Malmö Akvarieförenings resa till Tyskland - Duisburg, Holland och Belgien!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaJ
    Användare
    • augusti 2003
    • 584

    #31
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Har du inte diskusen i akvariet?
    hihi......
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #32
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Har du inte diskusen i akvariet?
      Bingo! - såg detta och tänkte samma tanke...men sannolikt har nån hunnit före på sidan 4 som jag ännu inte läst. Vart tog referatet, kommentarerna, från Tysklandsresan vägen förresten - är detta en diskustråd?
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #33
        Håller me Joe. Hur går det med mässan och pilsnern??
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #34
          Ursprungligen postat av LN
          Håller me Joe. Hur går det med mässan och pilsnern??
          Det verkar vara mest öl...och lite dator - om man säger. Men jag klandrar dem inte och tids nog kommer väl bilder och kommentarer till oss som sitter "fast" här hemma. Eller vad tror du LN?
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Johnny_1
            Användare
            • oktober 2003
            • 313

            #35
            Ursprungligen postat av joe
            Det verkar vara mest öl...och lite dator - om man säger. Men jag klandrar dem inte och tids nog kommer väl bilder och kommentarer till oss som sitter "fast" här hemma. Eller vad tror du LN?

            Jag känner mina föreningskompisar mycket bra vid detta laget och jag vet att hotellets datorer får vila;-)
            www.malmoakvarieforening.se

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #36
              hihi jo tror inte heller dom tänker på oss
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #37
                Jora, en liten stund sa har pa morgonen tanker iaf jag pa er. Forsta dagen avklarad, och nasta vantar. Gardagen var lite marklig, fast bra anda. Forst besokte vi Aqua Tropica. Marklig butik, ratt slarvigt och ostadat overallt. Hade dock en hel del SA-ciklider i fullsize. Roligt att se men inget att slapa hem till baljan. Var aven skoj att se indisk bilbukfisk, en sallsynt firre i Sverige men hyfsat vanlig i Tyskland med grannlander. Ovrigt som beskadades var en akta vakthund (mastiff av nagon sort, ca 60 kg, morrade och skallde nar man forsokte fa kontakt). En finfin och social Gra jako fanns ocksa dar. Blev mycket fa inkop i den butiken.

                Efterat gick turen till Burgers zoo, en fantastiskt fin djurpark. Oceaneriet var suverant inrett. Inte sardeles manga kar, men ruskigt stora kar som kunde beskadas fran manga vinklar. Extra plus var att det minsann fanns yngel fran flera riktiga saltvattensfirrar i tankarna. Underbar syn!!

                Pa kvallen blev det ungefar som vanligt - en flock bira, trevligt snack och letandes efter matstalle. Men - nu er det frustuck som galler, och sa vidare till Verduijn cichlids!!

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #38
                  Håll ett öga öppet för Apistogrammoides Pucallpaensis åt mig. Jag skulle behöva några att komplettera min grupp med och de är tydligen vanligare i Tyskland än här.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #39
                    Hmm... tror jag sett A. pucallpaensis idag, men jag har inte läst messet förräns nu. För egen del har det blivit ett gäng A. pumilus, nagra kompletterande "grosarmgarnele" samt ÄNTLIGEN nagra Ladigesia roloffi. Letat länge efter den, nu är bara kruxet att fa hem den transportkänsliga fisken...

                    Har även köpt nagon udda mossa för 120 spänn, bara en liten klump. Far se om den ens tar sig...

                    Men, men. Idag har varit en trevlig dag, manga bra samtal, bade oseriösa och seriösa. Schüsst blandning!! I morgon hägrar stor hotellfrukost samt mässan.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #40
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Hmm... tror jag sett A. pucallpaensis idag, men jag har inte läst messet förräns nu. För egen del har det blivit ett gäng A. pumilus, nagra kompletterande "grosarmgarnele" samt ÄNTLIGEN nagra Ladigesia roloffi. Letat länge efter den, nu är bara kruxet att fa hem den transportkänsliga fisken...

                      P
                      Grattis, synd att jag inte hade lyckats meddela dig i tid.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #41
                        Så tog även denna resan slut. Blev inte särdeles mycket fisk, men allt överlevde tills inkoppning. Får se om resultatet står sig i morgon. Turligt nog är jag ledig då, vilket passar fint. Sova känns som prio ett...

                        Resan totalt blev som vanligt mycket trevlig! Återupplivade en massa bekantskaper, såg mycket fin fisk, drack en del bira och hade intressanta diskussioner om allt från vildfångad dildo till falsk neonsjuka. Dessutom har jag avlagt ett löfte om att aldrig mer hålla engelsmännens tempo i baren. Kostar för mycket dagen efter liksom...

                        Nå. Bingen känns mycket lockande av oklar anledning, så utförligare rapport får vänta!

                        Natti,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #42
                          Nå. Bingen känns mycket lockande av oklar anledning, så utförligare rapport får vänta!

                          Natti,

                          P
                          ----

                          Detta kan jag/vi helt förstå - men vi väntar med spänning på en mer utförlig berättelse från era äventyr i lokaler med skiftande vätska. Kul ändå att resan verkar ha varit bra, att inköpen (de få!?) klarat sig hem och att ölen var god.

                          Vi får väl höra mer NÄR du vaknar...
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1338

                            #43
                            Hemma igen efter fyra dagar på drift bland akvarium och ölstugor.

                            Det har varit fantastiskt roligt, supertrevligt umgänge och intressanta diskussioner om allt mellan himmel och bottensediment! Jag har inte skrattat så mycket på år och dagar som jag gjort under denna resa. Det var kul att vi var fler resenärer än någonsin i år. Jag hoppas få återse alla nya bekantskaper på nästa års resa!

                            Även rent akvariemässigt har det varit en suverän resa. Vi besökte flera för oss okända butiker som alla utom en visade sig vara lyckoskott. De butiker som vi besökt tidigare höll lika hög klass som vanligt.

                            Dessutom hade Zoo Zajac, som annars mest är kul att besöka för att den är sjukt stor, ryckt upp sig ordentligt och uppvisade nu både kvantitet och kvalitet i sitt fisksortiment.

                            Även de mest erfarna akvaristerna på resan med enorma fisksamlingar hemma hittade fiskrariteter som de sökt efter i många år.

                            Burger Zoo var mycket fint och deras rengskogskupol och oceaneri var helt otroliga och värda ett besök helt på egen hand.

                            Precis som Patrik skrev var deras saltvattensakvarium gigantiskt. man kunde beskåda det från många olika håll, gå tunnlar under vattenytan och se såväl grunda strandbiotoper med koraller och småfisk som uppemot tio-femton meter djupa sänkor där det simmade stora hajar. Det var så stort att det tog en bra stund innan jag fattade att det var ett enda stort akvarium/bassäng som hängde ihop. På många ställen simmade det stim med yngel efter annars extremt svårodlade saltvattensfiskar.

                            Själva Duisburgmässan var som vanligt intressant att se, och det fanns en del fynd att göra och inte minst fanstastiskt fina diskus, både till salu och utställda i diskuschampionatet.

                            Ursprungligen postat av Johnny_1
                            Jag känner mina föreningskompisar mycket bra vid detta laget och jag vet att hotellets datorer får vila;-)
                            Hehe, ja så ligger det till. Så här dagen efter känns det som att hotelldatorn var det enda som fick vila...

                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Hmm... tror jag sett A. pucallpaensis idag, men jag har inte läst messet förräns nu.
                            Ja denna dvärgciklid fanns defintivt i en av butikerna.

                            Ursprungligen postat av joe
                            Detta kan jag/vi helt förstå - men vi väntar med spänning på en mer utförlig berättelse från era äventyr i lokaler med skiftande vätska. Kul ändå att resan verkar ha varit bra, att inköpen (de få!?) klarat sig hem och att ölen var god.
                            Inköpen var långt ifrån få, tvärtom jag fick en känsla av att det handlades mer fisk och akvarietillbehör än någonsin på den här resan. Då ska man ändå ha i åtanke att vi för två år sedan gjorde en liten undersökning i bussen på hemresan där alla anonymt fick ange hur mycket de köpt fisk och akvarietillbehör för och då kom upp i den svindlande summan av 23.000 euro!

                            På årets resa köptes det såväl kompletta saltvattensanläggningar löjligt billigt som svindyra extremt sällsynta fiskrariteter.

                            Det kommer mer, men jag tänker spara de flesta av mina bilder och berättelser till resereportaget i Ciklidbladet.
                            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 06 oktober 2008, 09:27.
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              #44
                              Tack Daniel - jag dreglar...men nån gång i framtiden får jag väl se till att åka med! Verkar ju som ni är ett tervligt gäng och som om det finns saker att handla...inte bara öl då! Tack igen och ser fram emot berättelsen i bladet!
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                #45
                                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö

                                Om A.Pucallpaensis

                                Ja denna dvärgciklid fanns defintivt i en av butikerna.
                                Hoppas någon av er kommer ihåg var ni såg den, när ni nyktrat till
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...