Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    Flyttad från troffegarget!

    Om man tänker sig att man ska skaffa sig en troffe grupp för första gången vilka skulle ni rekomendera som förstagångstroffe eller är dom alla lika i temperament? är grymt sugen på black varianterna och då särskilt pempan och karamban. är dessa lätta? lissta hjärna troffar som är erkänt lite lättare att ha å göra med. Om nån känner ork att göra det så skulle det uppskatas.
    //Niklas

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • oktober 2004
      • 439

      Generellt så upplever jag moorii och de röda som något lugnare än de svarta. Hur stor grupp vill du ha och hur stort akvarium har du tänkt ha dem i?
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        Ursprungligen postat av specmats
        kapampa eller limespot är en extremt snygg troffe, raritet om man har vf eller fin t odlat, sällan jag ser den tyvärr
        Håller med om att "Kapampa" är en klar favorit. Det är något som jag skall inhandla inom 12 mån. gäller precis som du säger hitta de fina exemplarerna.

        /Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          Ursprungligen postat av jemmba
          Om man tänker sig att man ska skaffa sig en troffe grupp för första gången vilka skulle ni rekomendera som förstagångstroffe eller är dom alla lika i temperament? är grymt sugen på black varianterna och då särskilt pempan och karamban. är dessa lätta? lissta hjärna troffar som är erkänt lite lättare att ha å göra med. Om nån känner ork att göra det så skulle det uppskatas.
          //Niklas
          Ingen större skillnad mellan olika varianter skulle jag säga. Olika grupper skiljer sig mer.
          //Robert

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            Ursprungligen postat av jemmba
            Om man tänker sig att man ska skaffa sig en troffe grupp för första gången vilka skulle ni rekomendera som förstagångstroffe eller är dom alla lika i temperament? är grymt sugen på black varianterna och då särskilt pempan och karamban. är dessa lätta? lissta hjärna troffar som är erkänt lite lättare att ha å göra med. Om nån känner ork att göra det så skulle det uppskatas.
            //Niklas
            Har du nedanstående förutsättningar så har du stora möjligheter att lyckats.

            A. Vattenkvalité
            B. Rätt Foder och kvantitet
            C. Grupp på minst om 25 stycken vid 300-400 liter, vid större kar fyll på med en individ per 10 liter.

            Utan att ge sig in på skillnaden på de olika varianterna så skulle jag rekommendera att införkaffa första gruppen enligt följande turordning.

            1. Ungdjur/yngel ca 2-4 cm
            2. Odlat vuxna
            3. VF

            Hälsningar

            /Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Markie
              Användare
              • september 2008
              • 512

              Karet är på 540 liter, där går större malawisar där nu men jag funderar framm och tillbax om jag ska testa troffar. Dom är ju så jävla fina. Bra tipps där om att börja med yngel så det inte blir allt för dýrt/drygt ifall det hela skulle misslyckas. Vad gäller filltreringen så har jag god sådan men har inget ytterfilter i detta kar utan det är en hörn lösning med slimeline.Ligger massor med blå matta bakom.pumpen är en ehiem som pumpar 3400 så det är bra cirkulation.Kanske att man sätter dit ett ytterfilter åxå med biobollar? Det blev ju lite sprida svar på min fråga om vilken variant som är enklast/tåligast .så om jag nu väljer att skaffa troffar så blir det nån variant som jag verkligen gillar.

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                Ursprungligen postat av Johan F
                Har du nedanstående förutsättningar så har du stora möjligheter att lyckats.

                A. Vattenkvalité
                B. Rätt Foder och kvantitet
                C. Grupp på minst om 25 stycken vid 300-400 liter, vid större kar fyll på med en individ per 10 liter.

                Utan att ge sig in på skillnaden på de olika varianterna så skulle jag rekommendera att införkaffa första gruppen enligt följande turordning.

                1. Ungdjur/yngel ca 2-4 cm
                2. Odlat vuxna
                3. VF

                Hälsningar

                /Johan
                Menar du då kvalite på vattnet ur kranen?
                Tror det är ganska bra här i södertälje.
                Någon som vet?

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  Ursprungligen postat av jemmba
                  Menar du då kvalite på vattnet ur kranen?
                  Tror det är ganska bra här i södertälje.
                  Någon som vet?
                  Det tror jag är inga som helst problem med, utan jag menar att man har "rätt" vattenkvalité i karet. Tropheus är ju ganska känsliga för stress och de blir dom om man missköter vattenbyten, dåliga filter etc.

                  /Johan
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    några tumregler jag lärde mig efter mina misslyckanden med troffar;
                    regelbundna vattenbyte är prio ett. bytar man var tredje dag eller varje vecka så måste man hålla sig till det schemat. att köra var tredje dag ibland och varje vecka ibland går inget bra. att gå över en vecka emellan ledde till katastrof mer än en gång för mig.

                    bra filter med bra fart och stor filterkapacitet, filterhörnor va min "bästa vän"
                    stor grupp (i ett 540 minst 30 om inte 40 stycken)
                    bra foder (en grym räkmix var min melodi och fungerade bra)
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • steveharris
                      Användare
                      • september 2003
                      • 243

                      Mina snabba troffe nybörjartips:

                      1 Bra filtrering i karet. Filtermatta med powerhead, inner eller ytterfilter spelar kanske inte så stor roll men se till att filtervolymen är så stor som möjligt och att cirkulationen ligger runt 2500 l/h men gärna mer....Jag kör två powerhead på vardera kortsidan med blåfiltermatta.

                      2 Byt vatten ca 30-50 % en ggr/v. Minst.

                      3 Inred med några stenhögar (jag brukar ha 3 st) som fungerar som revir och ha lite avstånd mellan dom.

                      4 Köp en grupp, köp helst alla på en gång. Gärna yngel/ungdjur som får växa upp tillsammans eller en väl inkörd grupp som fungerer bra. Tillsätt inga nya fiskar sedan utan kör med dom du skaffar från början. Du kan ha allt mellan ca 20-50 st. Men ju fler ju bättre. Spelar ingen roll vilken variant. Moori/black/duboisi/red osv. ha bara EN variant i karet det blir snyggast så. Mata med samma mat som föregående ägaren. Jag har förlorat två stora grupper men inte på grund av den fruktade soten. Jag har matat med pellets, räkmix, flingor och NLS och allt har fungerat utmärkt.

                      5 Har du en gång börjat med troffar är det kört. Vill du verkligen börja med det? ta en fundering kring ditt akvaristiska liv innan du bestämmer dig för det finns ingen turning back!!

                      6 ha gärna medicin hemma ifall något skulle hända typ flagyl, aquafuran, bactopur.

                      7 jag tror det är lätt hänt att "översköta" sina troffar. Ta det lungt och njut istället.
                      Patrik

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Ursprungligen postat av jemmba
                        Menar du då kvalite på vattnet ur kranen?
                        Tror det är ganska bra här i södertälje.
                        Någon som vet?
                        Kranvattnet i södertälje är ett av de bästa i landet (läs minimalt med tillsatser). Det är en av anledningarna till att läkemedelsföretag ligger i den stan. Dom förbrukar mycke vatten o behöver bra kranvatten till att börja med.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          steve, har du kvar dubbarna fortfarande? =)

                          jag saknar dem lite fortfarande, den enda gruppen jag lyckades 100%igt med...osså säljer jag dem....kan man va mer korkad =P
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • steveharris
                            Användare
                            • september 2003
                            • 243

                            Jonas

                            Dom såldes för några år sdan, till Jörgen på Ankaret. Han kanske har kvar dom..???
                            Patrik

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              tror nog inte det tyvärr. Även om han hade haft kvar dem har jag varken råd eller plats eller tid till tropheus nu, 25kvadrat studentlägenhet, tentor och partajande gör det något svårt att hålla rätt på det lilla 80liters jag försöker hålla ordning på för tillfället =)
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • stiffe
                                Användare
                                • april 2002
                                • 953

                                Ja jag har kvar Kapampana.
                                Han som skulle köpa dom ångrade nog sig, iallafall så har han inte hört av sig igen.
                                Men i vilket fall som helst så ångrade även jag mig så dom är inte till salu längre.
                                mvh Stefan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...