Papilio-tråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Anders i Askim
    svarade
    Bild 1: X. papilio Tembwe snart 1 mån gamla (färgen börjar komma i ryggfenan)
    Bild 2: Fullfart i Tembwe baljan ( inte lätt att lägga skärpan rätt)

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Tack både Fishweed och Mikael W för positiv respons på bilden.

Mikael hur har det gått med januari kullen?
    (Yngel och föräldrar)
    Har balansen återkommit i paret?
    Du får gärna lägga ut texten för det är mycket intressant. För ökad förståelse
    för denna intressanta fjäril.
    Hej
    De två yngel som då klarade sig finns kvar och ser ut att växa och må bra. Det är intressant att se att de håller sig nära varandra och de två i sin tur nära de tre äldre syskonen.
    Föräldrarna verkar vara i balans och håller sig i närheten av ungarna, och jagar vid behov bort de andra vuxna. De två tonåringarna blir fortfarande inte bortjagade.

Efterrsom ungarna denna gång inte minskade successivt, antar jag att nattlampan kanske är till nytta i alla fall. Har börjat misstänka att det har gått fel på något sätt när hannen har släppt ut ynglen eller tagit in dem igen. De minskade ju så att säga på en gång från över ett dussin till bara två. Kanske dessa två bara råkade vara ute och lite på avstånd när det gick fel.

Lämna en kommentar:

• Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Riktigt snygg.

Mina tre yngel i julkullen har precis börjat visa sin svarta fläck i ryggfenan, som en liten punkt bara.
    Tack både Fishweed och Mikael W för positiv respons på bilden.

Mikael hur har det gått med januari kullen?
    (Yngel och föräldrar)
    Har balansen återkommit i paret?
    Du får gärna lägga ut texten för det är mycket intressant. För ökad förståelse
    för denna intressanta fjäril.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Riktigt snygg.

Mina tre yngel i julkullen har precis börjat visa sin svarta fläck i ryggfenan, som en liten punkt bara.

Lämna en kommentar:

• Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av ulf
    hej

det var en riktig kanonbild, har du börjat plåta firrarna nu också?

PS. kolla dina privata meddeland, mitt låg 4v innan jag såg det..

Ulf
    Tack!

Blev inspirerad när jag såg alla duktiga fotografer här på forumet.
    Har plåtat i en vecka så vi får hoppas att det tar sig.

Lämna en kommentar:

• ulf
    svarade
    hej

det var en riktig kanonbild, har du börjat plåta firrarna nu också?

PS. kolla dina privata meddeland, mitt låg 4v innan jag såg det..

Ulf

Lämna en kommentar:

• fishweed
    svarade
    X. papilio Kantalamba hanne
    läcker!

Lämna en kommentar:

• Anders i Askim
    svarade
    X. papilio Kantalamba hanne

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Aj, Aj!
    Det var inte roligt att läsa.
    Vid min första kull på Tembwe för ett drygt årsedan så var det honan som körde hela tugget och yngelvården. Hannen tilläts inte att närvara även om han gjorde sina försök.

Men om nu hannen var ointresserad hur aggerade honan?
    Eller var hon fokuserad på bråket med hannen?
    Ho vet. I går morse var allt frid och fröjd, pappa ruvade, och mamma fanns i närheten. I går kväll var läget ett annat. Vet inte vad som hade hänt.

Men, nu blir det att följa med och se om de två små klarar sig och växer upp. De tre från julkullen växer och mår bra.

Lämna en kommentar:

• Anders i Askim
    svarade
    Igår på kvällen hade hannen släppt ynglen, och intresset för dem. Föräldrarna var osams. Och bara 2 yngel kvar.
    Aj, Aj!
    Det var inte roligt att läsa.
    Vid min första kull på Tembwe för ett drygt årsedan så var det honan som körde hela tugget och yngelvården. Hannen tilläts inte att närvara även om han gjorde sina försök.

Men om nu hannen var ointresserad hur aggerade honan?
    Eller var hon fokuserad på bråket med hannen?

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Inte kul

Igår på kvällen hade hannen släppt ynglen, och intresset för dem. Föräldrarna var osams. Och bara 2 yngel kvar.

Lämna en kommentar:

• PatrikMalmo
    svarade
    Man kan fundera på om föräldrarna "äter" så att ungarna får ngt i sig i hakpåsen? Detta har jag dock aldrig sett.
    Cyprichromis gör detta, men jag har inte en susning om andra arter. Logiskt borde de flesta munruvare göra detta, men fiskar funkar inte alltid efter mänsklig logik.

Grattis till ynglen annars!!

Hilsen,

P

Lämna en kommentar:

• Anders i Askim
    svarade
    Idag på eftermiddagen såg jag minst ett dussin små yngel. Men hannen tog in dem genast när jag kom nära. Sprutade i lite artemia och hoppas de får komma ut och äta snart.

Och nu är det eldprovet för nattlampan.
    Grattis!

Hoppas att nattlampan gör jobbet.
    I början har jag märkt att det går inte att sitta och titta på de små.
    Föräldrarna är alldeles för uppmärksamma på all yttre påverkan.
    Så småttingarna är säkert ute när det är helt lugnt i rummet.
    Man kan fundera på om föräldrarna "äter" så att ungarna får ngt i sig i hakpåsen? Detta har jag dock aldrig sett.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Idag på eftermiddagen såg jag minst ett dussin små yngel. Men hannen tog in dem genast när jag kom nära. Sprutade i lite artemia och hoppas de får komma ut och äta snart.

Och nu är det eldprovet för nattlampan.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Någon som vet om man konstant behöver avla på papilio för att ha lek? En del Xenotilapia verkar enbart leka under en kort tidsperiod i livet, efter det är de "enbart" snygga.P
    Ingen aning. Men mina sunflower lekte första gången i maj förra året, sen hände ingenting på ett halvt år, och nu två lekar kring årsskiftet (samma par nu, men betvivlar att det är samma par som för då).

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...