Bildkritik...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    #16
    Ursprungligen postat av stiffe
    Tackar för kritiken det var saker som jag inte tänkt på förut men nu verkar helt självklara...

    Menar du nått sånt här

    Ja mycket bättre, fast jag hade nog fuskat dit lite extra utrymme genom att göra bilden större å klona ut bakgrunden lite... t.ex. såhär:

    Sen kan våra skärman va väldigt olika, men jag tycker den blev lite vassare nu när jag ljusade upp den å la till lite extra kontrast.

    En sak är säker iaf, om jag nu ska prova på troffar i framtiden så ska de absolut bli denna sorten, fy tusan va snygga!
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • Niklas Olsson
      Användare
      • februari 2003
      • 1156

      #17
      Stiffe...bilden blir ju bara bättre å bättre..
      //Niklas

      www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook
      ____________________________________

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #18
        Ursprungligen postat av Niklas Olsson
        Slänger upp en bild jag me då nu när vi kommit igång...

        Fan de är nog svårt för oss alla att kommentera å ge kritik på en sån bild då de inte är nån på forumet som har "mkt erfarenhet av sån typ av fotografering"...

        Man kanske skulle velat ha en liten fotnot från din sida vad du vill säga med bilden. Ne jag vet inte?! Nån typ av känsla eller tanke osv?
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • Niklas Olsson
          Användare
          • februari 2003
          • 1156

          #19
          Ursprungligen postat av Laesk
          Fan de är nog svårt för oss alla att kommentera å ge kritik på en sån bild då de inte är nån på forumet som har "mkt erfarenhet av sån typ av fotografering"...

          Man kanske skulle velat ha en liten fotnot från din sida vad du vill säga med bilden. Ne jag vet inte?! Nån typ av känsla eller tanke osv?
          Jag kommenterade ju precis nå´t jag totalt saknar erfarenhet av (fiskfotografering) Man kan ju faktiskt tycka om eller ogilla sånt man normalt inte sysslar med.
          Det jag ville med denna bilden var att ge en lite glamorös, ren och lite gammaldags känsla på det hela, därav gråskalan ihop med hennes utstyrsel. Den tajta beskärningen tycker jag funkar bra på denna bild, inte "politiskt" korrekt men tycker inte alltid det är det bästa att följa de färdiga reglerna.
          Senast redigerad av Niklas Olsson; 10 november 2008, 21:45.
          //Niklas

          www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook
          ____________________________________

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #20
            Jätteintressant tråd! Jag tror också det vore kanon om man även säger lite vad man ville få fram från bilden.

            Ang. cikliden så är den jäkligt välexponerad, snyggt ljus och snygga färger. Skarp såklart. Det enda som stör mig lite är bakgrunden, och jag vet hur svårt det är att välja den med rörliga objekt. Hade varit helt okej med lite berg i bakgrunden, men nu liksom omfamnar berget nosen på firren och nosen är så karaktäristisk för den där.

            Jag gillade inte uppljusningen så mycket, men jag verkar ha en ganska ljust kalibrerad skärm och är superallergisk mot utfrätta högdagrar. Originalexponeringen/ljuset gillade jag mer. Jag hade nog istället för ljusat upp firren burnat ner bakgrunden. Kloningstricket gillade jag. Lägga till lite arbiträr bakgrund som ändå inte inverkar på huvudsubjektet.

            Här är en nyframkallad bild jag gillar bruset i och även bokehn från ytglittret, och även om jag vet att brus inte ligger högt i kurs här så kan det vara kul med lite växtbilder bland firrarna:

            Abberationen på vissa blad blev överdriven och gick inte på något sätt att få bort vid framkallningen i ACR, men jag tycker inte det stör jättemycket. Däremot stör bladen i framkant som är ur fokus.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • april 2002
              • 865

              #21
              Appropå studiobilden på tjejjen så är den artistiska och udda vinkeln bilden är tagen från inte jättesmickrande och jag tycker även studiobilder har en tendens att visa för mycket - att man ser varenda skrynkla och ljuset blir överväldigande och kommer från alla håll och kanter. Man liksom tar bort alla former av naturliga skuggor. Det kan vara coolt när man fotar klockor och bilar, men människor blir liksom för "utsatta" och "nakna".
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #22
                Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                Jag kommenterade ju precis nå´t jag totalt saknar erfarenhet av (fiskfotografering) Man kan ju faktiskt tycka om eller ogilla sånt man normalt inte sysslar med.
                Det jag ville med denna bilden var att ge en lite glamorös, ren och lite gammaldags känsla på det hela, därav gråskalan ihop med hennes utstyrsel. Den tajta beskärningen tycker jag funkar bra på denna bild, inte "politiskt" korrekt men tycker inte alltid det är det bästa att följa de färdiga reglerna.
                Just det med den tajta beskärningen tycker jag var ok, men varför inte lika mycket höger/vänster sida?

                Mitt bidrag
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • april 2002
                  • 865

                  #23
                  Jag har samlat mina absoluta favoriter från flickr under några år. Bara dom absolut finaste och läckraste bilderna har jag samlat här:

                  Där finns även några studiobilder som är helt fenomenala och dom har en mer elaborat och spännande ljussättning.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Niklas Olsson
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 1156

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Här är en nyframkallad bild jag gillar bruset i och även bokehn från ytglittret, och även om jag vet att brus inte ligger högt i kurs här så kan det vara kul med lite växtbilder bland firrarna:

                    Abberationen på vissa blad blev överdriven och gick inte på något sätt att få bort vid framkallningen i ACR, men jag tycker inte det stör jättemycket. Däremot stör bladen i framkant som är ur fokus.
                    Tycker bruset blir lite störande i denna, men ju längre man går från skärmen så blir bilden bättre. Speciellt bladet i vänster framkant stör en del. Det "bubbliga" uppe i bilden ger en en härlig annorlunda effekt i bilden. Kanse det bakersta bladet är lite väl ljust. Sköna klara färger i bilden!
                    //Niklas

                    www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook
                    ____________________________________

                    Kommentar

                    • Niklas Olsson
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 1156

                      #25
                      Ursprungligen postat av Johan F
                      Just det med den tajta beskärningen tycker jag var ok, men varför inte lika mycket höger/vänster sida?
                      Kände att jag ville ha lite luft nånstans i bilden och då kändes det som det bästa var framför henne.

                      Mitt bidrag
                      Tycker fisken är lite överexponerad och att det känns som den slår nosen i det svarta på höger sida.
                      //Niklas

                      www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook
                      ____________________________________

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #26
                        Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                        Tycker fisken är lite överexponerad och att det känns som den slår nosen i det svarta på höger sida.
                        Kan jag hålla med om att den är något överexponerad och att nosen slår i det svarta (filter) skall jag tänka på och fixa till.

                        Tack Niklas
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • december 2005
                          • 1295

                          #27
                          Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                          Vad tycker ni...ska vi ha en egen tråd här där vi kan ge kritik, både positiv och negativ?
                          Jag kan känna ibland att i t.ex. trådarna som ligger idag ges det inte kritik mer än kanske att man säger att "den bilden var cool" eller liknande positiva omdömen. Känns lite som risken finns att trampa nå´n på tårna även om man ger konstruktiv kritik.
                          Jag uppskattar mycket om jag får kritik på saker andra ser som jag inte tänkt på som jag kan göra bättre. Sedan finns ju inget rätt eller fel natuligtvis men det är ju det som är kul, detta kanske kan få igång lite diskussioner kring bilder som i sin tur kan leda till bättre bilder. Självklart ska det inte bli massa påhopp som att "den bilden var helt värdelös" utan tanken är att vi ska utvecklas.
                          Vet inte om det finns en sån här tråd innan men inte hittat nån iaf.
                          Detta tycker jag var ett mycket bra intiativ av dig

                          Konstruktiv bildkritik tycker jag är mycket lärande.

                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            #28
                            Ursprungligen postat av stiffe
                            Tackar för kritiken det var saker som jag inte tänkt på förut men nu verkar helt självklara...

                            Menar du nått sånt här

                            Tycker också att ljuset var mkt bättre i orginalbilden men de andra sjusteringarna var bra. Stiffe: Det dova ljus du ofta har i dina bilder är ett positivt signum för dig =)

                            Jag har inte börat fota med blixt ännu men slänger in en bild som jag e ganska nöjd med Psedotropheus Saulosi. Kom med åsikter...


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1493

                              #29
                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Just det med den tajta beskärningen tycker jag var ok, men varför inte lika mycket höger/vänster sida?

                              Mitt bidrag
                              Tycker också den är lite uppfrätt. Den du vann med denna månad var exponeringen kanon !


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              • stiffe
                                Användare
                                • april 2002
                                • 953

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mattias777
                                Tycker också att ljuset var mkt bättre i orginalbilden men de andra sjusteringarna var bra. Stiffe: Det dova ljus du ofta har i dina bilder är ett positivt signum för dig =)

                                Jag har inte börat fota med blixt ännu men slänger in en bild som jag e ganska nöjd med Psedotropheus Saulosi. Kom med åsikter...
                                Tackar så mycket Mattias

                                Provar på något jag aldrig själv gjort, att ge kritik på någon annans foto.
                                Jag tycker att ditt foto är riktigt bra och fisken är mycket snyggt utfärgad.
                                Det som jag har att anmärka på, nu efter att ha lärt av mina egna kritiker, är väl att det svarta nere i vänstra hörnet måste klonas bort.

                                Som sagts en mycket lärorik och kul tråd detta..
                                Senast redigerad av stiffe; 11 november 2008, 06:17.
                                mvh Stefan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...