Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Det är alltid svårt att plantera in fisk i ett så stort akvarium. Fiskar kommer från olika håll med olika bakterier som dom har med sig, det är som bäddat för problem tyvärr.
    Man kan ju nollställa(ta bort bakterier och ectoparasiter)) dom innan man stoppar i dom fast det medför ju andra risker tyvärr.

    Jag skulle nog stoppa det jag ska i en mindra burk först som jag kan medicinera om det skulle bli nått problem... efter 6-8 veckor skulle jag lyfta över dom till den stora burken och plocka med filtermaterialet dit.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • knockout
      Användare
      • juli 2008
      • 82

      Deelay! Säkert goda råd, men har Du läst i tråden hur Larry gått till väga?
      /Niclas

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        Ursprungligen postat av knockout
        Deelay! Säkert goda råd, men har Du läst i tråden hur Larry gått till väga?
        /Niclas
        Delvis, jag tvivlar på att han hade alla i samma burk innan, eller så har jag missat det... =)

        Det räcker oftast inte med att ha dom i sin ägo för att se att alla mår bra i sina egna burkar eftersom problemen uppstår när man blandar fisken i samma burk senare.

        Just troffar är ju en lite chansning med i en så stor burk där det är svårt att få upp fiskar som visar sig vara dåliga... jäkligt trist är det hur som helst för LN.
        Jag hade nog skickat en av de sjuka troffarna till SVA iaf för att få reda på vad den dog av så man kan utesluta vissa troliga orsaker.

        I post #121 skriver du att du tokmatar så det ligger kvar i 30 min, det låter ju lite farligt tycker jag.

        Aja hoppas det fungerar bättre från och med nu eller efter att den nya vattenleverantören har tagit över.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          Välkommen hem LN. Du kommer lagom i tid till att frysa in dunkar med is och kasta ner nu när värmeböljan är här. Fast ett sånt jättekar är nog stabilare än vanliga kar som du kanske slipper värmeproblemet.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Jo nu funkar det helt ok.

            Fisken kommer från fyra akvarium som ja haft 100 koll på.
            Tackar Olorin
            Nä några värmeproblem har ja inte, men ja har dragit ner mina 800 belysnings watt till att lysa 4 timmar om dan istället för 8.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              Jag hade byggt en fälla för att fånga in fisken. Det funkar kanon.
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                Synd att du inte hade kunnat beskriva din fiskfälla lite tidigare, det hade kanske hjälp LN mycket...
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  Ursprungligen postat av LN
                  Fisken kommer från fyra akvarium som ja haft 100 koll på.
                  Det är ju precis det jag menar... det spelar ingen roll hur friska och välmående dom är i sina separat akvarium utan det är när du blandar dom i den stora burken
                  problem lätt uppstår.
                  Det är olika stammar av bakterier i varje akvarium.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Synd att du inte hade kunnat beskriva din fiskfälla lite tidigare, det hade kanske hjälp LN mycket...
                    Jag tror jag har beskrivit den förrut men här kommer den.

                    Jag har gjort en fiskfälla som fungerar utmärkt. Man tar 4 st 4 mm glasskiver med måtten 20*50 mm och limmar ihop till låda och limmar ena änden. Andra änden har jag limmat fast plastskener som en glaskiva kan löpa i som en gilijotin. Plastskenan har dubbla höjden än höjden av änden på lådan. Jag har bundit fast en lös glasskivan (som passar i spåret på plastskenan) med en fiskelina. Jag lägger i fällan i karet och väntar tills rätt firre simmar in (kan ta en-två dagar) och då släpper jag ner glasskivan. Fiskelinan klämmer jag fast med en algmagnet så när fisken kommer släpper jag endast på magneten. Sedan är det bara att plocka upp sin ruvande hona eller vad det nu är. Jag sitter inte och väntar vid karet jämnt utan går och kollar det då och då och till slut simmar rätt fisk in där av nyfikenhet. Detta funger utmärkt. Jag hade tidigare ca. 250 kg sten i ett 960 kar och gick jag ner med håven där var det omöjligt att få upp rätt fisk. Jag har även provat med natthåvning med ficklampa och det fungerar ej heller lika bra.
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      Jupp ja förstår vad du menar.

                      Det är en helt annan sak att fylla ett 2400 liters jämfört ett 240 liters med fisk.
                      jag börjar långsamt lära mig det
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Ursprungligen postat av Rickard
                        Jag tror jag har beskrivit den förrut men här kommer den.

                        Jag har gjort en fiskfälla som fungerar utmärkt. Man tar 4 st 4 mm glasskiver med måtten 20*50 mm och limmar ihop till låda och limmar ena änden. Andra änden har jag limmat fast plastskener som en glaskiva kan löpa i som en gilijotin. Plastskenan har dubbla höjden än höjden av änden på lådan. Jag har bundit fast en lös glasskivan (som passar i spåret på plastskenan) med en fiskelina. Jag lägger i fällan i karet och väntar tills rätt firre simmar in (kan ta en-två dagar) och då släpper jag ner glasskivan. Fiskelinan klämmer jag fast med en algmagnet så när fisken kommer släpper jag endast på magneten. Sedan är det bara att plocka upp sin ruvande hona eller vad det nu är. Jag sitter inte och väntar vid karet jämnt utan går och kollar det då och då och till slut simmar rätt fisk in där av nyfikenhet. Detta funger utmärkt. Jag hade tidigare ca. 250 kg sten i ett 960 kar och gick jag ner med håven där var det omöjligt att få upp rätt fisk. Jag har även provat med natthåvning med ficklampa och det fungerar ej heller lika bra.
                        Sorry Richard såg inte att du han emellan .
                        Låter som en bra fälla, ja ska ta o testa den vid tillfälle.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 4122

                          Här finns en färdigbygd:

                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                            Kanske kan köpas billigt nu när de ska lägga ner verksamheten.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Kanske kan köpas billigt nu när de ska lägga ner verksamheten.
                              Visst, vi behöver fler drömmare
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • faltaren
                                NCS Medlem
                                • september 2006
                                • 341

                                Ursprungligen postat av Olorin
                                Kanske kan köpas billigt nu när de ska lägga ner verksamheten.
                                Vem ska lägga ner?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...