Bildkritik...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
    Ok nu så har jag dragit ner på exponeringen samt ökat definitionen och högdagrar.
    Utan att veta hur fisken bör se ut så tror jag att jag föredrar den nya, som vanligt kanske det finns något mittemellan som kanske hade vart ännu bättre???
    Även skärpan på huvudet upplevs lite högre på den nya bilden.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
      Ok nu så har jag dragit ner på exponeringen samt ökat definitionen och högdagrar.
      Mycket behagligare och inte lika vass i högdagrarna. Du får fram mycker fler detaljer i fisken nu, vilket lyfter bilden. Eller hur blev de otroligt olika?

      EXAKT hur den skall vara är ju upp till dig, kanske något mellanting vore bäst. Det du skall göra är att sträva efter att behandla den på ett sådant sätt att den efterliknar verkligheten, eller i alla fall hur du upplever verklihgeten och den känsla du hade när du fotograferade fisken eller när du tittar på din fisk.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • knockout
        Användare
        • juli 2008
        • 82

        Ursprungligen postat av defdac
        Appropå studiobilden på tjejjen så är den artistiska och udda vinkeln bilden är tagen från inte jättesmickrande och jag tycker även studiobilder har en tendens att visa för mycket - att man ser varenda skrynkla och ljuset blir överväldigande och kommer från alla håll och kanter. Man liksom tar bort alla former av naturliga skuggor. Det kan vara coolt när man fotar klockor och bilar, men människor blir liksom för "utsatta" och "nakna".
        En fråga om vad man vill uppnå kanske? Syftet här var väl inte att visa sårbarhet eller nakenhet utan en "glamorös, ren och lite gammaldags känsla". Men alla medel är väl tillåtna om en stark (berörande, chockerande, kanske t.o.m. upphetsande) effekt skall uppnås!

        Jag tycker bilden var sympatisk genom sin lekfullhet och den teatrala kostymen.

        Kommentar

        Arbetssätt...