SA Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishweed
    Användare
    • februari 2008
    • 434

    mmm jag har redan funderat på å sälja/lämna in mina får grammodes yngel jag har i ett akvarium så jag kan göra iordning för borellin så... =)
    funderar dock vad mera dvärgciklid jag då ska ha i 310:an... =)
    hur googlar man efter ett liv?

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • september 2007
      • 890

      Ursprungligen postat av fishweed
      funderar dock vad mera dvärgciklid jag då ska ha i 310:an... =)
      Prova Ap hongsloi eller någon liknande. Men andra ord en Ap som är så olik agassizi som möjligt.

      Men undvik Ap panduro som är aggressivare än de andra.

      Ett annat alternativ, som nästan kan vara bättre är bågciklid, nannacara.
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        Mina A. panduro är riktigt snälla och trevliga. Det tog dem flera veckor att förklara för A. pulchrahanen att de minsann hade rätt till en dryg tredjedel av akvariet.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • fishweed
          Användare
          • februari 2008
          • 434

          funderar lite på nisjeni eller vad den nu heter... eller även transvestitus (afrikansk miniciklid) som jag sett på herkules zoo. Den blir ju inte direkt stor... svårt å veta vad som kommer passa bäst... =)
          hur googlar man efter ett liv?

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            Ursprungligen postat av Per Bjellert
            Mina A. panduro är riktigt snälla och trevliga. Det tog dem flera veckor att förklara för A. pulchrahanen att de minsann hade rätt till en dryg tredjedel av akvariet.
            Du får se till att de läser "boken"

            De jag har haft har varit väldigt sturska, men de är individer, som tur är
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              Ursprungligen postat av fishweed
              transvestitus (afrikansk miniciklid) som jag sett på herkules zoo. Den blir ju inte direkt stor... svårt å veta vad som kommer passa bäst... =)
              Kul namn bara för att honan är färggladare än hanen

              Jag har provat denna firre två gånger, o ja har aldrig haft en känsligare firre.
              Dom gillade inte vad ja än gjorde för att få dom att trivas. Men har du en ängels tålamod och tipptopp kranvatten så varför inte.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • fishweed
                Användare
                • februari 2008
                • 434

                Ursprungligen postat av LN
                Kul namn bara för att honan är färggladare än hanen

                Jag har provat denna firre två gånger, o ja har aldrig haft en känsligare firre.
                Dom gillade inte vad ja än gjorde för att få dom att trivas. Men har du en ängels tålamod och tipptopp kranvatten så varför inte.
                nja här i göteborg så ligger ph på 8.0 har jag för mig så det är ju okej. För att vara en västafrikansk ciklid och inte komma ifrån tanganyika eller malawi så är ju lite att testa vilket som nog är bäst för fisken och om andra invånarna med kan klara av om man trixar lite. Men jag tror jag ska göra ett tappert försök iallafall! =)
                hur googlar man efter ett liv?

                Kommentar

                • oaken
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 269

                  Ursprungligen postat av fishweed
                  nja här i göteborg så ligger ph på 8.0 har jag för mig så det är ju okej.
                  Jag antar att du är medveten om att det är en fisk som föredrar mjukt och surt vatten?

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    Transvestitus är ingen lätt fisk. Vatten kvaliteten är viktig (mjukt och surt-neutralt). Hanen är en tuff och ibland vresig mot honan.
                    Blir det yngel så har man samma problem som med palettciklid antingen hanar eller bara honor. Men en utmaning är det som borde funka bra om man har bra med växter och sten. /Anders
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      Nu när det snart är december så brukar akvarieaffärerna ha sitt störtsta utbud under året.

                      Jag är lite nyfiken på hur det är med utbudet av SA dvärgar hos butikerna runt om i landet?

                      Skriv några rader och rapportera!

                      Intressant att se om det finns ett intresse för våra små djuveler hos handlarna runt om i landet
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • fishweed
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 434

                        jag har vart runt de flesta butikerna i gbg å har inte sett nån större skillnad på utbud, kungsbacka va ett litet tag sen, och dom är de som jag tycker har mest dvärgisar i närheten av mig...
                        här kommer en något mera lyckad bild på Ap. Barlowi hanen...
                        hur googlar man efter ett liv?

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • september 2005
                          • 1250

                          Jag håller med fishweed om att utbudet är bra på Zoomässan. Sist jag var in hos Hercules Zoo (2 månader sedan) hade de gott om apistos. I Växjö ligger "Morrhår och ärtor" bra till. Aj fan, "Tassar och morrhår" heter de visst! Kanonfräscha fiskar i mycket bra storlek! De har ungefär ett tiotal dvärgciklider inne.
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            Tänkte att denna tråd skulle bli en samlingstråd för oss som gillar dvärgciklider från SA. Men det verkar var svårt att hålla den levande.

                            Men här kommer några nya bilder från mig.

                            Vill du se mer bilder och filmer så finns de i min projekttråd.

                            Tänkte mjukstarta den här tråden med några bilder på mitt blivande akvarierum. Vi får tillträde till huset den 1/11 och vi har visning på vårt nuvarande hus nu på söndag den 21/9. Förhoppningsvis kan vi sälja med lite vinst så att hela familjen får lite ”leksakspengar”. Vad jag ska investera mina pengar i är
                            Senast redigerad av c90368; 07 februari 2009, 00:42.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              Hmm, inte mycket aktivitet här inte

                              Så jag skickar in ett par filmer

                              Glöm inte att klicka i "titta i hög kvalitet"!

                              A.nijesseni



                              A.hongsloi

                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • fishweed
                                Användare
                                • februari 2008
                                • 434

                                jag var förbi herkules idag och såg en apistogramma som såg väldigt likt ut en cactuiodes men ändå inte... dom själva i butik visste inte själva och visste inte riktigt vad dom ska göra med dom då de verkar alla vara hanar... om nån som är duktig som kan ta sig en tur förbi å lista ut vad det kan vara kanske? va väldigt granna iallafall! =)
                                hur googlar man efter ett liv?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...