Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    Ursprungligen postat av H.E.J.
    Jo men inga bilder, mycket fräck Tropheus variant har alldrig set något liknande.
    Är svår att beskriva man får nog se den live.
    Men kan inte du som tar snygga troffekort stilla vår nyfikenhet...eller är det fotoförbud på denna art.

    Vi är många som är nyfikna på vad det handlar om. Kan inte du hjälpa oss att stilla vår nyfikenhet............

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      Ursprungligen postat av H.E.J.
      Jo men inga bilder, mycket fräck Tropheus variant har alldrig set något liknande.
      Är svår att beskriva man får nog se den live.
      Vad då aldrig sätt något liknande, liknar den inte alls en troffe, vilken färg, hur många har han?

      Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • januari 2004
        • 563

        Hur stora skillnader är det mellan Ilangi-individer? Jag köpte för ca 4 månader sedan en grupp Ilangi-yngel. De är mellan 4-8 cm och några är kanonsnygga medan andra skulle jag inte ens kunna gissa att de är Ilangi. Vissa har ingen som helst rödnyans vare sig i huvud eller fena och liknar egentligen mer Nkonde eller Musanga yngel medan andra mest är brunaktiga med gula ränder.
        Vid vilken storlek börjar de färga ut och visa tendenser till vuxen färgsättning?
        //Robert

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          Ursprungligen postat av Johan F
          Vad då aldrig sätt något liknande, liknar den inte alls en troffe, vilken färg, hur många har han?

          Johan
          kan svara på det.... Inte mycket till färg nu, gröngråa och färglösa. Honan har lite orange i huvudet och i ryggfenan MEN har sett mycket roligare firrar.Finns 1+1 och dom går i separata kar så svårt att säga vad resultatet blir om man sätter samman dom i samma burk. Kan uttrycka det som Jörgen sa......"Ser lovande ut men nu e dom inte färgade och vet inte hur dom kommer att bli när dom kommer samman men lovande är dom"...
          Så det ända häftiga jag kan se med dom e att dom e nya(om detta nu gör dom häftiga)! Om jag skulle gämföra dom med något så skulle det vara en yellowband karago (mallagarasi) men utan det gula bandet och med oranget i ögonen.
          Enligt mig en totalt intesägande troffe som jag inte tycker skulle göra sig i något kar.. Inte som den e nu ialla fall. Vem vet ....kanske om dom kommer i samma kar blir dom bra men skulle inte ge 5000:- för ett troffepar som ser intetsägande ut... Men finns nog dom som tycker annurlunda som tur är.
          Presic som Jörgen sa så finns det massor av troffar i sjön och det bildas hela tiden nya, men dessa har inte exporterats av en eller annan annledning. Så tror att det skulle finnas häftigare varianter att håva upp och lämna marknaden med häpnad!
          Glöm nu inte att detta e en högst personlig åsikt och inget som aqnndra måste tycka
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            Ursprungligen postat av RobbanG
            Hur stora skillnader är det mellan Ilangi-individer? Jag köpte för ca 4 månader sedan en grupp Ilangi-yngel. De är mellan 4-8 cm och några är kanonsnygga medan andra skulle jag inte ens kunna gissa att de är Ilangi. Vissa har ingen som helst rödnyans vare sig i huvud eller fena och liknar egentligen mer Nkonde eller Musanga yngel medan andra mest är brunaktiga med gula ränder.
            Vid vilken storlek börjar de färga ut och visa tendenser till vuxen färgsättning?
            Dom är lite sega på att färga ut kan jag hålla med om. Minna är 3-4 år och ca 10-14cm dom börjar bli riktigt fina nu. En sak jag har märkt är att det är extremt viktigt med ljus inredning kritvit bakgrund och vit sand och mycket belysning. Jag hade mina (30st) i ett 540 med faxe slimline och korallkross, men med tiden så blev det en del alger på bakgrunden så den är lite mörk nu. Det var bara några som var ljusa och fina så jag började tröttna lite på att dom aldrig färgade ut ordentligt. Deras föräldrar är jätte fina så anlagen fanns viste jag. Dom fick flytta till ett 350liters med vit ciklid sand och vit bakgrund (knöligt vitt papper alla Roger Persson), vilken skillnad det blev min fru undrade om jag köpt nya fiskar. Men när jag sa att det var samma som gick i 540liters akvariet så trodde hon mig inte.
            Dom ynglen som är grönaktiga med ränder och utan rött i blir dom gulaste när dom blir stora medans dom som har mycket färg som små blir det väldigt mycket orange rött i oftast hanar. (Egen erfarenhet)
            //Peter
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              Katoto

              Ett nytt foto på vf katoto
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • pontus
                Användare
                • oktober 2003
                • 514

                Helt underbar bild, har tametusan inte sätt fina citoner sen jag hälsade på R.Persson på nittoiotalet, en fin katoto är så härlig så vissa klockor stannar .

                MVH / pontus
                Passenger on Planet Earth:
                Pet.macro nsumbu
                Pet.moshi ikola
                Pet.Trewavasae
                Pet.Bulu-Point "Red"
                Pet.orthognathus tricolor mvuna
                Pet.Longola
                Tr.Ilangi
                Tr.Muzi
                Tr.Katonga
                Neo.Leleupi

                Kommentar

                • Pieter
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 251

                  Ursprungligen postat av Oden70
                  Ett nytt foto på vf katoto
                  Kanon bild på en fin troffe!

                  //Pieter

                  Kommentar

                  • stiffe
                    Användare
                    • april 2002
                    • 953

                    Katoto hona
                    mvh Stefan

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      Ursprungligen postat av Oden70
                      kan svara på det.... Inte mycket till färg nu, gröngråa och färglösa. Honan har lite orange i huvudet och i ryggfenan MEN har sett mycket roligare firrar.Finns 1+1 och dom går i separata kar så svårt att säga vad resultatet blir om man sätter samman dom i samma burk. Kan uttrycka det som Jörgen sa......"Ser lovande ut men nu e dom inte färgade och vet inte hur dom kommer att bli när dom kommer samman men lovande är dom"...
                      Så det ända häftiga jag kan se med dom e att dom e nya(om detta nu gör dom häftiga)! Om jag skulle gämföra dom med något så skulle det vara en yellowband karago (mallagarasi) men utan det gula bandet och med oranget i ögonen.
                      Enligt mig en totalt intesägande troffe som jag inte tycker skulle göra sig i något kar.. Inte som den e nu ialla fall. Vem vet ....kanske om dom kommer i samma kar blir dom bra men skulle inte ge 5000:- för ett troffepar som ser intetsägande ut... Men finns nog dom som tycker annurlunda som tur är.
                      Presic som Jörgen sa så finns det massor av troffar i sjön och det bildas hela tiden nya, men dessa har inte exporterats av en eller annan annledning. Så tror att det skulle finnas häftigare varianter att håva upp och lämna marknaden med häpnad!
                      Glöm nu inte att detta e en högst personlig åsikt och inget som aqnndra måste tycka
                      Låter som en riktigt grym troffe Då känns det bättre att invenstera i en fin grupp av något slag än att lägga ut 5000:-/par färglösa...

                      PS! Gillar verkligen Katoto´n, synd att den inte är lite mer vänd mot kameran.

                      /Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        Ursprungligen postat av stiffe
                        Katoto hona
                        Oj, den var fin

                        /Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          snygga bilder på en riktigt snugg fisk både stefan och peter.

                          det är väldigt hög vill ha faktor på den firren............

                          katoto vad skulle den hamna under för samlingsnamn??
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Oden70
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 869

                            Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            snygga bilder på en riktigt snugg fisk både stefan och peter.

                            det är väldigt hög vill ha faktor på den firren............

                            katoto vad skulle den hamna under för samlingsnamn??
                            Citron moorii om jag har rätt för mig.
                            Petrochromis is da shit8)8)

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              Ursprungligen postat av Oden70
                              Citron moorii om jag har rätt för mig.
                              ok tack
                              det är ju en gammal favorit, fast jag vet inte om jag sett såna med så mycket lila i förut
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              • RobbanG
                                Användare
                                • januari 2004
                                • 563

                                Ursprungligen postat av Pettap
                                Dom är lite sega på att färga ut kan jag hålla med om. Minna är 3-4 år och ca 10-14cm dom börjar bli riktigt fina nu. En sak jag har märkt är att det är extremt viktigt med ljus inredning kritvit bakgrund och vit sand och mycket belysning. Jag hade mina (30st) i ett 540 med faxe slimline och korallkross, men med tiden så blev det en del alger på bakgrunden så den är lite mörk nu. Det var bara några som var ljusa och fina så jag började tröttna lite på att dom aldrig färgade ut ordentligt. Deras föräldrar är jätte fina så anlagen fanns viste jag. Dom fick flytta till ett 350liters med vit ciklid sand och vit bakgrund (knöligt vitt papper alla Roger Persson), vilken skillnad det blev min fru undrade om jag köpt nya fiskar. Men när jag sa att det var samma som gick i 540liters akvariet så trodde hon mig inte.
                                Dom ynglen som är grönaktiga med ränder och utan rött i blir dom gulaste när dom blir stora medans dom som har mycket färg som små blir det väldigt mycket orange rött i oftast hanar. (Egen erfarenhet)
                                //Peter

                                Jag är väl medveten om det där med ljusbakgrund, mend et spelar ju inte så stor roll i detta fall då vissa har mycket färg andra inge alls. Av tidigare grupper jag har haft (ej Ilangi) har inga visat motsvarande varians i färgteckning, där av min undran. Vid vilken storlek börjar de visa vuxen färgteckning?
                                //Robert

                                Kommentar

                                Arbetssätt...