Varför har VF blivigt så dyrt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #46
    Ursprungligen postat av Mattias777
    Ja, det vore sjysst. Orkar du det skulle jag bli Grejen är den att min ekonomi just nu är värre än vad den brukar vara så därav mitt missnöje. Vill så gärna köpa Saulosin bla....
    Ja jag ringde Kent idag Mattias.
    Och det är nog bara att bita i det sura äpplet.
    Salusin börjar bli mer svårfångad för att det inte finns så många kvar, så den har redan börjat bli dyrare och sedan kom dollarn som också har gått upp, så vi får nog vänja oss att åtminstone salusin kommer ha ett dyrare pris.
    Kent trodde att han tog 269 kr st.Janne

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #47
      Jag håller med och håller inte med dig Per!

      Håller med om detta att inreda bra och låta småfisk gå kvar - det är ju skitspännande. Visst - några försvinner. Sen är det ibland svårt att inte håva ur dem när man tycker att det blir lite för "farligt"! Men man kan väl göra både och..

      Håller inte med om "mössan i hand" - det står väl var och en fritt hur man vill avyttra ev. överskott av fisk. Sälja privat är sällan nån vits (för mig) går ibland, men kostar oftast mer än det smakar i tidsåtgång. Då är åtminstone jag glad att ha affärer i närområdet som tar emot fisk lite då och då mot lite pröjs och/eller prylar till mig. Är jag inte nöjd med betalningen så får jag väl låta bli - men alternativet är ju oftats att avliva fisken och det ger definitivt ingenting (alldeles bortsett från att behöva göra det!)

      Det finns alltid flera sidor av myntet - eller som vi säger i Värmland - Dä ä månge deler på ett spett - två änner å en mett!

      P.S Sen tycker jag kanske inte att VF är så överdrivet dyrt - om man nu vill ha det? D.S
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #48
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Som Kaj skrev så handlas i stort sett all importfisk i USD (åtminstone den som importeras från ej EU-länder) och eftersom dollarn stigit med 35% så borde också importfisken stiga med ungefär samma belopp. Sedan är det dock så att en del grossister/affärer inte fullt ut kompenserar sig för denna höjning.

        Sedan tycker jag att resonemanget att man inte skall köpa av hobbyodlare är lite märkligt. Jag tror inte att affärernas omsättning minskar bara för att det finns en del hobbyodlare som odlar lite udda och roliga fiskar, eller för den delen att t.ex. Göteborgs Ciklidgrupp har auktion. Tvärtom så tror jag att hobbyn som sådan stimuleras av detta och att intresset för akvaristrik ökar och det är enbart positivt även för affärerna.
        Tack Kell, då har jag fått svaret på min fråga om prisökningarna. Jag håller helt med dig i det du skriver om hobby odling. Jag tror att de stimulerar marknaden. Jag har tex tippsat om butiker till folk som köpt fisk av mig och dom hade aldrig hört talas om dessa butiker och då talar vi om de största butikerna i Stockholm =) Jag tror många av dom har besökt butikerna och handlat både foder och fisk därifrån. Jag då har marknaden blivigt stimulerad eller hur?


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #49
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Ja jag ringde Kent idag Mattias.
          Och det är nog bara att bita i det sura äpplet.
          Salusin börjar bli mer svårfångad för att det inte finns så många kvar, så den har redan börjat bli dyrare och sedan kom dollarn som också har gått upp, så vi får nog vänja oss att åtminstone salusin kommer ha ett dyrare pris.
          Kent trodde att han tog 269 kr st.Janne

          Japp det är bara att ta en fet tugga av det sura äpplet =) Tack för hjälpen, måste besöka Kent i Nol nångång men det är ju så långt att åka


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #50
            Är det så att Salusin börjar minska så ska den definitivt vara dyr som vildfångad, dessutom tillkommer ju den vanliga debatten om hur man skyddar den bäst; ska man avstå eller ej.

            Visst kan man ha olika ekonomi och olika ekonomisk situation men jag tycker också det ska skilja i pris beroende på om man köper VF eller odlat, stora eller små exemplar. Jag har skaplig ekonomi utan att vara rik men jag har nog alltid tyckt att fisk har varit prisvärd. Jag köpte ett vildfångat Trevawasae-par där både hane och hona var OB-färgade för 400 kronor runt 1976. Det blev inte speciellt många fiskar köpta det året - men jäklar vad nöjd jag var med det paret. Idag betalar jag gärna 250 kronor för ett par odlade apistogrammor om de inte är agassizii eller cacatuoides triple red och står som bestseller på Imazoos lista. VF är jag beredd att lägga mer på.

            Med andra ord håller jag med Joe om att VF inte är så överdrivet dyrt...
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #51
              OT: Bensinen närmar sig 10 kr./liter. Kan någon förklara det!
              Tankade ca. 50 liter idag. Nästan 200kr. billigare än för några månader sen!!
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #52
                Kan ju bero på att priset rasat från långt över 100 USD per fat till att nu närma sig 40 USD.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #53
                  Ursprungligen postat av Hank
                  OT: Bensinen närmar sig 10 kr./liter. Kan någon förklara det!
                  1/ Oljebolagen har enorma pålägg
                  2/ Oljepriset har sjunkit

                  Annars finns det väl mycket som är ologiskt - USAs ekonomi är enormt usel med ett gigantiskt budgetunderskott som bara växer och växer. Företagen i USA går riktigt dåligt.
                  Sveriges ekonomi däremot är faktiskt är faktiskt rätt hyfsad - i alla fall oerhört mycket bättre än USAa.
                  Ändå så stärks USD medan den svensk kronan försvagas -allt pga av spekulationer i valutor

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #54
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    1/ Oljebolagen har enorma pålägg
                    2/ Oljepriset har sjunkit

                    Annars finns det väl mycket som är ologiskt - USAs ekonomi är enormt usel med ett gigantiskt budgetunderskott som bara växer och växer. Företagen i USA går riktigt dåligt.
                    Sveriges ekonomi däremot är faktiskt är faktiskt rätt hyfsad - i alla fall oerhört mycket bättre än USAa.
                    Ändå så stärks USD medan den svensk kronan försvagas -allt pga av spekulationer i valutor
                    Ja detta har jag aldrig förstått - tjuv och rackarspel är vad det är...och varför ska inte kamraterna som tog ut enorma vinster i företagen för några år (ja, månader sen) nu betala tillbaka en del för att hålla allt på fötter...nå, nå, skicka av ett gäng in i arbetslöshet iställe..

                    Men detta var väl väldigt långt från VF ciklider eller?
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #55
                      Ursprungligen postat av joe
                      Ja detta har jag aldrig förstått - tjuv och rackarspel är vad det är...och varför ska inte kamraterna som tog ut enorma vinster i företagen för några år (ja, månader sen) nu betala tillbaka en del för att hålla allt på fötter...nå, nå, skicka av ett gäng in i arbetslöshet iställe..

                      Men detta var väl väldigt långt från VF ciklider eller?

                      Kanske, men väl värt en disskution tycker jag =)


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 1451

                        #56
                        Ursprungligen postat av Mattias777
                        Kanske, men väl värt en disskution tycker jag =)
                        Jag med - men kanske i en annan tråd alt. annat forum...kanske nåt för tråden "Djupa och intelligenta fredags och lördags diskussioner"? Då ses vi där senare
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • nils42
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 931

                          #57
                          Ursprungligen postat av joe
                          Ja detta har jag aldrig förstått - tjuv och rackarspel är vad det är...och varför ska inte kamraterna som tog ut enorma vinster i företagen för några år (ja, månader sen) nu betala tillbaka en del för att hålla allt på fötter...nå, nå, skicka av ett gäng in i arbetslöshet iställe..

                          Men detta var väl väldigt långt från VF ciklider eller?
                          Hej!
                          Inte då, vad är de arbetslösa om inte VF. Det jag undrade för många år sedan var en annan sak; hur skilja VF från odlat och hur vet man vad som är vad, vad som egentligen är VF och vad som är odlat. Försäljarens trovärdiga ögon eller finns det något knep utöver annonsen på akvariet?
                          Hälsn Nils
                          Senast redigerad av nils42; 05 december 2008, 16:05.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #58
                            Ursprungligen postat av nils42
                            Hej!
                            Inte då, vad är de arbetslösa om inte VF. Det jag undrade för många år sedan var en annan sak; hur skilja VF från odlat och hur vet man vad som är vad, vad som egentligen är VF och vad som är odlat.
                            Hälsn Nils
                            Ja till 90% av fiskarna som säljs är det omöjligt, det enda du kan göra det är att fånga fisken själv i sjön, om nu inte någon har släppt ut odlad fisk i sjön.Janne

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #59
                              Hej!

                              Hej!
                              Visste inte herr Fohrman att vi har en lågkonjunktur i hela världen och det innebär också att detta lands ekonomi inte är bra,står herr Fohrman på huvet när han läser konjunkturskurvan/ Ann-Mari

                              Kommentar

                              • nils42
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 931

                                #60
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja till 90% av fiskarna som säljs är det omöjligt, det enda du kan göra det är att fånga fisken själv i sjön, om nu inte någon har släppt ut odlad fisk i sjön.Janne
                                Hej!
                                Slirar du dig inte väl lättvindigt från detta?
                                Hälsn Nils

                                Kommentar

                                Arbetssätt...