Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    [QUOTE=agalychnis;764266]
    Ursprungligen postat av c90368
    Någon som har säkra bilder på hona och hane?
    QUOTE]

    Jag vet i allafall att den ena är en hane och den andra är en hona, och jag tror att den övre bilden är en hane, men du kanske tycker att bilderna är för dåliga

    J-E
    Tja, eftersom en ruvar och den andra inte så är det nog ett par. Inget illa ment. På bilderna hade jag lagt mina pengar på att honan ruvar, men är de mycket lika i teckning i verkligheten så sätter jag pengarna på hannen (enligt "klassisk" labyrintruvarinfo). Du behöver alls inte bekymra dig om dåliga bilder, ATT få bilder på dem i lekkondition/med ruvning är fint nog. Det ska du vara stolt över, liksom ffa att du ens fått dem till lek. Då gör du en hel massa saker rätt.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • oaken
      Användare
      • januari 2008
      • 269

      Slog mig just att hos S. vaillanti så är ju honan den färgglada, så samma sak borde gälla hos S. osphromenoides. Bekräftades även här:

      Kommentar

      • agalychnis
        NCS Medlem
        • september 2004
        • 195

        Ja, jag blir bara mer och mer förvirrad angående vilken som är hanen resp. honan. Det är kanske så att man automatiskt tänker att den största, färggrannaste och stöddigaste alltid är hanen, men så verkar fallet inte vara med Chokladgurami!
        Får se om hanen?! fortfarande ruvar när jag kommer hem till helgen.

        J-E (jobbandes ute på böljan den blå)

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          Hur har det gått med ruvningen? Själv är jag lite lycklig, fick fatt i tre S. vaillanti igår, till ett hyfsat pris dessutom (150 kr/st). Vis av erfarenheten fick de ett eget odlingsakvarium direkt, har tidigare köpt fisk som jag tänkt att "jag gör i ordning ett kar senare", och så har naturligtvis någon strukit med innan jag hunnit göra i ordning ett eget kar...

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • agalychnis
            NCS Medlem
            • september 2004
            • 195

            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Hur har det gått med ruvningen? Själv är jag lite lycklig, fick fatt i tre S. vaillanti igår, till ett hyfsat pris dessutom (150 kr/st). Vis av erfarenheten fick de ett eget odlingsakvarium direkt, har tidigare köpt fisk som jag tänkt att "jag gör i ordning ett kar senare", och så har naturligtvis någon strukit med innan jag hunnit göra i ordning ett eget kar...

            Hilsen,

            P
            Grattis till dina S. vaillanti! Skall bli spännande att höra hur det går med dem.
            Kom precis hem, efter att ha varit borta en vecka med jobbet och hon/han ruvar fortfarande, så det ser bra ut ännu så länge.
            Jag upptäckte ruvningen för en vecka sedan, men då hade jag också varit borta hela veckan, så jag vet inte när de lekte.

            J-E

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              Ursprungligen postat av agalychnis
              Grattis till dina S. vaillanti! Skall bli spännande att höra hur det går med dem.
              Kom precis hem, efter att ha varit borta en vecka med jobbet och hon/han ruvar fortfarande, så det ser bra ut ännu så länge.
              Jag upptäckte ruvningen för en vecka sedan, men då hade jag också varit borta hela veckan, så jag vet inte när de lekte.

              J-E
              Wee!! Låter ju finfint med att de fortfarande ruvar!! Håller tummarna för att det går vägen!! Vaillantin verkar något enklare att skilja könen åt på, jag har två med långa spetsar på bröstfenorna och en utan sådana. Färgteckningen skiljer också en hel del mellan dem. Men, men, jag skriver "verkar", månne är den med kortare fenor och annan färgteckning en undertryckt fisk. Vilket kön som är vilket låter jag vara oskrivet efter all förvirring tidigare.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • oaken
                Användare
                • januari 2008
                • 269

                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Wee!! Låter ju finfint med att de fortfarande ruvar!! Håller tummarna för att det går vägen!! Vaillantin verkar något enklare att skilja könen åt på, jag har två med långa spetsar på bröstfenorna och en utan sådana. Färgteckningen skiljer också en hel del mellan dem. Men, men, jag skriver "verkar", månne är den med kortare fenor och annan färgteckning en undertryckt fisk. Vilket kön som är vilket låter jag vara oskrivet efter all förvirring tidigare.

                Hilsen,

                P
                Lycka till. Om du inte redan har läst den här artikeln så rekommenderar jag den:

                Kommentar

                • agalychnis
                  NCS Medlem
                  • september 2004
                  • 195

                  Vill bara meddela att Chokladguramin fortfarande ruvar
                  Har nu ruvat i minst 14 dagar.

                  J-E

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    Gott med ruvning, grattis!! Hoppas det blir något!! Jag får omrevidera min iakttagelse om bröstfenorna på S. vaillanti, de är lika långa på alla - de håller dem bara infällda ibland så att det var svårt att se. Däremot är en klart annorlunda tecknad än de andra.

                    Oaken,
                    tackar för länken!! Mycket informativ.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • agalychnis
                      NCS Medlem
                      • september 2004
                      • 195

                      Nu har hanen spottat, efter minst 16 dagars ruvning. Den har dock gått kvar i sällskapskaret, tillsammans med tre andra Chokladgurami, fyra Schackbräden och fyra bilfiskar, och jag har inte sett till några yngel ännu.
                      Det finns väldigt mycket gömställen, t.ex. ett tjockt lager löv på botten och mycket javamossa, flytväxter och andra växter, så jag har lite hopp om att något yngel kan klara sig. Hoppas bara att ev. yngel lyckas hitta något att äta!

                      Om de leker igen, kanske jag skall prova att flytta hanen till ett eget kar, men risken kanske finns att paret "glömmer" varandra då?

                      J-E

                      Kommentar

                      • Johan W
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 266

                        Några updates? Lite nyfiken...

                        Kommentar

                        • agalychnis
                          NCS Medlem
                          • september 2004
                          • 195

                          Lite uppdateringar....

                          Har inte sett några Chokladgurami-yngel och börjar tvivla på att det finns några i karet.

                          Min enda Schackishona har dött
                          Hon hade börjat se lite tunn ut, och när jag kom hem efter några dagars bortvaro, så var hon död. Hoppas att det inte var något smittsamt, hon dog av
                          Har försökt länge att få tag i fler honor, men det verkar hopplöst, så det lutar nog åt att de tre hanarna åker ut, så att Chokladguramina får karet för sig själva.
                          Min fundering, när jag startade tråden, var om jag skulle satsa på Scackbrädesciklider eller Fjärilsciklider?! Svaret blev Chokladgurami!
                          Så kan det gå....

                          J-E

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            Jupp, ibland landar man där... trist med allt tråkigt som hänt. Själv är jag också lite deppig för vaillantin, de är baske mig SJUKA. Första sjukdom jag haft på fisk sedan Endlers fick något svårdefinierbart mög och jag tvingades ha ihjäl 200 guppy för att möget inte skulle sprida sig. Nu går vaillantin turligt nog i eget kar, och jag kör med medicin som verkar hjälpa. Fint så, men den udda hannen har dött...

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • agalychnis
                              NCS Medlem
                              • september 2004
                              • 195

                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Jupp, ibland landar man där... trist med allt tråkigt som hänt. Själv är jag också lite deppig för vaillantin, de är baske mig SJUKA. Första sjukdom jag haft på fisk sedan Endlers fick något svårdefinierbart mög och jag tvingades ha ihjäl 200 guppy för att möget inte skulle sprida sig. Nu går vaillantin turligt nog i eget kar, och jag kör med medicin som verkar hjälpa. Fint så, men den udda hannen har dött...

                              Hilsen,

                              P
                              Skit oxå! Vad tråkigt
                              Hoppas att de andra klarar sig! Vad har de råkat ut för?

                              Jag börjar kanske bli lite tjatig, men Chokladguramina lekte igår igen!
                              Den här gången skall jag nog prova att flytta hanen till ett eget kar, efter kanske 10 dagar eller så.

                              J-E

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                Ursprungligen postat av agalychnis
                                Skit oxå! Vad tråkigt
                                Hoppas att de andra klarar sig! Vad har de råkat ut för?

                                Jag börjar kanske bli lite tjatig, men Chokladguramina lekte igår igen!
                                Den här gången skall jag nog prova att flytta hanen till ett eget kar, efter kanske 10 dagar eller så.

                                J-E
                                Oodinum, av allt man kan få. Fast iof fascinerande att läsa på om den sjukdomen, det som orsakar den verkar varken höra klockrent till vare sig djur eller växtriket. Ungefär som cyano.

                                Inte tjatigt med lekar av chokladguramis - det ger dig ju bara tillfällen att testa något nytt och se om du får fram yngel. Grattis igen!!

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...