Nytt Malawi Fiskdöd!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smw

    #31
    Back to nature

    Vill ochså tipsa om Back to nature boken av AD konings.
    Mycket lättlast och fina bilder!!!
    Med hjälp av han och er och en akvarist till arbetskamrat löste jag detta.

    Koppar är tydligen inte så vanligt jag va skälv Väldigt frågande om detta för mitt brunsvatten prov visade0.08mg/l men det ljumna kranvattnet va 0.25mg/L

    Koppartestet fick beställas hem for inga akvarie butiker i min region Radie 4 mil hadde något sånt på hyllan!!

    Se upp for koppar !!!!!!!!

    Samtidigt som detta va väldigt tråkigt både för mig och mina fiskar så har jag lärt mig otroligt mycke annat än bara detta om fiskar och akvarium.
    Senast redigerad av Gäst; 03 mars 2009, 16:33. Anledning: felaktigt kopparvärde

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #32
      Ja, den boken plöjde jag igenom flera gånger innan jag skaffade akvarium... och några gånger efter också! Mycket trevligt bok

      Ja, man skall tänka sig för när man använder varmvatten... man bör exempelvis inte använda varmvatten till att göra välling till barn eftersom det innehåller bla förhöjda värden av koppar, bakterier osv.
      Skall vatten drickas varmt skall det kommit kallt ur kranen och värmts upp på spis/micro/vattenkokare eller liknande.

      Vi for hoppas att detta var nyckeln och att du lyckas bra med resterande och kommande fiskar!
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • endymion

        #33
        Ursprungligen postat av smw
        Koppar va boven i dramat det va 0,1mg/l i karet trots 30% vattenbyte och vattenberedningsmedel.

        0,25ml/l i ljumet kranvatten så det få bli byte med kallvatten som visade 0 i framtiden en vattenkokare till ett 30l span blir ca 24 grader!! Perfekt är väldigt glad över att jag har hittat boven i dramat ska nu gå upp och kolla kopparhalten igen har nyss bytt 50l vatten tänkte göra det tils jag får ner koppar mängden lite någon som vet vad som är ok för malawissarna att ha i kopparhalt.
        Om jag inte minns fel får man en kopparhalt på 0.2 mg när man medicinerar mot vita prick sjukan. Och att det inte är bra i längden med höga kopparhalter tror jag är helt sant. Men att det skulle döda så fort tror jag inte riktigt på.

        Kommentar

        • qristina
          Banned
          • september 2005
          • 85

          #34
          Ursprungligen postat av Peter_A_F
          Enligt artikeln i Ciklidbladet nr 2/2008 hade Göran Åsterbro endast satt dit ett 40 cm kopparrör som orsakade alla hans problem. Efter att han köpt ett filter från Callidus http://www.callidus.se/1573.html#TC%20Insatsen för runt 1000 kr så löste det sig. TC-Block var det han andvände sig av... testade fört TC varianten men den var inte lika bra som TC-Block.

          Vill du fortsätta med ciklider kan jag rekommedera att bli medlem i NCS samt passa på att köpa 2008 årgången av Ciklidbladet där bland annat denna artikel på tre helsidor finns. Det var väl 175 kr för alla fyra nummren.
          Ja, jag tror inte att vi ska fixera oss på kopparn så mycket, att Göran Åsterbro bara hade ett kopparrör som var 40 cm, och som Peter säger orsakade alla problem.
          Nej, det är jag väldigt skeptiskt emot, det fanns nog andra saker, kanske varmvattenberedaren eller något som vattenverket tillsätter t.ex kloramin.

          Kommentar

          • qristina
            Banned
            • september 2005
            • 85

            #35
            Ursprungligen postat av endymion
            Om jag inte minns fel får man en kopparhalt på 0.2 mg när man medicinerar mot vita prick sjukan. Och att det inte är bra i längden med höga kopparhalter tror jag är helt sant. Men att det skulle döda så fort tror jag inte riktigt på.
            Ja, jag är mer och mer säker på att det var en nitrittopp, eftersom det var 2 malar som dog först, malar är väldigt känsliga för förgiftning, det vill säga nitrit förgiftning.

            Kommentar

            • qristina
              Banned
              • september 2005
              • 85

              #36
              Ursprungligen postat av smw
              koppar är ett alternativ då huset är nybyggt har instalerat ett vattenfilter för två månadersen kanske koppar för att vi har haft surt vatten.
              Ett skäl till att jag är helt övertygad om att det inte var kopparn som var skälet till fiskdöden.
              Jag bodde i ett hus för några år sen med egen brunn i södra sverige, ja där kan man säga att det var surt vatten, det var nere på 6.2 i ph.
              Jag odlade en del malawi och tanganyikaciklder på den tiden, jag hade bara kopparrör i huset, jag hade även bytt varmvattenberedarn, för att det hade frätts sönder och börjar läcka, det var inga snälla metaller i det vattnet.
              Och i och med att jag bytte varmvattenberedare så fick jag byta till en del nya kopparrör.
              Ja nu till vad jag ville komma, mina fiskar mådde prima, det behövdes inga vattenberedningsmedel, det enda jag behövde det var lite bikarbonat för att buffra upp vattnet, så att det var kopparn som var problemet, det tror inte jag.

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #37
                Ursprungligen postat av qristina
                Ja, jag tror inte att vi ska fixera oss på kopparn så mycket, att Göran Åsterbro bara hade ett kopparrör som var 40 cm, och som Peter säger orsakade alla problem.
                Nej, det är jag väldigt skeptiskt emot, det fanns nog andra saker, kanske varmvattenberedaren eller något som vattenverket tillsätter t.ex kloramin.
                Artikeln i Ciklidbladet var på tre sidor och Göran gick igenom grundligt varför han ansåg att koppar var det som orsakade hans problem. Detta utesluter inte att det kan vara något annat som orsakat smw:s problem. Men enligt testet så visar det på en klar förhöjning av kopparvärdet i varmvattnet vilket skulle kunna vara en indikation på att detta kan ha något med saken att göra.

                Smw har ett nybyggt hus med egen brunn och därför tillsatser från vattenverk uteslutna... men klart fiskarna blev säkert stressade av flytt samt helt nya vattenvärden mot föregående ägare. Om då de via varmvatten också får en förhöjt kopparhalt så kan det vara det som fick vågskålen att väga över för några av individerna.

                Det kan självklart också varit nitrit enbart eller i kombination av ovanstående som orsakat problemen, men det var igentligen inget nystartat kar. Som jag föstått det hade inredning, filterpump och sand bara flyttats från föregående ägare till smw och skillnaden var igentligen bara ett kraftigt vattenbyte på 98%.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • qristina
                  Banned
                  • september 2005
                  • 85

                  #38
                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Artikeln i Ciklidbladet var på tre sidor och Göran gick igenom grundligt varför han ansåg att koppar var det som orsakade hans problem. Detta utesluter inte att det kan vara något annat som orsakat smw:s problem. Men enligt testet så visar det på en klar förhöjning av kopparvärdet i varmvattnet vilket skulle kunna vara en indikation på att detta kan ha något med saken att göra.

                  Smw har ett nybyggt hus med egen brunn och därför tillsatser från vattenverk uteslutna... men klart fiskarna blev säkert stressade av flytt samt helt nya vattenvärden mot föregående ägare. Om då de via varmvatten också får en förhöjt kopparhalt så kan det vara det som fick vågskålen att väga över för några av individerna.

                  Det kan självklart också varit nitrit enbart eller i kombination av ovanstående som orsakat problemen, men det var igentligen inget nystartat kar. Som jag föstått det hade inredning, filterpump och sand bara flyttats från föregående ägare till smw och skillnaden var igentligen bara ett kraftigt vattenbyte på 98%.
                  Jag tror fortfarande att det inte var kopparn, jo det var ett nystartat kar, han hade bara med sig pumpen, som bara legat i spannen i 2 timmar.
                  Ja, efter det jag har läst vad han har skrivit, och som jag själv har erfarenhet av koppar, så tror inte jag att det var koppar, nej jag satsar fortfarande på nitrit.
                  Förresten han hade ju ett vatten filter, vad gjorde det för nytta.
                  Höjde det Pht tog det bort tungmetaller eller tog det bort bakterie.
                  Ja det finns många filtermaterial att välja mellan.

                  Kommentar

                  • Johan W
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 266

                    #39
                    Ursprungligen postat av qristina
                    Ja, jag är mer och mer säker på att det var en nitrittopp, eftersom det var 2 malar som dog först, malar är väldigt känsliga för förgiftning, det vill säga nitrit förgiftning.
                    Det är ju lite svårt att veta, så här i efterhand. Nitriten nu var ju noll. Men visst - det finns en möjlighet att du (också) har rätt. Konstaterat är dock att kopparhalten är långt över vad som är normalt.

                    Ursprungligen postat av endymion
                    Om jag inte minns fel får man en kopparhalt på 0.2 mg när man medicinerar mot vita prick sjukan. Och att det inte är bra i längden med höga kopparhalter tror jag är helt sant. Men att det skulle döda så fort tror jag inte riktigt på.
                    Koppar är extra giftigt i mjukt vatten. Slog upp kopparsulfat som medicin i 'The new illustrated guide to fish diseases' (Bassleer). Där anges 0,1-0,2mg/l i hårt vatten och 0,05-0,1mg/l i mjukt vatten. Så visst, du har rätt i att det ligger inom "behandlingsfönstret".

                    Det är ju dock inte uteslutet att det under någon tidpunkt har varit högre halt än 0,2mg/l.

                    Men anser du att nitriten kan komma så fort som efter ett par dagar? Det är ju i och för sig inte uppstart att ett helt nytt akvarium, utan istället en flytt. Menar du att kväveföreningar som finns i t ex sanden skulle ha brytits ned och sedan omvandlas till nitrit? Alltså skulle bakterier av släktet Nitrosomas ha klarat flytten väldigt sämre än Nitrobacter.

                    Jag säger inte att ni har fel - bara att det enda man kan säga såhär i efterhand är att konstant ha 0,2mg/l koppar i akvariet är inte alls bra. (man lär ju inte ha problem med snäckor i och för sig...)
                    Senast redigerad av Johan W; 06 mars 2009, 07:53.

                    Kommentar

                    • qristina
                      Banned
                      • september 2005
                      • 85

                      #40
                      Hej
                      Ursprungligen postat av Johan W
                      Det är ju lite svårt att veta, så här i efterhand. Nitriten nu var ju noll. Men visst - det finns en möjlighet att du (också) har rätt. Konstaterat är dock att kopparhalten är långt över vad som är normalt.



                      Koppar är extra giftigt i mjukt vatten. Slog upp kopparsulfat som medicin i 'The new illustrated guide to fish diseases' (Bassleer). Där anges 0,1-0,2mg/l i hårt vatten och 0,05-0,1mg/l i mjukt vatten. Så visst, du har rätt i att det ligger inom "behandlingsfönstret".

                      Det är ju dock inte uteslutet att det under någon tidpunkt har varit högre halt än 0,2mg/l.

                      Men anser du att nitriten kan komma så fort som efter ett par dagar? Det är ju i och för sig inte uppstart att ett helt nytt akvarium, utan istället en flytt. Menar du att kväveföreningar som finns i t ex sanden skulle ha brytits ned och sedan omvandlas till nitrit? Alltså skulle bakterier av släktet Nitrosomas ha klarat flytten väldigt sämre än Nitrobacter.
                      Jag har försökt att förklara hur det fungerar med kopparn, jag gav ett bra exempel när jag bodde i hus med eget vatten.
                      Sedan så är det ruskigt svårt att nu i efterhand säga vad felet var.
                      Och det beror på vissa saker, hur många dar gick det efter problemet kom, ja som smw säger så kom problemet efter ca 3dar, ja eftersom man får anta att han talar sanning, så ligger kopparn som första prio.
                      Men som jag själv har den uppfattningen att fiskarna tål mer koppar än vad smw skriver.
                      Ja i vilket fall som helst, så är det aldrig fel med ett kolfilter, vad nu denna förgiftning berodde på, slutet gott och allting gott.

                      Jag säger inte att ni har fel - bara att det enda man kan säga såhär i efterhand är att konstant ha 0,2mg/l koppar i akvariet är inte alls bra. (man lär ju inte ha problem med snäckor i och för sig...)

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 804

                        #41
                        Hej.
                        Det fins olika typer av varmvattensberdare,rostfritt,emmalj och såna som är gjorda i koppar allt efter vad man har råd med.Det är plånboken som styr.
                        mvh Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • endymion

                          #42
                          Ursprungligen postat av Johan W
                          Men anser du att nitriten kan komma så fort som efter ett par dagar? Det är ju i och för sig inte uppstart att ett helt nytt akvarium, utan istället en flytt. Menar du att kväveföreningar som finns i t ex sanden skulle ha brytits ned och sedan omvandlas till nitrit? Alltså skulle bakterier av släktet Nitrosomas ha klarat flytten väldigt sämre än Nitrobacter.
                          Startar man ett akvarium från scratch tar det normalt sett tre dagar innan det kommer en nitrittopp.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #43
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Startar man ett akvarium från scratch tar det normalt sett tre dagar innan det kommer en nitrittopp.
                            Tre dagar? Jag har fått mina nitrittoppar vid ca 3 veckors bruk.

                            Kommentar

                            • endymion

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mats
                              Hej.
                              Det fins olika typer av varmvattensberdare,rostfritt,emmalj och såna som är gjorda i koppar allt efter vad man har råd med.Det är plånboken som styr.
                              mvh Mats
                              Jag skulle snarare säga att det beror på vilken typ av joner man har i vattnet som avgör vilken beredare man ska välja. Men risk för att skriva fel har jag för mig att det var så här: Fe3-joner fräter på koppar, flouridjoner fräter på emalj och rostfritt var det nog kalciumjoner som frätte på (rostfritt är den jag är mest osäker på vilken det var som frätte på). Dock kan det vara så att om man har otur har man alla dessa tre joner i sitt vatten.

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #45
                                Ursprungligen postat av endymion
                                Startar man ett akvarium från scratch tar det normalt sett tre dagar innan det kommer en nitrittopp.
                                Enligt en biolog som skrivit en bok vars namn jag nu inte kommer på skrev följande.

                                Ursprungligen postat av Engelsk biolog
                                Under dom 14 första dagarna kommer ammonium att stiga för att ha sin top på dag 14, därefter börjar nitrit komma som har sin top på dag 29, efter 36 dagar har nitrit avtagit till försumbara nivåer.

                                Om man märker att man fått nitrit behöver ju inte det betyda att det är en nitritopp, det kan ju likväl vara den lägsta för fiskarna märkbara nivå som sedan kommer stiga ifall man inte åtgärdar det.

                                Nitrit efter 3 dagar i ett nystartat akvarium har iaf inte jag varit med om, då måste man ha tillsatt material eller filtermateria eller något från ett gammalt akvarium tror jag.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...