Nytt Malawi Fiskdöd!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #46
    Ursprungligen postat av deelay
    Enligt en biolog som skrivit en bok vars namn jag nu inte kommer på skrev följande.




    Om man märker att man fått nitrit behöver ju inte det betyda att det är en nitritopp, det kan ju likväl vara den lägsta för fiskarna märkbara nivå som sedan kommer stiga ifall man inte åtgärdar det.

    Nitrit efter 3 dagar i ett nystartat akvarium har iaf inte jag varit med om, då måste man ha tillsatt material eller filtermateria eller något från ett gammalt akvarium tror jag.
    Ja vad tycker du Niklas, att problemet va, tror du att det var kopparn, eller det kanske var nitrit.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #47
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja vad tycker du Niklas, att problemet va, tror du att det var kopparn, eller det kanske var nitrit.
      Jadu, det e inte lätt att säga... jag har verkligen ingen aning om jag ska vara ärlig.
      Personligen har jag aldrig haft problem med koppar så jag vet inte hur fiskarna beter sig vid en kopparförgiftning.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #48
        Ursprungligen postat av deelay
        Jadu, det e inte lätt att säga... jag har verkligen ingen aning om jag ska vara ärlig.
        Personligen har jag aldrig haft problem med koppar så jag vet inte hur fiskarna beter sig vid en kopparförgiftning.
        Nej jag har inte haft problem med koppar, det är ju därför jag försöker ventilera detta, hur många har haft problem med koppar?Janne

        Kommentar

        • palleh
          Användare
          • december 2006
          • 704

          #49
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Nej jag har inte haft problem med koppar, det är ju därför jag försöker ventilera detta, hur många har haft problem med koppar?Janne
          Jag har, efter att vi flyttat till ett gammal hus med egen brunn för tre år sedan och fått berättat för en att vid vissa perioder på året kan kranvattnet grönfärga håret samt porslin vilket beror på kopparutfällningar och endå var kopparledningarna i huset rätt gamla(vilket är bättre än nya). Efter att dem två första åren fått massiva fiskdödsfall hos mina malawi varje vår då snön smälter och efter ett flertal vattenanalyser kunde man lugnt konstatera att dem 0,4mg/l koppar vi hade i vårt kranvatten ganska troligt tog död på en och annan fisk.
          Förövrigt ska väl malawi vara speciellt känlsiga mot koppar jämfört mot andra metaller?
          http://picasaweb.google.com/palleph

          Nya bilder laddas upp hela tiden


          Mvh Patrik

          Kampfisk!

          Kommentar

          • endymion

            #50
            Ursprungligen postat av deelay
            Enligt en biolog som skrivit en bok vars namn jag nu inte kommer på skrev följande.




            Om man märker att man fått nitrit behöver ju inte det betyda att det är en nitritopp, det kan ju likväl vara den lägsta för fiskarna märkbara nivå som sedan kommer stiga ifall man inte åtgärdar det.

            Nitrit efter 3 dagar i ett nystartat akvarium har iaf inte jag varit med om, då måste man ha tillsatt material eller filtermateria eller något från ett gammalt akvarium tror jag.
            Ok, toppen kanske inte kommer efter tre dagar men efter tre dagar har jag nitrithalter runt 0.3 och högre än så får det inte komma i mina kar för då börjar fisken stryka med. För mig blir det då alltså toppen efter tre dagar.

            Men jag menar alltså om man tar ett helt nytt akvarium häller i ny sand och stoppar i fisk direkt. Då tar det 3 dagar innan nitriten kommer.

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #51
              Ursprungligen postat av endymion
              Om jag inte minns fel får man en kopparhalt på 0.2 mg när man medicinerar mot vita prick sjukan. Och att det inte är bra i längden med höga kopparhalter tror jag är helt sant. Men att det skulle döda så fort tror jag inte riktigt på.
              Jag håller med. Koppar är ett effektivt botemedel mot infektioner och används ofta som medicin i akvarium som du skriver. Med en dosering av 0,15-0,2 mg/l som ska hållas ett par veckor. Det skulle tveklöst vara intressant att veta hur höga nivåerna skulle behöva vara för att vara skadliga på kort sikt.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #52
                Ursprungligen postat av palleh
                Jag har, efter att vi flyttat till ett gammal hus med egen brunn för tre år sedan och fått berättat för en att vid vissa perioder på året kan kranvattnet grönfärga håret samt porslin vilket beror på kopparutfällningar och endå var kopparledningarna i huset rätt gamla(vilket är bättre än nya). Efter att dem två första åren fått massiva fiskdödsfall hos mina malawi varje vår då snön smälter och efter ett flertal vattenanalyser kunde man lugnt konstatera att dem 0,4mg/l koppar vi hade i vårt kranvatten ganska troligt tog död på en och annan fisk.
                Förövrigt ska väl malawi vara speciellt känlsiga mot koppar jämfört mot andra metaller?
                Ja mina tvättställ var också gröna men håret, jag har aldrig varit så finkänslig, kanske det också var grönt, men mina fiskar mådde utmärkt.
                Jag hade faktiskt Kilesan i ett 540, dom funkade kanon, ja jag var nog en av dom få som fick kilesan att funka,det kom folk från hela sverige för att köpa yngel. trots mitt sura vatten.
                Ja det var en liten parentes.
                Sedan vad menar du med massiv dödsfall.
                Och varför tror du att malawi är speciellt känsliga mot koppar,
                har du det minsta belägg för att det är så, eller har du läst en gammal bok, som självklart säger, att om du byter för mycket vatten så dör fiskarna.
                Jag måste tyvärr också säga, det verkar som en skröna, på våren då dör alla fiskar, för att då kommer smältvattnet.
                Ja har man en brunn på 100 meters djup, som dom flesta brunnar är, ja då tycker jag att det är en skröna.Janne

                Kommentar

                • palleh
                  Användare
                  • december 2006
                  • 704

                  #53
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja mina tvättställ var också gröna men håret, jag har aldrig varit så finkänslig, kanske det också var grönt, men mina fiskar mådde utmärkt.
                  Jag hade faktiskt Kilesan i ett 540, dom funkade kanon, ja jag var nog en av dom få som fick kilesan att funka,det kom folk från hela sverige för att köpa yngel. trots mitt sura vatten.
                  Ja det var en liten parentes.
                  Sedan vad menar du med massiv dödsfall.
                  Och varför tror du att malawi är speciellt känsliga mot koppar,
                  har du det minsta belägg för att det är så, eller har du läst en gammal bok, som självklart säger, att om du byter för mycket vatten så dör fiskarna.
                  Jag måste tyvärr också säga, det verkar som en skröna, på våren då dör alla fiskar, för att då kommer smältvattnet.
                  Ja har man en brunn på 100 meters djup, som dom flesta brunnar är, ja då tycker jag att det är en skröna.Janne

                  Då borde inte mitt fall ingå i denna skröna då vi inte har en brunn på 100 meterdjup utan en vanlig murad ringbrunn. Och dödsfallen berodde inte på nitrit då nitrithalten var i princip obefintlig vid alla analyser.
                  Att hår blir grönt av högre halter av koppar har ja både hört och sett irl men verkar mestadels(endast?) synsas hos gråhåriga och mest hos vithåriga personer.
                  Har bara hört det från andra akvarister med samma erfarenhet som jag samt från BTN 2a utgåvan å där påstås det väl inte att man aldrig ska byta vatten vad jag vet.
                  http://picasaweb.google.com/palleph

                  Nya bilder laddas upp hela tiden


                  Mvh Patrik

                  Kampfisk!

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #54
                    Ursprungligen postat av palleh
                    Då borde inte mitt fall ingå i denna skröna då vi inte har en brunn på 100 meterdjup utan en vanlig murad ringbrunn. Och dödsfallen berodde inte på nitrit då nitrithalten var i princip obefintlig vid alla analyser.
                    Att hår blir grönt av högre halter av koppar har ja både hört och sett irl men verkar mestadels(endast?) synsas hos gråhåriga och mest hos vithåriga personer.
                    Har bara hört det från andra akvarister med samma erfarenhet som jag samt från BTN 2a utgåvan å där påstås det väl inte att man aldrig ska byta vatten vad jag vet.
                    Ja det verkar som vi har olika erfarenheter, men som jag tolkar ditt svar,så var det kopparhalten som orsakade dina fiskars massdöd.Janne

                    Kommentar

                    • palleh
                      Användare
                      • december 2006
                      • 704

                      #55
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja det verkar som vi har olika erfarenheter, men som jag tolkar ditt svar,så var det kopparhalten som orsakade dina fiskars massdöd.Janne
                      Vad jag tror ja, men som sagt man kan ju aldrig vara säker om man inte skickar in den döda fisken på analys med.
                      http://picasaweb.google.com/palleph

                      Nya bilder laddas upp hela tiden


                      Mvh Patrik

                      Kampfisk!

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #56
                        Ursprungligen postat av palleh
                        Vad jag tror ja, men som sagt man kan ju aldrig vara säker om man inte skickar in den döda fisken på analys med.
                        Nej, helt rätt man kan aldrig vara säker utan att skicka fisken på analys.
                        Och det med analys , det är ett sätt att komma undan svaren, det ger jag inte ett dugg för .
                        Helt okej du skickar en fisk som har dött, just i den veckan eller till och med den dagen, ja fisken är död, troligtvis så dog fisken utav syrebrist, ja har någon annan här på forumet fått ett annat svar.
                        Jag är nog utav annan sort, jag tycker det är mera värt hur andra har haft sina fiskar, vad dom har matat med, ja det finns minst tusen kriterier som är viktigare än en analys.Janne

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 1103

                          #57
                          Verkar en aning förvirrande detta =) *Skratt* Om man skickar en fisk på analys så borde man väll få ett svar som är ganska 100% eller har jag fel?
                          Visst kolla foder o sånt kan ju va nån som inte förstår vad han gör fel och sedan skyller på vattnet. Dock tror jag Palleh har full koll på just sitt vatten

                          Att kolla upp lite fakta kanske vore på sin plats , Vad jag har förstått så kan du ha koppar i vattnet utan att något händer med fisken du kan också ha väldigt låga halter och råka illa ut. Detta ska bero på olika värden och parametrar i vattnet om kopparn ska fälla ut "speciellt hårt vatten". Så du kan ha höga kopparhalter utan att nått händer och du kan också ha väldigt låga o få väldiga komplikationer. dessa koppar joner ska man då kunna kappsla in med ett vattenberedningsmedel eller helt få bort med ett kolfilter.

                          Jag tar inga belegg för att det är på detta viset utan är bara fakta jag fått.
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • smw

                            #58
                            0.25mg/L

                            Va kopparhalten och det kanske skulle tilläggas att det va det högsta på skalan.
                            när kopparhalten hadde sknkit till 1mg/L blev fiskarna otroligt hungriga och slutade klia sig.
                            Altså kunde kpparhalten varit högre!!!
                            Köpte ett nitrit test samtidigt och har kollat det 2ggr äfter wattenbytena med kallvattnet och det har visat noll.
                            Sitterjust nu och studerar mitt akvarium efter ett vatten byte med kallvatten testade det innan och det visade kopparhalt noll.

                            Min slutsats ärvattenbyte från komunalt till egen brunn + flytten +hög kopparhalt stälde till det för mina fiskar!!

                            När fiskarna dör utan anledning och efterbehandling med kopparhaltiga preparat är det lämpligt att göra ett koppartest. Värden över 0,3 mg /l ärdödligt för lägre djur och sniglar. Över 1,0 mg/l för alla djur i sötvattens och saltvattensakvarium. Orsaken till koppar ivattnet kan vara till exempel kopparhaltiga vattenledningar, varmvattenberedare med kopparslingor etc.

                            Doma raderna här över har jag kopierat från mitt koppartest från SERA.


                            MVH christian

                            Kommentar

                            Arbetssätt...