Otocinclus har jag haft för men aldrig riktigt lyckats ena dagen är dom toppen sedan nästa dag är dom borta och man hittar inte änns liken.
Jag tycker inte om när snäckorna sitter på rutan, kansken skulle man kunna ha (tror de heter Malasia snäcka) spätsig och stenhård den håller väll sig i botten bara den inte gör hål i bladen?, man blir i och för sig aldrig av med den
om den väl är inplanterad.
Läste igenom din tråd mycket matnyttigt och snygga kar!
Har skälv en idé att limma kork skivor på botten, ha växterna i lerkrukor
mellan krukorna i olika former och höjder bildas ett myller av gångar och prång . Altså ingen löst grus utan gått om lösa blad (Bok) och kvistar.
samt anubias som kan fästa i korken.
Ja, det här låter kanske lite snurrigt men jag har en tydlig bild i mitt huvud.
SA Dvärgciklider
Kollaps
X
-
Akvariet är ca 150liter i lite tre kantig form.
enligt komunens hemsida är vattnet i kranen 4,5 dh 8 ph, har jag förstått rätt att det är lättare att sänka ph än dh.
Har tänkt ha mycket växter, har lite co prylar som jag tänkte få igång.
Övriga invånare är jag lite osäker på kanske någon grenmal. Funderat lite på prickig bottentittate tänkte den kunde picka lite foder rester, vet ej om det är en raffinerat yngel tjyv? finns det någon erfarenhet av den ihop med dvärgciklider.
Vill inte ha någon som härgar runt för mycket i botten då jag täckte ha lite fin bladiga växter
Grenmal har jag haft tidigare och den är helt ok. Städare så rekommenderar jag Otocinclus och Äppelsnäckor. Det här med snäckor är lite udda, men jag har det i alla mina kar numera.
Min projekttråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333
I övrigt så tycker jag att du verkar vara inne på ett kar typ detta
Har du fler frågor och funderingar så är det bara att posta dem!Lämna en kommentar:
-
Lite svårt att svar på med så lite info om vad du har tänkt dig.
Vore dessutom bra att veta hur stort ditt akvarium är.
Har du tänkt att bara ha dvärgciklider, eller blir det mer sällskapsakvarium med dvärgciklider?
Är du intresserad av växter?
Hur är ditt vatten ur kranen?
Ja, det finns fler frågor, men börja med att presentera lite av dina tankar!
enligt komunens hemsida är vattnet i kranen 4,5 dh 8 ph, har jag förstått rätt att det är lättare att sänka ph än dh.
Har tänkt ha mycket växter, har lite co prylar som jag tänkte få igång.
Övriga invånare är jag lite osäker på kanske någon grenmal. Funderat lite på prickig bottentittate tänkte den kunde picka lite foder rester, vet ej om det är en raffinerat yngel tjyv? finns det någon erfarenhet av den ihop med dvärgciklider.
Vill inte ha någon som härgar runt för mycket i botten då jag täckte ha lite fin bladiga växterLämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
Tänkte att denna tråd skulle bli en samlingstråd för oss som gillar dvärgciklider från SA. Men det verkar var svårt att hålla den levande.
Men här kommer några nya bilder från mig.
Vill du se mer bilder och filmer så finns de i min projekttråd.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333Lämna en kommentar:
-
Lite svårt att svar på med så lite info om vad du har tänkt dig.
Vore dessutom bra att veta hur stort ditt akvarium är.
Har du tänkt att bara ha dvärgciklider, eller blir det mer sällskapsakvarium med dvärgciklider?
Är du intresserad av växter?
Hur är ditt vatten ur kranen?
Ja, det finns fler frågor, men börja med att presentera lite av dina tankar!Lämna en kommentar:
-
Hej jag är ny här på forumet (i alla fall som skrivande)
Är återvändare i hobbyn efter några runt flackande och sedan
småbarns år.
Tänker nu starta upp med just några av dessa fiskar.
Är nu igång med siliconsprutan för att försöka få akvariet tätt,
har passat på att bygga en filterkammare med.
Är det något särskilt jag bör tänka på nu i planerings stadiet?Lämna en kommentar:
-
jag var förbi herkules idag och såg en apistogramma som såg väldigt likt ut en cactuiodes men ändå inte... dom själva i butik visste inte själva och visste inte riktigt vad dom ska göra med dom då de verkar alla vara hanar... om nån som är duktig som kan ta sig en tur förbi å lista ut vad det kan vara kanske? va väldigt granna iallafall! =)Lämna en kommentar:
-
Hmm, inte mycket aktivitet här inte
Så jag skickar in ett par filmer
Glöm inte att klicka i "titta i hög kvalitet"!
A.nijesseni
A.hongsloi
Lämna en kommentar:
-
Tänkte att denna tråd skulle bli en samlingstråd för oss som gillar dvärgciklider från SA. Men det verkar var svårt att hålla den levande.
Men här kommer några nya bilder från mig.
Vill du se mer bilder och filmer så finns de i min projekttråd.
Tänkte mjukstarta den här tråden med några bilder på mitt blivande akvarierum. Vi får tillträde till huset den 1/11 och vi har visning på vårt nuvarande hus nu på söndag den 21/9. Förhoppningsvis kan vi sälja med lite vinst så att hela familjen får lite ”leksakspengar”. Vad jag ska investera mina pengar i ärSenast redigerad av c90368; 07 February 2009, 01:42.Lämna en kommentar:
-
Jag håller med fishweed om att utbudet är bra på Zoomässan. Sist jag var in hos Hercules Zoo (2 månader sedan) hade de gott om apistos. I Växjö ligger "Morrhår och ärtor" bra till. Aj fan, "Tassar och morrhår" heter de visst! Kanonfräscha fiskar i mycket bra storlek! De har ungefär ett tiotal dvärgciklider inne.Lämna en kommentar:
-
jag har vart runt de flesta butikerna i gbg å har inte sett nån större skillnad på utbud, kungsbacka va ett litet tag sen, och dom är de som jag tycker har mest dvärgisar i närheten av mig...
här kommer en något mera lyckad bild på Ap. Barlowi hanen...Lämna en kommentar:
-
Nu när det snart är december så brukar akvarieaffärerna ha sitt störtsta utbud under året.
Jag är lite nyfiken på hur det är med utbudet av SA dvärgar hos butikerna runt om i landet?
Skriv några rader och rapportera!
Intressant att se om det finns ett intresse för våra små djuveler hos handlarna runt om i landetLämna en kommentar:
-
Transvestitus är ingen lätt fisk. Vatten kvaliteten är viktig (mjukt och surt-neutralt). Hanen är en tuff och ibland vresig mot honan.
Blir det yngel så har man samma problem som med palettciklid antingen hanar eller bara honor. Men en utmaning är det som borde funka bra om man har bra med växter och sten. /AndersLämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar: