Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Limmet
    Användare
    • januari 2009
    • 51

    #46
    Ursprungligen postat av Oden70
    Kolla överskriften På H.E.J s inlägg så ser du vilken röd rengbåge det e
    Japp men verkar ju finnas många olika sorter som går under röd regnbåge.

    Är t.ex. Ilangi en?

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      #47
      Ursprungligen postat av Limmet
      Japp men verkar ju finnas många olika sorter som går under röd regnbåge.

      Är t.ex. Ilangi en?
      Ilangi e ingen röd rengbåge, utan här kommer ett par olika som e röd rengbåge: Kambwimba, Kapere, Kasanga.. Sedan finns det blå rengbåga tex Chaitika, gul rengbåge tex Kalla yellow.. Beror på vem man frågar
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • H.E.J.
        Användare
        • april 2002
        • 179

        #48
        Hej Limmet!

        Jag vill inte framstå som någon expert, men det finns en del olika fångstplatser på just den här så kallade RÖD regnbåge som bla:
        Kasanga,Kasanga blue blaze, Kapere,Kantalamba och Kambwimba.
        Sen vilken som är den så kallade äkta röda regnbågen får någon expert framföra.
        Själv har jag i nuläget Kapere, Kambwimba och har haft Kasanga Blue blaze och dom skiljer sig åt i täckningen (färgerna).
        Sen om dom är samma röd regnbåge kan jag häller inte avgöra det kan bara dom som fångar eller exporterar dom i så fall göra, det kanske skiljer sig från grupp till grupp??+

        Ursprungligen postat av Limmet
        Japp men verkar ju finnas många olika sorter som går under röd regnbåge.

        Är t.ex. Ilangi en?
        Senast redigerad av H.E.J.; 05 januari 2009, 03:31.
        4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

        Kommentar

        • Limmet
          Användare
          • januari 2009
          • 51

          #49
          Tack för svaren

          Lite rörigt är det allt!

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            #50
            Äntligen så har det hänt! En av mina redbelly honor går och tuggar sedan några veckor och idag så såg jag att ett yngel höll på att kila ut ur munnen på henne.

            Är otroligt spänd på hur många yngel som hon ruvar på i dagsläget. Kommer antagligen att flytta henne till en egen burk då dessa redbelly yngel har en röd och grann hane.

            Till sist till något helt annat:
            Har matat med NLS några månader (2 ggr / dag) och trots att de får räkmix, pellets och flingor utöver detta så blir de bara smalare och smalare.
            Tror att jag får sluta med NLS ett tag för att inte troffarna ska "svälta" ihjäl.
            Växer gör de så det knakar men jag vill inte att mina troffar ska se insjunkna ut. Har någon annan råkat ut för samma sak vid utfodring med NLS??
            Senast redigerad av Stephan E; 05 januari 2009, 22:08.
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #51
              Ursprungligen postat av Stephan E
              Äntligen så har det hänt! En av mina redbelly honor går och tuggar sedan några veckor och idag så såg jag att ett yngel höll på att kila ut ur munnen på henne.

              Är otroligt spänd på hur många yngel som hon ruvar på i dagsläget. Kommer antagligen att flytta henne till en egen burk då redbelly dessa yngel har en röd och grann hane.

              Till sist till något helt annat:
              Har matat med NLS några månader (2 ggr / dag) och trots att de får räkmix, pellets och flingor utöver detta så blir de bara smalare och smalare.
              Tror att jag får sluta med NLS ett tag för att inte troffarna ska "svälta" ihjäl.
              Växer gör de så det knakar men jag vill inte att mina troffar ska se insjunkna ut. Har någon annan råkat ut för samma sak vid utfodring med NLS??
              Grattis Stephan, alltid lika kul och spännade med avkommer från fina föräldrar.

              NLS matar jag mina troffar med, precis som du 2 ggr/dag och 1 ggr/dag flingor och inte har jag något större problem med insjukna magar. Jag matar med en tesked per gång med NLS till ungefär 25 vuxna troffar.

              Hälsningar

              Johan
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                #52
                Ursprungligen postat av Stephan E
                Äntligen så har det hänt! En av mina redbelly honor går och tuggar sedan några veckor och idag så såg jag att ett yngel höll på att kila ut ur munnen på henne.

                Är otroligt spänd på hur många yngel som hon ruvar på i dagsläget. Kommer antagligen att flytta henne till en egen burk då dessa redbelly yngel har en röd och grann hane.

                Till sist till något helt annat:
                Har matat med NLS några månader (2 ggr / dag) och trots att de får räkmix, pellets och flingor utöver detta så blir de bara smalare och smalare.
                Tror att jag får sluta med NLS ett tag för att inte troffarna ska "svälta" ihjäl.
                Växer gör de så det knakar men jag vill inte att mina troffar ska se insjunkna ut. Har någon annan råkat ut för samma sak vid utfodring med NLS??

                Grattis till dina yngel.

                Jag har matat med NLS i 2 år nu......ger 2-3 tsk mått a' 15ml/dag + lite räkmix och spirulina flingor till 40 vuxna troffar och de mår kanonbra. Har inte upplevt dina bekymmer....

                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #53
                  Ursprungligen postat av Stephan E

                  Till sist till något helt annat:
                  Har matat med NLS några månader (2 ggr / dag) och trots att de får räkmix, pellets och flingor utöver detta så blir de bara smalare och smalare.
                  Tror att jag får sluta med NLS ett tag för att inte troffarna ska "svälta" ihjäl.
                  Växer gör de så det knakar men jag vill inte att mina troffar ska se insjunkna ut. Har någon annan råkat ut för samma sak vid utfodring med NLS??
                  Jag kan tycka att troffar på NLS ser urskitna ut fast de nyss har ätit vilket jag tycker e negativt. Jag gillar när troffar ser lite "köttiga" ut. Jag ger/har numer bara NLS (grow) i mixen.

                  Grattis ang. R. Bellyn,Stephan!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • RobbanG
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 563

                    #54
                    Jag har testat NLS nu i ca 2 månader på Malawi och på troffar ca 3-4 veckor.

                    I övergången från Supervit till NLS på troffarna fick 7-8 st förstoppning. Kanske var jag inte tillräckligt försiktig, men jag gjorde som jag gjort förr vid byte av foder till troffar. Hur som helst slutade 7-8 st äta och såg allt sämre ut. Efter 3-4 veckor gick jag tillbaka till Supervit och efter ett par dagar åt alla utom 2 som senare dog.

                    NLS skall ju ha magiska effekter på fiskarnas färger och vitalitet. I Malawikaret har jag inte fått några problem men jag ser heller ingen skillnad i varken färger eller vitalitet. Prakbotian tycker jag dock har fått mer intensiva färger.

                    NLS har inte imponerat särskilt mycket på mig och med tanke på priset kommer jag inte använda NLS i fortsättningen.
                    //Robert

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #55
                      Jag har liknande erfarenhet. När jag började mata med NLS så dog tre stycken Protomelas taeniolatus "Boadzulu". Den enda som klarade sig i den gruppen var en hona som gick på tugg. De andra fiskarna i burken (Lithobates, sp. Acei) klarade sig utan problem. Vet inte om taeniolatus är känsligare än de andra två...

                      Jag skyller dock mer på mig själv än fodret. Jag började med att införa NLS på menyn vid tre tillfällen första veckan och fortsatte samtidigt med mitt ordinarie foder (supervit). Jag hade tänkt att öka på så att jag skulle mata med NLS en gång per dag men dit hann jag aldrig eftersom firrarna som dog började bli dåliga redan efter första veckan. Jag körde i ca en tesked per tillfälle till ca 25 fiskar. Jag tror att jag skulle ha varit mer försiktig med mängden.

                      Nu kör jag NLS grow på mina yngel och har inte haft några problem alls.

                      Kommentar

                      • Stephan E
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 307

                        #56
                        Har fått en hel del långsmala fiskar efter jag matat med NLS pga att de växer fort. Det gäller även de som jag tidigare ansåg som vuxna exemplar.

                        Ska prova med att göra ett uppehåll med NLS och endast köra räkmix och pellets så får jag se om det blir grövre fiskar.

                        Matar för övrigt ofta men med lite mindre mängd. Intressant foder hur som helst och jag har köpt in 3 olika typer för att testa.
                        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                        Kommentar

                        • robjo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 330

                          #57
                          Några Körsbär och Kalambo.
                          http://picasaweb.google.se/sipedon/

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #58
                            lite retrokänsla över bilderna på dina körsbär
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #59
                              Ursprungligen postat av Stephan E
                              Har fått en hel del långsmala fiskar efter jag matat med NLS pga att de växer fort. Det gäller även de som jag tidigare ansåg som vuxna exemplar.
                              Att de växer snabbt som fan på NLS är vi överens om. Men att få höjd på fisken kräver att de börjar matas på tidigt.Varför inte cyklops el artemia medans de fortfarande har gulesäck kvar? Tropheus-ynegl som fått en dålig start i livet (långsmala) får man inte upp höjden på senare i livet heller som om de matbombats under det tidiga stadiet. Så upplever iaf jag det!
                              Sen att få "naturlig" form på dem överlåter jag åt andra att berätta..

                              Vad jag är intresserad av är hur bra fisken färgar sedan de dragits hårt på NLS (grow). Samt blir dessa yngel lika produktiva som vuxna? Och hur ser en vegan-fisk ut invärtes (lever, njurar etc) som käkat foder på 50% protein???
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                #60
                                Ursprungligen postat av robjo
                                Några Körsbär och Kalambo.

                                Har dina OB-avkommor börjat visa ob nu?
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...