Varför har VF blivigt så dyrt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • januari 2004
    • 563

    #31
    Ursprungligen postat av Johan F
    Jag ser inget negativt i det utan tvärtom. Tycker personligen att VF har varit för billig mot odlad fisk.

    Hälsningar

    Johan
    Håller fullständigt med. När små yngel kostar 1/3-1/2 (ibland ännu mindre skillnad) av VF är det något som är fel. Ibland blir det dessutom skrattretande att se yngelpriserna hos hobbyodlare.... de är så pass höga så att jag hellre gynnar de "dyra" butikerna.

    Jag tycker det borde vara större prisdifferns bereonde på storlek, odlat, VF och sort. Men jag kan förstå att de kan medföra problem för handlarna.
    //Robert

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #32
      Ursprungligen postat av RobbanG
      Håller fullständigt med. När små yngel kostar 1/3-1/2 (ibland ännu mindre skillnad) av VF är det något som är fel. Ibland blir det dessutom skrattretande att se yngelpriserna hos hobbyodlare.... de är så pass höga så att jag hellre gynnar de "dyra" butikerna.

      Jag tycker det borde vara större prisdifferns bereonde på storlek, odlat, VF och sort. Men jag kan förstå att de kan medföra problem för handlarna.
      Kloka ord.
      Några personliga tankar:
      Hobbyodlare som vänder sig till privatpersoner undergräver zoo butikernas möjlighet att erbjuda intressant fullsortiment.
      Hobbyodlare oavsett dyr eller billig bör vi akvarister inte vända oss till. Seriösa starka handlare behövs om vår hobby skall överleva.
      Annars kommer snart alla butiker erbjuda fisk som ingen i detta forum är intresserad av. VF, F1 So från alla världens alla hörn blir snart ett minne blott.
      Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #33
        Ursprungligen postat av Mattias777
        Har märk en klar uppgång i priset på VF malawi i Stockholms trakten . Var in o kikade igår tex och dom hade jätte fina VF saulosi utan sot som jag letar efter men dom ville ha 300 spänn st för dem och det känns surt för en mbuna.

        Min fråga är: Är det likadant i södra Sverige, att priset på VF malawi stigit med ca 30% på väldigt kort tid. Halpisar ligger ofta på 500 st VF här. Hur ser det ut söderut och norr ut ?
        Som Kaj skrev så handlas i stort sett all importfisk i USD (åtminstone den som importeras från ej EU-länder) och eftersom dollarn stigit med 35% så borde också importfisken stiga med ungefär samma belopp. Sedan är det dock så att en del grossister/affärer inte fullt ut kompenserar sig för denna höjning.

        Sedan tycker jag att resonemanget att man inte skall köpa av hobbyodlare är lite märkligt. Jag tror inte att affärernas omsättning minskar bara för att det finns en del hobbyodlare som odlar lite udda och roliga fiskar, eller för den delen att t.ex. Göteborgs Ciklidgrupp har auktion. Tvärtom så tror jag att hobbyn som sådan stimuleras av detta och att intresset för akvaristrik ökar och det är enbart positivt även för affärerna.

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #34
          Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Kloka ord.
          Några personliga tankar:
          Hobbyodlare som vänder sig till privatpersoner undergräver zoo butikernas möjlighet att erbjuda intressant fullsortiment.
          Hobbyodlare oavsett dyr eller billig bör vi akvarister inte vända oss till. Seriösa starka handlare behövs om vår hobby skall överleva.
          Annars kommer snart alla butiker erbjuda fisk som ingen i detta forum är intresserad av. VF, F1 So från alla världens alla hörn blir snart ett minne blott.
          Mvh Anders
          Så vad ska vi hobbyodlare göra med våra ungfiskar då? Ska vi avliva dem eller sälja dem till zoo-handlarna för nålpengar eller möjligen en burk fiskmat?

          Det var nog första gången jag blivit utpekad som ett hot mot hobbyn!
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • Måns
            Användare
            • mars 2003
            • 31

            #35
            OK ett försök till

            OK jag försöker att förklara en gång till

            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            En annan sak som spelar in
            om man importerar fisk

            kan man säga fisken är halva priset och omkostnaderna lika stora
            säg att fisken kostar 20% mer samma gäller omkostnaderna

            då ökar fiskpriset till grossist med 40%
            Här är en felräkning, du kan inte addera procent hur som helst. Om du ökar halva priset med 20% och andra halvan av priset med 20%, så ökar totalpriset med 20%.

            men han vill ju ha samma % i påslag
            Du menar att han vill ha samma % i påslag som innan prishöjningen, detta kommer inte påverka den procentuella höjningen av priset utan endast den faktiska ökningen i kr.

            Men du kanske menar att han också har en 20% ökning av omkostnaderna?
            samma gäller Zooaffären

            detta skulle snart betyda prishöjning på ca 100% till kund
            Jag kan ha missuppfattat dig i första inlägget, då du kanske menade att omkostnaderna i alla led steg med 20%, men inte heller det borde leda till en ökning av priset med 100% till kunden. Jag tror inte du kan hitta ett räkneexempel som verkligen visade på en 100% ökning under de förutsättningarna du gav från början.

            Praktiskt skulle jag kunna tänka mig att ett ökat pris ger längre lagerhållning och därmed tvingar handlarna till större procentuellt påslag.

            Men det jag vill komma fram till är att ditt sätt att behandla procent är fullkomligt felaktigt.

            Kommentar

            • marzoo
              Användare
              • november 2008
              • 1

              #36
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Var du med på alla mattelektioner

              jag pratar om 100% ökning till kund
              vad du skriver förstår jag faktiskt inte
              En 20-procentig prisökning för grossist medför en 20-procentig ökning för slutkund också, förutsatt att samtliga procentuella påslag förblir oförändrade.
              En procentbaserad prisökning innebär givetvis fler kronor och ören för slutkund än för grossist, eftersom ursprungspriset är högre för slutkund än för grossist. Men procentuellt är en 20-procentig prisökning just 20-procentig. Längs hela linjen.
              För att 20% prisökning i initialledet ska förvandlas till 100% prisökning två steg senare krävs antingen kraftiga marginalförstärkningar eller magi.

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #37
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Sedan tycker jag att resonemanget att man inte skall köpa av hobbyodlare är lite märkligt. Jag tror inte att affärernas omsättning minskar bara för att det finns en del hobbyodlare som odlar lite udda och roliga fiskar, eller för den delen att t.ex. Göteborgs Ciklidgrupp har auktion. Tvärtom så tror jag att hobbyn som sådan stimuleras av detta och att intresset för akvaristrik ökar och det är enbart positivt även för affärerna.
                Jag tänker inte på auktioner och sammankomster av olika slag.
                Självklart stimuleras vår hobby av ju mer fisk det finns ute i stugorna.
                Mina funderingar skall ses i ett större perspektiv.
                Mvh Anders
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Måns
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 31

                  #38
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Var du med på alla mattelektioner

                  jag pratar om 100% ökning till kund
                  vad du skriver förstår jag faktiskt inte
                  De få mattelektionerna jag missade i skolan tar jag igen nu med råge, eftersom jag jobbar som gymnasielärare i matematik. Det var därför jag reagerade på ditt sätt att räkna.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #39
                    Ursprungligen postat av Anders i Askim
                    Jag tänker inte på auktioner och sammankomster av olika slag.
                    Självklart stimuleras vår hobby av ju mer fisk det finns ute i stugorna.
                    Mina funderingar skall ses i ett större perspektiv.
                    Mvh Anders
                    Vadå större perspektiv?

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #40
                      Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Kloka ord.
                      Några personliga tankar:
                      Hobbyodlare som vänder sig till privatpersoner undergräver zoo butikernas möjlighet att erbjuda intressant fullsortiment.
                      Hobbyodlare oavsett dyr eller billig bör vi akvarister inte vända oss till. Seriösa starka handlare behövs om vår hobby skall överleva.
                      Annars kommer snart alla butiker erbjuda fisk som ingen i detta forum är intresserad av. VF, F1 So från alla världens alla hörn blir snart ett minne blott.
                      Mvh Anders
                      Ja,självklart så tycker jag också att, det viktigaste för oss akvarister, att det finns zoohandlare som kan erbjuda fiskar till salu i sina butiker.(inklusive Christers butik
                      Men även alla duktiga hobbyodlare som håller på och odlare div arter, som ibland är totalt osäljbara för butiker behövs.
                      Men om inte dom hade funnits så hade vi nog inte kunnat köpa dom fiskarna i Sverige i butiker, vi kan ju bara säga tex odlade kilesa eller odlade papillio. Så att odlarn behövs lika väl som att behövs affärer.
                      Och samtidigt så tycker åtminstone jag att det är roligt att åka runt i hela Sverige och titta på hur andra odlar sina fiskar, hur dom ser ut fullt utfärgade och kanske köpa lite yngel. För när man åker runt i zoobutikerna så tycker jag att det inte är så ofta man ser riktigt fina och utfärgade djur.
                      Det är väl bara Kent i Nol som har anammat den ide´n att visa utfärgade djur i butik.Janne

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #41
                        Ursprungligen postat av Per Bjellert
                        Så vad ska vi hobbyodlare göra med våra ungfiskar då? Ska vi avliva dem eller sälja dem till zoo-handlarna för nålpengar eller möjligen en burk fiskmat?

                        Det var nog första gången jag blivit utpekad som ett hot mot hobbyn!
                        Hej!
                        Självklart är du Per inget hot mot hobbyn.
                        Men om alla hobbyodlare som drar stora volymer på intressanta arter och dessa erbjuds privatpersoner så kommer zoohandeln inte ha anledning att ta in denna fisk. Om vi nu tänker i lite större format kan/kommer detta leda till miskat utbud i butikerna på sikt.
                        Mvh Anders
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • Hogan1
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 149

                          #42
                          Ursprungligen postat av Mattias777
                          Har märk en klar uppgång i priset på VF malawi i Stockholms trakten . Var in o kikade igår tex och dom hade jätte fina VF saulosi utan sot som jag letar efter men dom ville ha 300 spänn st för dem och det känns surt för en mbuna.

                          Min fråga är: Är det likadant i södra Sverige, att priset på VF malawi stigit med ca 30% på väldigt kort tid. Halpisar ligger ofta på 500 st VF här. Hur ser det ut söderut och norr ut ?
                          Jag kan inte svara på var priserna har legat på de senaste åren då min förra omgång med VF härrör sig tillbaka till 1993-94 då jag (man?) betalade som mest 420 kr för ett Aulonocara-par. (Jag har nämligen anteckningar kvar i en bok hemma där jag skrev upp priser innan jag åkte till Örebro och handlade).

                          Idag har jag två par VF Aulonocara (Blue Neon Chiwindi och A. Maylandi) vilka bägge kostade (brutto) 395.-/st eller 790.-/par. Har för mig att det fanns några Aulonocara-par som var lite dyrare - uppåt 445/st eller 890/par för de dyraste.
                          Vi har då en prisökning med ca 100% på 15 år. Dollarkursen är ca. 40% högre idag än då.
                          Men det kanske är mer relevant att jämföra med KPI under samma period? KPI har stigit från ca. 250 till 305 (1980 = 100).
                          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Vadå större perspektiv?
                            2-3 st storodlare kan i en region "döda" marknaden på en viss fiskgrupp.
                            Vi pratar inte 50-100 djur/år det vet jag att du förstår.
                            Mvh Anders
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #44
                              Ursprungligen postat av Anders i Askim
                              2-3 st storodlare kan i en region "döda" marknaden på en viss fiskgrupp.
                              Vi pratar inte 50-100 djur/år det vet jag att du förstår.
                              Mvh Anders
                              Det tror jag inte på - säg att det handlar om malawicikliderna så finns det i handeln runt 300-400 arter att välja på.
                              2 storodlare kan på sin höjd odla kanske 15-20 arter var. Det innebär att i deras sortiment så finns det ca. 10% av antalet arter - och då återstår för affärerna 90%.
                              Och även om nu dessa 2 storodlare skulle odla 200 arter med malawi oxch vräka ut - så innebär det att affärerna ändå får sälja tillbehör till de privatpersoner som handlar av dessa och dessutom har de det övriga utbudet av fisk (som ju trots allt är 95% av omsättningen)

                              Kommentar

                              • Per B
                                Användare
                                • september 2005
                                • 1250

                                #45
                                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                                Hej!
                                Självklart är du Per inget hot mot hobbyn.
                                Men om alla hobbyodlare som drar stora volymer på intressanta arter och dessa erbjuds privatpersoner så kommer zoohandeln inte ha anledning att ta in denna fisk. Om vi nu tänker i lite större format kan/kommer detta leda till miskat utbud i butikerna på sikt.
                                Mvh Anders
                                Det slog mig just att jag delvis håller med dig Anders. Jag brukar ju propagera för att vi inte lider någon större brist på de flesta fiskarter och förespråkar därför att munruvande honor inte ska tömmas. Jag menar också att akvarierna ska inredas så att utspottade yngel kan gå kvar istället för att alla ska flyttas och räddas till varje pris. Varför inte låta romläggarna öva ett antal gånger istället för att avlägsna föräldrarna och ersätta dem med en syresten och kemikalier? Får de möjlighet att öva så lär sig föräldrarna oftast att skydda sin rom istället för att äta upp den och vi får mycket intressantare och trevligare stunder framför våra akvarier.

                                Men de fiskar vi får fram på det här sättet finns det oftast avsättning för privat och så länge det finns det skulle jag inte drömma om att nedvärdera mitt eget arbete genom att stå med mössan i hand och byta ungfiskar mot varor eller bli erbjuden några kronor styck.


                                Edit: Jag kom just på att vi har avlägsnat oss ett par mil från trådskaparens fråga, sorry!
                                Senast redigerad av Per B; 05 december 2008, 12:44.
                                mvh Per

                                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...