janne. Hatten av för 2009 års absolut bästa tråd
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...