Auktion i Göteborg 29 November 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Jag slipper ju helst idol, och att feppla med excel-macron och dylikt är en godkänd undanflykt
    Tony Englund

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      Ursprungligen postat av Tony
      Jag slipper ju helst idol, och att feppla med excel-macron och dylikt är en godkänd undanflykt

      feppla har du nog gjort... totalt oläsligt
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        feppla har du nog gjort... totalt oläsligt
        Innan någon annan säger att mailet är oläsligt skulle jag sitta ner och vara snäll om jag vore du
        Tony Englund

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          jaja.

          datanörd e jag inte men excel dokument har jag använt förut
          detta var inte ett sånt.....
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            jaja.

            datanörd e jag inte men excel dokument har jag använt förut
            detta var inte ett sånt.....
            Har du kikat på mail nr 2?
            Tony Englund

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              Ursprungligen postat av Tony
              Har du kikat på mail nr 2?
              japp och svarat 2 ggr har jag gjort oxå.....

              det ser exakt likadant ut, kan det vara brandväggen som gör om filen till anteckningar i .dat
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                Ursprungligen postat av Tony
                Har du kikat på mail nr 2?
                har fimpat incredimailen nu och väntar på återskick på webmailen, har dessutom testskickat dokument till mig själv och det funkar, och dessutom testskickat till dig så fan vet vad som är fel.....
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  Ursprungligen postat av Byttorp
                  Minimipris är så klart bra, men samtidigt så är det ju också tjusningen med att gå på auktion, man skall kunna göra lite fynd också. Själv har jag sålt fiskar de sista två åren så jag vet vad som betalas, men om man enbart säljer sina saker för att man skall få mesta möjliga krona i betalt, ja då är inte auktion det första försäljningssättet, jag ser det som ett skoj sätt att träffa andra akvarister, bidra till klubbens ekonomi samt att "kunna bli av med udda saker, udda fiskar osv, men det är ju förutsatt att det är billigt i så fall." Om det blir för billigt så kan man väl ropa hem sina egna saker (vilket jag vet flera som gjort och därmed skänt 20% ändå till klubben...).

                  så kan man ju oxå se det, men om man plockar med en del firrar till aktionen så vill man ju inte sälja för en spottstyver, tycker det är bättre att sätta ett minipris så att fisken inte köps för köpandets skull utan att för att man vill ha fisken, det mår säkert fisken bättre av, men att folk försöker göra klipp är ju klart iaf, de flesta priserna som säljs är ju till under inköpspris för affärer och det är ju säkert minst 60-70% billigare än i en affär, det är ju inte bra egentligen för frågan är om man köper fisken för att man vill ha den eller för att det var billigt.....



                  Ursprungligen postat av Byttorp
                  Att ta fiskarna först kan kanske vara en okej idé, men det finns en del nackdelar också, för det första så vet jag inte om fiskarna kommer i "hemmavatten" bara för att man tar dom först, och om dom i så fall skulle göra det så innebär det ju att den som köpt dom har lämnat auktionen tidigare bara för att åka hem med fisken och det är ju tråkigt för alla andra som har saker att sälja om det blir mindre och mindre folk när fisken är såld. Jag tycker det har varit ganska bra när vi har haft en blandad mix av saker under hela dagen.

                  En fördel med att ta fisk tidigt är så klart att man slipper att "alla skall ta i alla påsar" bara för att kolla på fisken, vilket i sig kanske är stressande osv, utan när fisken är såld finns ingen anledning för någon annan att kolla i påsar. Jag är dock inte säker på om den fördelen överväger såpass att vi skall dela upp auktionen. Det går ju alltid att märka påsarna med "hanteras varsamt"/"lyft ej i onödan" eller annan adekvat text.
                  nä en del fisk ska ju åka en bit oxå....
                  sen är ju en annan fördel med att ta fisk tidigt att den som köpt in det kan ta hand om det och kolla att fisken mår bra i sina behållare och sen paketera i tex frigolitlådor, åka därifrån behöver man ju inte göra om fisken mår bra...
                  däremot om det skulle va 300 rop av växter så skulle jag ju bli rätt utråkad om man tog dem först, vi är ju trots allt en ciklidförening
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Robin Floridan
                    Användare
                    • december 2007
                    • 91

                    Kanske tar en tur och kikar på spektaklet, det är andra dagen jag bor i Gbg. Kanske behöver någon växt eller något
                    Jag är solipsist!

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      nä en del fisk ska ju åka en bit oxå....
                      sen är ju en annan fördel med att ta fisk tidigt att den som köpt in det kan ta hand om det och kolla att fisken mår bra i sina behållare och sen paketera i tex frigolitlådor, åka därifrån behöver man ju inte göra om fisken mår bra...
                      däremot om det skulle va 300 rop av växter så skulle jag ju bli rätt utråkad om man tog dem först, vi är ju trots allt en ciklidförening [/QUOTE]

                      Ja där kan jag bara hålla med dig Peter, det viktigaste måste väl att fiskarna överlever och mår bra.
                      Jag tycker att det har varit för mycket småposter med en massa växter och det tycker jag har tagit en massa onödig tid.
                      Men om ni tvunget ska sälja växter, för jag tror inte att dom är lika känsliga , avsluta auktionen med växterna.Janne

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        Tycker man kan ha en hollänsk auktion på t.ex växter Dvs alla poster läggs på ett bord o utgångspriset är t.ex 50 kr. Varje heltimme sänks sedan priset med en 10:a för det som ligger kvar. Typ
                        Kl 13 50 kr
                        Kl 14 40 kr
                        kl 15 30 kr etc
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Byttorp
                          Användare
                          • november 2003
                          • 1585

                          Mycket idéer men jag är inte säker på att vi kan göra på något annat sätt än som vi brukar inför årets auktion, men mycket att ta med och diskutera inför nästa års. Ser ju ut som om vi kan bli en stor grupp med förslagslämnare som är med och sköter auktionens planering nästa år...skoj...

                          Nu har jag iaf börjat packa saker som skall med på auktionen....om du mailar mig en lista tony så....då är jag också med i matchen...
                          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                          Ordförande GCG

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            Ursprungligen postat av Byttorp
                            Mycket idéer men jag är inte säker på att vi kan göra på något annat sätt än som vi brukar inför årets auktion, men mycket att ta med och diskutera inför nästa års. Ser ju ut som om vi kan bli en stor grupp med förslagslämnare som är med och sköter auktionens planering nästa år...skoj...

                            Nu har jag iaf börjat packa saker som skall med på auktionen....om du mailar mig en lista tony så....då är jag också med i matchen...
                            Ja Magnus bara du har en skrivare, så är det bara att skriva ut förslagenJanne

                            Kommentar

                            • Byttorp
                              Användare
                              • november 2003
                              • 1585

                              Är det någon på forumet som kommer att åka sträckan STH-GBG innan helgen? skulle behöva få ner lite saker från stockholm till GBG innan dess.
                              Skicka PM eller ring mig 033-204204.
                              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                              Ordförande GCG

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                Användare
                                • april 2002
                                • 2294

                                Larry kommer ner
                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...