Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Ursprungligen postat av LN
    Det här är inte klokt nu leker den "fjärde" hannen av den sista nu konstaterade honan.
    Alltså har ja två honor och fyra hannar
    Hobbyn är på topp
    lägg in lite bilder på miraklet! =)

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      Ja jo de borde ja och det ska ja men min kamera är kass, men det kommer det kommer så småningom
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Då har man haft en ny nördkväll
        Tedde och Johan var här o delade upp mina Troffar Chaitika. Så nu simmar 12-13 honor och 4 hannar i mitt 200 liters hörnkar. Det visade sig att ja hade 50-50 fördelning på mina 25 troffar. Det kan komma att bli en riktigt bra lekgrupp med så mycke honor.

        Planen är att lekgruppen ska börja producera yngel till den stora baljan om ett halvår eller så.

        Resterande 8 troffar simmar numera i 2400 litaren.
        Tyvärr har jag två stora Chaitikahannar som kommer att göra livet svårt för nykommlingarna. Blir det för tufft för dom så får ja försöka bygga upp ett stort stenrös i mitten, men det är inte ja egentligen vill utan det får bli en nödlösning isåfall.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • glasblåsaren
          Användare
          • augusti 2008
          • 81

          kul att följa ditt projekt Larry hoppas du lyckas bättre med troffarna nu lycka till

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            Ursprungligen postat av LN
            Då har man haft en ny nördkväll
            Tedde och Johan var här o delade upp mina Troffar Chaitika. Så nu simmar 12-13 honor och 4 hannar i mitt 200 liters hörnkar. Det visade sig att ja hade 50-50 fördelning på mina 25 troffar. Det kan komma att bli en riktigt bra lekgrupp med så mycke honor.

            Planen är att lekgruppen ska börja producera yngel till den stora baljan om ett halvår eller så.

            Resterande 8 troffar simmar numera i 2400 litaren.
            Tyvärr har jag två stora Chaitikahannar som kommer att göra livet svårt för nykommlingarna. Blir det för tufft för dom så får ja försöka bygga upp ett stort stenrös i mitten, men det är inte ja egentligen vill utan det får bli en nödlösning isåfall.
            Hur gamla och vilken storlek är det på chaitika som du könsbestämde?

            Tror du inte det är en stor risk med "bara" 17 stycken som grupp i ett 200-liters?

            /Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              Ursprungligen postat av glasblåsaren
              kul att följa ditt projekt Larry hoppas du lyckas bättre med troffarna nu lycka till
              Tack glasblåsaren
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Ursprungligen postat av Johan F
                Hur gamla och vilken storlek är det på chaitika som du könsbestämde?

                Tror du inte det är en stor risk med "bara" 17 stycken som grupp i ett 200-liters?

                /Johan
                Nae ja tror inte det för att ja hade Ikola 12st och dom vart produktiva och väldigt harmoniska. O Dessa 17 Chaitika har gått i karet sen dom var 1,5cm stora och är väldigt hemmastadda där, dessutom är där mycke vallisneria och det verkar ge en dämpande effekt.

                Men vi får se hur det blir, spännande ska det bli iallafall o se om den långsiktiga planen kan lyckas.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  Bilder tack !

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Ursprungligen postat av LN
                    Då har man haft en ny nördkväll
                    Tedde och Johan var här o delade upp mina Troffar Chaitika. Så nu simmar 12-13 honor och 4 hannar i mitt 200 liters hörnkar. Det visade sig att ja hade 50-50 fördelning på mina 25 troffar. Det kan komma att bli en riktigt bra lekgrupp med så mycke honor.

                    Planen är att lekgruppen ska börja producera yngel till den stora baljan om ett halvår eller så.

                    Resterande 8 troffar simmar numera i 2400 litaren.
                    Tyvärr har jag två stora Chaitikahannar som kommer att göra livet svårt för nykommlingarna. Blir det för tufft för dom så får ja försöka bygga upp ett stort stenrös i mitten, men det är inte ja egentligen vill utan det får bli en nödlösning isåfall.
                    Härligt!

                    Jag hoppas du har en eller flera hanar som den jag hade...för den var verkligen snygg. Gillar Chaitika mycket...

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      Ja det är en fräck troffe, men dom behöver lite fart för att färga ut.
                      Mina två hannar har gått ett bra tag nu i det stora karet och dom har delat upp halva karet var till sina revir. O där har dom gått o luffat grå o lite trista, men så fort dom 8 små kom i byttan så kom dom fram o visar sig från en mycke bättre sida.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Tedde
                        Användare
                        • september 2006
                        • 100

                        Underbart kul att vara med i ditt Tropheus project, är alltid lika imponerad av din 2.5 kubiks del av tanganyika sjön. Väcker alltid mycket ideér och planer. Kan fortfarande inte smälta hur fin den domminanta callochromis hannen var, som fick privilegiet att flytta in i baljan
                        I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          Ursprungligen postat av LN
                          Nae ja tror inte det för att ja hade Ikola 12st och dom vart produktiva och väldigt harmoniska. O Dessa 17 Chaitika har gått i karet sen dom var 1,5cm stora och är väldigt hemmastadda där, dessutom är där mycke vallisneria och det verkar ge en dämpande effekt.

                          Men vi får se hur det blir, spännande ska det bli iallafall o se om den långsiktiga planen kan lyckas.
                          Jo, visst får vi hoppas att det gå bra. Hur stora och gamla är dom idag?

                          /Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • HåE
                            Användare
                            • september 2007
                            • 1525

                            Hej LN!
                            Nu har jag läst igenom bägge delarna om detta jätte projekt för första gången. Jag har bara läst igenom vissa stycken förut och njutit av bilderna på ditt stora kar. Vad ska man säga. Jag är inte direkt avis på det enorma arbete som ligger bakom, men ordentligt avis på slutresultatet. Jag skulle nog ha kört slut på bränsle ganska tidigt i ett sådant projekt. Kul att det finns sådana som du som orkar genomföra sånt här, så vi andra har något att drömma om. Utbyggnaden och akvariumet blev helt suveränt.
                            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Ja Tedde ja håller me dig, den Callochromisgruppen jag fick av dig vart ju helt grym. O 10cm`s hannen är ju helt fantastisk, ja satt 2-3timmar som fastlåst vid akvariet o kollade in hans aktion, tackar för dom finfina djuren

                              Johan - troffegruppen ligger på runt 5cm, ja förutom mina stora hannar i stora baljan.

                              Tack HåE faktum är att det är Ni här på Ciklid som stått för enhel del av bränslet. Alla hejjarop och uppmuntringar när det varit tungt har hjälpt mig driva projektet frammåt.

                              O ja ja ja ska låna hem en kamera o plåta några dagar
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                Ja kan inte sluta glo i mitt stora akvarium. Ja fick igår en grupp Callochromis av Tedde


                                Hannen är runt 10cm och är helt skogstokig. Just nu har han kontroll på merparten av hela akvariet, han har flyttat 200 firrar, och han är fullt utfärgad. Den absolut kacksigaste firre ja sett.
                                Ja dom andra firrarna far på inget sätt illa men dom är lite avvaktande kan man minst säga

                                Riktigt flyt är det för de nya 8 ungtroffarna, för att mina stora 2 troffehannar hinner helt enkelt inte med att terra dom små.

                                Ja har helt enkelt fått ett helt nytt akvarium, hur kul som helst
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...