Är Akvaristen miljövän eller miljösvin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    Är det inte med akvaristiken lite som med växtsamlarna. Dessa samlare vill ju ha de mest sällsynta växterna
    Det går ju odla cikliderna så oss gäller detta knappast. Vi betalar inte fantasisummor för utrotningshotade guldarowanor eller vad nu de fåtalet exemplen skulle kunna vara. Jag skulle snarare vilja säga att akvaristiken får en massa skit för det som fågeläggsamlare och liknande ägnar sig åt. Jag har hört att tillandsiasamlandet var illa också.

    Varför inte sätta ihop en lista över alla akvariefiskar som "vi" är beredda att betala mer än hundra tusen styck för och som är utrotningshotade. Nils börjar

    Om jag ska sluta skämta så har jag ärligt talat bara hört talas om akvaristers miljöpåverkan när det gäller överuttag av Bangai Cardinal Fish (och senare har det vsat sig att de fanns på mer än ett ställe), destruktiva metoder vid fångst av korallrevsfisk (slå sönder samt cyanid) och Ads exempel som jag angav ovan. Utöver detta har vi att fisk kommer ut där de inte ska. Det finns några exempel i Malawi- och Tanganyikasjön. Det finns massor av exempel i USA. http://nas.er.usgs.gov/queries/Speci...p?Group=Fishes samt en liten text riktad till akvarister http://nas.er.usgs.gov/taxgroup/fish/docs/dont_rel.asp
    Senast redigerad av Ola Svensson; 03 november 2008, 14:35.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • endymion

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson

      Varför inte sätta ihop en lista över alla akvariefiskar som "vi" är beredda att betala mer än hundra tusen styck för och som är utrotningshotade. Nils börjar
      Asiatiskt arowana kommer väl upp i de priserna

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Jo, men jag menade att vi dvs ingen i Sverige betalar det priset.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Kjell, detta låter intressant! Jag hoppas föredraget svänger förbi Göteborg också!

          Alla akvarister bidrar givetvis till miljöförstörning, precis som alla vi andra som lever och konsumerar i västvärlden (och i många andra delar av världen). Problemet idag är ju just hur generellt detta miljöproblem är.

          Dock är det ju så att graden av miljöovänlighet måste sättas i relation till de alternativ som finns. Alltså, skall vi förstöra miljön på 50, 100 eller 1000 år?

          Det hade varit intressant att fråga 1000 akvariester: "Ifall du inte hade dina akvarier, vad hade du sysselsatt dig med den tiden som din akvariehobby idag upptar"?

          Det hade även varit intressant att jämföra akvaristiken med att exempelvis ha en hamster eller något annat husdjur.

          Akvaristik är inte miljövänligt, det kan väl ingen påstå? Det är inte miljövänligt, varken på mikronivå (se endymion's förslag på mikro-förbättringar) eller på makronivå, exempelvis frakter.

          Jag är inte en av dem som tror på att vildfångad fisk skulle vara miljövänligast. Jag är för en kontrollerad import och ett välorganiserat odlande. Att plocka individer från naturliga populationer är inte bra. Även om man inte utplånar populationer (vilket ju jag tror man gör i vissa fall) så rubbas balansen något, och hur detta påverkar framtiden är i princip omöjligt att förutspå.

          Skall bli intressant att höra ditt föredrag Kjell!
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • januari 2003
            • 931

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det går ju odla cikliderna så oss gäller detta knappast.

            /docs/dont_rel.asp[/url]
            Hej!
            Sist jag hörde talas om detta gick det ju faktiskt att odla växter också, men det kanske var ett feltänk.
            hälsn Nils

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Ad har ju sagt att det finns vissa populationer som han inte talar om var de finns då de skulle kunna utplånas av överuttag. Det är viktigt att ta upp båda aspekterna och väga dem mot varandra. Först då framstår man som seriös och kan argumentera trovärdigt för att vildfångat är miljövänligt och att förbud mot vildfångat/ possitivlistor mm. är ett hot mot den biologiska mångfalden i tropiska länder.

              Misslyckandet med att få svenskar att köpa MAC-certifierad saltvattensdjur gör t ex att det argumentet är svårt att köra på saltbiten där det dessutom finns vissa dokumenterade problem med akvariefiskfångst. (Det är svårt att efteråt påvisa varför ett rev är skadat.)
              Jo absolut - jag skall försöka väga fördelar och nackdelar mot varandra.

              Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med det du skriver om MAC-certifierad fisk. Just där är det ju väldigt tydligt att hobbyn kan orsaka miljöproblem så där vore det ju extra naturligt för akvaristen att köpa miljöcertifierad fisk - vilket de inte gör (i Sverige i alla fall)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Sist jag hörde talas om detta gick det ju faktiskt att odla växter också, men det kanske var ett feltänk.
                hälsn Nils
                En ny dyr malawi odlas snabbt upp i stora mängder och då räddas den av marknadskrafterna. Jag vet inget om odling av Tillandsia, orkideer och vilka växter det nu skulle kunna vara, men jag utgår från att de dyra som skulle kunna hotas av uttrotning pga. insamlande knappast säljs för 60 spänn styck på växus. (Om inte växus skövlar förstås.) Och jag vet inget om vilka växter som skulle kunna tänkas vara hotade. Men upplys oss gärna (jag är inte ironisk, jag vill veta).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #23
                  Många intressanta synpunkter har kommit fram i tråden (hoppas att det kommer fler) och jag har läst och tagit till mig dom.

                  En förhoppning med mitt föredrag är ju också att det skall ge upphov till en diskussion - för oavsett om de som diskuterar håller med mig eller inte så innebär ändå en diskussion att miljöfrågor i högra grad implementeras i folks tänkesätt och det är ju enbart bra. Tidigare har vi som akvarister sällan diskuterat och tänkt miljömässigt på vår hobby.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med det du skriver om MAC-certifierad fisk. Just där är det ju väldigt tydligt att hobbyn kan orsaka miljöproblem så där vore det ju extra naturligt för akvaristen att köpa miljöcertifierad fisk - vilket de inte gör (i Sverige i alla fall)
                    Exakt. Köper man inte MAC-certifierad (eller som affär inte säljer MAC-certifierad) så tappar ens argument en hel del i trovärdighet.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #25
                      "Tyckte det var en rolig aspekt med att man aldrig ska hälla akvarievatten i naturen. Det är definitivt något jag gjort men kommer lägga av med."

                      Ehm vem sade nånting om det? Försöker att hitta vad som är så farligt med det men jag antar att det är på grund av att vattnet är så näringsrikt att en del av det går ner i grundvattnet utan att tas upp av växter.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #26
                        Ursprungligen postat av Jonas E
                        Ehm vem sade nånting om det? Försöker att hitta vad som är så farligt med det men jag antar att det är på grund av att vattnet är så näringsrikt att en del av det går ner i grundvattnet utan att tas upp av växter.
                        AquAliens främmande arter nyanlända arter aliens introducerad introducerade arter Introduced species
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Ursprungligen postat av Jonas E
                          Ehm vem sade nånting om det? Försöker att hitta vad som är så farligt med det men jag antar att det är på grund av att vattnet är så näringsrikt att en del av det går ner i grundvattnet utan att tas upp av växter.
                          ...och Amerikanska staten

                          Vet inte om jag förstod inlägget...
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 03 november 2008, 15:14.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #28
                            Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                            Tyckte det var en rolig aspekt med att man aldrig ska hälla akvarievatten i naturen. Det är definitivt något jag gjort men kommer lägga av med.
                            Detta är ju med tanke på aliensaspekten - dvs risken att fiskar/växter/skaldjur etc. inte skall sprida sig själva eller sprida sjukdomar till vår egne fauna.

                            Detta kan man då väga mot att man sparar på energi och vatten genom att använda "skräpvattnet" från våra akvarier i vår trädgård.

                            Det viktiga är väl att om man gör sig av med detta vatten i trädgården så måste den vara placerad långt ifrån alla naturliga vattentäckter så att risken för spridning av ev. aliens inte existeraer.

                            Kommentar

                            • nils42
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 931

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              jag vet inget om vilka växter som skulle kunna tänkas vara hotade. Men upplys oss gärna (jag är inte ironisk, jag vill veta).
                              Hej!
                              Jag tror inte ett ögonblick att du är ironisk. Titta gärna på Google t ex om utrotningshotade orkideer och lökväxter i t ex Borneo, Thailand och också Finland, som är vårt närområde.
                              Nu gäller det i och för sig fiskar och då skulle jag vilja att åtminstone inte att vi ( nordiska ) akvarister ska gå till historien som marodörer.
                              Hälsn Nils

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #30
                                Ursprungligen postat av nils42
                                Hej!
                                Jag tror inte ett ögonblick att du är ironisk. Titta gärna på Google t ex om utrotningshotade orkideer och lökväxter i t ex Borneo, Thailand och också Finland, som är vårt närområde.
                                Nu gäller det i och för sig fiskar och då skulle jag vilja att åtminstone inte att vi ( nordiska ) akvarister ska gå till historien som marodörer.
                                Hälsn Nils
                                Nu vert jag inte riktigt vad detta har med ämnet att göra - anledningen till att växter utrotas har definitivt inte med akvariehobbyn att göra.
                                Det finns faktikst inte ens bevis för att akvariehobbyn utrotat en enda fiskart.

                                Fler synpunkter efterlyses i ämnet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...