Hur man bygger en energisnål odling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #46
    Ursprungligen postat av Olorin
    Fina långa låga kar du har. Är det specialbyggen?
    Det vet jag inte, måtten är 150x35x60 Längd Höjd Bredd, 315 liter är dom på.
    Jag köpte dom själv begagnade, 8st, plus 5st 540 begagnade i Skåne.
    Han som sålde dom, skulle ha haft dom till en zooaffär.Janne
    Senast redigerad av malawijanne; 12 april 2009, 16:23.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #47
      Vattenlåset ser intressant ut. Det ska jag kopiera!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #48
        Ursprungligen postat av malawijanne
        I andra brancher så försöker man att uppmuntra närodlaren, i fiskbranchen gör man tvärtom, och dom som är zoohandlare trodde jag var åtminstone lite miljömedvetna.
        Sedan om man ser det ur miljösynpunkt så slipper man alla långa transporter.
        Nu pratar jag enbart om malawi och tanganyikaciklider.Janne
        Nja, lokalodlat är väl knappast det mest miljövänliga vilket jag väl "bevisade" i mina föredrag i Stockholm.

        Inte desto mindre så tycker jag det är bra med lokalodlat och det är kul att läsa dina inlägg om hur du byggt en någorlunda miljövänlig odling.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #49
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja, lokalodlat är väl knappast det mest miljövänliga vilket jag väl "bevisade" i mina föredrag i Stockholm.
          Förklara vad du menar för oss som inte var på föredragen är du snäll.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #50
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Förklara vad du menar för oss som inte var på föredragen är du snäll.
            Vore istället kul att bli inbjuden till att hålla föredraget hos andra akvarieföreningar än Bollmora (borde väl finnas andra föreningar där det finns miljöintresserade) så att en diskussion/debatt dras igång i frågan.

            I korta drag (i föredraget presenterade jag en massa siffror och pratade om detta i 20 minuter) så är det bra för miljön att t.ex. regnskog finns kvar samt att ursprungsbefolkningen ges förutsättningar att försörja sig och Där kan fångst av akvariefisk vara en viktig del. Vildfångst stöds ju också av flera FN-organ.

            Transporten av VF akvariefisk ger bara upphov till en bråkdel av det CO2-utsläpp som orsakas av att man lokalt odlar upp akvariefisk.
            Om man bara skulle ha vildfångade akvariefiskar i ett akvarium så motsvarar transporten av dessa akvariefiskar bara 1,5-3% av CO2-utsläppet som detta akvarium ger upphov till genom den energi som förbrukas i akvariet.
            Så om man vill vara miljövänligare så är det istället energiförbrukningen i akvariet man skall bry sig om. Vilket DENNNA tråd också handlar om vilket är bra

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #51
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Vore istället kul att bli inbjuden till att hålla föredraget hos andra akvarieföreningar än Bollmora (borde väl finnas andra föreningar där det finns miljöintresserade) så att en diskussion/debatt dras igång i frågan.

              I korta drag (i föredraget presenterade jag en massa siffror och pratade om detta i 20 minuter) så är det bra för miljön att t.ex. regnskog finns kvar samt att ursprungsbefolkningen ges förutsättningar att försörja sig och Där kan fångst av akvariefisk vara en viktig del. Vildfångst stöds ju också av flera FN-organ.

              Transporten av VF akvariefisk ger bara upphov till en bråkdel av det CO2-utsläpp som orsakas av att man lokalt odlar upp akvariefisk.
              Om man bara skulle ha vildfångade akvariefiskar i ett akvarium så motsvarar transporten av dessa akvariefiskar bara 1,5-3% av CO2-utsläppet som detta akvarium ger upphov till genom den energi som förbrukas i akvariet.
              Så om man vill vara miljövänligare så är det istället energiförbrukningen i akvariet man skall bry sig om. Vilket DENNNA tråd också handlar om vilket är bra

              Jag var ju inte på stämman och har inga föreningar i min närhet så vad du säger i dina föredrag vet jag inte nåt om. Funderar lite över hur varför det skulle vara bättre att flyga vatten och fisk jämfört med att ta hand om överskottet av fisk i våra akvarier. Har inte räknat på det, men inte tusan kan det dra så mycket extra energi att värma upp lite vatten från 22 till typ 26 grader, eller? Fast jag antar att du räknar på konventionella gammaldags odlingar där man byter 50% vatten varannan dag och matar på så mycket det bara går innan nitriten går i taket och då kanske det blir en dålig balans.

              Så kort sagt. Dra gärna några grundbultar i ditt föredrag så kan vi se om Malwaijanne löst en del av det.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #52
                Transporten av VF akvariefisk ger bara upphov till en bråkdel av det CO2-utsläpp som orsakas av att man lokalt odlar upp akvariefisk.

                Hmm var kommer dessa siffror/undersökningar ifrån? Om man får vara frågvis!? Får inte riktigt ihop det bara!? Kan inte riktigt få ihop att fisk som transporteras från andra sidan jordklotet skulle vara mera miljövänligt. Bara en undran alltså! Vill gärna veta!

                Toppentråd förövrigt Janne

                Hehe du han före Olorin
                Senast redigerad av JockeB; 12 april 2009, 21:45.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #53
                  Siffrorna är inte så svåra att räkna ut - det är bara att räkna ut utifrån denna sida [FONT='Calibri','sans-serif']http://www.atmosfair.de/index.php?id=9&L=3 [/FONT]och sedan kan man ju om man vill klimatkompensera sina fiskar genom att köpa utsläppsrätter här
                  http://www.naturskyddsforeningen.se/stod-oss/privat/utslappsratter/

                  Jag åker till Aquarama i Singapore i slutet av maj. Min resa till Singpaore innebär lika mycket CO2-utsläpp som vildfångade fiskar i 76st 200 liters akvarier bara för att ta ett exempel.

                  Dock, jag tycker nog att vi är på väg bort från ämnet, vilket handlar om hur man bygger en energisnål anläggning - ett klart intressant ämne.

                  Mitt syfte var inte att sno tråden från Janne utan ville bara bemöta påståendet att "lokalodlat" är det bästa för miljön.

                  Vill ni ha en debatt i ämnet (vilket jag hoppas att många vill) så bjud in mig till er förening.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #54
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Siffrorna är inte så svåra att räkna ut - det är bara att räkna ut utifrån denna sida [FONT='Calibri','sans-serif']http://www.atmosfair.de/index.php?id=9&L=3 [/FONT]och sedan kan man ju om man vill klimatkompensera sina fiskar genom att köpa utsläppsrätter här
                    http://www.naturskyddsforeningen.se/stod-oss/privat/utslappsratter/

                    Jag åker till Aquarama i Singapore i slutet av maj. Min resa till Singpaore innebär lika mycket CO2-utsläpp som vildfångade fiskar i 76st 200 liters akvarier bara för att ta ett exempel.

                    Dock, jag tycker nog att vi är på väg bort från ämnet, vilket handlar om hur man bygger en energisnål anläggning - ett klart intressant ämne.

                    Mitt syfte var inte att sno tråden från Janne utan ville bara bemöta påståendet att "lokalodlat" är det bästa för miljön.

                    Vill ni ha en debatt i ämnet (vilket jag hoppas att många vill) så bjud in mig till er förening.
                    ja, Kjell jag har absolut inga problem att som du skriver, sno tråden.
                    Det är intressanta synpunkter ni lägger på att ha odlat kontra VF.Janne

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #55
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Vore istället kul att bli inbjuden till att hålla föredraget hos andra akvarieföreningar än Bollmora (borde väl finnas andra föreningar där det finns miljöintresserade) så att en diskussion/debatt dras igång i frågan.

                      I korta drag (i föredraget presenterade jag en massa siffror och pratade om detta i 20 minuter) så är det bra för miljön att t.ex. regnskog finns kvar samt att ursprungsbefolkningen ges förutsättningar att försörja sig och Där kan fångst av akvariefisk vara en viktig del. Vildfångst stöds ju också av flera FN-organ.

                      Transporten av VF akvariefisk ger bara upphov till en bråkdel av det CO2-utsläpp som orsakas av att man lokalt odlar upp akvariefisk.
                      Om man bara skulle ha vildfångade akvariefiskar i ett akvarium så motsvarar transporten av dessa akvariefiskar bara 1,5-3% av CO2-utsläppet som detta akvarium ger upphov till genom den energi som förbrukas i akvariet.
                      Så om man vill vara miljövänligare så är det istället energiförbrukningen i akvariet man skall bry sig om. Vilket DENNNA tråd också handlar om vilket är bra
                      Jag visste redan att detta var dina argument, jag ville bara att du skulle prata ur skägget

                      Men närodlat är fortfarande bättre än odlat på ett ställe som inte är nära firrens normala hemvisst.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 12 april 2009, 22:44.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #56
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja jag får väl fortsätta hur jag gjorde för att spara lite mera energi eller vi kan kalla det finjusterade anläggningen.
                        Från början så körde jag med min golvärme med tillhörande termostat och en ca 50 st doppvärmare, som jag hade kopplat på min värmefas, och dom körde jag med timern ca 10 timmar per dag, då var det ungefär lagom varmt.Och jag drev det mesta med luft, jag hade väl en ca 10 st innerfilter1200 eheim i dom baljorna där jag hade känsligast fisk typ tropheus och sandciklider.
                        Men det kostade ofantligt mycket ström, och som den miljövän som jag är, så tänkte jag att detta går inte, det hade ju inte med att göra att det kostade en massa pengar.
                        Ja vad göra, jo jag tänkte om jag sätter i en ca 50st innerfilter med pumphuvuden istället och dom pumparna är på ca 10 watt st.
                        Då får jag jag bättre rening och bättre vatten och det är lika med mindre vattenbyte.Plus att pumparna ger värme.
                        Så jag tog bort alla mina doppvärmare och tog bort termostaten på min golvvärme och satte en manuell kran istället, köpte 50 st projektpumpar.
                        Ja det blev lite kallare framförallt på sommaren när inte golvvärmen var på tillräckligt, men det räckte för mig och framförallt mina fiskar mådde bra.
                        Ja jag vet inte ur många watt jag sparade på den åtgärden men det var åtskilliga.
                        Jag gjorde en grej till, jag köpte en avfuktare, och där sparade jag in en del till.
                        För min ventilationsanläggning var konstrurerad så att om man kom över 55% i fuktighet så var det en fläkt som slog på och då blåste den ut värmen och fukten på utsidan istället, så det tyckte jag var onödigt, så avfuktaren hjälpte mig att hålla nere fuktigheten.
                        Hänger ni med, eller förklarar jag dåligt, ni får gärna fråga något om något är oklart.Janne
                        va snyggt fiskar hos dig där den så skall du sälja där den ?? så ser den fint där den många du har akvarium där.. lycka till..
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #57
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Men närodlat är fortfarande bättre än odlat på ett ställe som inte är nära firrens normala hemvisst.
                          Bättre vill jag inte påstå, men det minskar skillnaden.

                          Jag är dock inte "ute efter" lokalodlat - tvärtom är jag övertygad om att både odlat och vildfångat är nödvändiga för hobbyn och utan odlingen så skulle nog inte akvariehobbyn existera och det vore ännu sämre för miljön.

                          Sen får vi se hur länge akvariehobbyn finns kvar -
                          Just nu gäller detta i USA enligt PIJAC

                          On April 23rd 2009 The Natural Resources Committee of the U.S. Congress will hold a hearing on H.R. 669, a resolution that will in effect ban importation, interstate transport and the private ownership of most birds, mammals, reptiles, and fish as pets. Should HR669 be adopted as written only the following nonnative animals would be allowed:"

                          Den enda fiskart som finns med på den listan är Carassius auratus auratus
                          Allt detta pga av Aliens-problemet som jag ju också tog upp i mitt föredrag - denna diskussion pågår ju förövrigt också inom EU.

                          På Aquarama i Singapore kommer det att bli ett heldagsseminarium om just detta - och det är väl egentligen främsta anledningen till att jag åker dit.
                          Mässan har jag besökt en himla massa gånger innan så den hade jag "överlevt utan" - nu handlar frågan snarare om akvariehobbyn överlever.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 april 2009, 01:19.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #58
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Bättre vill jag inte påstå, men det minskar skillnaden.

                            Jag är dock inte "ute efter" lokalodlat - tvärtom är jag övertygad om att både odlat och vildfångat är nödvändiga för hobbyn och utan odlingen så skulle nog inte akvariehobbyn existera och det vore ännu sämre för miljön.

                            Sen får vi se hur länge akvariehobbyn finns kvar -
                            Just nu gäller detta i USA enligt PIJAC

                            On April 23rd 2009 The Natural Resources Committee of the U.S. Congress will hold a hearing on H.R. 669, a resolution that will in effect ban importation, interstate transport and the private ownership of most birds, mammals, reptiles, and fish as pets. Should HR669 be adopted as written only the following nonnative animals would be allowed:"

                            Den enda fiskart som finns med på den listan är Carassius auratus auratus
                            Allt detta pga av Aliens-problemet som jag ju också tog upp i mitt föredrag - denna diskussion pågår ju förövrigt också inom EU.

                            På Aquarama i Singapore kommer det att bli ett heldagsseminarium om just detta - och det är väl egentligen främsta anledningen till att jag åker dit.
                            Mässan har jag besökt en himla massa gånger innan så den hade jag "överlevt utan" - nu handlar frågan snarare om akvariehobbyn överlever.
                            Detta skapade jag omedelbums en ny tråd till http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60648 (jag byter glatt namn på den till ett bättre)

                            Sedan så är "minskar skillnaden" EXAKT samma sak som "bättre" i min vokabulär...
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 13 april 2009, 01:40.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #59
                              Greppar jag det rätt att argumentet är att utsläppen från att driva akvarium för odling av kardinaltetra är ungefär samma som transporten från lika många VF kardinaltetra? Nu valde jag medvetet kardinaltetran som exempel, eftersom de flesta som säljs är just VF och fångsten har en betydelse för lokalbefolkningen.

                              Tar vi däremot mitt förra exempel, tigerbarben, så odlas de först på fiskfarmar för att sedan transporteras hit. Visst, att driva en fiskfarm i varmare klimat torde inte vara lika energislukande som att driva den här, men det borde bli en större fördel för svenskodlat där. Speciellt om man nu bygger energisnålt, vilket Malawijanne visar här.

                              Vattenbytarlåsen funkar enligt principen om kommunicerande kärl. Föreställ er två hinkar/akvarier/whateverkärl med vatten i, och så sätter man en vattenfylld slang mellan dessa kärl. Ändras då nivån i något av kärlen, så ändras den automatiskt i det andra också. Vid vattenbytet höjer man alltså vattennivån i karet, varpå vattennivån även i röret ökar och det börjar rinna över. Kruxet brukar vara att slingan gör det svårt att tänka sig det andra kärlet. Fanns färdiga sådana lås att köpa förr, provade ett, men det var alldeles för klent dimensionerat för att det skulle funka.

                              Bifogar en enkelt bild, där låset har "rätats ut". Akvariet är till höger. Flödeskommunikationen sker i första övre böjen och den första undre böjen är det andra kärlet. Fyller man nu på i akvariet så rinner det över längst upp till vänster.

                              Janne, hoppas du inte misstycker för att jag också försökte förklara vattenbytarlåsen. Vet inte om det gjorde någon klokare.

                              Hilsen,

                              P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 april 2009, 07:49.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                #60
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Greppar jag det rätt att argumentet är att utsläppen från att driva akvarium för odling av kardinaltetra är ungefär samma som transporten från lika många VF kardinaltetra? Nu valde jag medvetet kardinaltetran som exempel, eftersom de flesta som säljs är just VF och fångsten har en betydelse för lokalbefolkningen.

                                Tar vi däremot mitt förra exempel, tigerbarben, så odlas de först på fiskfarmar för att sedan transporteras hit. Visst, att driva en fiskfarm i varmare klimat torde inte vara lika energislukande som att driva den här, men det borde bli en större fördel för svenskodlat där. Speciellt om man nu bygger energisnålt, vilket Malawijanne visar här.

                                Vattenbytarlåsen funkar enligt principen om kommunicerande kärl. Föreställ er två hinkar/akvarier/whateverkärl med vatten i, och så sätter man en vattenfylld slang mellan dessa kärl. Ändras då nivån i något av kärlen, så ändras den automatiskt i det andra också. Vid vattenbytet höjer man alltså vattennivån i karet, varpå vattennivån även i röret ökar och det börjar rinna över. Kruxet brukar vara att slingan gör det svårt att tänka sig det andra kärlet. Fanns färdiga sådana lås att köpa förr, provade ett, men det var alldeles för klent dimensionerat för att det skulle funka.

                                Bifogar en enkelt bild, där låset har "rätats ut". Akvariet är till höger. Flödeskommunikationen sker i första övre böjen och den första undre böjen är det andra kärlet. Fyller man nu på i akvariet så rinner det över längst upp till vänster.

                                Janne, hoppas du inte misstycker för att jag också försökte förklara vattenbytarlåsen. Vet inte om det gjorde någon klokare.

                                Hilsen,

                                P
                                Visst tror jag du gjorde någon klokare, förklaring med bild, super. Om jag inte kommer ihåg fel så behövs ett lufthål på kröken?
                                Provade några "malawijanne" automatbytarsystem för något år sedan men valde att använda mig av "egen tillverkad" variant pga. nakdelen med vattenförbrukningen (miljön/energi) med just överrinningsssytem.
                                Hur mycket mer vatten det går åt för att byta ut ex. 50% när man tillför mot att först tömma ur 50% sedan fylla på kommer jag inte ihåg men det blir många liter på ett år. Det finns en formel för detta hm kommer inte ihåg?

                                Hälsningar

                                /Johan
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...