Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Ursprungligen postat av LN
    Japp då har ja brutit ihop så att det räcker. f.o.m nu så ska ja bara sända possitiva vibbar.

    Kanon fiskar du kom med Per. Alla tio Julidochromis regani "kipili" är framme hela tiden. Ja var lite oroligt att dom skulle klippa all multisyngel, men icke sa nicke. Det verkar som om dom får leva. Har följt tre multiskullar nu i en vecka och det verkar som om alla nyfödda som föds en bit in i kollonin undviker att bli mat.
    Vad roligt att du är nöjd. Det var den med konstig ryggfena som jag inte gillade riktigt. Jag trodde det var en mekanisk skada men när du släppt i den och jag tittade blev jag fundersam. Nåja, de andra är ju fina och de har/kommer att få riktigt blå och fina fenor.

    Jag lider med dig och dina troffar! Lägg ned det där projektet nu och satsa på dina fina sandlekare och lite häftiga Ophthalmotilapior eller liknande istället. Tanganyikasjön är inte bara Tropheus. Gustafs förslag med ett fåtal troffar är ju lysande, i ditt akvarium finns det förutsättningar för att hålla dem som de lever och fungerar i det fria - inte i ett stort stim.

    Och du, kan du inte skaffa ett gäng tanganyikakillis? Jag har alltid velat ha dem men har aldrig hafr tillräckligt stora burkar. Ditt akvarium är förmodligen perfekt för killis!
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      Helt rätt Per, har redan laggt troffarna bakom mig

      Xenotilapia hannen släppte nyss ut en liten svärm yngel, jullarna blev ens himla intresserade
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • metrunui
        Användare
        • augusti 2006
        • 27

        Ursprungligen postat av LN
        Helt rätt Per, har redan laggt troffarna bakom mig

        Xenotilapia hannen släppte nyss ut en liten svärm yngel, jullarna blev ens himla intresserade
        lite bilder på akvariet hade varit trevligt så här på lördagkvällen:

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          Sorry inte ikväll, har idag lukat ur en tio liters spann knöfull med Vallisneria. Grumligt värre blev det trotts vattenbyte. Men i monn är det säkert klart igen.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            har hört liknande problem med troffar i "för stora" akvarium, och det inkluderar även massivt stora grupper så det är alla gånger inte en lösning, jag begriper inte varför..typ på pappret sätta in en stor yngelgrupp typ 70-100 st måste ju gå men men..sen att få tag på och betala för "try & error" kanske inte är så tilltalande
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              Visst kan man härleda beteendet till stress och sen död.
              Båda grupperna ja har testat me reagerade på samma sätt. Direkt i början när dom hamnar i karet så tumlar dom som vanligt o finner trygghet i mängden/stimmet. Ett tag efteråt sprider dom ut sig jämt i karet o då slutar gnabbet och tumlingen, fiskarna blir grå o tynar bort, testat medicin, små dagliga vattenbyte, inga vattenbyte, varmare i karet och nu kallare i karet, mörkläggning you name it. Visst kan det vara vattnet men ja har andra fisksorter som är känsliga för dåligt vatten o dom leker med yngel som följd.

              Sanningen är den att troffarna trivs helt enkelt inte i mitt akvarium då blir dom stressade och dör.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                trist å höra, förstår inte vad som är fel för dej, en liten tanke är det ökänt dåliga vatten där du bor, har du testat uvc-filter? annars tycker jag personligen att du har haft extrem otur, som jag vid flera tillfällen med en betydligt enklare art som melanochromis auratus, inte samma fenomen men dom dör pga för hög aggression som är nog så jobbigt..där jag testat stor grupp ala terrorbalans med förödande resultat, visst det går men det är många turer så att säga
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  Vi kör lite bilder

                  Tugg på Xenotilapian
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Reganochromis

                    finingar
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      Ursprungligen postat av LN
                      Reganochromis

                      finingar
                      Dom var coola
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        Ursprungligen postat av LN
                        Vi kör lite bilder

                        Tugg på Xenotilapian

                        Vilken makalöst häfftig burk. Man börjar ju dagdrömma direkt =) Fina bilder med.


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • palleh
                          Användare
                          • december 2006
                          • 704

                          Ursprungligen postat av LN
                          Vi kör lite bilder

                          Tugg på Xenotilapian
                          Håller med grymt häftig burk. Skulle va kul med lite översiktsbilder på olika delar av burken=)
                          http://picasaweb.google.com/palleph

                          Nya bilder laddas upp hela tiden


                          Mvh Patrik

                          Kampfisk!

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            Tackar


                            Provar lite närbilder från vänster multiskollonin svårt att uppskatta men dom har 20-30 yngel i olika storlek.

                            Har lukat ur massor av Vallisneria och grumlade då upp en hel den 7 kulor, därför är det lite disigt men det förstärker nästan sjökänslan

                            På sista bilden har en Aulonocranus hanne byggt en 20 cm hög lek krater.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1493

                              Ursprungligen postat av LN
                              Tackar


                              Provar lite närbilder från vänster multiskollonin svårt att uppskatta men dom har 20-30 yngel i olika storlek.

                              Har lukat ur massor av Vallisneria och grumlade då upp en hel den 7 kulor, därför är det lite disigt men det förstärker nästan sjökänslan

                              På sista bilden har en Aulonocranus hanne byggt en 20 cm hög lek krater.

                              Det ser verkligen ut som en bit natur! Snygg valisineria med. Jag har faktiskt träffat din vän Robert tror jag han heter nyligen och såg hans gigantiska burk och den var också så där vacker att man bara baxnade.

                              Vi hämtade lite akvarium i växsjö och Robert förmedlade dom så vi var in en kort stund i hans hem Har du också metallhalogen belysnig?
                              Senast redigerad av Mattias777; 24 november 2008, 18:54.


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                Jag undrar hur de bygger sina kratrar. Buffar de först ihop en stor hög och gör en grop på toppen, eller?
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...