Är Akvaristen miljövän eller miljösvin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Ursprungligen postat av Micke
    Sen håller jag inte riktigt med Kjell, om enegislöseriet är akvaristens största miljöpåverkan så borde frågan om vilken el vi använder vara intressant.
    Må så vara, men om jag nu skall hålla ett föredrag om detta så tror jag inte att att det blir så uppskattat om det handlar om kärnkraft/kolkraft/vattenkraft/sol eller vidkraft.
    Snarare vill de nog ha tips på hur man istället skall kunna minska energiförbrukningen vilket också är något som man direkt kan påverka själv.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Må så vara, men om jag nu skall hålla ett föredrag om detta så tror jag inte att att det blir så uppskattat om det handlar om kärnkraft/kolkraft/vattenkraft/sol eller vidkraft.
      Nej det är inte alltid uppskattat med miljöarbete , men att arbeta för att akvarister använder miljömärkt el i kombination med energibesparande åtgärder är förmodligen det viktigaste och som alla kan bidra med.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Må så vara, men om jag nu skall hålla ett föredrag om detta så tror jag inte att att det blir så uppskattat om det handlar om kärnkraft/kolkraft/vattenkraft/sol eller vidkraft.
        Snarare vill de nog ha tips på hur man istället skall kunna minska energiförbrukningen vilket också är något som man direkt kan påverka själv.
        Sidospår är ju charmen med detta forum!?

        Allvarligt så finns det ju en mängd sätt att spara energi i akvarium:

        - Isolera botten/baksida med frigolit.

        - Använda täckglas för att minska värmeförlust via avdunstning.

        - Inte ha varmare än nödvändigt.

        - Anpassa pumpeffekten efter fiskarnas behov och inte köra "mer är bättre" principen.

        - Om man kör ytterfilter, sätta detta bredvid akvariet istället för under för att minska friktion/värmeförlust i långa slangar.

        - Att inte ha onödigt hög temperatur.

        - Att inte ha onödigt mycket belysning/belysningstid.

        - Att använda T5 belysning eller T8 med elektroniska drivdon.

        - att som Micke säger, byta till grön el.

        - Fyll på med mer...

        Sen kan man ju alltid hävda att "om jag inte hade lagt min tid och mina pengar på detta hade jag gjort något annat ännu värre". Det ingår i vad som kallas Rebound effect, det går aldrig att undvika att det finns en sådan effekt men å andra sidan kanske någon gör något riktigt bra för pengarna och tiden man får över. Man kanske går ner i tid på jobbet och spenderar mer tid med sina barn eller engagerar sig med tid och pengar i välgörenhet?

        Totalt sett blir miljö vinsten av ett konsumtionsbortfall alltid mindre än det totala bortfallet motsvarar. Detta betyder ju dock inte att det inte blir någon vinst.

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          Ursprungligen postat av Olorin
          Man får inte heller glömma alla de timmar framför datorn(forumet) som genereras av akvarierhobbyn. Först köper man ett kar, sen blir fiskarna sjuka och så googlar man järnet för att lösa problemet. Och datorer är inte miljövänliga på något vis.
          IT är en av de bästa hjälpmedeln vi har för att minska vår klimatpåverkan. Vi kan t ex minska våra resor eftersom den ökar möjligheten till kommunikation. Ett exempel är NCS styrelse som bor över ett stort geografiskt område, men som sköter en stor del av sin kummunikation, både internt och med medlemmar, med hjälp av IT.

          Som informationskälla gör det kanske även att vi kan använda mindre mediciner?

          Sen finns det mycket annat där IT kan utnyttjas bättre, som tex för styrsystem till uppvärmning. Här borde finnas mer att göra inom akvaristiken.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            Ang. uppvärming. Kommer någon ihåg från fysiken om det är skilnad på att värma från 20 till 24 året runt jämfört med 20-28 i ett halvår?

            Om det senare drar mycket mer så borde vi följa årstiderna mycket mer och bara dra upp till 28 på sommaren men ligga på 23 på vintern i t ex Malawi och Tanganyikakar och då framförallt inte dra upp till 28 på vintern. (sätta varmarna på 23 och stoppa ner dem i oktober och ta upp dem i april ger nog den effekten).

            Tror ni att man skulle vinna något på att isolera ytterfiltret? Det känns lite som en kylanläggning.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Tror ni att man skulle vinna något på att isolera ytterfiltret? Det känns lite som en kylanläggning.
              Inte helt med på vad du menar med kylanläggning? Menar du att ytterfiltret kyls ner av den svalare luften på golvet och därmed sänker tempen i karet?

              Det var en artikel i DATZ för ett tag sedan om isolering av akvarium, och om jag inte minns fel fick killen ner energiförbrukningen till en tredjedel av "normalt" (han körde två lika stora kar parallellt, det ena isolerat med frigolit, det andra oisolerat). Spontant tycker jag att det borde ge en bra effekt att isolera ytterfiltret med frigolit. Pumpen alstrar en del värme, och är då filtret isolerat så bör den värmen kunna tas tillvara. Filtreringen borde då också bli effektivare, eftersom nitrifierarna trivs bättre i högre temp.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Inte helt med på vad du menar med kylanläggning? Menar du att ytterfiltret kyls ner av den svalare luften på golvet och därmed sänker tempen i karet?... Pumpen alstrar en del värme, och är då filtret isolerat så bör den värmen kunna tas tillvara...
                Jo det var så jag menade. Det passerar en stor volym varmare vatten per ytenhet och minut. Ställer man filtret i en box och isolerar rören får man förstås motsatt effekt: Pumpen värmer upp.

                Har man ett akvarierum så värmer man ju med fördel upp detta istället för vattnet (dvs håller dörren stängd, isolerar gärna osv). Frågan är om det är energieffektivt? Man tar nog vara på värmen från lampor bättre.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Har man ett akvarierum så värmer man ju med fördel upp detta istället för vattnet (dvs håller dörren stängd, isolerar gärna osv). Frågan är om det är energieffektivt? Man tar nog vara på värmen från lampor bättre.
                  Just så gör jag, dvs värmer upp rummet (räcker med värmen från lampor och pumpar). Har någon enstaka doppvärmare igång till fisk som kräver mer värme, men försöker annars sprida fisk med olika krav mellan golv och tak. Skiljer mycket mellan golvtemp och temp i huvudhöjd (17-18 vid golvet och 24-25 i huvudhöjd). Tempen i systemet ligger mellan 24-25 grader, i kar högt upp (ej i systemet) ligger tempen uppåt 30 grader (utan värmare). Högt upp blir det därmed fjärilar, en del L-malar, Bettas mm. Ska bygga en ställning till med småakvarier där tempen ska få variera. Har haft problem med könsfördelningen på P. annulatus och P. gertrudae, går de för varmt blir det nästan bara honor. Fick däremot till en närapå jämn könsfördelning på A. baenschi vid en temp på 23 grader.

                  Att värma rummet torde vara mer energieffektivt än att värma varje kar för sig, liksom att köra med en enda fet pump till luft istf en liten till varje. Går det att göra ännu mer energisnålt?

                  Kör med luftdrivna filter för biologisk filtrering, till vattencirkulationen finns det mycket strömsnåla pumpar att köpa idag. Där är jag dock fundersam - om jag köper en ny pump som är strömsnål så sparar jag ju el. Jag har ändå köpt en ny pump, med all den resursförbrukning som krävs för tillverkning, transport och sådant. Blir detta ett nollsummespel för miljön eller tom värre? Rent personligt går det ju att räkna på i kronor och ören när break even är uppnått, och jag sparat tillräckligt med ström för att pumpen ska vara betald, men effekterna på miljön har jag svårt att överblicka.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    Om du värmer rummet med el så kan du köra i vilken energislukande värmare och pump du vill så länge som värmen inte smiter ut ur rumet och elelementet behövs (dvs. att det inte blir onödigt varmt). Det är det som gör att det inte är helt självklart vad som är energieffektivast, värma rummet eller akvariet.

                    Ville bara säga den självklarheten så att du förstår vad jag mumlar om
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Om du värmer rummet med el så kan du köra i vilken energislukande värmare och pump du vill så länge som värmen inte smiter ut ur rumet och elelementet behövs (dvs. att det inte blir onödigt varmt). Det är det som gör att det inte är helt självklart vad som är energieffektivast, värma rummet eller akvariet.

                      Ville bara säga den självklarheten så att du förstår vad jag mumlar om
                      rent generellt - beror inte det på vilken typ av uppvärmning man har i huset.
                      Om man man värmer upp huset med miljövänlig el typ bergvärme eller vindkraft så innebär det ju att den värmen ersätts av vanlig el.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        rent generellt - beror inte det på vilken typ av uppvärmning man har i huset.
                        Om man man värmer upp huset med miljövänlig el typ bergvärme eller vindkraft så innebär det ju att den värmen ersätts av vanlig el.
                        Jo, det var därför jag skrev elelement (Edit: det gjorde jag inte alls det, men jag menade ELelement ). (Edit 2: Jag både skrev och menade ELelement ser jag nu )

                        Jag tänkte på den "klassiska" akvarilokalen där man har ett rum i en källare extraisolerat med frigolit och med minimal ursprunglig värme och värmer upp den med en eldriven byggfläckt. (Du kan byta ut källare mot uthus, garage, stall osv.)
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 06 februari 2009, 12:13.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • nils42
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 931

                          Hej!
                          Jag diskuterade med kommunens energirådgivare för ca ett år sedan om energin. Jag bor i eluppvärmt hus med inomhuspool som också går på el. Vad gäller akvarierna i huset var det ett nollsummespel vad jag gjorde med dessa för värmen från akvarierna kom huset till godo och den elen var försumbar tyckte han utöver drift av pumpar och lysrör förstås.
                          Hälsn Nils

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Jo, det var därför jag skrev elelement (Edit: det gjorde jag inte alls det, men jag menade ELelement ). (Edit 2: Jag både skrev och menade ELelement ser jag nu )

                            Jag tänkte på den "klassiska" akvarilokalen där man har ett rum i en källare extraisolerat med frigolit och med minimal ursprunglig värme och värmer upp den med en eldriven byggfläckt. (Du kan byta ut källare mot uthus, garage, stall osv.)
                            OK - ville egentligen bara påpeka det så att ingen missförstår det eftersom det ju inte bara handlar om hur mycket el man förbrukar, utan också vilken slags el.

                            Vad gäller en stor lokal brukar det som Patrik också skriver vara billigare att extraisolera rummet och sedan värma upp hela rummet - helst då med miljövänlig el och inte ett elelement.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              Ursprungligen postat av nils42
                              Hej!
                              Jag diskuterade med kommunens energirådgivare för ca ett år sedan om energin. Jag bor i eluppvärmt hus med inomhuspool som också går på el. Vad gäller akvarierna i huset var det ett nollsummespel vad jag gjorde med dessa för värmen från akvarierna kom huset till godo och den elen var försumbar tyckte han utöver drift av pumpar och lysrör förstås.
                              Hälsn Nils
                              Håller inte med - under den varma årstiden så har man ju ingen som helst nytta av extravärmen som avges från akvarierna.
                              Om det skall bli ett nollsummespel under den kalla årstiden beror på flera faktorer och då bör man också ta hänsyn till vilken typ av uppvärmning som man har.

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                Tja... jag behöver ingen värme från element alls, de få som finns i lokalen är avslagna. Värmen kommer från lysrör och pumpar, samt rätt noggrann skötsel av hur mycket/litet dörren står på glänt.

                                Men, men. Greppar läget. Låter det ligga minsann.

                                Over and out.

                                /P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...