Beställning av Altum scalarer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #16
    Ursprungligen postat av medgix
    Jag hade snackat med Micke om altum innan och han sa att han kunde beställa in, men just nu hade tydligen inte grossisterna altum att sälja. Jag VET att Micke är seriös, och fick för mig att Jocke vart seriös också med tanke på "snacket" och att jag varit där förut och sett altum.
    Fan vad lack jag börjar bli nu då, lol.
    Jag tänker hur som helst beställa dessa "altum" och visar det sig vara något annat än vad det egentligen är så är det ju bara att säga nej.
    Förlåt för att jag skrev fel namn, Kristofer. Tack för ditt snabba svar.
    Jag känner på mig att det kan komma bli ett jädrans letande efter altum .
    Tips mottages!!!
    Angående namnet så är de hur lugnt som helst

    Ja varför inte, om jag har fel om Jocke så är det bara att gratulera
    Men precis som du säger så är Altum svår att få tag i nu, skulle kunna tänka mig att de kommer till hösten efter översvämningen är klar.
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • drd
      Användare
      • december 2004
      • 1112

      #17
      Ursprungligen postat av habrosus
      Vi har faktiskt en grossist i Skåne som man inte ska glömma. Personligen tror jag det är en - coming man - eller rättare sagt - woman -. Tina Thulin, Ronny Thulins dotter i Helsingborg. Inte alls omöjligt att det stämmer men i huvudsak instämmer jag med Christer: -Ha inte för stora förhoppningar.
      Ja just det.....hade jag inte en tanke på men det stämmer
      // drd

      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #18
        Glaser hade tyskodlade små altum häromveckan på sin lista...
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #19
          Ursprungligen postat av jonre723
          Glaser hade tyskodlade små altum häromveckan på sin lista...
          Låter inte troligt att dom är odlade utan då är det tyvärr Peru Altum
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #20
            Jag håller med Kristofer.

            Jag rekommenderar INGEN att handla fisk av Zoohörnan, och jag själv skulle aldrig ens fundera på att handla där. Mer oseriös handlare när det gäller akvaristik kan jag inte föreställa mig. Jag skulle kunna slå vad om att du aldrig kommer få några altum därifrån.

            För att ta ett exempel:
            Jag sålde lite malawiciklider dit för ett antal år sedan med förhoppning om att det kanske skulle bli någon ordning. Han hade vid den tiden märkt upp alla malawiciklider med "malawiciklider", alltså inte en enda art var uppmärkt.

            När jag lämnade in mina firrar gjorde jag en ovanligt seriös lista på vad jag lämnat in, med beskrivningar på hur de såg ut så att det inte skulle kunna gå fel.

            Några dagar senare tittade jag in för att se hur det gått, och nog f*n var mina firrar islängda i karen och alla var märkta med "malawiciklider".

            Exempel två:
            Frugans bror åkte dit för att köpa en ancistrus eller annan liten algätande mal. Vad han fick med sig hem var en albino Clarias vilken enligt Zoohörnan är en mycket fredlig liten mal som äter alger och inte stör andra fiskar.
            Tony Englund

            Kommentar

            • medgix
              Användare
              • september 2004
              • 242

              #21
              Kanske skulle hålla mig till Åled och köpa vf peru altum/pt.scalare istället... Då vet man i alla fall vad man får. Tänker i vart fall beställa dessa 10 "altum", det skadar ju inte på något annat vis än att man säger "nej tack" vid upphämtning.
              Jag hörde om en kompis som hade köpt sig ett gäng med ålar på zoo hörnan och slängt i karet hemma. Senare på kvällen hade han märkt att ålarna hade fullt med vita, maskliknande parasiter över kropparna och han ringde direkt upp Joakim som påstod att felet var hans eget kar och inte zoo hörnans.
              Dagen efter hade kompisen åkt till zoohörnan för att ta sig en titt på resterande ålar och mycket riktigt vart dom fulla med parasiter.
              Jag vet inte utgången av historian men vafan är detta för snubbe? Jag köpte en kanin på zoohörnan för ungefär 18 år sedan, butiken har ju funnits hur länge som helst. Hur kan någon fortsätta ha öppet så länge och ändå vara så oseriös?

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #22
                Ursprungligen postat av medgix
                Kanske skulle hålla mig till Åled och köpa vf peru altum/pt.scalare istället... Då vet man i alla fall vad man får. Tänker i vart fall beställa dessa 10 "altum", det skadar ju inte på något annat vis än att man säger "nej tack" vid upphämtning.
                Jag hörde om en kompis som hade köpt sig ett gäng med ålar på zoo hörnan och slängt i karet hemma. Senare på kvällen hade han märkt att ålarna hade fullt med vita, maskliknande parasiter över kropparna och han ringde direkt upp Joakim som påstod att felet var hans eget kar och inte zoo hörnans.
                Dagen efter hade kompisen åkt till zoohörnan för att ta sig en titt på resterande ålar och mycket riktigt vart dom fulla med parasiter.
                Jag vet inte utgången av historian men vafan är detta för snubbe? Jag köpte en kanin på zoohörnan för ungefär 18 år sedan, butiken har ju funnits hur länge som helst. Hur kan någon fortsätta ha öppet så länge och ändå vara så oseriös?
                Jag har en känsla av att det var seriösare förr... Då var det hans far som hadde det och han kunde lite i alla fall.
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  #23
                  Ursprungligen postat av medgix
                  Jag hade snackat med Micke om altum innan och han sa att han kunde beställa in, men just nu hade tydligen inte grossisterna altum att sälja. Jag VET att Micke är seriös, och fick för mig att Jocke vart seriös också med tanke på "snacket" och att jag varit där förut och sett altum.
                  Fan vad lack jag börjar bli nu då, lol.
                  Jag tänker hur som helst beställa dessa "altum" och visar det sig vara något annat än vad det egentligen är så är det ju bara att säga nej.
                  Förlåt för att jag skrev fel namn, Kristofer. Tack för ditt snabba svar.
                  Jag känner på mig att det kan komma bli ett jädrans letande efter altum .
                  Tips mottages!!!
                  Jag jagar också Altum och behöver 10-15 st så om du hittar så kontakta mig så kontaktar jag dig om jag hittar. Jag håller på att kolla med Tyska o Polska grossister.
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 439

                    #24
                    Ursprungligen postat av Rickard
                    Låter inte troligt att dom är odlade utan då är det tyvärr Peru Altum
                    Nej, de var utsatta på listan som "Pterophyllum altum GERMAN BRED sm". Det fanns två storlekar till: xl och show. De var dock viltfångade...
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • april 2002
                      • 727

                      #25
                      Ursprungligen postat av jonre723
                      Nej, de var utsatta på listan som "Pterophyllum altum GERMAN BRED sm". Det fanns två storlekar till: xl och show. De var dock viltfångade...
                      Man kanske skulle beställa show modellen
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • medgix
                        Användare
                        • september 2004
                        • 242

                        #26
                        Ursprungligen postat av jonre723
                        Nej, de var utsatta på listan som "Pterophyllum altum GERMAN BRED sm". Det fanns två storlekar till: xl och show. De var dock viltfångade...
                        Jag han inte snacka med Zoohörnan idag tack vare några ärenden i Jönköping (glömde mobilen hemma), men han har tydligen öppet imorgon förmiddag. Det du skriver låter jäkligt lovande i alla fall. Tack för inlägget =).

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #27
                          Ursprungligen postat av jonre723
                          Nej, de var utsatta på listan som "Pterophyllum altum GERMAN BRED sm". Det fanns två storlekar till: xl och show. De var dock viltfångade...
                          Sluta drömma,

                          varför hoppas ni när ni egentligen vet att dom inte är äkta

                          börjar förstå varför Nigeriabrev fungerar
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Rickard
                            Användare
                            • april 2002
                            • 727

                            #28
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Sluta drömma,

                            varför hoppas ni när ni egentligen vet att dom inte är äkta

                            börjar förstå varför Nigeriabrev fungerar
                            Jag hoppas du har fel och det är väl klart att man skall kolla även om det är en halvskojare som fixar det bara man vet vad man skall ha. Speciellt eftersom det är svårt med Altum. Däremot kan en sådan lura en oerfaren akvarist vilket man inte skall stödja. Normalt hade jag inte brytt mig vad andra säger om folk på ett forum men eftersom flera av inläggen kommer från folk jag litar på så får man nog passa sig för denna handlare.

                            Vad tråkig värld det skulle vara om alla är pessimister och misstänksamma
                            M.v.h.
                            Rickard

                            Kommentar

                            • medgix
                              Användare
                              • september 2004
                              • 242

                              #29
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Sluta drömma,

                              varför hoppas ni när ni egentligen vet att dom inte är äkta

                              börjar förstå varför Nigeriabrev fungerar
                              Jag arbetar inte inom yrket och har ingen aning om vilka grossister som finns tillgängliga, var det finns grossister, hur man tar kontakt med dom, vilka listor som finns eller vilka grossister som är ärliga/oärliga. Det hela låter osannolikt men jag kan inte på något sätt avgöra om dom är äkta eller inte innan jag sett dom. Med andra ord vet jag ingenting ännu.
                              Detta handlar inte om någon "email scam" (antar att det är vad du syftar nigeriabrevet på). Antingen så har han fått tag på altum på något sätt eller så har han det inte.
                              Föreslår du att jag struntar i försäljarens ord och struntar i att se med egna ögon vad det är för något han plockar hem åt mig? Jag förlorar inte något på att be honom ta hem "altum" mer än att det kan råka vara någon annan sorts scalare, och då köper jag dom helt enkelt inte.
                              Jag förstår inte ditt resonemang, du som själv arbetar inom yrket kanske har lust att förklara? Har du kontakt med alla grossister som finns och vet med 100% säkerhet att dessa inte är altum?

                              Edit: Jag tvivlar inte på dig, jag vet nu att zoohörnan inte är att lita på. Jag vill bara veta vad du grundar ditt inlägg på.

                              Kommentar

                              • cf.akvarielagret
                                Användare
                                • april 2002
                                • 5028

                                #30
                                Ursprungligen postat av medgix
                                Jag arbetar inte inom yrket och har ingen aning om vilka grossister som finns tillgängliga, var det finns grossister, hur man tar kontakt med dom, vilka listor som finns eller vilka grossister som är ärliga/oärliga. Det hela låter osannolikt men jag kan inte på något sätt avgöra om dom är äkta eller inte innan jag sett dom. Med andra ord vet jag ingenting ännu.
                                Detta handlar inte om någon "email scam" (antar att det är vad du syftar nigeriabrevet på). Antingen så har han fått tag på altum på något sätt eller så har han det inte.
                                Föreslår du att jag struntar i försäljarens ord och struntar i att se med egna ögon vad det är för något han plockar hem åt mig? Jag förlorar inte något på att be honom ta hem "altum" mer än att det kan råka vara någon annan sorts scalare, och då köper jag dom helt enkelt inte.
                                Jag förstår inte ditt resonemang, du som själv arbetar inom yrket kanske har lust att förklara? Har du kontakt med alla grossister som finns och vet med 100% säkerhet att dessa inte är altum?

                                Edit: Jag tvivlar inte på dig, jag vet nu att zoohörnan inte är att lita på. Jag vill bara veta vad du grundar ditt inlägg på.
                                1. priset är helt fel
                                2. det finns mikroskopiska mängder att få tag i
                                3. det kan vara synnerligt svårt att avgöra äktheten framför allt på individer under ca 13cm
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...