SA Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    Ursprungligen postat av discusred
    Skickar upp en bild på en Dicrossus maculatus "Santarem"
    Ursprungligen postat av c90368
    Vill ha!!!!
    Finns den till salu någonstans?
    Ursprungligen postat av discusred
    Köpte mina två par på Åleds förra veckan.
    Han hade dom nere i källaren, fanns fler
    Nu har jag men det tog ett tag innan jag kom till Åleds. Men den som väntar på något gott.....
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Hej

      Jag skulle behöva alla bilder jag kan få på sydamerikanska dvärgar (till en introduktionsartikel i CB). Kvaliten behöver inte vara tipp topp, jag kan dra ner dem till liten storlek. Lägg gärna upp här så hör jag av mig via PM.

      Och så en påminnelse om att ni kan mejla in bilder som saknas till artregistret på artregister [at] ciklid.se (1000 pixlar).

      hittade några gamla bilder i burken inga kanonbilder men ändå.... om du kan använda nåt så varsegod, kan oxå maila dem i större format till dig oxå.
      1.Nannacara Adoketa (har förmodligen bytt namn men artregistret funkar inte så...)
      2. A. bitaeniata hona med yngel
      3. A. Gephyra par
      4. Fjärilspar med yngel heter de fortfarande microgeuphagus ramirezi eller har de oxå bytt?
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        För första gången har mina Dicrossus filamentosus lagt rom så att jag kan se den

        Misstänkte att något var på G igår eftersom den dominanta hanen spelade väldigt fint!

        Nu ska de bli intressant att se hur länge rommen får vara kvar.

        Tyvärr har min pH-mätare fått spelet, har beställt en ny elektrod idag, så jag har ingen koll på det aktuella pH värdet i burken.
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          hittade några gamla bilder i burken inga kanonbilder men ändå.... om du kan använda nåt så varsegod, kan oxå maila dem i större format till dig oxå.
          1.Nannacara Adoketa (har förmodligen bytt namn men artregistret funkar inte så...)
          2. A. bitaeniata hona med yngel
          3. A. Gephyra par
          4. Fjärilspar med yngel heter de fortfarande microgeuphagus ramirezi eller har de oxå bytt?
          Snygga ciklider. Speciellt fjärilarna!
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            Här kommer några bilder på moder med rom.

            Naturligtvis är det dagen före vattenbyte och rengöring av glas.
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              Snyggt kar och fiskar. Hoppas att det går vägen med rommen. Vilket pH har du. Har hört att det skall vara svårt att få rommen kläckta i för högt pH. Kontrar med en bild på min filamentosahanne.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                Snyggt kar och fiskar. Hoppas att det går vägen med rommen. Vilket pH har du. Har hört att det skall vara svårt att få rommen kläckta i för högt pH.
                Vet inte exakt eftersom min pH-mätare har lagt av. Men det borde ligga i intervallet 5,9 - 6,1.

                Suck, jag vill ha en ny kamera
                Senast redigerad av c90368; 15 juli 2008, 22:41.
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  Skickar två bilder på Apistogramma cf pulchra "Blauspiegel". Ber om ursäkt för det repiga och skitiga glaset.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    Hade lite rom från Kurvciklid igår, men det var två honor som lekt så den var obefruktad. Ska ge mig på jakt efter en hanne idag. Men honan verkar väldigt lättlekt så sen kan det nog bli lite bilder, tyvärr har jag ingen bra blixt så det blir inte så bra som de borde.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Har legat väldigt lågt på forumet den senaste tiden. Tiden har bara räckt till att läsa det viktigaste.

                      Men har nu varit hos Åleds och fyllt på med en del dvärgciklider.

                      Apistogramma baenschi ett par vildfångade

                      Apistogramma sp. Maulbrüter ett par vildfångade
                      http://www.aquaticcommunity.com/se/c...maulbruter.php

                      Dicrossus maculatus"santarem" ett par riktigt stora, också vildfångade

                      Ska bli spännande och följa.

                      Får se om någon av dem fastnar på bild eller film när de känner sig hemma.
                      Måste tyvärr konstatera att både baenchi och munruvaren är döda.

                      Min teori är att de inte klarade av att äta maten jag ger mina Discus. Matar med Stenkers frysta Discus foder.
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        Aldrig en tråkig dag i ett kar med dvärgciklider. I morse hade fjärilscikliderna lagt ägg på en rot. Apistogamma Agassizi var dock där och käkade upp rubbet. Klockan 18 la kurvcikliderna ägg på en sten i andra änden av karet och där ser det ut att gå bättre. Det är fantastisk hur kraftig skilnade den är med lekdräkten i svart/lila och det vanliga lite svagare färgmyllret.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          Här är en film på mina Schackbräden i full fart med att lägga rom.

                          Satt vid datorn, brevid akvariet och såg att något var på G.

                          Tror att jag fick med slutet av "förspelet" och första gången hanen fick komma ner och göra sitt med rommen

                          This film is 8 minutes, the real action was about 16 minutes. In the parts I have cut away it was no fish visible in the sector I was filming. Cute interesti...


                          Glömde skriva att det finns ca 30 romkorn kvar i kväll. Det roliga är att de är klara och fina och har alltså inte möglat ännu. Vilket tyder på att de är befruktade, trots för högt pH värde i vattnet.
                          Senast redigerad av c90368; 08 augusti 2008, 22:51.
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Här är en film på mina Schackbräden i full fart med att lägga rom.

                            Satt vid datorn, brevid akvariet och såg att något var på G.

                            Tror att jag fick med slutet av "förspelet" och första gången hanen fick komma ner och göra sitt med rommen

                            This film is 8 minutes, the real action was about 16 minutes. In the parts I have cut away it was no fish visible in the sector I was filming. Cute interesti...


                            Glömde skriva att det finns ca 30 romkorn kvar i kväll. Det roliga är att de är klara och fina och har alltså inte möglat ännu. Vilket tyder på att de är befruktade, trots för högt pH värde i vattnet.

                            Härlig action/P-rulle! Gratulerar till att du satt där vid rätt tillfälle. Blev intensivt när äggtjuven dök in i boet, då blir man ju rent förbannad som åskådare att han inte får mer stryk!
                            Senast redigerad av Olorin; 09 augusti 2008, 09:12.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              Har temporärt kastat ner några fullvuxna Inka bland yngel, och hannarna började kivas rätt snabbt. Lyckade få några foton som iaf visar hur biffiga de är just nu. Ca 7 cm långa, och fenstrålarna på ryggfenan går baske mig ända bak till stjärtfenan på en av dem.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • c90368
                                Användare
                                • september 2007
                                • 890

                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Har temporärt kastat ner några fullvuxna Inka bland yngel, och hannarna började kivas rätt snabbt. Lyckade få några foton som iaf visar hur biffiga de är just nu. Ca 7 cm långa, och fenstrålarna på ryggfenan går baske mig ända bak till stjärtfenan på en av dem.

                                Hilsen,

                                P
                                Väldigt ståtliga
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...