Beställning av Altum scalarer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    #61
    Ursprungligen postat av Ron426
    Najs! är det sånna här pigeon blood Discus du köpte?


    jag har själv länge letat efter sådana fina röda discus att göra mina två Golden Pigeon sällskap!





    najs. jag ska nog endå köra på två vanliga silver scalare (dom har ju samma färg) efterssom jag inte vet hur jag ska hitta altum. men jag har tid kvar för att jag vill låta mina discus växa klart först

    angående matning så e mina discus väldigt hetsiga och glupska i maten, likt mina små hungriga scalarer i mitt gurami kar. en annan lösning e ochså att låta scalarerna förknippa matningen med andra änden av karet, när jag ska mata så sammlas alltid fiskarna i den änden dom Brukar matas.

    Nej, det är inte såna pidgeon blood - verkar finnas flera färgvariationer på just PB? http://z.about.com/d/freshaquarium/1...loodDiscus.jpg är det jag har, och mina scalarer får så mycket pisk! Jag är glad att jag äntligen vågat mig på att skaffa discus, det har handlat om för mycket pengar men priset har gått ner något fruktansvärt dom senaste åren (och sedan kör jag ju inte heckel precis ).

    Kommentar

    • Ron426
      Användare
      • maj 2008
      • 112

      #62
      oh ok, najs endå! jo, jag har märkt att det finns varianter. jag hadde 5 golden pigeon först, varav tre var anurlunda än dom andra två.




      båda dessa bilder e golden pigeon, olika sorter. dom gula ser ju ut som pigeon blood som jag tigigare visat, fast i orange format e därför jag vill ha liknande pigeon blood att matcha dem
      http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #63
        Det finns tydligen några Altum att få tag på men dom är lite större och det finns troligen max 3st, Lasse på Stobyakvarieaffär kunde ev. ordna detta om någon är intresserad. Jag skall som sagt ha 12 st. så jag får lugna mig lite.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Ron426
          Användare
          • maj 2008
          • 112

          #64
          var ligger den akvarie affären?
          http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #65
            Ursprungligen postat av Ron426
            var ligger den akvarie affären?


            Han hade inte hemma men han kunde ta hem (jag tror det var Tyskland). Jag tackade nej eftersom jag behöver fler. Det är en av NCS rabattaffär.

            Detta känns lite som reklam så våra forumsvärdar får säga till om det blir för mycket.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Ron426
              Användare
              • maj 2008
              • 112

              #66
              ok, tackar!. men de värkar vara i sverige enligt den kartan och namnen som står.
              http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #67
                Ursprungligen postat av Ron426
                ok, tackar!. men de värkar vara i sverige enligt den kartan och namnen som står.
                Butiken finns i Hässleholm men han kände någon återförsäljare som hade Altum från Tyskland
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Ron426
                  Användare
                  • maj 2008
                  • 112

                  #68
                  ok, jag förstår!

                  föresten, hur många Scalare rekomenderas som Minimum/maximum med discus? tänk på att jag har ett stort kar på 540 liter!. jag hörde i butiken där jag köpte karet att jag kunde utan problem ha minst 10 discus i det. för tillfället har jag 6 Discus, men planerar även två pigeon blood (totalt 8 discus).

                  hur många scalare ska jag köpa? 2 eller 4?. jag kommer skaffa små scalarer som får växa upp i sällskap med discusen, och det blir silver scalare (altum färger, silver+ svarta band).
                  http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #69
                    Ursprungligen postat av Ron426
                    ok, jag förstår!

                    föresten, hur många Scalare rekomenderas som Minimum/maximum med discus? tänk på att jag har ett stort kar på 540 liter!. jag hörde i butiken där jag köpte karet att jag kunde utan problem ha minst 10 discus i det. för tillfället har jag 6 Discus, men planerar även två pigeon blood (totalt 8 discus).

                    hur många scalare ska jag köpa? 2 eller 4?. jag kommer skaffa små scalarer som får växa upp i sällskap med discusen, och det blir silver scalare (altum färger, silver+ svarta band).

                    Till discus brukar man räkna ca 50liter/fisk jag skulle ha nog ha kört på så många som dom kan få tag på / vad ekonomin klarar då har du större chans att få ett par. chansen att dom leker är väldigt liten men man kan ju alltid hoppas/drömma

                    Kommentar

                    • Ron426
                      Användare
                      • maj 2008
                      • 112

                      #70
                      jag har två par redan vad jag vet, båda mina Golden pigeon har bildat par och lekt några gånger (fast tetrorna åt upp rommen ). min ena Royal blue bildade även par med en blue diamond. i huvudsak var frågan om jag borde ha två eller om fler än två scalare rekomenderas? men detv ar kanske det du menade? mer scalarer ger större par-chanser?
                      http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        #71
                        Ursprungligen postat av Ron426
                        jag har två par redan vad jag vet, båda mina Golden pigeon har bildat par och lekt några gånger (fast tetrorna åt upp rommen ). min ena Royal blue bildade även par med en blue diamond. i huvudsak var frågan om jag borde ha två eller om fler än två scalare rekomenderas? men detv ar kanske det du menade? mer scalarer ger större par-chanser?

                        Jo det var altum jag syftade på när jag tyckte att du skulle ta så många som du kunde få tag på / så många du ekonomin tillåter. discus är inga större problem att få i lek där är det snarare så att man ofta vill att dom ska sluta leka för att dom inte ska magara av.

                        Kommentar

                        • Ron426
                          Användare
                          • maj 2008
                          • 112

                          #72
                          oh ok. nu tvivlar jag dock på att jag hittar altum. och 50liter per fisk, jag gissar det gäller scalarer ochså?. när jag skaffat pigeon blood har jag då 8 discus och kan då ha max två scalare. 50 liter per fisk, 540 liters kar. 10 fiskar. plus 40 liter åt tetrorna och alla malar. jag tror jag räknat det korrekt.

                          jag har beslutat att köpa två små vanliga silver scalare som får växa, storleken blir ju endå enorm i ett sådant stort kar endå
                          http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 777

                            #73
                            låter vettigt tycker jag. Men dom där 50 literna är ju bara ett rikt värde har du bra vatten bra filter och sköter vatten byten så kan du ha fler. Om du däremot inte är så där jätte mycket för att byta vatten och kanske inte har dom bästa filtrena ev kanske ger mat som skitar ner en del så kan det vara en ide att ta lite färre. Oj glömde självklart så är storleken på fisken även en väldigt avgörande del i det hela.

                            Kommentar

                            • Ron426
                              Användare
                              • maj 2008
                              • 112

                              #74
                              jo, jag bytar vatten en gång i veckan och gör rent. för att discus kräver regelbundna byten har jag hört, så allt e rätt fräsht. i tanke på karets storlek så blir nog scalarerna rätt stora, men discus kan ju bli större.

                              hur e storleks skillnaden mellan vanlig silver och altum? vildfångad altum blir ju såklart störst men, vanliga scalare blir ju stora endå i stora kar
                              http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                              Kommentar

                              • edlund
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 152

                                #75
                                Väcker tråden lite med att vi har skaffat en grupp till med stora altum som kommer att gå i 720 l akvarium efter karantän

                                Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...