Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • januari 2004
    • 563

    #61
    [QUOTE=Erik Österlund;760149]
    Jag skyller dock mer på mig själv än fodret. [QUOTE]

    Jag skyller egentligen inte dödsfallen på NLS, det finns för många faktorer som kan ha påverkat detta varav den största förmodligen är min hantering.

    Men inte ens i Malawikaret där fodret har tagits emot väl har jag upplevt NLS som ett mirakelmedel. Snarare i klass med AN Excel som jagv tycker är ett utmärkt foder. Om man då jämför och ställer NLS i relation vad det kostar tycker jag inte NLS är värt pengarna.
    //Robert

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #62
      Ursprungligen postat av ozric
      Att de växer snabbt som fan på NLS är vi överens om. Men att få höjd på fisken kräver att de börjar matas på tidigt.Varför inte cyklops el artemia medans de fortfarande har gulesäck kvar? Tropheus-ynegl som fått en dålig start i livet (långsmala) får man inte upp höjden på senare i livet heller som om de matbombats under det tidiga stadiet. Så upplever iaf jag det!
      Sen att få "naturlig" form på dem överlåter jag åt andra att berätta..

      Vad jag är intresserad av är hur bra fisken färgar sedan de dragits hårt på NLS (grow). Samt blir dessa yngel lika produktiva som vuxna? Och hur ser en vegan-fisk ut invärtes (lever, njurar etc) som käkat foder på 50% protein???
      här förklarar en NLS representant varför nls är bra till troffar..

      "Bloat is not only common in Malawi Cichlids, it is also prevalent in tropheus and many Tanganyika Cichlids. In most cases, fish food is the culprit. Many proteins used in fish food derived from soybean meal and left over seafood such as white fish meal, shrimp meal(ground shrimp head).These types of protein have poor digestability & absorption rate. Consequently, pathogenic bacteria start multifying inside the intestinal tracts, doubling their population every 20 minutes resulting in bloat. The fish usually linger on for a few days before dying. there is another kind non-pathogenic bloat that occurs by feeding too much in the evening just before the light is out. Insufficient oxygen condition for metabolic activity force the fish to gasp for air. The fish usually die the next day with bloated stomach. In my opinion, high level of protein is not the cause for bloat, it is poor digestable protein that is the cause for bloat. How do I come to this conclusion? We use tropheus moorii, a herbivore notorious for bloat, as a test subject. We fed the fish NLS (34% protein) as much as they can eat with lots food left over ( this is an experiment, not normal practice). We never encountered bloat problem in 6 years, In the past, we have lost thousands of tropheus using commercial feed. In my opinion, krill, fish, algae, are the most easily digestable protein. Protein derived from soybean, feather meal, blood meal, left over seafood with too much bones are not easily digestable. Ash content greater than 10% indicates left over seafood is being used."
      Senast redigerad av specmats; 06 januari 2009, 15:18.
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • maj 2005
        • 330

        #63
        Ursprungligen postat av ozric
        Har dina OB-avkommor börjat visa ob nu?

        Man kan se en viss skillnad på dom, framför allt på ryggfenan. Om man tittar på dom vuxna djuren så är ryggfenan på dom som är OB, "oregelbunden" ser nästan ut som man har varit framme med saxen. Den tendensen kan man se hos några avkommor som är ca 8 cm
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #64
          Mats; inget svar där på min undran. Bara hur "bra" NLS är för mage & tarm, vilket jag kan hålla med om. Tror jag aldrig haft problem på nån fisk ang det. Å då har jag flera gånger typ tappat i burken i karet...

          Robjo; Aha!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #65
            ok, lite info bara, personligen har ju just börjat med nls så ja får se...,När det gäller form så tycker jag ochså att det är ett problem, min erfarenhet är mest mbunas där långsmala arter blir för långsmala särskilt huvudet som med tropheus, sluttande panna fel huvudform
            Senast redigerad av specmats; 06 januari 2009, 15:44.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #66
              Ursprungligen postat av ozric
              Mats; inget svar där på min undran. Bara hur "bra" NLS är för mage & tarm, vilket jag kan hålla med om. Tror jag aldrig haft problem på nån fisk ang det. Å då har jag flera gånger typ tappat i burken i karet...

              Robjo; Aha!
              Det kommer komma svar på det men det tar lite tid... kanske om ca 4-5 månader börjar det bli dax att kolla upp vissa fiskar som blivit uppfödda på NLS.

              Det kommer bli mycket intressant.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #67
                Angående kroppsform på fisken så är det inte så enkelt som att bara använda sig av ett visst foder så blir allt bra, det är många faktorer som spelar in, mängd proteiner per dygn, vattenvärden, vattenrörelse, storleken på burken med mera.

                Det är heller inte alltid helt lätt att avgöra någon märkarbar skillnad på ett eller två akvarium, det brukar krävas större volymer för att verkligen kunna se skillnader.
                En sifo undersökning på 3 personer blir ju inte så tillförlitlig alltid.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Limmet
                  Användare
                  • januari 2009
                  • 51

                  #68
                  Matar bara mina troffar med räkmix för tillfället. Kanske lite ensidigt så tänkte komplementera med NLS.

                  Vilken bör jag köpa? De jag har nu är 5-6cm stora men vill ha ett allroundfoder som jag kan mata nyavkomma med senare också.

                  Tänkte köpa från ojzoo. http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se....%20Spectrum%22

                  Kommentar

                  • robjo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 330

                    #69
                    Ob teckningen visar sig först på detta sätt, (bild 1,2, och 3) sen om man har tur så går teckningen neråt. Honan (tidigare) bilder där skedde omvandlingen på ca 3 månader och den fortsätter hela tiden.

                    Bild 4 visar honan i tidig omvandling.
                    http://picasaweb.google.se/sipedon/

                    Kommentar

                    • robjo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 330

                      #70
                      Och sen några ungdjur i varierande storlek.. Dom va knepigare att fota dom små liven. För mycket grönsaker i burken.
                      http://picasaweb.google.se/sipedon/

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #71
                        Ursprungligen postat av Limmet
                        Matar bara mina troffar med räkmix för tillfället. Kanske lite ensidigt så tänkte komplementera med NLS.

                        Vilken bör jag köpa? De jag har nu är 5-6cm stora men vill ha ett allroundfoder som jag kan mata nyavkomma med senare också.

                        Tänkte köpa från ojzoo. http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se....%20Spectrum%22
                        Jag använder mig av NLS Spectrum Cichlid Formula nu över ett år och inga som helst problem med troffarna. Har totalt 150 stycken fördelat på 5 troffegrupper.
                        Vissa använder sig av NLS Spectrum There A Formula till troffarna, jag har inte provat detta foder så jag har svårt och ge något utlåtande om det.

                        Hälsningar

                        Johan
                        Senast redigerad av Johan F; 06 januari 2009, 22:35.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • H.E.J.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 179

                          #72
                          Ännu fler nytagna foto.

                          Bild 1: T.brichardi.Katonga 7cm

                          Bild 2: T.moorii.Musanga 6cm

                          Bild 3: T.moorii.Kalambo 5cm

                          Bild 4: T.moorii.Kalambo 4,5cm
                          4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                          Kommentar

                          • endymion

                            #73
                            Några Ikola och Ilangi dessa fiskar är ca 7-9 cm och alltså inte fullvuxna. Dessa bilder tog jag som svar på att troffar ska vara så svåra att fota. Mina bilder tog jag på ca 5-10 minuter och jag tog nog ca 30 bilder.

                            Kommentar

                            • Robbe
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 527

                              #74
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Några Ikola och Ilangi dessa fiskar är ca 7-9 cm och alltså inte fullvuxna. Dessa bilder tog jag som svar på att troffar ska vara så svåra att fota. Mina bilder tog jag på ca 5-10 minuter och jag tog nog ca 30 bilder.

                              Ja, dom ser ju bra ut men inte vinner du nånn tävling med dom

                              Kommentar

                              • RobbanG
                                Användare
                                • januari 2004
                                • 563

                                #75
                                Ursprungligen postat av endymion
                                Några Ikola och Ilangi dessa fiskar är ca 7-9 cm och alltså inte fullvuxna. Dessa bilder tog jag som svar på att troffar ska vara så svåra att fota. Mina bilder tog jag på ca 5-10 minuter och jag tog nog ca 30 bilder.

                                Jag tycker de flesta tycker troffar är SVÅRARE att fota än malawi, diskus....

                                För övrigt tycker jag dina foton är helt ok. Lite avis på din förmåga om du bara höll på 5-10 min.... jag hade nog fått hålla på åtminstone en timme eller två för att få fram bilder med samma kvalitet.
                                //Robert

                                Kommentar

                                Arbetssätt...