Beställning av Altum scalarer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    #46
    Vad har du för vattenvärden?

    Kommentar

    • edlund
      Användare
      • februari 2005
      • 152

      #47
      Ursprungligen postat av Leopoldi
      Vad har du för vattenvärden?
      Om detta kommer att lyckas o vi får en lyckad lek kommer jag göra en artikel o där kommer det stå mer ingående hur vi gjorde men än så länge vill jag inte säga för mycket...

      Kommentar

      • faltaren
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 341

        #48
        Får hoppa in här och fråga lite . Vad är det för skillnad på vanlig scalare, altum, peru osv? Vet altumen blir större och ser lite annorlunda ut men har de helt olika beteende? Ja och att de kommer från olika ställen förstår jag med Har tankar på ett stor SA i framtiden med scalarer och diskus.

        Lika bra att börja lära sig

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #49
          Ursprungligen postat av TastY84
          Får hoppa in här och fråga lite . Vad är det för skillnad på vanlig scalare, altum, peru osv? Vet altumen blir större och ser lite annorlunda ut men har de helt olika beteende? Ja och att de kommer från olika ställen förstår jag med Har tankar på ett stor SA i framtiden med scalarer och diskus.

          Lika bra att börja lära sig
          Altumen är en egen art som blir större och mer graciös än den vanliga scalaren. Den har odlats i akvariemiljö men det har bara hänt ett fåtal gånger. Det gör att nästan (om inte all) fisk som vi kan köpa (som verkligen är riktig altum) är vildfångad.

          Perualtumen är en variant av den vanliga scalaren som blir något större än den klassiska, och även har något mer graciös kroppsform (i alla fall enligt min mening). Men det är alltså ingen altumscalare.

          Ganska ofta ser man även "Red-back scalare" i handeln också. Det är också en variant på den vanliga scalaren men vuxna exemplar blir mer eller mindre röda över ryggen (i alla fall en röd ton). Har för mig att DRD (tror jag han kallar sig) har lagt ut bilder på riktigt fina red-backs här på forumet för några år sedan.

          Skillnaden på redback och peru, jämför med till exempel marmorscalare eller guldscalare är att dessa är naturliga former, medan de sistnämna är odlingsvarianter (och det finns det en uppsjö av). Ibland figurerar även Pterophyllum leopoldi som är en ytterligare scalareart. Man ser den dock inte så ofta i handeln (inte i sydöstra Sverige i alla fall).

          Jag är inte på något sätt expert på scalarer, så ni som kan mer får gärna fylla i (och rätta mig om jag har skrivit något som inte är korrekt).

          /Jocke

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #50
            Ja, sedan var det beteendet. Jag har aldrig haft kombinationen scalare/discus, men det är många som har haft den. Vad jag har förstått ska det väl vara en fördel om scalarerna är mindre än discusen när man köper fiskarna. Det är inte heller fel om discusen får gå ett tag i karet innan man introducerar scalarerna. Jag har aldrig haft altumscalarer, men min erfaranhet av vanliga/peru är att temperament kan variera ganska rejält från individ till individ. De Perualtum jag hade senast hade nog varit i hårdaste laget för discusar misstänker jag. Discusakvarister verkar ha lite olika åsikter om det där med denna kombo, men det är onekligen många som kör den. Så visst fungerar det ofta. Jaja, det här blev mest en massa svammel. Hoppas du har någon nytta av det, och välkommen till forumet.

            /Jocke

            Kommentar

            • faltaren
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 341

              #51
              Tack för svaret. Scalarer är onekligen något jag vill ha, diskus med. Får se vad som händer, Peru verka intressant då altum nog är dumt att börja på.

              Heheh ny på forumnet vet jag inte om jag ska kalla mig, men varit inaktiv i någon månad för jag sålde mitt 530 liters för ett tag sen. Hade 30 Tropheus ikola som blev sjuka och bara dog en efter en, sen en läcka på det. Så då la jag tyvärr ner hobbyn. Men nu börjar det där suget komma igen, kan inte sluta surfa runt på såna här siter, sååå sugen .

              Men blir SA denna gången isf, har alltid gillat den biotopen. Men det kommer ifs att dröja innan jag kan dra igång. Flyttar om ca 1 år, och då känns det inte så menningsfullt att starta upp ett kar. Men sen är tanken att det ska bli 1-1,5 kubiks kar

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #52
                Ah, ok. Jag som inte kände igen ditt forumnamn bara. I ett sådant kar lär SA passa utmärkt. Scalarer som verkligen får sträcka ut är extremt vackra fiskar.

                /Jocke

                Kommentar

                • faltaren
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 341

                  #53
                  Ja jag tänkte det med . Vill ha det runt 70-80 cm högt och lika djupt. Sen 2 meter långt. Får se vad det blir när det väl blir av

                  Kommentar

                  • Ron426
                    Användare
                    • maj 2008
                    • 112

                    #54
                    Altum e den typen av scalare jag hört passar bra med discus, men hur ser man att det e en altum och inte en vanlig silverscalare?. jag har en liten i mitt 160 liter kar. men jag funderar på Två scalarer att göra mina 6 discus sällskap.

                    jag köper fisk på djurmagazinet som ligger i stan (uddevalla/torp köpcentrum). och jag köper såklart en liten scalare som får växa upp med discusen som liten. jag kommer skaffa den vanliga silver scalaren som har Altum färgen, men spelar de någon roll om det e äkta altum eller vanlig scalare? karet e ju 60cm högt så dom blir ju stora hursomhälst. några tips? och var kan man tänkas hitta altum nära uddevalla? några ställen att rekomendera?
                    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                    Kommentar

                    • faltaren
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 341

                      #55
                      Har du läst resten av tråden så vet du att altum är grymt svår att få tag på. Och dyr...

                      Kommentar

                      • Ron426
                        Användare
                        • maj 2008
                        • 112

                        #56
                        jo jag har läst. jag gissar att vanliga silver scalarer funkar lika bra, men skulle endå vara interessant att veta om man kan hitta det i närheten
                        http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          #57
                          Jag kör altum ihop med discus och där är discusarna betydligt tuffare trots att scalarerna är större. Dock så tar scalarerna mycket av maten innan discusarna hinner vara med.

                          Edlund har faktiskt hänt här också att dom putsade blad och verkarde gör sig i ordning för att leka. Men vet inte varför dom slutade ut det kanske någon discus som förstörde det hela. Om det händer nån mer gång så får man nog kasta ut discusarna och kolla vad som händer. Vore intresant att veta om du gör något specielt för att få dom att komma igång men får kanske vänta på artikeln.

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #58
                            Hur slutade ursprungsfrågan? Fick Zoohörnan fram några Altum eller var det bluff som man kan tro?
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • medgix
                              Användare
                              • september 2004
                              • 242

                              #59
                              Ursprungligen postat av Tony
                              Hur slutade ursprungsfrågan? Fick Zoohörnan fram några Altum eller var det bluff som man kan tro?
                              Jag brydde mig ärligt talat inte ens om att be honom ta hem dom efter ett besök jag gjorde i hans butik. Det var döda/sjuka fiskar i vartannat kar han hade, och även om det hade varit altum han snackade om hade jag inte köpt av honom. Jag har snackat runt bland akvarie entusiaster i umgängeskretsen och alla säger att det inte finns någon mer oseriös handlare i västsverige.
                              Jag köpte mig 6 st Pidgeon Blood, 200 neontetor (som vanligt blir dom lämnade ifred) och ett gäng marmor/svarta scalarer av Micke på Borås zoologiska (någon här som lämnade in discusen till honom?). Det som kostade mest i mitt "nya" kar måste ändå vara alla växter som täcker så gott som hela botten + sidor av akvariet. Det gav mig redig ångest att betala, men fy satan vad nöjd jag är och växer som satan gör dom med!
                              Någon gång kommer jag skaffa altum, jag lever förhoppningsvis många år till och har tid att vänta =).

                              Kommentar

                              • Ron426
                                Användare
                                • maj 2008
                                • 112

                                #60
                                Najs! är det sånna här pigeon blood Discus du köpte?


                                jag har själv länge letat efter sådana fina röda discus att göra mina två Golden Pigeon sällskap!



                                Jag kör altum ihop med discus och där är discusarna betydligt tuffare trots att scalarerna är större. Dock så tar scalarerna mycket av maten innan discusarna hinner vara med.
                                najs. jag ska nog endå köra på två vanliga silver scalare (dom har ju samma färg) efterssom jag inte vet hur jag ska hitta altum. men jag har tid kvar för att jag vill låta mina discus växa klart först

                                angående matning så e mina discus väldigt hetsiga och glupska i maten, likt mina små hungriga scalarer i mitt gurami kar. en annan lösning e ochså att låta scalarerna förknippa matningen med andra änden av karet, när jag ska mata så sammlas alltid fiskarna i den änden dom Brukar matas.
                                http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...