Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Går o grunnar på en tanke om att akvariet är för stort för just troffar, kan det vara så????[/QUOTE]

    Släng i en massa sandlekare istället, borde vara optimalt med flera foae-hanar som kan ta revir i ditt kar.

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      Ursprungligen postat av LN
      Går o grunnar på en tanke om att akvariet är för stort för just troffar, kan det vara så????
      Absolut inte, men det behövs troligen många troffar. Larry jag tror att det skulle vara mycket enklare (billigare också) och införskaffa säg så där 100 st. yngel/ungdjur och låta dom växa in i akvariumet.

      Jag provar och "packa" 10 vuxna troffar /100 liter akvarievatten och än så länge fungerar det väldigt bra.

      Lycka till nu med medicineringen!

      Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Martin Jansson
        Användare
        • september 2006
        • 58

        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Går o grunnar på en tanke om att akvariet är för stort för just troffar, kan det vara så????
        Släng i en massa sandlekare istället, borde vara optimalt med flera foae-hanar som kan ta revir i ditt kar.[/QUOTE]

        Vattenkvaliten?

        Hade själv en massa problem för 3 månader sedan med mina VF malawi. De dog en efter en utan någon större förklaring. Vattenvärdena såg ok ut och ingen sjukdomsbild. Läste sedan artikeln av Göran Å ang koppar. Kom då på att vi i samband med "malawidöden" installerat lite nya rörledningar, koppar, i huset.

        Åkte till närmsta rörbutik och köpte filter enligt Görans artikel som jag använde vid vattenbyte och vips så slutade fiskarna att dö "oförklarigt".

        Funkade för mig! Vet ej om du har några nya ledningar som skulle kunna vara boven?

        MVH
        Martin

        P:s Tack Göran Å för din artikel! Jag är övertygad om att din artikel hjälpt mig med ett stort problem.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          tack för tipsen

          Nu kommer vi till en snabbomröstning.

          Det finns 10 troffar kvar men även 50 sandlekare och hästnosar i karet som mår prima.

          Är det värt att riskera obalansen och därmed de 50 oberörda fiskarna??


          Ska ja börja medicinera????
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            Mitt svar är nej.

            Jag tycker att du ska -om möjligt- skingra troffarna till eget kar och medicinera dom där separat.

            Personligen hade jag gjort så samt att gjort mer frekventa vattenbyten i det stora karet för att förvissa mig om att de övriga 50 har ultimata förhållanden. Troligen verkar problemet vara avskilt till troffarna men man kan aldrig vara säker. De andra arterna kan vara mer motståndsstarka men om det fortgår så kan det ta tag i dom också.

            Har du ingen större balja eller ett fritt akvarium att plocka ned troffarna för att medicinera dom och hålla dom borta från de övriga temporärt?

            P.s. Om du har liknande problem som Göran Å hade så råder jag dig att snarast möjligt införskaffa en filteranordning. Kan vara skillnad mellan att kunna njuta av sin hobby eller att få återkommande problem som man inte kan förklara...jag funderar starkt på att skaffa det till min lägenhet då det periodvis kommer sämre vatten.
            Senast redigerad av StefanL; 14 juli 2008, 13:43.

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              Jag är ju helt novis på Tanganyika, men rent logiskt efter allt jag har läst och det lilla jag upplevt så har jag ända sedan börjat röstat för att försöka fiska upp firrarna till en annan balja eftersom de andra har det så gött i karet. Men du har ju sagt att det är omöjligt och är det omöjligt så är det.


              Fast ibland är det omöjligt bara lite svårt...
              Jag lyckades fiska upp en firre ur 600 liter fullt med rötter och växter så ibland kan man mer än man tror

              Jag tror nog vi skulle kunna fånga dem genom att mata upp dem till ett hörn som är ganska fritt från moduler och sten. Köra ner en plexiglas-skiva så nära dem som möjligt och dela in karet och sen försöka fånga dem. Slå en signal om du vill göra ett försök, jag håller ändå bara på och lägger gatsten

              Håller tummarna hur du än gör.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                Ursprungligen postat av LN
                tack för tipsen

                Nu kommer vi till en snabbomröstning.

                Det finns 10 troffar kvar men även 50 sandlekare och hästnosar i karet som mår prima.

                Är det värt att riskera obalansen och därmed de 50 oberörda fiskarna??


                Ska ja börja medicinera????
                Hur mår de troffar som är kvar?
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 1159

                  Jag skulle inte medicinera i karet, synd att riskera alla sandlekare och hästnosar.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    Ursprungligen postat av LN
                    tack för tipsen

                    Nu kommer vi till en snabbomröstning.

                    Det finns 10 troffar kvar men även 50 sandlekare och hästnosar i karet som mår prima.

                    Är det värt att riskera obalansen och därmed de 50 oberörda fiskarna??


                    Ska ja börja medicinera????
                    Ta bort troffarna och avvakta med medicinering i karet!

                    Hälsningar

                    Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      Jag har försökt nu i en timme att fånga in troffarna med plexiskivor tre håvar o rubbet. Inte en enda har ja ens varit i närhetan av att fånga. Ja byggde karet så att fisken ska kunna gömma sig hur lätt som helst.

                      Därför har ja tvärt emot allas inrådan nu medicinerat hela konkarongen

                      nu ska det fåvara nersläckt i några dar till sen sen sen sen kommer det att fixa sig.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        Ursprungligen postat av LN
                        Jag har försökt nu i en timme att fånga in troffarna med plexiskivor tre håvar o rubbet. Inte en enda har ja ens varit i närhetan av att fånga. Ja byggde karet så att fisken ska kunna gömma sig hur lätt som helst.

                        Därför har ja tvärt emot allas inrådan nu medicinerat hela konkarongen

                        nu ska det fåvara nersläckt i några dar till sen sen sen sen kommer det att fixa sig.
                        Absolut det kommer att fixa sig med lite medicin, vad blev det för någon medicin?

                        Och lycka till!

                        Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Ursprungligen postat av LN
                          Jag har försökt nu i en timme att fånga in troffarna med plexiskivor tre håvar o rubbet. Inte en enda har ja ens varit i närhetan av att fånga. Ja byggde karet så att fisken ska kunna gömma sig hur lätt som helst.

                          Därför har ja tvärt emot allas inrådan nu medicinerat hela konkarongen

                          nu ska det fåvara nersläckt i några dar till sen sen sen sen kommer det att fixa sig.
                          Ok. Tråkigt att det blir såhär Larry, men vi är många som håller tummarna för dig och dina fiskar nu. Vi får hoppas att det blir ett lyckosamt resultat. Medicinerar du med Flagyl?

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            Ursprungligen postat av LN
                            Jag har försökt nu i en timme att fånga in troffarna med plexiskivor tre håvar o rubbet. Inte en enda har ja ens varit i närhetan av att fånga. Ja byggde karet så att fisken ska kunna gömma sig hur lätt som helst.
                            det där känner jag igen, svårt att få allt att funka både estetiskt och funktionellt
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 1159

                              Ursprungligen postat av LN
                              Jag har försökt nu i en timme att fånga in troffarna med plexiskivor tre håvar o rubbet. Inte en enda har ja ens varit i närhetan av att fånga. Ja byggde karet så att fisken ska kunna gömma sig hur lätt som helst.

                              Därför har ja tvärt emot allas inrådan nu medicinerat hela konkarongen

                              nu ska det fåvara nersläckt i några dar till sen sen sen sen kommer det att fixa sig.
                              Vill inte vara negativ, men varför riskera 50 sandlekare och hästnosar för 10 troffars skull? Troffarna kommer, även om de överlever sjukdomen (som kanske bara är stressrelaterad), inte att trivas bättre i det stora karet efter medicineringen.
                              Bara en efterklok tanke såhär i efterhand!
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                Funkar min mobil? Fan vet... hade definitivt hjälpt till med håvningen om du fått tag på mig. Ok, nu är tärningen kastad. Hoppas att allt går bra trots alla farhågor.

                                Annars kanske du får hoppas på nödplan B att några hinner yngla av sig innan hela beståndet gått i putten.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...