"Nya" ingredienser i räkmix ??

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Vitlök...



    Utdrag:

    * Försök i provrör och på djur har visat att vitlök är verksamt mot flera typer av bakterier, virus, svampinfektioner och inälvsparasiter.

    * Vitlök stärker immunförsvaret. Detta sker bl.a. genom att vitlöken är probiotisk och prebiotisk. Att vitlök är prebiotisk innebär att den innehåller näringsämnen som de nyttiga bakterierna i kroppen behöver och att den är probiotisk innebär att vitlök bär med sig nya nyttiga bakterier in i kroppen.

    Vitlök stärker immunförsvaret också genom att stimulera macrofager och T-celler att angripa bakterier och virusinfektion.

    * Vitlök har traditionellt använts mot alla typer av tarmparasiter.

    Färsk vitlök är rik på ett flertal vitaminer och mineraler...

    Kalcium.
    Folat.
    Järn.
    Magnesium.
    Mangan.
    Fosfor.
    Kalium.
    Selen.
    Zink.
    B1-vitamin.
    B2-vitamin.
    Niacin.
    C-vitamin.

    I vitlök finns högvärdiga näringsämnen och komplexa föreningar som bidrar till dess positiva effekt på hälsan. Ett stort antal ämnen har identifierats i vitlök. Ämnen Alliin är en svavelförening som är luktlös. Ämnet omvandlas i kontakt med luft till allicin som tros stå för en del av vitlökens effekt på hälsan. Allicin ger förövrigt vitlöken dess lukt.

    Ett långt fler antal andra ämnen bidrar till effekten av vitlök. Över 50 olika svavelföreningar finns. Mer än 100 troligen aktiva ämnen finns. Exempel är citral, terpener terpenalkoholer (geraniol och linalol) m.m.
    Senast redigerad av StefanL; 09 januari 2009, 15:32.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #17
      Ursprungligen postat av Malawe
      Syftet är att du får vitlöken utbredd i HELA räkmixen och inte bara på vissa delar då det är svårt att pressa sönder en vitlök så att du får den i så små delar att den i stort sett upplöses med räkmixen. Frystorkat är som små korn som är mindre beståndsdelar så därför sprider sig vitlöken mer i hela fodret.

      Det är INTE vitlök som vi själva har i kryddhyllan utan detta är vitlök tillverkad av Sjöbogården. Helt ren vitlök som är producerad för att ge hästar och kan inköpas på ÖB. Jag kontaktade Sjöbogården och hörde mig för om produkten och de intygar att det handlar om 100% ren frystorkad vitlök.

      http://www.sjobogarden.se/productdet...t=1&name=Horse

      Mycket intressant med vitlöken.
      Som sagt så körde jag rå vitlök för första gången nu i november och fiskarna är helt klart snäppet vassare nu än tidigare.
      Med de kanon redovisningarna från dig så är det inget snack utan att vitlök funkar både i teorin och praktiken.
      Jag hade inga problem med rå vitlök i beredaren, den smetade ut bra i hela massan men hur mycket vitlök är att rekomendera / kg färdig mix?
      Pulver/rå
      Kan det bli för mycket av det goda? (det brukar ju funka så )
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Som med allt annat så är lagom bäst. En eller ett par klyftor (beroende på storlek) färsk vitlök i en 2-3kg räkmix torde vara ganska bra mängd. Jag kör som bekant med frystorkat och där använder jag en matsked som mått till min räkmixsats som normalt sett brukar ligga på 3-4kg per gång.

        Min nuvarande räkmix:

        750g räkor -utan skal-
        1kg Gröna ärtor
        1 port Polenta Majsgryn -gröt- (bra näringsämnen och lite bindande effekt)
        1 port Havrekli -gröt- (bra näringsämnen och lite bindande effekt)
        1msk Vitlök -frystorkad- (bra näringsämnen och bra egenskaper)
        1pkt Askorbinsyra (C-vitamin men mest för att behålla fodrets fräschör)
        1msk Naturose astaxanthin (bra näringsämnen samt tillskott för färgförstärkning hos fiskarna)
        Bindemedel: Agar agar och/eller Gelatin.

        Tillval som jag börjat använda igen:
        1dl Tropical Malawiflingor (bl a pga spirulinakomplement - bra prisvärt flingfoder)
        1dl Proteinpulver av olika fabrikat för att höja proteinhalten i räkmixen (använder mest Naturells Sojaprotein 73%). http://www.naturell.se/default.php?p=prod_sojapro

        * Räkor utan skal då astaxanthinet med mil ger bättre färg än det som den andel karotenoider i skalen kan uppnå. Skalen tycker jag då känns överflödiga samt att de ibland bara stannar i akvariet om fiskarna spottar ut bitarna. Fiberdelen som skalet anses ha kompenseras också via astaxanthinet men även genom både majsgrynsgröten och havrekli.

        "Havrekli består endast av det skikt som sitter närmast under skalet. Är mjukt i konsistensen och passar bra att blanda i bröd eller strö på filmjölken eller blanda i gröten. Innehåller dubbelt så mycket fibrer som havregryn, varav största delen är lösliga." (http://www.primavi.se/news/printNews.cfm?newsID=294)
        Senast redigerad av StefanL; 09 januari 2009, 17:45.

        Kommentar

        • mantis777
          Användare
          • oktober 2008
          • 204

          #19
          Ursprungligen postat av Malawe
          Vitlök...



          Utdrag:

          * Försök i provrör och på djur har visat att vitlök är verksamt mot flera typer av bakterier, virus, svampinfektioner och inälvsparasiter.

          * Vitlök stärker immunförsvaret. Detta sker bl.a. genom att vitlöken är probiotisk och prebiotisk. Att vitlök är prebiotisk innebär att den innehåller näringsämnen som de nyttiga bakterierna i kroppen behöver och att den är probiotisk innebär att vitlök bär med sig nya nyttiga bakterier in i kroppen.

          Vitlök stärker immunförsvaret också genom att stimulera macrofager och T-celler att angripa bakterier och virusinfektion.

          * Vitlök har traditionellt använts mot alla typer av tarmparasiter.

          Färsk vitlök är rik på ett flertal vitaminer och mineraler...

          Kalcium.
          Folat.
          Järn.
          Magnesium.
          Mangan.
          Fosfor.
          Kalium.
          Selen.
          Zink.
          B1-vitamin.
          B2-vitamin.
          Niacin.
          C-vitamin.

          I vitlök finns högvärdiga näringsämnen och komplexa föreningar som bidrar till dess positiva effekt på hälsan. Ett stort antal ämnen har identifierats i vitlök. Ämnen Alliin är en svavelförening som är luktlös. Ämnet omvandlas i kontakt med luft till allicin som tros stå för en del av vitlökens effekt på hälsan. Allicin ger förövrigt vitlöken dess lukt.

          Ett långt fler antal andra ämnen bidrar till effekten av vitlök. Över 50 olika svavelföreningar finns. Mer än 100 troligen aktiva ämnen finns. Exempel är citral, terpener terpenalkoholer (geraniol och linalol) m.m.
          Nu menar jag inte att vara pessimistisk men det du skriver säger det så mycket då jag får en känsla av att det är provat på däggdjur. Finns det någonstans där det står beskrivet hur effekten fungerar på fiskar? Fiskar funkar väl på lite annat sätt med deras inre organ etc. fastän det har magsäck, tarmar mm som vi? Men det "Anders i Askim" skriver är ju intressant att han faktiskt fått en effekt av vitlöken gentemot mat utan vitlök. Blir nog att prova nästa gång.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
          Inget akvarium för tillfället...

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Ursprungligen postat av mantis777
            Nu menar jag inte att vara pessimistisk men det du skriver säger det så mycket då jag får en känsla av att det är provat på däggdjur. Finns det någonstans där det står beskrivet hur effekten fungerar på fiskar? Fiskar funkar väl på lite annat sätt med deras inre organ etc. fastän det har magsäck, tarmar mm som vi? Men det "Anders i Askim" skriver är ju intressant att han faktiskt fått en effekt av vitlöken gentemot mat utan vitlök. Blir nog att prova nästa gång.
            Nya foderprodukter innehåller vitlök numera...typ NLS. Av vilken anledning? Jo för att vitlökens egenskaper fungerar även på fiskarna.

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Hej!

              Hej!
              Vitlök är också antibakteriell vilket är bra för bla diskus/Ann-Mari

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                Ursprungligen postat av Malawe
                Nya foderprodukter innehåller vitlök numera...typ NLS. Av vilken anledning? Jo för att vitlökens egenskaper fungerar även på fiskarna.
                Men vi som inte använder vitlök, fiskarna är pigga dom leker får fina yngel och dom blir inte sjuka. Vad skall vi göra.Janne

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Men vi som inte använder vitlök, fiskarna är pigga dom leker får fina yngel och dom blir inte sjuka. Vad skall vi göra.Janne
                  Sluta larva dig...

                  Tänk om du klev ned ifrån dina höga hästar för en gångs skull och slutade vara så jädra överlägsen så vore det betydligt trevligare att hålla en konversation och diskussion här.

                  Det är mycket bra att allt fungerar så ypperligt för dig Janne...har det alltid gjort det...varenda minut i hela din verksamma hobbyhistoria? Har det fungerat fläckfritt?

                  Om det nu gjort det som du så gärna vill framställa det som så är det bara att applådera, men då tycker jag att du borde delas ut ett världspris som världens i särklass bästa hobbyist, ciklidist, odlare och allt annat som du tycks vilja fästa fast på dig själv. Sånt här fruktansvärt självrunkeri är bland det värsta jag vet...och det är så förbannat tröttsamt.

                  Här har vi en diskussion om eventuellt nya ingredienser i räkmix och då ska du komma in och vara förlöjligande ÅTERIGEN. Skärp dig!
                  Senast redigerad av StefanL; 09 januari 2009, 21:34.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Sluta larva dig...

                    Tänk om du klev ned ifrån dina höga hästar för en gångs skull och slutade vara så jädra överlägsen så vore det betydligt trevligare att hålla en konversation och diskussion här.

                    Det är mycket bra att allt fungerar så ypperligt för dig Janne...har det alltid gjort det...varenda minut i hela din verksamma hobbyhistoria? Har det fungerat fläckfritt?
                    Nej det har det inte, men det har inte berott på min räkmix, det är andra saker jag har gjort dumt, och problemen har alltid uppstått med troffar.
                    Men förutan det, så har jag inte fått buken på mina malawi på minst 10 år, jag har aldrig gjort rent mina filtermattor på 10 år.
                    Så Stefan jag har något att relatera till, jag hade 27000liter vatten fördelade på 170 akvarium, och aldrig buken på malawi, och jag använde ingen vitlök.
                    Så du får ha mycket vitlök i din mix, men samtidigt får du väl acceptera att jag inte har det, och det funkar ändå.
                    Och att jag sätter mig på höga hästar, ja jag tycker inte att jag gör det, men till skillnad för många här på forumet som läser div böcker eller pluggar in div trådar här på forumet, så har jag en praktiskt erfarenhet att odla ciklider i stor skala, och det kan ingen ta ifrån mig.
                    Men sedan att det finns en massa belackare som är emot mig här på forumet, det kan jag inte göra något åt.Janne

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Det är absolut ingen som tar ifrån dig din kunskap, men du går in och dödar all annan diskussion för att ditt recept fungerar så bra för dig.

                      Och varför gör det så Janne?

                      * Ditt originalvatten kanske har en bra sammansättning.
                      * Du har troligen fortfarande ditt halvautomatiska vattenbytessystem vilket är en stor fördel när man ska hålla jämna och bra vattenvärden.
                      * Dina kar är uppbyggda på ett sätt att odling sätts främst..dvs minimalt med sand och andra atteraljer såsom växter. Du begränsar härmed risker för bakterier/parasiter att få fäste och det gynnar miljön.
                      * Du matar fiskarna med samma foder konstant vilket gör att fiskarnas magar är väl anpassade till fodret, vilket är mycket bra.
                      * Om inte jag minns fel så har du artakvarium där du håller en art per akvarium för att odla på..vilket givetvis också gynnar arten.

                      Många faktorer som spelar in att det går bra för dig med dina fiskar förutom din stora erfarenhet av att hålla ciklider och att odla på dom.

                      Är detta att jämföra med sällskapsakvarium där man har fiskar med olika behov och också har akvariets interiör annorlunda uppbyggt? Jag tycker inte det för att det handlar inte alls om samma hållning av fiskar. Du håller dina för odling...jag håller mina för att ha som ett fint akvarium att se på i mitt vardagsrum...samt i väldigt liten skala eventuellt odla.
                      Senast redigerad av StefanL; 09 januari 2009, 21:56.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #26
                        Kör man fisk i en lokal där det i princip endast går ut fisk så får man inga sjukdomar... får man det så gör man kraftiga fel, finns säkert undantag men det är när det hela tiden kommer fisk utifrån från olika källor som problemen börjar, får man VF fisk kan det va bra med vitlök som irriterar parasiter( det är nog inte vetenskapligt bevisat utan det är mer en upplevd erfarenhet av många)

                        Så att janne inte haft "buken" på tio år i en sluten lokal säger inte så mycket.
                        Börja importera fisk och införskaffa fisk från massa olika odlare och blanda sen dessa fiskar i div akvarium... då börjar problemen.
                        Så enkelt är det =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Det är absolut ingen som tar ifrån dig din kunskap, men du går in och dödar all annan diskussion för att ditt recept fungerar så bra för dig.

                          Och varför gör det så Janne?

                          * Ditt originalvatten kanske har en bra sammansättning.
                          * Du har troligen fortfarande ditt halvautomatiska vattenbytessystem vilket är en stor fördel när man ska hålla jämna och bra vattenvärden.
                          * Dina kar är uppbyggda på ett sätt att odling sätts främst..dvs minimalt med sand och andra atteraljer såsom växter. Du begränsar härmed risker för bakterier/parasiter att få fäste och det gynnar miljön.
                          * Du matar fiskarna med samma foder konstant vilket gör att fiskarnas magar är väl anpassade till fodret, vilket är mycket bra.
                          * Om inte jag minns fel så har du artakvarium där du håller en art per akvarium för att odla på..vilket givetvis också gynnar arten.

                          Många faktorer som spelar in att det går bra för dig med dina fiskar förutom din stora erfarenhet av att hålla ciklider och att odla på dom.

                          Är detta att jämföra med sällskapsakvarium där man har fiskar med olika behov och också har akvariets interiör annorlunda uppbyggt? Jag tycker inte det för att det handlar inte alls om samma hållning av fiskar. Du håller dina för odling...jag håller mina för att ha som ett fint akvarium att se på i mitt vardagsrum.
                          Ja för det första Stefan, det är inte min mening att döda tråden, men jag blir frustrerad när jag läser div mixer av räkmix, och det är bara för att utveckla räkmixen.
                          Ja det är självklart ett bra mål att få till det ultimata fodret.
                          Men skillnaden är när du skriver med 9000 inlägg, då tar många nybörjare till det, och dom ska självklart testa det, ja hur blir det, buken ligger närmare till.
                          Jag kan ta ett annat exempel, jag läste att Albin stoppade i div saker i sin mix, ja då blev jag också livrädd, ja livrädd var väl lite att ta imen självklart så när dom som inte har så mycket erfarenheter om fiskar, dom tror ju att man kan exprimentera hur som helst. Men självklart Albin är proffs,han vet ju exakt när det börjar gå galet.
                          Ja, det är då jag brukar säga att det räcker med hela malda räkor 70% blandat med 30% mixade ärtor ca 200 gram gelatin per 10 kilo färdig mix, och vill man ha lite mera färg så ta man en matsked astaxhantin per kilo färdig mix.
                          Ja det har fungerat för mig i minst 15 år, och en massa tusen fiskar som jag har dragit upp.
                          Och Stefan,det måste väl jag få skriva, det är ju min erfarenhet.
                          Ja nu under ribban, vad kan du relatera till.Janne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #28
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Kör man fisk i en lokal där det i princip endast går ut fisk så får man inga sjukdomar... får man det så gör man kraftiga fel, finns säkert undantag men det är när det hela tiden kommer fisk utifrån från olika källor som problemen börjar, får man VF fisk kan det va bra med vitlök som irriterar parasiter( det är nog inte vetenskapligt bevisat utan det är mer en upplevd erfarenhet av många)

                            Så att janne inte haft "buken" på tio år i en sluten lokal säger inte så mycket.
                            Börja importera fisk och införskaffa fisk från massa olika odlare och blanda sen dessa fiskar i div akvarium... då börjar problemen.
                            Så enkelt är det =)
                            Nej Niklas, så lätt är det inte.Sluten lokal.
                            För att få fiskar att leka, dra upp ynglen och självklart om man har det i sådan så stor skala som jag hade det så måste man väl köpa in en del fisk.
                            Nej Niklas den går jag inte på.Janne

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #29
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Men vi som inte använder vitlök, fiskarna är pigga dom leker får fina yngel och dom blir inte sjuka. Vad skall vi göra.Janne

                              Om man redan är världsbäst och redan tror sig mata med världens bästa räkmix, vad är det i så fall som du tycker blir sämre om man blandar i lite vitlök???
                              Har du ens en uns erfarenhet av att fiskarna mår sämre med vitlök i så fall

                              (själv vägrar jag vitlök, man mår ju själv pyton efter en grekafton)
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #30
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja för det första Stefan, det är inte min mening att döda tråden, men jag blir frustrerad när jag läser div mixer av räkmix, och det är bara för att utveckla räkmixen.
                                Ja det är självklart ett bra mål att få till det ultimata fodret.
                                Men skillnaden är när du skriver med 9000 inlägg, då tar många nybörjare till det, och dom ska självklart testa det, ja hur blir det, buken ligger närmare till.
                                Jag kan ta ett annat exempel, jag läste att Albin stoppade i div saker i sin mix, ja då blev jag också livrädd, ja livrädd var väl lite att ta imen självklart så när dom som inte har så mycket erfarenheter om fiskar, dom tror ju att man kan exprimentera hur som helst. Men självklart Albin är proffs,han vet ju exakt när det börjar gå galet.
                                Ja, det är då jag brukar säga att det räcker med hela malda räkor 70% blandat med 30% mixade ärtor ca 200 gram gelatin per 10 kilo färdig mix, och vill man ha lite mera färg så ta man en matsked astaxhantin per kilo färdig mix.
                                Ja det har fungerat för mig i minst 15 år, och en massa tusen fiskar som jag har dragit upp.
                                Och Stefan,det måste väl jag få skriva, det är ju min erfarenhet.
                                Ja nu under ribban, vad kan du relatera till.Janne
                                Det är då konstigt att när man diskuterar något så dras ofta det där med 9000 inlägg upp. Det är ingen måttstock på mina akvaristiska kunskaper utan det är en måttstock på hur många inlägg jag gjort i ett forum på internet. Många av inläggen kan t o m vara icke akvarierelaterade.

                                Självklart ska du skriva om dina kunskaper och erfarenheter, men jag tycker inte att det är helt jämförbart med kreti och pleti här på forumet den akvariefiskhållning som du gör. Du har en lokal där du odlar professionellt för att driva upp fiskar att sälja. Du har sett till att skaffa dig rätt utrustning för att kunna hålla fiskarna i vatten av god miljö. Allt är givetvis rätt att göra när man ska odla i sådan skala, men att sedan jämföra det med gemene mans akvarium i hemmet..nej det köper jag inte rakt av.

                                Jag har hållit på med akvarium och akvariefiskar i närmare 20 år sammanlagt. Jag har inte samma erfarenhet som du och jag har inte haft lika många akvarium som du..inte heller lika många fiskar. Det hör inte hit och det gör inte att min synpunkt är värdelös. Du ger känslan av att pga du har den erfarenhet du har och lyckats med det du gjort så är allt annat rena skiten och alla som tänker annorlunda har inte en aning om vad de pysslar med.

                                Vitlök har bra egenskaper och det är framstuderat vetenskapligt. Vitlök har antibakteriella och antiparasitiella egenskaper vilket borde gynna akvarifiskar och förbättra deras immunförsvar. En del av oss vill prova detta och har nu fått goda erfarenheter av det...tillika även foderproducenter som NLS.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...