Nytt Malawi Fiskdöd!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #16
    vi hade massa nytt kopparrör på stället jag har min fisk vi monterade själva in ett par meter och fastighetsägaren hade nyligen bytt ut säkert 100tals meter koppar rör, så att det ska bli kopparproblem är nog ingenting som är säkert beror nog mycket på vattnet man har in, men har man ett brunnsvatten så är nog sannolikheten större att det kan bli kopparproblem pga av lägre ph in...Har man inte kört test av sitt brunnsvatten bör man nog alltid köra med vattenberedningsmedel som tar bort metaller som är mycket vanligt i brunnsvatten...
    Senast redigerad av cichlids4fun; 27 februari 2009, 13:02.
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • smw

      #17
      väntar

      harn nu köpt och laggti vattenberedningsmedelsamt bakterier och bytt 30% av vattnet. tror ni att det är försent en bå malawis har vitt skäggpå överläppen.+någon reva jag hoppas verkligen att dom tillfrisknar!!!

      Kommentar

      • smw

        #18
        närserman en förbättring??? en dag en vecka???

        Kommentar

        • smw

          #19
          hanarna erkar kliasig mer än honorna??????

          En hona är sullen inaför analöppnongen

          kan det ara malawi bloat??? kanske men tror ine på det för att malarna dogförst och en dog redan andra dagen!!!!

          Hoppas att jag ser en förbättring i morgon ???

          Någon som har använt API s preparat??

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Kliar sig fisken mycket är det nog hög nitrithalt som är problemet. Salta karet så blir det mindre giftigt för fiskarna. Men du MÅSTE köpa ett test för att veta var du ligger till om det är dåligt eller skitdåligt.

            Kommentar

            • smw

              #21
              Nitrit

              Ångra mig bitttert at jag inte köpte ett nitrit test i fre få göra det det första jag görpå mån.

              Känner mig gansska säker påatt det är nitrit eller koppar ska köpa båda testerna.
              Vattenberedningsmedlerna jag köpte igår skulle motverka niritoch metaller och idag.

              när jagskulle hälla i mer för jag tyckte dom va stirriga så for helaskoken upp och anföll VA domva hungriga som vargar jag släppte i en liten nypa mat och det tog slut på fem sek.

              Harfortfarandeen malavi jag ärorolig för som inteåt och håller sig lite undan har en stor böld eller blåsa under hakan samt flåsar sen är den sönderkliad.!

              Några ciklider kliar sig lite fortfarande men det är åtminstonde fart och aptit hos dom och dettar jag som ett bra teken!!

              Kommentar

              • qristina
                Banned
                • september 2005
                • 85

                #22
                Ursprungligen postat av smw
                Ångra mig bitttert at jag inte köpte ett nitrit test i fre få göra det det första jag görpå mån.

                Känner mig gansska säker påatt det är nitrit eller koppar ska köpa båda testerna.
                Vattenberedningsmedlerna jag köpte igår skulle motverka niritoch metaller och idag.

                när jagskulle hälla i mer för jag tyckte dom va stirriga så for helaskoken upp och anföll VA domva hungriga som vargar jag släppte i en liten nypa mat och det tog slut på fem sek.

                Harfortfarandeen malavi jag ärorolig för som inteåt och håller sig lite undan har en stor böld eller blåsa under hakan samt flåsar sen är den sönderkliad.!

                Några ciklider kliar sig lite fortfarande men det är åtminstonde fart och aptit hos dom och dettar jag som ett bra teken!!
                Ja jag sållar mig till den dom som tycker att det är nitrit, mata inget på en vecka, koppartest behövs inte och inte några kolfilter heller.
                du kan byta lite vatten varje dag om fiskarna flåsar annars låt bli

                Kommentar

                • smw

                  #23
                  salt!!

                  Kan man användasalt tilsammans med vattenberedningsmedel??
                  Tyckernog att dom flåsarlite men verkar alltid sugnapå mat varje gång man kommerställer sig alla vidmatställetoch ärivrigager domen nypa omdagen!!
                  Ska köpaett nitrittest i dag.
                  Skaman byta typ 20 liter vatten omdagen ellerger det oxå nitrit spikar???

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #24
                    Fel på mellanslagstangenten?

                    Det borde gå att tillsätta salt även om du har i vattenberedningsmedel... står det inget på förpackningen?

                    Jag är osäker på att du skall byta så lite vatten varje dag... byter man lite vatten ofta får man inte med sig lika mycket smutsigt vatten som ett större mer sällan. När karet kommit i balans skulle nog säga att drygt 100 liter en gång per vecka skulle vara vettigt för Malawi...

                    ----
                    Kom just på något... det kan ju också vara så att skillnaden i vattenkvaliet blev ett starkt stressmoment som malarna inte klarade men att cikliderna fixade det precis. Nu har de börjat vänja sig och därmed blivit mindre stressade och fått tillbaka matlusten... detta tillsammans med de åtgärder du gjort.
                    Det jag vill säga är att det kanske inte är något speciellt fel på vattenkvalieten utan bara en stor skillnad mot föregående ägare..
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • smw

                      #25
                      Kan va så

                      Har oxå hört att det kan va så.

                      Har nu införskaffat mig ett nitrit och ett koppar test.Detta måste undersökas.

                      Vill ju ej att mina fiskar ska lida för mina missar.

                      kANSKE BORDE JAG HA GJORT RENT SANDEN BÄTTRE ???

                      Eller va det ingen hitt at hälla vatten bakom bakgrunden??

                      Det kanske jag aldrig få svar på men nu är fiskarna allerta i allafall.

                      Ska holla koll på nitriten iframtiden.

                      Tackar for goda råd. Men mig har ni nog inte sett det sista av än!!

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #26
                        Det är gott!

                        Du får lycka till nu och hoppas att de värsta problemen är över och att det stabilserar sig. Håll oss uppdaterade!

                        Fundera över medlemskap... förutom tidningen så kan man publicera bilder här på forumet och det kan vara väldigt bra ifall man undrar om något är normalt med en fisk... eller bara vill visa upp något.
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • smw

                          #27
                          Koppar!!!!!!!!!!!

                          Koppar va boven i dramat det va 0,1mg/l i karet trots 30% vattenbyte och vattenberedningsmedel.

                          0,25ml/l i ljumet kranvatten så det få bli byte med kallvatten som visade 0 i framtiden en vattenkokare till ett 30l span blir ca 24 grader!! Perfekt är väldigt glad över att jag har hittat boven i dramat ska nu gå upp och kolla kopparhalten igen har nyss bytt 50l vatten tänkte göra det tils jag får ner koppar mängden lite någon som vet vad som är ok för malawissarna att ha i kopparhalt.

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #28
                            Jag byter alltid med kallvatten... kör det direkt ner i karet. Brukar sjunka från 26-27 grader till 19-22 grader beroende på storlek av vattenbytet... det blir ett himla liv på dem. Kör igång värmaren tills vattnet nått 22-23 grader och 12-24 timmar senare är temperaturen upp i normalt igen. Det verkar nästan vara så att de leker bättre efter vattenbyte.

                            Tydligen är det känsligt med kopparvärden men hur stor mängden skall vara för att vara skadlig vet jag inte. Fanns det inget rekommenderat värde med i bruksanvisningen till testet?
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • Johan W
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 266

                              #29
                              Så bra att du kommit fram till något. Tråkigt med dina problem.

                              Men min odrägliga sida tycker om detta: Vad var det jag sa? ;-)

                              Ursprungligen postat av Johan W
                              Som sagt, jag skulle sätta en slant på kopparförgiftning.
                              Vad var nitrithalten, btw?
                              Senast redigerad av Johan W; 03 mars 2009, 11:35.

                              Kommentar

                              • smw

                                #30
                                Nitriten va noll

                                Nitriten va noll men den mättes endast efter jag haft i ett vattenberedningsmedel från API.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...