Hur man bygger en energisnål odling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    ja nu när jag ändå är igång, det verkar inte vara någon rafflande påskfest på gatan, så kan jag ju berätta hur jag har lyckats att tjäna pengar på min hobby dom senaste 15 åren, och vi pratar en hel del pengar, jag kan ju säga att jag bodde gratis i mitt hus på grund utav fiskarna.
    Jag har aldrig direkt varit någon entusiast av att köpa dyra vildfångade, som är mycket känsligare får lättare sjukdomare och är allmänt bökiga.
    Nej min grej har alltid varit att köpa yngel, gärna minst 20 varje gång, så att man kan sortera sämre hannar och se till att bygga upp en grupp med många honor, men det är klart det tar ju lite längre tid att få avkastning på sina pengar, men jag har aldrig haft direkt bråttom jag har alltid sett det på längre sikt.
    Och jag vill nämna våra resor med göteborgs ciklidgrupp, med Kjell Fohrman, Kent Gemanius och Göran Forsberg i spetsen , där har man mycket att lära av dom gubbarna, ja det har gett mig otroligt mycket, sedan om det har varit att besöka Leif och Ola i Landskrona Hasse och Lasse i Simrishamn eller Lars Liljedal, Walter Zander eller Bengt Holm i Malmö, bara för att nämna några plus dom otaliga resor som vi har gjort till Danmark tex hos Max P björneskov.
    Och Även dom otaliga resor som Kjell har tagit med oss till Tyskland med alla kontakter som Kjell har, ja dom har varit ovärdeliga för mig, och vid varje resa så har jag alltid köpt på mig ett gäng yngel som jag senare har fortsatt förädla.Ja min fiskbesättning har kommit till 90% från odlare som jag har köpt utav på våra resor.
    Så det är klart med så små kostnader när det gäller fiskinköp och plus att jag har alltid försökt att göra det bästa av stammen, jag har alltid behållt dom bästa ynglen och fortsätt förädla dom.
    Ja med dom förutsättningarna är det omöjligt att misslyckas.
    Sedan att jag inte har köpt färdig mat utan sedan 20 år tillbaka kört med min egengjorda räkmix det gör ju sitt till att det blir billigare.
    Och det får jag tacka Kjell även för det, för att det var han som började med räkmix. Kjell märker du inte hur jag smörjer dig, du kan väl berätta vad du sa på årsmötet om migJanne
    Senast redigerad av malawijanne; 11 april 2009, 19:42.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      Ja, vad det är härligt med en egen tråd, slippa alla pessimistiska belackare som alltid ska hacka på en vad man än skriver.
      Ja ni kanske tröttnar på mig att jag skriver mitt livs historia som akvarist, men så länge ingen opponerar sig så fortsätter jag.
      ja, jag läste en massa böcker när jag började som akvarist, jag var som en torr svamp jag bara sög till mig.
      Det stod i böckerna, att man var tvungen attt ta honan innan hon spottar ut ynglen, för att hon måste prägla ynglen, och gör hon inte det så kommer nästa generation inte hålla ynglen lika bra.
      Ja och vem jag än pratade på den tiden så sa alla samma sak, du måste se till att honan får prägla sina yngel.
      Ja nu är jag inte den person som rättar mig efter massan, jag är väldigt envis och jag vill gärna testa om vissa saker stämmer eller inte.
      Självklart så bestämmer jag mig för att bevisa motsatsen.
      Ja nu efter 20 års odlande i stor skala plus att jag har inte låtit en enda hona gå i ett spottkar, kan jag konstatatera att mina inavlade och tvångstömda fiskar håller sina yngel lika bra som vildfångade.
      Ja sen den debatten om inavlade fiskar kommer att bli missbildade, du måste sätta till nytt blod annars så kommer dom att se ut som hundar med dåliga höfter hundar med dåligt psyke eller människor som ser ut som dom i sista färden.
      Självklart gör jag tvärtom, det vill säga att jag inavlar dom hela tiden.
      Nu har jag gjort det i 20 år, och jag ser fortfarande inga inavelsproblem med missbildade fiskar.Janne

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Självklart gör jag tvärtom, det vill säga att jag inavlar dom hela tiden.
        Nu har jag gjort det i 20 år, och jag ser fortfarande inga inavelsproblem med missbildade fiskar.Janne
        ...och orsaken ser vi i inlägg #16: "så att man kan sortera sämre hannar"!

        Det bara att inavla på i 10 generationer om man ser till att ha en någorlunda stor grupp och inte låter värsta skräpet forplanta sig. Eller kanske inte riktigt. Jag tror att du har tagit bort bättre fisk än "värsta skräpet". Vill man att firrarna ska se ut som i naturen något så när får man även ha koll på det. Ska man inavla längre än så får man ha mer koll och större grupp.

        Jag säger inte mot dig egentligen men jag tror att du är duktigare än du vill erkänna.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 11 april 2009, 21:25.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #19
          Ja nu börjar jag komma till slutet ikväll, förhoppningsvis, säger säkert belackarna.
          Jag kommer ta upp det med att använda div kemikalier i baljorna, sedan om det har en energisparande effekt eller ej, det låter jag andra ta beslut på.
          Men i lokalen så har jag ett ph på 8,4 hårdhet på 3.
          Ja när jag började min akvaristiska bana för 20 år sen så gick jag på det mesta, jag använde bikarbonat, köpte det i 25 kilos säckar köpte även 25 kilos säckar med salt. ja jag vet som mest så köpte jag 16 st 25 kilos säckar med bikarbonat. Men det visade att det funkade lika bra utan bikarbonat och salt.Även vattenberedningsmedel tycker jag är helt onödigt att använda eller köpa startkulturer, det har jag aldrig köpt eller använt, det finns så många andra bra sett att dra igång baljorna på.Om man går in på ämnet medicin, så använde jag det i början, men jag tyckte att det var sällan det hjälpte,och jag tyckte att medicinerna fördärvade mer än dom gjorde nytta. Så bara man ser det i tid när första fisken blir sjuk så är det bara och håva upp den och lägga den i en annan balja, kanske stoppa i lite salt och sedan hoppas på det bästa, ja så gör jag i alla fall.
          Så medicin har jag slutat att använda. Och nitrit ph och hårdhetstester har jag bara köpt en gång, det var när jag var nybörjare, dom klarar man sig utan, det enda mätintstrument jag har haft det är en digital ph mätare.
          Den var bra att ha när man hade köpt fiskar som legat länge i plastpåsarna, då kunde man jämföra ph värdet på vattnet. Då hade man lite koll på hur länge man skulle koppa in den nya fisken.


          Ja nu blir jag lite nostalgiskt, jag vet när jag sålde mitt hus med min lilla odling av fiskar. ja då kom Kent som har Nols ciklidhobby, självklart i sin mustang 65 cabbe helt original, ja där blev jag rätt så mycket avis.
          Ja i vilket fall så så blev Kent helt stum när han gick runt i lokalen och tittade på mina fiskar, och hans kommentar var bara, jag kommer aldrig att kunna se så många snygga fiskar på en gång som jag ser idag, och det ska du lägga ner.
          Ja det var ett betyg som heter duga, ja nu pratar vi fiskar som är inavlade i många år, inga vildfångade.
          Ja det med mitt automatiska vattenbyte det får jag ta imorron jag tror inte att jag hinner med att redigera bilderna ikväll.Janne
          Senast redigerad av malawijanne; 12 april 2009, 11:00.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Wow! Makalöst intressant Janne...bara att applådera när det kommer upp sådana här trådar!

            Har du byggt upp lokal igen eller är det din gamla vi ser på bilderna? Hur som helst så ställer jag mig i kön för beröm. Grymt snyggt och många fina tips/råd/idéer.

            Kommentar

            • glasblåsaren
              Användare
              • augusti 2008
              • 81

              #21
              fortsätt din berättelse de här va mycket läs värtde bästa på mycket länge här

              Kommentar

              • jompa.h
                Användare
                • maj 2007
                • 63

                #22
                Imponerande janne ! tack för att du skriver och delar med dig. All respekt ska du ha. mvh jompa

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av jompa.h
                  Imponerande janne ! tack för att du skriver och delar med dig. All respekt ska du ha. mvh jompa
                  Ja jag tycker om beröm, vem gör inte det, ja hade mer folk varit lite mer generösa med beröm så hade världen sett annorlunda ut, tack jompa.
                  Det säger jag som är otrolig dålig på att berömma.
                  Och jag fäller en annan klassisk kommentar, barn tar inte åt vad du säger nej dom tar åt sig hur du gör, ja vad det har med att göra med min lokal, det har jag ingen aning om, men jag ska sätta mig att redigera lite bilder nu.Janne

                  Kommentar

                  • Pieter
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 251

                    #24
                    Janne ärligt talat heder skall du ha med ett sådant här inlägg!

                    och Janne tycker inte du skall hålla på att försvara dig som du gör, visst du kanske säger nått som inte andra gillar, men det gör vi alla andra med.

                    man kan INTE vara bäst i allt eller hur.
                    oj nu gick jag från tråden slår mig själv på fingrarna för detta

                    Janne om jag kom i håg rätt så skickade du av mer
                    eller mindre alla dina odlings kar, har du börjat trappa upp igen?

                    fasen man är allt bra nyfiken på dina firrar och kar, finns möjligheten för ett besök tro?

                    //Pieter

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #25
                      Ja jag lovade innan att jag skulle berätta hur jag löste mitt automatiska vattenbyte utan att borra i karen.
                      Ja jag börjar med det lättaste, avloppet, det består utav 50 mm rör, dragit på framsidan utav baljorna, nackdel det syns, fördel att man ser om det läcker någonstans, problem när jag satte in det, det hade en förmåga att svämma över, lösning jag satte på ca 20 cm rör på varje trevägare.
                      Facit inga problem att det svämmar över.
                      Lägger in lite bilder så kanske ni förstår hur jag menar.Janne

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        Jag har två olika sorter utav avrinning från baljorna en som jag har borrat baljorna och en som jag inte har borrat. jag börjar med den som jag har borrat, jag borrade med 22 mm borr köpte en vanlig tätning en sådan som elektriker använder som kabelgenomföring, pris 1 kr st, sedan använde jag mig utav ett vanligt 16 mm elrör som jag bockade med en fjäder, och sedan så tryckte jag på en 1/2 tums slang med hjälp utav min värmepistol, ja kosnad ca 2kr per balja.
                        Och hålet satte jag längst upp på baljan väl synligt,se bild.Janne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Jag tar mina vattenlås till sist, för att det tycker jag är det svårigaste att förklara i text, ni måste förstå att förklara i text är inte mitt starkaste ämne med bara sju år i skolan och bara har haft jobb som man arbetar med kroppen, som brandman i 30 år.
                          Ja jag går in på tryckledningar istället, jag har 6 st sektioner med kranar, varje sektion kan försörja max 32 baljor, för att det har en begränsning hur mycket vatten man kan ta ut i ledningarna.Och jag börjar med det lättaste dom baljorna som jag visade innan dom var likvärdiga, det vill säga att dom var lika stora ca 85 liter. min lösning när det var att fylla på dom baljorna det var att ta ett vanligt 15 mm kopparör borra 16 hål ca 4mm, löda fast med silverlod 4 mm vanliga bromsrör som man använder till bilar, dra vanliga luftslangar dela av dom med vanliga gröna trevägare alltså 16 st, ja det funkade med den ställningen. Jag hoppas att ni blir lite klokare när jag lägger ut lite bilder.Janne

                          Kommentar

                          • HenkeP
                            Användare
                            • januari 2009
                            • 61

                            #28
                            Väldigt intressant att se dina lösningar! Väntar på fortsättning..

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              Ja jag får väl ta hur jag löste tryckledningen, när man har baljor från 50 liter till baljor som är 840 liter, och det på samma tryckledning.
                              Jag skrev ju förut att det var max 32 baljor på samma ledning, och det gäller fortfarande, men vad göra när man har ett 840 5st 50 liters 3st 220 ett 100 liters och ett 80 liters och några mer baljor som jag inte kommer ihåg hur mycket dom rymde, det var ju ett problem, inte kunde jag koppla in samma vatten mängd på ett 50 liters som jag ska byta på ett 840.
                              Ja lösningen som jag kom på, det är ju att använda en vanlig armerad trädgårdsslang med kranar.
                              Ja det var lite barnsjukdomar från början men skam den som ger sig, jag kan säga att jag blev väldigt blöt otaliga gånger innan jag hade ställt in kranarna, för att jag använde inga slangklämmor, för att jag var helt övertygad så fort jag hade ställt in mina kranar så kommer jag inte behöva några slangklämmor, ja jag fick rätt till slut men det var ett blött beslut som jag fick betala.Ja jag lägger in lite bilder så kanske ni förstår bättre.Janne
                              Senast redigerad av malawijanne; 11 april 2009, 23:39.

                              Kommentar

                              • HenkeP
                                Användare
                                • januari 2009
                                • 61

                                #30
                                Hmm.. Är det en torkad kulfisk som man skymtar hängande bland rören och slangarna på översta bilden där i inlägg #27??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...