Är Akvaristen miljövän eller miljösvin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #31
    Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    Jag tror inte ett ögonblick att du är ironisk. Titta gärna på Google t ex om utrotningshotade orkideer och lökväxter i t ex Borneo, Thailand och också Finland, som är vårt närområde.
    Nu gäller det i och för sig fiskar och då skulle jag vilja att åtminstone inte att vi ( nordiska ) akvarister ska gå till historien som marodörer.
    Hälsn Nils
    Kan du inte dela med dig av de erfarenheter du utgår från i dina svar? Det är ju mycket mer krävande och tidsödande att själv googla och plöja igenom hela nätet...
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      #32
      [QUOTE=Kjell Fohrman;752080]Nu vert jag inte riktigt vad detta har med ämnet att göra - anledningen till att växter utrotas har definitivt inte med akvariehobbyn att göra.


      QUOTE]

      Hej!
      Nej Kjell, det har jag aldrig påstått heller, men eftersom ämnet kom på tal så kunde jag inte låta bli att kommentera vår redaktör.
      Hälsn Nils
      Senast redigerad av nils42; 03 november 2008, 20:49.

      Kommentar

      • Felipe
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #33
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det finns faktikst inte ens bevis för att akvariehobbyn utrotat en enda fiskart.

        Fler synpunkter efterlyses i ämnet.
        I och for sig sa haller jag med dig Kjell...men att inga bevis har kommit fram, betyder det egentligen att all fangst gar ratt till?
        Jag vet hur det gar till nar vi fangar....men kan inte svara pa att andra gor det pa samma satt.
        Nu ar inte fragan stalld till dig...haha....jag brukar stalla den till mig sjalv....och det retar mig att inte kunna ha ett svar!!
        Felipe

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #34
          Man får inte heller glömma alla de timmar framför datorn(forumet) som genereras av akvarierhobbyn. Först köper man ett kar, sen blir fiskarna sjuka och så googlar man järnet för att lösa problemet. Och datorer är inte miljövänliga på något vis.

          Förövrigt så är jag själv inne på linjen att försöka bygga in kar i isolerade ställningar och minimera doppvärmare och gå över till T5. Och ibland drömmer jag om att bygga ett kar under ett stort takfönster och köra naturligt(undrar hur det skulle gå).

          Och så ni säkert alla vet så byter jag personligen minimalt med vatten, den här månaden har jag bytt 50 liter totalt i mina kar på 950 liter. Så jag försöker gå efter Larrys ord att inte byta förrän vattenvärden eller fisk signalerar att det behövs. Att ha mycket växter och inte för hård fiskbelastning är en förutsättning för det.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #35
            Ursprungligen postat av Felipe
            I och for sig sa haller jag med dig Kjell...men att inga bevis har kommit fram, betyder det egentligen att all fangst gar ratt till?
            Jag vet hur det gar till nar vi fangar....men kan inte svara pa att andra gor det pa samma satt.
            Nu ar inte fragan stalld till dig...haha....jag brukar stalla den till mig sjalv....och det retar mig att inte kunna ha ett svar!!
            Nej, det betyder sannolikt inte att all fångst går rätt till.
            Dock man ju istället vända på det att det bevisligen finns många arter som räddats pga akvariehobbyn (t.ex. så var det ju pga akvariehobbyn som nilabborren inte planterades ut i Malawisjön).
            Så även om det nu skulle vara som så att akvariehobbyn har utrotat någon enstaka art så skulle ett stopp av vildfångst leda till att ännu fler arter hade utrotats.

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • januari 2003
              • 931

              #36
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Så även om det nu skulle vara som så att akvariehobbyn har utrotat någon enstaka art så skulle ett stopp av vildfångst leda till att ännu fler arter hade utrotats.
              Hej!
              Du skriver lite kryptiskt tycker jag. Kan du förklara lite bättre ( om utrotning )?
              Hälsn Nils

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #37
                Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Du skriver lite kryptiskt tycker jag. Kan du förklara lite bättre ( om utrotning )?
                Hälsn Nils
                Detta är inte ämnat som en diskussiontråd utan mer fråga om brainstorming om olika ideer i ämnet.

                Det finns garanterat redan flera trådar på ciklid.se där vildfångat kontra odlat har diskuterats så jag föredrar att den diskussionen hålls där eller i en separat ny tråd, istället för att denna tråd utmynnar i en diskussion om detta.

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 931

                  #38
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Detta är inte ämnat som en diskussiontråd utan mer fråga om brainstorming om olika ideer i ämnet.

                  Det finns garanterat redan flera trådar på ciklid.se där vildfångat kontra odlat har diskuterats så jag föredrar att den diskussionen hålls där eller i en separat ny tråd, istället för att denna tråd utmynnar i en diskussion om detta.
                  Hej!
                  Nej, Kjell, jag måste ha förklarat mig dåligt. Min tanke var inte att sätta viltfångat mot odlat, utan i stället om vi akvarister är miljösvin och utarmar vår natur?
                  Hälsn Nils

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #39
                    Ursprungligen postat av nils42
                    Hej!
                    Nej, Kjell, jag måste ha förklarat mig dåligt. Min tanke var inte att sätta viltfångat mot odlat, utan i stället om vi akvarister är miljösvin och utarmar vår natur?
                    Hälsn Nils
                    Ok, men jag är inte ute efter en diskussion utan efter uppslag till en artikel i ämnet. Dvs har du eller någon annan exempel på vad vi akvarister är dåliga på, eller på vad vi skulle kunna göra för miljön.
                    Sedan kommer jag att försöka sätta mig in i de tips som kommer in och utreda dom lite närmare - sätta ihop ett föredrag - och detta kan sedan självklart utgöra underlag för en djupare diskussion i ämnet.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Dock man ju istället vända på det att det bevisligen finns många arter som räddats pga akvariehobbyn (t.ex. så var det ju pga akvariehobbyn som nilabborren inte planterades ut i Malawisjön).
                      Jag gillar inte denna attityden alls. Det får oss att se ut som hjältar, när vi egentligen bara är en del av problemet. Det är så sjukt så det finns inte.

                      Det är som att fixa en bruten tå genom att hugga av foten. Problemet försvinner, men andra problem kan uppstå. Bara för att det finns kommersiella föredelar med att sälja cikliderna, betyder det inte att detta är den ultimata lösningen. Kanske är det bättre att plantera in abborre så befolkningen har något att äta, för pengarna från cikliderna lär ju inte direkt hamna i rätt händer ändå.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #41
                        Tycker att du har fel Zaphi. tanken på att plantera in Nilabboren i nya ekosystem är motbjudande och leder bara till större fattigdom. Råkade se en dokumentär om fisket i Viktoriasjön. Kommer aldrig att glömma damen som gick omkring bland fiskbenen o letade mat. En humanitär katastrof är fisket o inget annat.

                        Åter till ämnet.

                        Jag tycker att Ciklid och Zoopet forumen borde kunna fungera som aktiva energibesparings tipsare för vår hobby. Vi borde gemensamt kunna ligga i framkant när det gäller akvariehållningen.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #42
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Jag gillar inte denna attityden alls. Det får oss att se ut som hjältar, när vi egentligen bara är en del av problemet. Det är så sjukt så det finns inte.

                          Det är som att fixa en bruten tå genom att hugga av foten. Problemet försvinner, men andra problem kan uppstå. Bara för att det finns kommersiella föredelar med att sälja cikliderna, betyder det inte att detta är den ultimata lösningen. Kanske är det bättre att plantera in abborre så befolkningen har något att äta, för pengarna från cikliderna lär ju inte direkt hamna i rätt händer ändå.
                          Om befolkningen nu hade fått något att äta så hade det kanske varit OK att inplantera nilabborren - men i huvudsak är det ju istället vi som får äta nilabborren i t.ex. Viktoriasjön och inte lokalbefolkningen.
                          Men som sagt - jag är inte ute efter en diskussion i denna tråd (starta istället gärna separata trådar i dessa ämnen, eller leta reda på gamla om ni vill diskutera) utan efter ideer om vad vi skall göra.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 november 2008, 12:34.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #43
                            Ursprungligen postat av LN
                            Jag tycker att Ciklid och Zoopet forumen borde kunna fungera som aktiva energibesparings tipsare för vår hobby. Vi borde gemensamt kunna ligga i framkant när det gäller akvariehållningen.
                            Bra idé - om inte tidigare så kan förhoppningsvis åtminstone mitt föredrag omsättas i en artikel och där man kan lista energispar/miljötips

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #44
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Kjell. Det där är inte brainstorming. Utan ödmjukhet kommer du ingenstans här. Ett extremt korkat inlägg.
                              Sorry tog bort det.
                              Dock så ser jag det inte som ett helt orealistiskt förslag om det nu ändå är "kört" för Malawisjön - fast det är det ju inte riktigt än i alla fall.
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 november 2008, 12:37.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #45
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Nu vert jag inte riktigt vad detta har med ämnet att göra - anledningen till att växter utrotas har definitivt inte med akvariehobbyn att göra.
                                Det finns faktikst inte ens bevis för att akvariehobbyn utrotat en enda fiskart.

                                Fler synpunkter efterlyses i ämnet.
                                Det har extremt mycket med saken att göra. Att växter utrotas beror som vanligt på:

                                1) Miljön försvinner (vilket akvariehobbyn har potential att hjälpa till att förhindra)
                                2) Främmande arter, vilket akvariehobbyn orsakar. Främst där firrarna fångas men även i tropiska och subtropiska "västländer".
                                3) Överuttag. Det finns som sagt vissa exempel inom akvaristiken.

                                Men huvudorsaken till att detta är relevant är att SAMMA argument som används när det gäller växtinsamling och ägginsamling används på akvaristik. Är detta helt taget ur luften? Troligen är det inte så relevant, men detta måste visas och (tuff luck) VI har bevisbördan. Att säga "det har aldrig utrotats något djur genom jakt" är en klassiker som noshörningen inte blir hjälpt av.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...