Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    Skitbra gjort
    o bilderna är inte att leka med
    försökte själv för ca 30år sedan utan att lyckas
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      Ursprungligen postat av agalychnis
      Måste hålla liv i tråden:
      Tre yngel kvar som matas med artemia, cyclops och dafnier så ofta som möjligt. När jag kan innebär det fyra till fem ggr om dagen.
      Har kört igång ett 20 L, som jag skall flytta ynglen till om ett tag.
      Hanen tuggar igen, sedan fem dagar.

      Glad Påsk!
      J-E
      Wee!! Grattis igen!! Verkar som det går vägen, och det ska du vara mäkta stolt över.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        +++++ vad mer kan man säga?
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • agalychnis
          NCS Medlem
          • september 2004
          • 195

          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Skitbra gjort
          o bilderna är inte att leka med
          försökte själv för ca 30år sedan utan att lyckas
          Tack!
          Och jag som tyckte att bilderna inte var så bra.

          J-E

          Kommentar

          • agalychnis
            NCS Medlem
            • september 2004
            • 195

            Tack alla för era snälla och berömmande ord, men det är inte för att få beröm jag fortsätter skriva i tråden. Det är bara för att det verkar vara några där ute som är nyfikna på hur det går, som jag gör det.

            J-E

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              Alltså, nu får du nog greppa att det inte är bilder och annat vi berömmer dig för. Det ÄR så att chokladgurami inte är någon lättodlad art, så den som får fram yngel på dem och sprider infon är värd all credit. Så enkelt ser jag det. Så klart jag är nyfiken på en sådan odling. Vad ville jag ha fram? Ta åt dig, helt enkelt, även om du inte tycker att du gör något speciellt. Cred!!

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                Instämmer!

                Mina Choklader simmar runt och är fina, spänner sig lite inför varandra då och då, men inte mer.

                Har haft dom över två år nu, så de kan ju inte vantrivas, de växer och så, men lek och yngel, nada
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • agalychnis
                  NCS Medlem
                  • september 2004
                  • 195

                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Alltså, nu får du nog greppa att det inte är bilder och annat vi berömmer dig för. Det ÄR så att chokladgurami inte är någon lättodlad art, så den som får fram yngel på dem och sprider infon är värd all credit. Så enkelt ser jag det. Så klart jag är nyfiken på en sådan odling. Vad ville jag ha fram? Ta åt dig, helt enkelt, även om du inte tycker att du gör något speciellt. Cred!!

                  Hilsen,

                  P
                  Det är greppat

                  J-E

                  Observera den tjocka magen....

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    Mm, den ser välmående ut. Gott!!
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • oaken
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 269

                      Ser bra ut! Fortsätt så

                      Kommentar

                      • mantis777
                        Användare
                        • oktober 2008
                        • 204

                        Går tillbaka lite till Fjärilsciklider. Jag och min flickvän har kört igång ett akvarium med Fjärilsciklider. Vi har som mål att få dem att leka. Har ni några tips till oss nybörjare på Fjärilsciklider. Vi har 3 st i ett 54 l pga av att det är så svårt att veta kön. Just nu så håller de sig lite på sin kant alla tre. Den störste går lite bättre ihop med den näst största medans den minsta är lite mer utstött, särskilt av den näst störste. Kan man på beteendet (förutom lek) se ifall det är hona och hanne?
                        Hur viktigt är pH och hur sänker vi det på ett enkelt sätt?
                        Mvh
                        /Calle
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                        Inget akvarium för tillfället...

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          Ursprungligen postat av mantis777
                          Går tillbaka lite till Fjärilsciklider. Jag och min flickvän har kört igång ett akvarium med Fjärilsciklider. Vi har som mål att få dem att leka. Har ni några tips till oss nybörjare på Fjärilsciklider. Vi har 3 st i ett 54 l pga av att det är så svårt att veta kön. Just nu så håller de sig lite på sin kant alla tre. Den störste går lite bättre ihop med den näst största medans den minsta är lite mer utstött, särskilt av den näst störste. Kan man på beteendet (förutom lek) se ifall det är hona och hanne?
                          Hur viktigt är pH och hur sänker vi det på ett enkelt sätt?
                          Mvh
                          /Calle
                          Att få dem att leka brukar gå bra hur man än gör. Mata med röda mygg, fryst artemia och gärna något levande. Ska rommen kläckas behövs ett lägre pH, sju eller strax under. Enklast och dyrast väg dit är osmosvatten. Annars finns produkter i handeln som sänker pH. Filtrera gärna över _bra_ torv (testa den först). Alkottar kan man också använda. Kruxet brukar komma efter att de lekt, med att få dem att hålla sams samt vårda rom och yngel. Ynglen är dessutom rätt små, så förbered mat till dem redan nu. Vinägermicro och micromask brukar de kunna ta från start, men nykläckt artemia är ofta lite för stor för dem.

                          Tror att minstingen blir dödad av stressen i det långa loppet. Försök köra den i eget kar. Könsskillnad är inte svårt när de blivit större/är välmatade, då får honan kraftigt röd buk. Det står på många ställen att de ska ha hög temp, men testa först med ca 25 grader. Tror det kan ha betydelse för en lyckad lek, men har inte hunnit testa än. Tror även det är viktigt att hålla karet mycket rent (utan att störa fisken för mycket). Täta vattenbyten med bra vatten bör göra susen.

                          Lycka till!!

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • mantis777
                            Användare
                            • oktober 2008
                            • 204

                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Att få dem att leka brukar gå bra hur man än gör. Mata med röda mygg, fryst artemia och gärna något levande. Ska rommen kläckas behövs ett lägre pH, sju eller strax under. Enklast och dyrast väg dit är osmosvatten. Annars finns produkter i handeln som sänker pH. Filtrera gärna över _bra_ torv (testa den först). Alkottar kan man också använda. Kruxet brukar komma efter att de lekt, med att få dem att hålla sams samt vårda rom och yngel. Ynglen är dessutom rätt små, så förbered mat till dem redan nu. Vinägermicro och micromask brukar de kunna ta från start, men nykläckt artemia är ofta lite för stor för dem.

                            Tror att minstingen blir dödad av stressen i det långa loppet. Försök köra den i eget kar. Könsskillnad är inte svårt när de blivit större/är välmatade, då får honan kraftigt röd buk. Det står på många ställen att de ska ha hög temp, men testa först med ca 25 grader. Tror det kan ha betydelse för en lyckad lek, men har inte hunnit testa än. Tror även det är viktigt att hålla karet mycket rent (utan att störa fisken för mycket). Täta vattenbyten med bra vatten bör göra susen.

                            Lycka till!!

                            Hilsen,

                            P
                            Tack för tipsen!
                            Får jag tag på startkultur hos akvariebutik?
                            Återkommer med hur det går.
                            /C
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                            Inget akvarium för tillfället...

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              Är nog bara Janne Wester (Södermalms akvarieaffär) som har startkulturer vad jag vet.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • agalychnis
                                NCS Medlem
                                • september 2004
                                • 195

                                Idag spottade Chokladgurami-hanen (jag har helt köpt att det är hanen som ruvar) efter 18 dagars ruvning, och jag har hittills fångat 14 st yngel
                                Den här gången var jag beredd med nykläckt artemia, så jag hoppas att fler överlever, än första gången.
                                Då fångade jag in 8st och tre är kvar i livet och har vuxit en hel del.

                                J-E

                                Kommentar

                                Arbetssätt...