Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Aquafuran och Hexamita. Kör dubbla preparat för att vara säker.

    Jo ja kan hålla med er Bilbo o Andreas, men ja kände mig tvungen att försöka aggera. Kanske är det försent med Chaitikagruppen men ja vill vara så säker det nu går att få några att överleva o får jag det under sommaren så finns det hopp om att introducera en ny grupp Chaitika o göra som ni beskriver att köpa in ungdjur som inte har börjat rangordna sig eller hota rangen på de etablerade fiskarna.

    Ja försöker nu se det som en nystart istället o lämna dåligheterna bakom mig.

    En sak till, det är inte alltid lätt att köra med så öppna kort som ja gör här på ciklidforumet. Ibland så så så så ångrar ja min öppenhet. Särskilt som när man gjort nått dåligt som att få in sjuka/stress/aggresioner eller vad det nu är som gör att fisken dör. Men ha hoppas att det var rätt beslut i det långa loppet att medicinera.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      Ursprungligen postat av LN
      Aquafuran och Hexamita. Kör dubbla preparat för att vara säker.

      Jo ja kan hålla med er Bilbo o Andreas, men ja kände mig tvungen att försöka aggera. Kanske är det försent med Chaitikagruppen men ja vill vara så säker det nu går att få några att överleva o får jag det under sommaren så finns det hopp om att introducera en ny grupp Chaitika o göra som ni beskriver att köpa in ungdjur som inte har börjat rangordna sig eller hota rangen på de etablerade fiskarna.

      Ja försöker nu se det som en nystart istället o lämna dåligheterna bakom mig.

      En sak till, det är inte alltid lätt att köra med så öppna kort som ja gör här på ciklidforumet. Ibland så så så så ångrar ja min öppenhet. Särskilt som när man gjort nått dåligt som att få in sjuka/stress/aggresioner eller vad det nu är som gör att fisken dör. Men ha hoppas att det var rätt beslut i det långa loppet att medicinera.
      Känn inte så Larry. Vi har alla varit inne i perioder där saker gått oss emot utan att man förstår varför och det är ypperligt att det finns personer som du som kör med öppna kort och talar om. Alla kan ta lärdom av det här och kanske räddar det en del fisk i framtiden..både för dig, mig och andra här på forumet.

      Bra inställning att försöka se det som en nystart och att lämna dåligheterna bakom dig! Som sagt..lycka till!

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        Varför skulle du mörka att det är problem i karet? Då kan ju ingen ge några vettiga råd. Finns väl ingen prestige i akvarievård? Man gör sitt bästa och som någon sa så finns det ju minst 1500 saker i vatten som elefantfisken reagerar på så det är orimligt att inte ens den bäste skulle ha oflyt att råka ut för något elände med alla de parametrarna att spela med.

        Du har faktiskt själv sagt så här "Ibland händer grejjer som man bara inte kan förstå, men det är också lite av poängen."

        Vi håller alla tummarna för att det vänder i ditt drömkar.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          Ursprungligen postat av LN
          Aquafuran och Hexamita. Kör dubbla preparat för att vara säker.

          Jo ja kan hålla med er Bilbo o Andreas, men ja kände mig tvungen att försöka aggera. Kanske är det försent med Chaitikagruppen men ja vill vara så säker det nu går att få några att överleva o får jag det under sommaren så finns det hopp om att introducera en ny grupp Chaitika o göra som ni beskriver att köpa in ungdjur som inte har börjat rangordna sig eller hota rangen på de etablerade fiskarna.

          Ja försöker nu se det som en nystart istället o lämna dåligheterna bakom mig.

          En sak till, det är inte alltid lätt att köra med så öppna kort som ja gör här på ciklidforumet. Ibland så så så så ångrar ja min öppenhet. Särskilt som när man gjort nått dåligt som att få in sjuka/stress/aggresioner eller vad det nu är som gör att fisken dör. Men ha hoppas att det var rätt beslut i det långa loppet att medicinera.
          Hej Larry,

          Jag verkligen lider med dig och dom sjuka fiskarna som snart är friska.

          En sak som jag tänkte på med anledning av öppenhet och ställa en fråga på forumet är att svaren är så olika så att det tillslut blir svårt och veta vilket råd man skall gå på, alla är nog bra och fungerar men vilket är det bästa just för mig och mina fiskar. Men det är väl detta som gör hobbyn så kul och fascinerande, det finns inte bara en rätt väg och gå.

          Lycka till med medicinering!

          Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            Ursprungligen postat av Johan F
            Hej Larry,

            Jag verkligen lider med dig och dom sjuka fiskarna som snart är friska.

            En sak som jag tänkte på med anledning av öppenhet och ställa en fråga på forumet är att svaren är så olika så att det tillslut blir svårt och veta vilket råd man skall gå på, alla är nog bra och fungerar men vilket är det bästa just för mig och mina fiskar. Men det är väl detta som gör hobbyn så kul och fascinerande, det finns inte bara en rätt väg och gå.

            Lycka till med medicinering!

            Johan
            Bra skrivet!
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              Jo ja håller med.

              Tyvärr så har ja just håvat upp två troffar och tre hästnosar. Dom luktade riktigt illa och rätt ruttna så att ja tror o hoppas att det var "gammal" fisk.

              Hoppas verkligen att medicinen nu slår ut fanskapet så att åderlåtningen upphör.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • november 2007
                • 555

                Jag tycker att du gör rätt som är öppen och berättar hur det går! Jag tror att vi alla kan lära oss något av det och jag dömmer inte dig som en dålig fiskägare utan jag tror att dina fiskar var sjuka när du fick dem. Detta pga att de dör en och en och att eländet håller på utraget. Den utlösande faktorn kan ha varit stress men fiskarna skulle drabbats av stress i vilket nytt hem som helst. Försök att få reda på mer om var fiskarna kommer ifrån och ev sjukdomsbild!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  Fisken har gått i mina byttor i fyra fem månader. Enda fisken som kommer utifrån är Reganochromis calliurus, men dom har gått i ett 222 karantän kar i tre månader hos en kompis. så att jag hade koll på att all fisk mådde prima innan isättningen.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    Hmm, inte tänkt på det, men finns ju faktiskt en viss likhet med min Pucallpaensiskatastrof. Fick mina fiskarna tidigt i våras så de var kanske ungefär samtidigt som dina firrar. Var dina vildfångade?

                    Fast nu tror jag inte att det finns något som helst samband och ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt mer på Växjövatten i kombination med flytt stress-chock. Körde du nåt kolfilter eller så före på vattnet?
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      Ursprungligen postat av Peter_A_F
                      Bra skrivet!
                      Tack Peter!

                      Hälsningar

                      Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Rauken
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 310

                        Ursprungligen postat av LN
                        En sak till, det är inte alltid lätt att köra med så öppna kort som ja gör här på ciklidforumet. Ibland så så så så ångrar ja min öppenhet. Särskilt som när man gjort nått dåligt som att få in sjuka/stress/aggresioner eller vad det nu är som gör att fisken dör. Men ha hoppas att det var rätt beslut i det långa loppet att medicinera.
                        Tycker inte det finns anledning att ångra något du skrivit, tvärtom...
                        Däremot får man nog räkna med olika svar, men det beror nog mycket på att många dels har olika erfarenheter, samt då jag tror att alla här uppfattar dig som en väldigt ödmjuk person så vill alla så gärna hjälpa till och komma med "generallösningen"...

                        Läste om Andreas åsikter ang. antalet. Kanske det är så att du får räkna med stort svinn ubder inkörningen. Skulle själv som nog du också tänker vänta med att tillsätta mer och ta smällen nu om gruppen går bort...
                        Men tanken på att sen skaffa ca. 150 yngel (eller tonåringar) och låta dom växa upp tillsammans är en ide jag tror på. Har själv gjort så med Demasoni och upplever ingen aggression att tala om i det karet (snarare lite mesigt...;o)). Men snacka om läckert om ett år med ett stim på ca. 100 troffar...
                        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Ursprungligen postat av Rauken
                          Men tanken på att sen skaffa ca. 150 yngel (eller tonåringar) och låta dom växa upp tillsammans är en ide jag tror på. Har själv gjort så med Demasoni och upplever ingen aggression att tala om i det karet (snarare lite mesigt...;o)). Men snacka om läckert om ett år med ett stim på ca. 100 troffar...
                          Vore hur snyggt som helst med ett stooort stim av troffar.

                          Sedan brukar det fungera väldigt bra att tillsätta yngel/ungdjur för att dämpa aggressioner i mindre grupper, och inte bara för Tropheus.

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            Nä, det gäller i högsta grad även för småfirrar typ Apistogrammor som kan vara hopplöst aggressiva om man sätter i dem i gammal ålder.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Göran Å
                              Användare
                              • december 2005
                              • 1295

                              Hur har det gått Larry ?


                              Mvh Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                Jo kom hem från semesteresan idag.

                                5 troffar lever, runt 30 dog suck suck.
                                Ca: 5 hästnosar och 5 sandlekare strök oxå med.

                                Återstående firrar mår alldels prima o ja har tugg på hästnosar och Xenotilapian. Eländet verkar vara över för denna gången.

                                Fick egentligen aldrig reda på vart felet var, men ja hoppas att ja aldrig får tillbaka skiten.

                                Men det bästa tipset är nog stress i kombination med dåligt vatten. Vis av erfarenheten såhär i efterhand så skulle ja ha kört karet hela sommaren med enbart fyra testpiloter.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...