Lågt Ph-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camilla69
    Användare
    • december 2008
    • 15

    Lågt Ph-värde

    Jag står inför mitt köp av första ciklidkar sedan mina diskusar för 20 år sedan :-)
    Bor nu på helt annat ställe med egen brunn & mycket surt vatten. (under 5)
    Lämnade in prov hos min zoobutik idag.

    Jag hade tänkt på sydamrekanska dvärgciklider...och efter att ha läst vill de ju visserligen ha lätt surt vatten men så lågt som 5 vill ju inte många ha ;-)
    Dessutom behöver de ju sällskap av någon ev. tetrasort som vill ha surt vatten.

    Zoobutiken sa att jag behöver tillsätta kalk för att få ett bra vatten, hur gör jag det på smidigast sätt, råd någon !

    Schackbrädes-cikliden vill ju ha rejält surt vatten efter vad jag läst....kan det vara något ?

    Smidigast hade ju varit om man slapp göra för stora åtgärder med vattnet!

    Som sagt, jag tar tacksamt imot råd om fisk & om vattenåtgärder !

    Behövs mer info för att ge råd....fråga :-)

    Mvh

    //Camilla
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av camilla69
    Jag står inför mitt köp av första ciklidkar sedan mina diskusar för 20 år sedan :-)
    Bor nu på helt annat ställe med egen brunn & mycket surt vatten. (under 5)
    Lämnade in prov hos min zoobutik idag.

    Jag hade tänkt på sydamrekanska dvärgciklider...och efter att ha läst vill de ju visserligen ha lätt surt vatten men så lågt som 5 vill ju inte många ha ;-)
    Dessutom behöver de ju sällskap av någon ev. tetrasort som vill ha surt vatten.

    Zoobutiken sa att jag behöver tillsätta kalk för att få ett bra vatten, hur gör jag det på smidigast sätt, råd någon !

    Schackbrädes-cikliden vill ju ha rejält surt vatten efter vad jag läst....kan det vara något ?

    Smidigast hade ju varit om man slapp göra för stora åtgärder med vattnet!

    Som sagt, jag tar tacksamt imot råd om fisk & om vattenåtgärder !

    Behövs mer info för att ge råd....fråga :-)

    Mvh

    //Camilla
    Hej!
    Välkommen till forumet.
    Dina fisk ambitioner ligger på ph 6,0-6-5 ev något lägre.
    Det luriga är att hålla vattnet stabilt med tanke på att kranvattnet troligt ligger på runt ph 8,0.
    Sänk ph-värdet med rötter och se till att byta h2o 1 g/v så borde du få stabila värden. Räcker inte detta är kalk en bra buffert.
    Men med för mkt kalk når du aldrig ner till önskat ph.
    Du får helt enkelt prova dig fram och finna din metod.
    Mvh Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • fishweed
      Användare
      • februari 2008
      • 434

      #3
      Ursprungligen postat av Anders i Askim
      Hej!
      Välkommen till forumet.
      Dina fisk ambitioner ligger på ph 6,0-6-5 ev något lägre.
      Det luriga är att hålla vattnet stabilt med tanke på att kranvattnet troligt ligger på runt ph 8,0.
      Sänk ph-värdet med rötter och se till att byta h2o 1 g/v så borde du få stabila värden. Räcker inte detta är kalk en bra buffert.
      Men med för mkt kalk når du aldrig ner till önskat ph.
      Du får helt enkelt prova dig fram och finna din metod.
      Mvh Anders
      jag tror hon vill åt andra hållet när hon skriver att hon har lägre än 5ph i kranen/brunen... så hon behöver nog lägga i lite bikarbonat för att höja ph:t och sen ha rötter för att stabilisera ut det... om jag inte har fel.
      Senast redigerad av fishweed; 20 december 2008, 19:50.
      hur googlar man efter ett liv?

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Har du ett ytterfilter så läg lite korallkross där och prova ph justera med mer eller mindre kross,så hade jag gjort för du behöver ej gå så långt upp,6 räcker.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #5
          Jag skulle föreslå att pytsa i lite bikarbonat. Det är smidigt att dosera. Du kan ju laborera lite i en hink för att se hur mycket som krävs för just ditt vatten. Förövrig så behöver inte PH5 vara något problem. Jag har 5,7 i ett av mina kar och där trivs både diskus, Apistogramm, Guppy och rosentetror.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • camilla69
            Användare
            • december 2008
            • 15

            #6
            bikarbonat låter ju smidigt.....
            Korallkross oxå.....kan man bara använda detta om man har ett ytterfilter? Eller finns det andra sätt ?

            Jag ska kika lite på dessa alternativ.

            & ja, det var rätt som någon skrev ovan...vi har alltså väldigt lågt ph i vår brunn.

            Kommentar

            • järnvägar
              Användare
              • mars 2008
              • 87

              #7
              När jag hade egen brunn så gömde jag strumpor med kalk bland inredningen. Funkar i kar med lite fisk och mycket växter.

              Men om trycket blir hårdare och vatten byten krävs ofta, då åker ph jojo dels för ju lägre ph desto sämmre är buffringen och sen tar det några dagar innan kalket hämtat upp ph igen.

              Så enda sättet att få ett stabilt ph är att lära sig att blanda i bikarbonat efter vatten bytena

              Kommentar

              • camilla69
                Användare
                • december 2008
                • 15

                #8
                Försöker hitta info om bikarbonatmetoden men hittar inte....

                Kan någon beskriva hur ni går till väga...typ hur mycket krävs för att höja från 5 till 6 eller 6 till 7 eller vad det nu kan vara ni höjer till ?
                Hur mycket behövs /liter eller / 50 liter tex ?

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Rekommenderar också bikarbonat, men det är svårt att säga hur mycket du ska ha. Du får testa i en hink och se när du kommer upp i KH på 3-4, då är det lagom. Börja med en tesked till 10 liter vatten, rör om och vänta någon timme. Mät sedan karbonathårdheten.

                  Fast jag är osäker på om inte ditt vatten "äter upp" den bikarbonat du har i. Du ska ju inte bara hålla fisk i det vatten du har, utan även byta vatten. Du kan, om du vill, välja fisk som funkar bra i så låga pH som du har. En hel del Apistos går bra där, likaså neontetra och kardinaltetra. Rödmunstetra borde också funka finfint. Vill du köra den varianten (enklast och utan kludd med vattnet), så är det bara att läsa på om svartvattensfiskar. I så låga pH som fem så kan du glömma allt vad nitrifiering heter (dvs att några filterbakterier finns), men det finns några trix att pyssla med:

                  byt vatten, ofta och mycket, samt använd växter som suger näring. Flytormbunken (Ceratopteris) är utmärkt för detta ändamål, har själv kört den i pH ner till ca fyra. För din del kan du även testa olika Cabomba. Generellt en svår växt, men jag lägger en peng på att den funkar i ditt vatten. Vattencirkulation är bra, så använd en powerhead för att få snurr på vattnet.

                  Nå, jag är lite trött så jag kanske missar att uttrycka mig bra, men i vilket fall så har du en hel del möjligheter med det vatten du har, men samtidigt en del problem om du vill hålla mer normal fisk. Ditt vatten kan dock ge fantastiska resultat på en hel del fisk, så vill du knäcka närmaste zoobutiken med spontanlek av t ex kardinaltetran, så behåll det vatten du har.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • camilla69
                    Användare
                    • december 2008
                    • 15

                    #10
                    Surfar gensat på svartvattensfisk men hittar inte många länkar...någon som har lästips på nätet ?

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #11
                      Svartvattensfisk är i princip = sydamerika fiskar. Så bara använd artregistret här och kika på alla roliga fiskar från sydamerika så kommer du långt.

                      Patrik har rätt rätt. När det gäller växter så finns det en hel del fina som trivs. Flera mossor växter bra, alla svärdplantor, Myriophyllum, cabomba, Limnophilia och anubias. Säkert fler med de här har jag själv provat.

                      Mina förstahandsval till ditt akvarium skulle vara ett gäng VF eller F1 Diskusar, kardinaltetra, Corydorasmalar eller Apistogrammor eller Fjärilsciklider(malar och bottenlevande ciklider är en dålig kombination). Bilbuksfisk går bra om man gillar dem och givetvis i princip varenda L-mal funkar.

                      Här är några grymt fina och prisvärda firrar som jag skulle skaffa om jag var dig. http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=25&t=2910
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Mm, börja med att kolla i artregistret här men spana även in akvarieböcker. Det finns en del fiskar även från Asien som lugnt kan föras till svartvattensfiskar. Chokladguramin är väl värd ett försök, likaså en hel del små Rasbora (dvärg-, kilfläck- och drottningrasboran t ex).

                        Med Apiston är bitaeniata en art som trivs bra med låga pH. Taenicara candidi (en annan dvärgciklid) gillar också sådant vatten. Från Afrika kan du prova N. transvestitus, men det finns ytterligare ett krux med den fisken, och det är att den har ett jämrans humör (kräver plats alltså).

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • camilla69
                          Användare
                          • december 2008
                          • 15

                          #13
                          Jag kikar i Akvariets lexikon & hittar inte många fiskar där det står ph 5 eller tom. under
                          Kanske är det inte den bästa akvarieboken ?
                          De flesta vill ha ph 6 iallafall....hur mycket påverkar den skillnaden ?

                          Apistogrammor är ju precis vad jag hade tänkt men riktigt så lågt ph som jag har verkar de inte vilja ha
                          Senast redigerad av camilla69; 21 december 2008, 16:48.

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #14
                            Ursprungligen postat av camilla69
                            Jag kikar i Akvariets lexikon & hittar inte många fiskar där det står ph 5 eller tom. under
                            Kanske är det inte den bästa akvarieboken ?
                            De flesta vill ha ph 6 iallafall....hur mycket påverkar den skillnaden ?

                            Apistogrammor är ju precis vad jag hade tänkt men riktigt så lågt ph som jag har verkar de inte vilja ha
                            Akvariet lexicon är väl ungefär som den rutiga kokboken. Inte fel, men inte heller nåt för ett proffs.

                            Finns bättre böcker.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Hej Camilla69 o välkommen till Ciklidforumet

                              Ja hade kört med bikarbonat 0,5 - 1 dl/100 liter bytt vatten.
                              Har du så lågt ph som 5 så kan man få problem med att fåigång Nitrifikations stegen. Du bör kanske ligga som lägst 6,5 i ph. Det går ändå men det är betydligt känsligare och lite mera pilligt att köra med riktigt lågt ph.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...