Lågt Ph-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    #31
    mycket spännande diskussion det här! helt instämmer jag med patrik att skaffa några vettiga akvariefiskböcker, bäst via bibliotek för att kunna läsa på om rätt pH. själv har jag efter första vilda experiment anpassat mina fiskar efter pH-värdet (ca 6,5) som kommer ur kranen. det känns tryggast att inte behöva mixtra med pH när jag byter vattnet och firrarna faller mig väl så bra i smaken, flaggciklider, eldbukar, ancistrussar, praktbotior, ormskinnsgurami och förhoppningsvis snart hantelciklider. sedan är det ju en smaksak med fiskar. skulle du ändå fastna vid fiskar med högre pH-behov, kan jag rekommendera att köpa eller först göra en bicarbonatlösning. den är lättare att dosera än saltet. pH-stickor bör räcka, men det är ju också en penningfråga. angående dricksvattnet skulle jag själv skicka in ett prov igen och jämföra resultatet med förra, samt fråga om de har en kommentar, på vilket sätt ditt vatten är skadlig eller nära skadlig och hur överhängande det är att det blir skadlig, skadligare. fråga gärna också, vilka substanser i ditt vatten som är buffrande och hur mycket av detta som finns i vattnet. ju mer buffrande substanser du har, ju mindre svajigt blir dinna pH-värden och naturligtvis tvärtom. lycka till med vattnet och firrarna!
    en kan bli beroende av att sitta framför karet

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Ursprungligen postat av camilla69
      Tja, vi lever ju & mår bra så det kan väl inte vara allt för farligt Aggressiv kolsya är visst följden men jag hittar inte att det skulle vara skadligt för människor, därimot för maskiner & rör.

      MEN....menar ni att dessa fiskar trivs i så pass lågt ph ???
      Jag hittar ju nämligen ingen info om att knappt någon fisk vill ha såååå lågt ph som vi har. Eller menar ni att det är såpass lätt att bara höja lite med tex. bikarbonat för att hålla de fiskar ni nämner ?

      Jag sitter här & är lite förtvivlad över mitt låga ph...men ni skulle vara glada ?

      Lite förvirrad känner jag mig allt

      Dessa låter ju fantastiskt om de skulle trivas
      Schackbräden, Chokladguramis, Lakrisgurami och ett gäng Apistogrammor för att inte tala om en massa tetror som blir leksugna

      Ska göra ett nytt test här hemma....låta vattnet stå en längre tid för att se om ph ändras.
      Testet som lämnades in var endast en dag gammalt, kanske höjs det om det får stå några dagar ?
      Inte för att det spelar så stor roll för jag kan ju inte ha 70 liter vatten stå en vecka före varje vattenbyte
      Enligt mig är första steget att göra ett nytt test. Prio ett måste vara att kolla att vattnet är bra för ER. Inte för fisken, där har Mats helt rätt. Samtidigt tror jag inte att det är något problem, men de värdena ni har ur kranen är rätt udda, skulle jag säga spontant.

      Annars menar jag fullt och fast att de fiskar jag nämnt trivs alldeles utmärkt i det pH du har ur kran. Det enda du behöver vara uppmärksam på är om pH skulle stiga över sju. Då kan rubbet dö. Men annars hade jag definitivt varit glad om jag hade det vattnet ur kran. Sanslöst vatten för många fiskar, och ja, jag är helt övertygad om att de fiskar jag nämnt trivs finfint i det vatten du har, men det gäller att ha mycket flytväxter och byta vatten relativt ofta /mycket. Testa gärna om pH ändras efter att vattnet stått ett tag, men jag sätter en rätt stor peng på att det inte händer ett smack. Vid så låga pH ska det mycket till innan något händer.

      Angående test, så bränn pH-stickor. Dropptest är bättre, men lita inte helt på dem heller. Vattenprov till kommunen är enda raka, kör gärna två varianter - ett fullt genomluftat och ett rakt från kran. Om de får samma pH är det troligen lugnt, skiljer pH ett eller flera steg så är det något skumt.

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 24 december 2008, 01:14.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #33
        Hej.
        Håller med Patrik SLÄNG dessa stickor som aldrig har visat rätt.Dropptest är det bästa och kostar ca.70
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          För att spåna vidare lite kring akvarier så är det med kolsyra också en bonus. Har du råd så testa ett akvarium där vattnet rinner konstant igenom det. Enten kör du via ledningarna eller så kan man ta en dunk, fylla den med vatten som sedan långsamt får tömma ut vattnet i akvariet. Behöver alls inte vara någon fors genom akvariet, borde vara fullt tillräckligt med ett konstant droppande. Kräver visserligen ett breddavlopp av något slag, antingen genom att borra i akvariet eller via den sluga lösning för vattenbyten som Malawijanne praktiserar (en finurlig rörböj som funkar enligt principen om kommunicerande kärl).

          Fördelen med detta är perfekt vattenkvalitet för fisken samt förmodligen perfekta förhållanden för växterna. Borde gå att få till ett verkligt fett växtkar med det vatten du har, om du bara kollar upp vilka växter som trivs med lite lägre pH.

          Vad skulle jag nu tänka på det för... nu blir jag verkligt avis!!

          God Jul!!

          /Patrik
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #35
            Ursprungligen postat av Mats
            Hej.
            För att det skall bli grönt så måste kranen droppa konstant + att legeringen har släpt på armaturen så mässingen är bar.
            mvh Mats
            Ja nu tror jag inte att det måste droppa konstant för att det ska bli grönt, och jag tror heller inte att legeringen måte ha lossnat från blandaren,för att det ska bli grönt, det kan bli grönt ändå,
            Och tillbaka till ph värdet är det under 5 och man har koppar i ledningar eller koppar i varmvattenberedaren, så gör det låga ph värdet att kopparn löser ut.
            Och det är åtminstone farligt för spädbarn, sedan får ni väl räkna ut hur farligt det är för en vuxen människa, så mitt råd ta ett nytt vattenprov hos någon som tex säljer vattenfilter, det brukar man få gratis.
            Sedan, utvärdera det.GOD JUL Janne
            Senast redigerad av malawijanne; 25 december 2008, 01:30.

            Kommentar

            • chippog
              Användare
              • augusti 2008
              • 251

              #36
              vilka pH-stickor har ni egentligen? mina funkar bra. men det är klart, ett profsigt vattentest är det alla här rekommenderar och då får du vettiga värden. kolla på samma vatten du skickar in till test med din egen pH-mätmetod. då har du en hyfsat jämförelse. sedan håller jag i och för sig åter igen med janne, men. du bör efter vattentestet veta, vilka substanser i ditt vatten som buffrar, vill säga är ansvariga för att ha samma pH. har du mycket sådant, har janne helt rätt, då ändras pH:et inte så lätt. har du lite sådant, åker pH:et lättare upp och ned. jag upplever det som mycket lungnande, att mitt vatten håller ett pH kring 6,5. det har det gjort sedan i februari. det vill säga, att det är en faktor mindre att ta hänsyn till, ifall det skulle stryla med akvariet. god jul! chippog
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #37
                Har inga stickor alls, och de jag testar på jobbet ibland visar konsekvent fel pH värde. GH/KH är svårt att avläsa, och jämför jag det "troliga" värdet på stickan med andra tester jag gjort stämmer det bara ibland.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • camilla69
                  Användare
                  • december 2008
                  • 15

                  #38
                  Låter ju som det skulle vara ett jättebra alternativ om jag inte skulle ha akvariet i vardagsrummet
                  Vill ju i första hand ha det som ett "sällskapsakvarie" utan massa extra baljor & akvarien brevid.
                  Dessutom tror jag inte att jag är tillräckligt teknisk att få till det

                  Dropptest....någon som kan nämna ett märke så jag vet vad jag ska leta efter......ska till Zoobutiken nu när jag är i Västerås & hälsar på !

                  Hoppas ni alla haft en GOD JUL & tack för ert engagemang & hjälp

                  ( Vi har inga gröna avfällningar på tvättställ & dyl....huset är byggt 1945 , kanske använde de inte kopparrör ?)

                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  För att spåna vidare lite kring akvarier så är det med kolsyra också en bonus. Har du råd så testa ett akvarium där vattnet rinner konstant igenom det. Enten kör du via ledningarna eller så kan man ta en dunk, fylla den med vatten som sedan långsamt får tömma ut vattnet i akvariet. Behöver alls inte vara någon fors genom akvariet, borde vara fullt tillräckligt med ett konstant droppande. Kräver visserligen ett breddavlopp av något slag, antingen genom att borra i akvariet eller via den sluga lösning för vattenbyten som Malawijanne praktiserar (en finurlig rörböj som funkar enligt principen om kommunicerande kärl).

                  Fördelen med detta är perfekt vattenkvalitet för fisken samt förmodligen perfekta förhållanden för växterna. Borde gå att få till ett verkligt fett växtkar med det vatten du har, om du bara kollar upp vilka växter som trivs med lite lägre pH.

                  Vad skulle jag nu tänka på det för... nu blir jag verkligt avis!!

                  God Jul!!

                  /Patrik

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #39
                    Jag kör med JBL:s tester, men Tetras funkar också bra. Hittar du JBL så se tilll att det är testet för pH mellan 3-10.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • chippog
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 251

                      #40
                      Ursprungligen postat av camilla69
                      Vill ju i första hand ha det som ett "sällskapsakvarie" utan massa extra baljor & akvarien brevid.
                      Dessutom tror jag inte att jag är tillräckligt teknisk att få till det
                      själv är jag i och för sig kemist men vill helst också enbart syssla med ett sällskapskar utan att mixtra med en massa kemikalier och annat hit och dit. därför tror jag mest på att utnyttja befintlig vatten i möjligaste mån och i den ramen skaffa de firrar som gillar det och som jag själv tycker är spännande. klart det vore kul med yngel och allt, det är dock inte första målet att odla.
                      en kan bli beroende av att sitta framför karet

                      Kommentar

                      • chippog
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 251

                        #41
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Har inga stickor alls, och de jag testar på jobbet ibland visar konsekvent fel pH värde. GH/KH är svårt att avläsa, och jämför jag det "troliga" värdet på stickan med andra tester jag gjort stämmer det bara ibland. Hilsen, P
                        oj, är stickorna så dåliga! själv har jag både bra stickor och pH-meter på jobbet, dock tyvärr ingen GH/KH-mätare eller sticka. jag hoppas att mina firrar akcepterar, att jag har mjukt vatten utan att exakt veta hur mjukt... det enda jag mäter utöver är nitrit (dropptest från sera, som förhoppningsvis är bra) och naturligtvis tempen.
                        en kan bli beroende av att sitta framför karet

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #42
                          Efter att ha läst igenom denna tråd blir man lite nyfiken... vad hände sen?

                          Blev det något "riktit" vattenprov... vad valdes för fiskar?
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • camilla69
                            Användare
                            • december 2008
                            • 15

                            #43
                            Det blev lite stopp i planeringen pga. av diverse "husproblem"
                            Dock har jag nog bestämmt att när det blir så blir det fjärilsciklider i 1:a hand...vad de ska kompletteras med är jag inte riktigt säker på ännu

                            Kommentar

                            Arbetssätt...