"Nya" ingredienser i räkmix ??

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #31
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja för det första Stefan, det är inte min mening att döda tråden, men jag blir frustrerad när jag läser div mixer av räkmix, och det är bara för att utveckla räkmixen.
    Ja det är självklart ett bra mål att få till det ultimata fodret.
    Men skillnaden är när du skriver med 9000 inlägg, då tar många nybörjare till det, och dom ska självklart testa det, ja hur blir det, buken ligger närmare till.
    Jag kan ta ett annat exempel, jag läste att Albin stoppade i div saker i sin mix, ja då blev jag också livrädd, ja livrädd var väl lite att ta imen självklart så när dom som inte har så mycket erfarenheter om fiskar, dom tror ju att man kan exprimentera hur som helst. Men självklart Albin är proffs,han vet ju exakt när det börjar gå galet.
    Ja, det är då jag brukar säga att det räcker med hela malda räkor 70% blandat med 30% mixade ärtor ca 200 gram gelatin per 10 kilo färdig mix, och vill man ha lite mera färg så ta man en matsked astaxhantin per kilo färdig mix.
    Ja det har fungerat för mig i minst 15 år, och en massa tusen fiskar som jag har dragit upp.
    Och Stefan,det måste väl jag få skriva, det är ju min erfarenhet.
    Ja nu under ribban, vad kan du relatera till.Janne
    Varför bli rädd för vanliga rena råvaror. Läs på pelletsförpackningar i stället så börjar man ju undra, som kan innehålla glutamat, massa salt, qantaxanthin mm.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #32
      Ursprungligen postat av tege
      Om man redan är världsbäst och redan tror sig mata med världens bästa räkmix, vad är det i så fall som du tycker blir sämre om man blandar i lite vitlök???
      Har du ens en uns erfarenhet av att fiskarna mår sämre med vitlök i så fall

      (själv vägrar jag vitlök, man mår ju själv pyton efter en grekafton)
      Och, vad det var konstigt att just du tege skulle skriva det.
      Ja, du måste leva i en tråkig värld, eftersom det enda du har att tillföra debatten är negativt.Janne

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av Malawe
        Det är då konstigt att när man diskuterar något så dras ofta det där med 9000 inlägg upp. Det är ingen måttstock på mina akvaristiska kunskaper utan det är en måttstock på hur många inlägg jag gjort i ett forum på internet. Många av inläggen kan t o m vara icke akvarierelaterade.

        Självklart ska du skriva om dina kunskaper och erfarenheter, men jag tycker inte att det är helt jämförbart med kreti och pleti här på forumet den akvariefiskhållning som du gör. Du har en lokal där du odlar professionellt för att driva upp fiskar att sälja. Du har sett till att skaffa dig rätt utrustning för att kunna hålla fiskarna i vatten av god miljö. Allt är givetvis rätt att göra när man ska odla i sådan skala, men att sedan jämföra det med gemene mans akvarium i hemmet..nej det köper jag inte rakt av.

        Jag har hållit på med akvarium och akvariefiskar i närmare 20 år sammanlagt. Jag har inte samma erfarenhet som du och jag har inte haft lika många akvarium som du..inte heller lika många fiskar. Det hör inte hit och det gör inte att min synpunkt är värdelös. Du ger känslan av att pga du har den erfarenhet du har och lyckats med det du gjort så är allt annat rena skiten och alla som tänker annorlunda har inte en aning om vad de pysslar med.

        Vitlök har bra egenskaper och det är framstuderat vetenskapligt. Vitlök har antibakteriella och antiparasitiella egenskaper vilket borde gynna akvarifiskar och förbättra deras immunförsvar. En del av oss vill prova detta och har nu fått goda erfarenheter av det...tillika även foderproducenter som NLS.
        Ja fortfarande, så har jag inte sagt att jag har varit bäst på att hålla ciklider.
        Men däremot så brukar jag berätta om mina erfarenheter om att odla ciklider i stor skala. sedan att du uppfattar mina inlägg,som att jag ser ner till den gemene akvaristen, det är upp till dig själv.Janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av endymion
          Varför bli rädd för vanliga rena råvaror. Läs på pelletsförpackningar i stället så börjar man ju undra, som kan innehålla glutamat, massa salt, qantaxanthin mm.
          Ja, det kanske bli framtiden, att vi kan använda vårat avfall som vi lägger i komposten, sedan bara mala ner det, och frysa ner det. Sedan bara mata fiskarna med det.
          Men jag skulle inte uppmuntra en nybörjare på fiskar att göra det.
          Och det kanske är det problemet, som vi som skriver här på forumet, det är faktiskt en del som tar till sig tipsen och sedan så dör fiskarna.Janne

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #35
            Hej!
            Det var mycket skriverier om antal inlägg och akvarievolym när frågan handlade om vitlökens ev. effekter på våra fiskar.
            Tack Malawe för saklig redovisning i frågan.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              Nej Janne...det är inte upp till mig själv hur jag uppfattar det du skriver. Det jag först reagerade på var ditt lilla hånfulla första inlägg i den här debatten...dvs vad ska du göra som har allting så perfekt men ändå inte använder vitlök i räkmixen?...Hm..det var inte vidare ödmjukt och verkligen inte ett upplyftande inlägg i denna debatt.

              Sedan ska jag be om ursäkt till dig för att jag inte lyckades hålla mig balanserad i diskussionen utan avreagerade mig ganska kraftigt. Det var onödigt uttryckt av mig.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                Hej!
                Det var mycket skriverier om antal inlägg och akvarievolym när frågan handlade om vitlökens ev. effekter på våra fiskar.
                Tack Malawe för saklig redovisning i frågan.
                Vad fick du det ifrån att tråden handlade om vitlökens vara eller inte för effekt på våra fiskar, nej Anders läs på först innan du påstår en massa om antal ilägg eller akvarievolym.Janne

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja, det kanske bli framtiden, att vi kan använda vårat avfall som vi lägger i komposten, sedan bara mala ner det, och frysa ner det. Sedan bara mata fiskarna med det.
                  Men jag skulle inte uppmuntra en nybörjare på fiskar att göra det.
                  Och det kanske är det problemet, som vi som skriver här på forumet, det är faktiskt en del som tar till sig tipsen och sedan så dör fiskarna.Janne
                  Det där är iallafall en rejäl överdrift...att man tipsar folk här och sedan går de hem och gör detsamma med resultatet att fiskarna dör. "Tänk om alla bara hade lyssnat på mig"...var det inte så du skrev en gång ganska nyligen?

                  Det är inget snack om att du är duktig Janne...men det slår väldigt fel när man slår sig så mycket för bröstet som du gör i en del lägen. Jag förstår att du vill förmedla "din väg" och det tycker jag du ska göra, men det innebär inte att alla andra vägar leder till ett stup.

                  Och jo...vi hade rullat över i diskussion om vitlök i räkmixen. Det var det som redovisades och det var det som diskuterades innan du äntrade in i diskussionen...
                  Senast redigerad av StefanL; 09 januari 2009, 23:21.

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #39
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Vad fick du det ifrån att tråden handlade om vitlökens vara eller inte för effekt på våra fiskar, nej Anders läs på först innan du påstår en massa om antal ilägg eller akvarievolym.Janne
                    Nu förstår jag inte vad du menar. Redan på sidan 1 har vitlökens hälsobringande effekter och div. annat i mixen avhandlats.
                    Seriösa och mycket intressanta spörsmål.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #40
                      Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Nu förstår jag inte vad du menar. Redan på sidan 1 har vitlökens hälsobringande effekter och div. annat i mixen avhandlats.
                      Seriösa och mycket intressanta spörsmål.
                      Jamen det var väl inte det tråden handlade om från början,det var väl våran kära räkmix, och då får jag väl hoppas att mina inlägg är lika mycket värda, trots att jag inte använder vitlök i min räkmix.Janne

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #41
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Jamen det var väl inte det tråden handlade om från början,det var väl våran kära räkmix, och då får jag väl hoppas att mina inlägg är lika mycket värda, trots att jag inte använder vitlök i min räkmix.Janne
                        Om du läser rubriken långsamt så kanske det klarnar.
                        "NYA" INGREDIENSER I RÄKMIX
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #42
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Det där är iallafall en rejäl överdrift...att man tipsar folk här och sedan går de hem och gör detsamma med resultatet att fiskarna dör. "Tänk om alla bara hade lyssnat på mig"...var det inte så du skrev en gång ganska nyligen?

                          Det är inget snack om att du är duktig Janne...men det slår väldigt fel när man slår sig så mycket för bröstet som du gör i en del lägen. Jag förstår att du vill förmedla "din väg" och det tycker jag du ska göra, men det innebär inte att alla andra vägar leder till ett stup.

                          Och jo...vi hade rullat över i diskussion om vitlök i räkmixen. Det var det som redovisades och det var det som diskuterades innan du äntrade in i diskussionen...
                          Så du menar bara för att ni diskuterade vitlök i eran räkmix, så får jag inte äntra in i diskussionen, bara för att jag inte hade använt vitlök i min mix, och jag tyckte att det funkade lika bra utan vitlök, va fan är vi tillbaka i ryssland på 50 talet.Janne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #43
                            Ursprungligen postat av Anders i Askim
                            Om du läser rubriken långsamt så kanske det klarnar.
                            "NYA" INGREDIENSER I RÄKMIX
                            Och jag hade min ståndpunkt att det behövs inte mer, ja klart lever man i en bananrepublik, så kan jag förstå att man inte få andra synpunkter, men jag får väl hoppas att vi har våran demokratiska rätt att yttra oss.
                            Men klart det verkar inte som det gäller ciklid.se.Janne

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #44
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Så du menar bara för att ni diskuterade vitlök i eran räkmix, så får jag inte äntra in i diskussionen, bara för att jag inte hade använt vitlök i min mix, och jag tyckte att det funkade lika bra utan vitlök, va fan är vi tillbaka i ryssland på 50 talet.Janne
                              Öh..nä det menade jag inte. Läs det jag skrev...så ser du nog att det inte var så jag menade eller ens uttryckte mig. Sedan kan du lägga ned de där sista raderna som är ämnade för att provocera..det fungerar inte längre. Trevlig fredagskväll!
                              Senast redigerad av StefanL; 09 januari 2009, 23:49.

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #45
                                Nu heter tråden "Nya" ingredienser i räkmix ?? och så bör det också diskuteras om detta och inget annat!
                                Om man nu inte kan tillföra något vettigt i denna tråd, så låter man bli!
                                Har man bara räkor, ärtor och några blad gelatin och eventuellt lite astaxantin, så räcker det väl att skriva att man inte tillför nya ingredienser utan stannar kvar i det gamla hjulspåret!
                                Så fortsätt nu att diskutera nya ingredienser istället för att tjafsa!
                                Ska ni tjafsa så gör det i fredagstråden! Där är det fritt fram för onödiga diskussioner!
                                OK? Säger inga namn!

                                Jag har aldrig haft i vitlök i min räkmix, men det tänker jag att testa vid nästa "räkmixkok"
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...