Lågt Ph-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #16
    Hej.
    En sak som jag tänkt på och det är att det är ju dricksvatten som har detta låga ph och det ka ej vara bra,jag hade skaffat ett filter för att höja upp ph med ett kalkfilter före hydrofontanken som gällde allt dricksvatten samt lämnat in till ett lab.för ett riktig vatten analys.Så låga värden kan ju innehålla alla möjliga utfällningar samt radon.Kom på en sak,har du en grävd brunn går det ju att läga i kalkkross.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av camilla69
      Jag kikar i Akvariets lexikon & hittar inte många fiskar där det står ph 5 eller tom. under
      Kanske är det inte den bästa akvarieboken ?
      De flesta vill ha ph 6 iallafall....hur mycket påverkar den skillnaden ?

      Apistogrammor är ju precis vad jag hade tänkt men riktigt så lågt ph som jag har verkar de inte vilja ha
      Nja... Lexikonet är ok, men inte den bästa. Vill du ha bra koll på Apistona är Cichlid atlas nr 1 & 2 det bästa jag sett hittills. Är svåra att få tag i just nu och dessutom dyra, men kolla biblioteket. Om inte ditt närmsta bibliotek har dem ska de gå att boka från andra bibliotek. Tar lite tid, men de böckerna är väl värda att läsa - där står det korrekt info om vilka Apisto som funkar bra i verkligt surt vatten.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • camilla69
        Användare
        • december 2008
        • 15

        #18
        Ursprungligen postat av Mats
        Hej.
        En sak som jag tänkt på och det är att det är ju dricksvatten som har detta låga ph och det ka ej vara bra,jag hade skaffat ett filter för att höja upp ph med ett kalkfilter före hydrofontanken som gällde allt dricksvatten samt lämnat in till ett lab.för ett riktig vatten analys.Så låga värden kan ju innehålla alla möjliga utfällningar samt radon.Kom på en sak,har du en grävd brunn går det ju att läga i kalkkross.
        mvh Mats
        Vi gjorde ett vattentest när vi flyttade hit, tyvärr hittar jag inte papprerna men vi fick inga anmärkningar som var tvugna att åtgärdas. Detta kan ju ha ändrats under 5 år så det är nog dags att skicka in ett nytt test kanske !

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Samtidigt som jag naturligtvis måste instämma i att det nog är klokt att skicka in ett nytt prov, och kanske ändra en del i er vattenförsörjning (om vattnet inte är bra), så skriker mitt akvaristiska jag "nej, nej, nej!!". Att ha sådant vatten direkt ur kran är en dröm för många fisknördar, inklusive mig. Nu går ju ändå vår mänskliga hälsa före, så ett nytt prov är mycket klokt. Återkom när detta är gjort (prio ett är alltså även enligt mig ett nytt test, Mats är klok i detta). Själv är jag så pass skadad att jag bara tänkte på skoj fisk i det vatten ni har...

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 december 2008, 23:34.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #20
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Samtidigt som jag naturligtvis måste instämma i att det nog är klokt att skicka in ett nytt prov, och kanske ändra en del i er vattenförsörjning (om vattnet inte är bra), så skriker mitt akvaristiska jag "nej, nej, nej!!". Att ha sådant vatten direkt ur kran är en dröm för många fisknördar, inklusive mig. Nu går ju ändå vår mänskliga hälsa före, så ett nytt prov är mycket klokt. Återkom när detta är gjort (prio ett är alltså även enligt mig ett nytt test, Mats är klok i detta). Själv är jag så pass skadad att jag bara tänkte på skoj fisk i det vatten ni har...

            Hilsen,

            P
            Du tänkte diskus eller hur ;-)
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              #21
              Ursprungligen postat av Olorin
              Du tänkte diskus eller hur ;-)
              Schackbräden, Chokladguramis, Lakrisgurami och ett gäng Apistogrammor för att inte tala om en massa tetror som blir leksugna

              Här kämpar man för att få ett stabilt lågt pH, hon får det gratis!

              Men det vattnet så är det bara att starta upp en fiskodling
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #22
                Ursprungligen postat av c90368
                Här kämpar man för att få ett stabilt lågt pH, hon får det gratis!
                En del har det bra!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ursprungligen postat av Olorin
                  Du tänkte diskus eller hur ;-)
                  Vad sa du att fisken hette, sa du?!?

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • camilla69
                    Användare
                    • december 2008
                    • 15

                    #24
                    Tja, vi lever ju & mår bra så det kan väl inte vara allt för farligt
                    Aggressiv kolsya är visst följden men jag hittar inte att det skulle vara skadligt för människor, därimot för maskiner & rör.

                    MEN....menar ni att dessa fiskar trivs i så pass lågt ph ???
                    Jag hittar ju nämligen ingen info om att knappt någon fisk vill ha såååå lågt ph som vi har.
                    Eller menar ni att det är såpass lätt att bara höja lite med tex. bikarbonat för att hålla de fiskar ni nämner ?

                    Jag sitter här & är lite förtvivlad över mitt låga ph...men ni skulle vara glada ?

                    Lite förvirrad känner jag mig allt

                    Dessa låter ju fantastiskt om de skulle trivas
                    Schackbräden, Chokladguramis, Lakrisgurami och ett gäng Apistogrammor för att inte tala om en massa tetror som blir leksugna




                    Ska göra ett nytt test här hemma....låta vattnet stå en längre tid för att se om ph ändras.
                    Testet som lämnades in var endast en dag gammalt, kanske höjs det om det får stå några dagar ?
                    Inte för att det spelar så stor roll för jag kan ju inte ha 70 liter vatten stå en vecka före varje vattenbyte
                    Senast redigerad av camilla69; 23 december 2008, 08:51.

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #25
                      Hej.
                      Det är ju inga bekymmer med att hitta fisk som trivs i detta låga ph men jag skulle vilja ha upp ph till mina dagliga behov.Dricksvatten ,tvättmaskin och vattenledningar för att det fäller ut koppar från vattenrör och dylikt när ph är så lågt.Skulle vilja ha ett ph på 6,5 i ledningarna och sedan justera ner med torv om man skall ha svartvattenfisk,apistos,tetror,gurami ,scalare och diskus.Själv har jag haft dessa fiskar gående i ett så lågt ph som 4,5-5,5.Kan säga som så att jag älskar lågt ph.
                      mvh Mats
                      Senast redigerad av Mats; 23 december 2008, 09:52.
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • järnvägar
                        Användare
                        • mars 2008
                        • 87

                        #26
                        finns enkla test tom stickor att köpa, så slipper du ta vatten prov till affärn. Själv höll jag Crenicichicla, roliga vackra och helt omöjliga. Finns i alla storlekar o färger, en riktig utmaning. Men håll koll på ph det har en förmåga att fara upp o ner, och det stressar fisken. Håller du det på 5.5 så kläcks rommen det är därför alla vi nördar älskar mjukt vatten. Så som Patrick sa byt vatten ofta, eller säkra upp det till 7.0 med bikarbonat.

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 804

                          #27
                          Hej.
                          Dropptest är mycket säkrare än stickor.
                          mvh Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #28
                            Med tanke på koppar och annat som fälls ut så är ju ett vanligt kolfilter en bra lösning. För Diskus har du ett supervatten så för diskusodling kan man ju inte få bättre. Det är fiskar som älskar vattenbyten och vad bättre än att få det rakt ur kranen utan en massa justerande? Perfekt!

                            Men som sagt för alla inblandade borde det dit ett kolfilter och kanske lite kalk för att få upp det till 5,5 i a f.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              En liten fråga, fäller kopparn ut så att det blir grönt i tvättstället eller duchen, för att vattnet är så surt så att kopparn faller ut.
                              Då hade jag åtminstone skaffat ett filter uder diskhon till det vattnet ni själva dricker.
                              Det finns även ett filter att köpa som doserar ph höjande automatiskt.
                              Det hade jag själv när jag bodde i hus med ett eget vatten som var väldigt aggresivt. kostar ca 10000kr i inköp.Janne

                              Kommentar

                              • Mats
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 804

                                #30
                                Hej.
                                För att det skall bli grönt så måste kranen droppa konstant + att legeringen har släpt på armaturen så mässingen är bar.
                                mvh Mats
                                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                                Kommentar

                                Arbetssätt...