Varför har VF blivigt så dyrt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #61
    Ursprungligen postat av annmari
    Hej!
    Visste inte herr Fohrman att vi har en lågkonjunktur i hela världen och det innebär också att detta lands ekonomi inte är bra,står herr Fohrman på huvet när han läser konjunkturskurvan/ Ann-Mari
    Nej, oj är det lågkonjunktur - det visste jag inte
    Vad jag skrev var att USAs ekonomi är bra mycket sämre än Sveriges.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #62
      Ursprungligen postat av nils42
      Hej!
      Inte då, vad är de arbetslösa om inte VF. Det jag undrade för många år sedan var en annan sak; hur skilja VF från odlat och hur vet man vad som är vad, vad som egentligen är VF och vad som är odlat. Försäljarens trovärdiga ögon eller finns det något knep utöver annonsen på akvariet?
      Hälsn Nils
      Varför bry sig om ifall fiskarna är vildfångade eller inte - för min del så tittar jag på fiskens storlek och kvalitet och gör en bedömning om den är värd priset eller inte. Sedan struntar jag totalt i om den är VF eller F1 eller F112

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #63
        Tycker också att i Sverige sätt vi priset helt efter namnet på fisken.
        I många länder utomlands är det mer färg, form o storlek som bestämmer priset.
        Klart det finns skillnad på fisk o fisk även inom samma art.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • januari 2003
          • 931

          #64
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Varför bry sig om ifall fiskarna är vildfångade eller inte - för min del så tittar jag på fiskens storlek och kvalitet och gör en bedömning om den är värd priset eller inte. Sedan struntar jag totalt i om den är VF eller F1 eller F112
          Hej!
          Det skriver jag under på. Akvarieaffärer ( somliga ) har en annan tanke, nämligen att VF kostar så mycket mer än odlat. Är det tjuv och rackarspel? Min tanke var; hur kan man se om det är sant, alldeles sant och inget annat än sanningen?
          Hälsn Nils

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #65
            Ursprungligen postat av nils42
            Hej!
            Slirar du dig inte väl lättvindigt från detta?
            Hälsn Nils
            Nej jag försöker inte att slira undan, du får gärna dra igång debatten om VF kontra f1, det var ju ett tag sen vi diskuterade det och det har säkert tillkommit nya medlemmar sen sist.Janne

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #66
              Ursprungligen postat av nils42
              Hej!
              Det skriver jag under på. Akvarieaffärer ( somliga ) har en annan tanke, nämligen att VF kostar så mycket mer än odlat. Är det tjuv och rackarspel? Min tanke var; hur kan man se om det är sant, alldeles sant och inget annat än sanningen?
              Hälsn Nils
              Uppriktigt sagt så tror jag inte att det skiljer så mycket i pris mellan vildfångat och odlat om man jämför med fiskar som är i samma storlek. Jag förutsätter då att det inte rör sig om broilerodlade utan att de odlade har kvar sin naturliga kroppsform.
              När jag importerade fisk så köpte jag t.ex. in en del vildfångade och odlade fiskar från DeMason i Florida - var de i samma storlek så var priset ungefär detsamma.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #67
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Uppriktigt sagt så tror jag inte att det skiljer så mycket i pris mellan vildfångat och odlat om man jämför med fiskar som är i samma storlek. Jag förutsätter då att det inte rör sig om broilerodlade utan att de odlade har kvar sin naturliga kroppsform.
                När jag importerade fisk så köpte jag t.ex. in en del vildfångade och odlade fiskar från DeMason i Florida - var de i samma storlek så var priset ungefär detsamma.
                ja och dom tyskodlade är inte heller billigare, än dom vildfångade med samma storlek.Janne

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #68
                  Hej!

                  Odlat eller VF kostnaden styrs till stor del av flygkostnader.
                  I låglöneländer (de flesta akvariefisk täta områden) kostar inte fisken en förmögenhet att få upp till ytan. Odlad fisk i högkostnadsländer kan fisken bli dyrare än VF.
                  Logistik kostar.
                  Mvh Anders
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #69
                    Framför allt flygplatserna. Frakten ligger på 7-9 euro per kg från Frankfurt till Landvetter o priset Frankfurt till Rom ( ungefär samma sträcka) 3-4 euro. Alla skandinaviska flygplatser lär vara dyra. Detta enligt en tysk grossist.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 931

                      #70
                      Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Hej!

                      Odlat eller VF kostnaden styrs till stor del av flygkostnader.
                      I låglöneländer (de flesta akvariefisk täta områden) kostar inte fisken en förmögenhet att få upp till ytan. Odlad fisk i högkostnadsländer kan fisken bli dyrare än VF.
                      Logistik kostar.
                      Mvh Anders
                      Självklart kostar logistik. Inte en stor summa väl per fisk? Berätta gärna för mig och oss andra vilken affär som säljer VF billigare än en odlad fisk.
                      Hälsn Nils

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #71
                        Ursprungligen postat av nils42
                        Självklart kostar logistik. Inte en stor summa väl per fisk? Berätta gärna för mig och oss andra vilken affär som säljer VF billigare än en odlad fisk.
                        Hälsn Nils
                        I Sverige tas i princip inte stora odlade in (åtminstopne om vi pratar om Malawi och Tangnayika) eftersom vi här är så maniska när det gäller att allt skall vara vildfångat och även om en odlad fisk är i klart bättre kondition än en vildfångad så köper folk mycket hellre en dålig vildfångad än en bra odlad - om priset är samma

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #72
                          Ursprungligen postat av nils42
                          Självklart kostar logistik. Inte en stor summa väl per fisk? Berätta gärna för mig och oss andra vilken affär som säljer VF billigare än en odlad fisk.
                          Hälsn Nils
                          Beror ockå på vilken fisk man pratar om Ta kardinaltetror går inte o odla till det pris som VF kostar-
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #73
                            Ursprungligen postat av nils42
                            Självklart kostar logistik. Inte en stor summa väl per fisk? Berätta gärna för mig och oss andra vilken affär som säljer VF billigare än en odlad fisk.
                            Hälsn Nils
                            Ciklidleken i lerum tar samma pris odlat som vildfångat om det kommer laifdemason. (undrar varför demasoni heter demasoni). och jag tror att dom tyskodlade hamnar på samma pris.Janne

                            Kommentar

                            • Christian Alfredsson
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 4122

                              #74
                              Men det är väl bra att vi köper VF. Vi stödjer ju de som fångar och gynnar handeln i det landet. Enda nackdelen är om det utfiskas. Det brukar väl vara matfisket som plockar värst?
                              Christian Alfredsson
                              http://www.zoopet.com
                              http://www.christianalfredsson.com

                              Kommentar

                              • Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • februari 2008
                                • 1032

                                #75
                                Ursprungligen postat av nils42
                                Självklart kostar logistik. Inte en stor summa väl per fisk? Berätta gärna för mig och oss andra vilken affär som säljer VF billigare än en odlad fisk.
                                Hälsn Nils
                                Hej!
                                Du fick svaret av Kaj P.
                                Det jag i första hand tänker på är syd Amerika.
                                Tetror, vissa dvärgciklider mm
                                Mvh Anders
                                Mvh Anders
                                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...