Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    Ursprungligen postat av agalychnis
    Skit oxå! Vad tråkigt
    Hoppas att de andra klarar sig! Vad har de råkat ut för?

    Jag börjar kanske bli lite tjatig, men Chokladguramina lekte igår igen!
    Den här gången skall jag nog prova att flytta hanen till ett eget kar, efter kanske 10 dagar eller så.

    J-E
    När man får lite motgångar i början och får jobba lite, smakar det extra bra när man lyckas. Kör hårt!

    Kommentar

    • oaken
      Användare
      • januari 2008
      • 269

      Oodinium kan man på något sätt nästan alltid räkna med bland känsligare Bettor och Guramis verkar det som, framförallt hos ungdjur, små yngel och vuxna verkar tåligare av någon anledning.

      agalychnis: Kul att de lekte igen, hoppas det resulterar i yngel den här gången!

      Kommentar

      • larsa
        Banned
        • april 2006
        • 198

        Ursprungligen postat av agalychnis
        Håller på och planerar för ett 90L (75*35*35) kar och har svårt att bestämma mig för vilken av dessa jag skall välja. Jag antar att det är för litet för att ha bägge arterna?!
        Det blir ett "svartvattenskar" med mycket rötter, löv, svag belysning, torvfiltrering och lite cryptocoryne. Har eget mjukt vatten med ph 6 ur kranen.

        Tänkte även ha ett litet stim tetror. Det lutar åt kardinaltetror, men de har jag haft förut, så förslag på andra snygga, trevliga tetror som kan passa till detta kar mottages tacksamt! Kanske citrontetror?!

        Kom med synpunkter och förslag!

        J-E
        givetvis schackbrädes och som tetra rödmunstetra..en stimmande favvo
        såg också i tråden att det var chocladgurami minnsan....är inte det lite 70-tal??hehe grattis...oj vad länge sedan jag råkade på dom..en svåring ju!

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          Ursprungligen postat av oaken
          Oodinium kan man på något sätt nästan alltid räkna med bland känsligare Bettor och Guramis verkar det som, framförallt hos ungdjur, små yngel och vuxna verkar tåligare av någon anledning.
          Det var nytt för mig, men jag är inte främmande för att vissa fiskar är känsligare för vissa saker än andra. Det möter jag dagligen i jobbet. Behöver inte naturvetenskapen för att inse det, men däremot för att komma tillrätta med det. Trist nog verkar mina (vuxna) vaillanti ha fått något annat samtidigt som Oodinium, ser ut som svaga svampangrepp. Har ingen tillgång till mikroskåp, vilket vore en fördel. Att medicinera mot en sak brukar vara svårt nog, att medicinera mot två saker samtidigt är i princip kört... för den nivå jag är på, i allafall. Nå. I morgon tänkte jag göra feta vattenbytet, slamsugning samt saltning och temp upp. Får se vart det landar, men jag har inga goda vibbar här. Tror de dör inom några dagar.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • agalychnis
            NCS Medlem
            • september 2004
            • 195

            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Det var nytt för mig, men jag är inte främmande för att vissa fiskar är känsligare för vissa saker än andra. Det möter jag dagligen i jobbet. Behöver inte naturvetenskapen för att inse det, men däremot för att komma tillrätta med det. Trist nog verkar mina (vuxna) vaillanti ha fått något annat samtidigt som Oodinium, ser ut som svaga svampangrepp. Har ingen tillgång till mikroskåp, vilket vore en fördel. Att medicinera mot en sak brukar vara svårt nog, att medicinera mot två saker samtidigt är i princip kört... för den nivå jag är på, i allafall. Nå. I morgon tänkte jag göra feta vattenbytet, slamsugning samt saltning och temp upp. Får se vart det landar, men jag har inga goda vibbar här. Tror de dör inom några dagar.

            Hilsen,

            P
            Det låter inte bra det där, Patrik!
            Tråkigt, nu när du äntligen fick tag i Vaillanti!
            Hoppas verkligen att de som är kvar överlever.

            J-E

            Kommentar

            • oaken
              Användare
              • januari 2008
              • 269

              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Det var nytt för mig, men jag är inte främmande för att vissa fiskar är känsligare för vissa saker än andra. Det möter jag dagligen i jobbet. Behöver inte naturvetenskapen för att inse det, men däremot för att komma tillrätta med det. Trist nog verkar mina (vuxna) vaillanti ha fått något annat samtidigt som Oodinium, ser ut som svaga svampangrepp. Har ingen tillgång till mikroskåp, vilket vore en fördel. Att medicinera mot en sak brukar vara svårt nog, att medicinera mot två saker samtidigt är i princip kört... för den nivå jag är på, i allafall. Nå. I morgon tänkte jag göra feta vattenbytet, slamsugning samt saltning och temp upp. Får se vart det landar, men jag har inga goda vibbar här. Tror de dör inom några dagar.

              Hilsen,

              P
              Oodinium är ett otyg. Tycks kunna komma nästan helt oprovocerat också, och i olika former. Ibland försvinner det bara man höjer temperaturen och har i lite salt, men ibland så måste man medicinera i flera dagar för att se någon förbättring. Det är en mystisk sjukdom.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                Ursprungligen postat av oaken
                Oodinium är ett otyg. Tycks kunna komma nästan helt oprovocerat också, och i olika former. Ibland försvinner det bara man höjer temperaturen och har i lite salt, men ibland så måste man medicinera i flera dagar för att se någon förbättring. Det är en mystisk sjukdom.
                Beredd att skriva under på det där. Fick fisken i bra kondis, de troliga hannarna spände sig för varandra, alla åt friskt. Eget kar i tillräcklig size, mycket växter. Ändå blev de sjuka. Salt stoppade upp det lite, medicinen likaså men det är fortfarande kvar. Bytte vatten igår, saltade igen och höjde tempen. Får se om firrarna pallade med det. Det enda jag hittat i medicin som ska hjälpa är preparat med kopparsulfat. Några andra förslag?

                agalychnis,
                hur går det med dina? Fortsatt ruvning?

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • agalychnis
                  NCS Medlem
                  • september 2004
                  • 195

                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  agalychnis,
                  hur går det med dina? Fortsatt ruvning?

                  Hilsen,

                  P
                  Jodå, den ruvar. De lekte i måndags, så det har ju inte gått så många dagar ännu.

                  Funderar på att ta ut Schackbrädena, så att Guramina får eget kar (förutom några marmorerade bilfiskar och otocinclus).
                  Skulle nog kanske ha gjort det innan de lekte, då risken är stor att den som ruvar blir stressad av håvandet
                  Borde kanske prova att fånga dem på natten, men jag måste ta ut så mycket inredning för att få tag i dem, så det spelar kanske ingen roll?
                  Andra tips? Juster kanske, eller harpun

                  J-E

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    Testa danska pilsnermetoden. En PET-flaska görs om till en enkel mjärde. Fyll med akvarievatten, lägg i schackisarnas favvofoder och vänta på att de fångar sig själva. Under väntetiden tar man en pilsner, därav namnet.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • oaken
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 269

                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Beredd att skriva under på det där. Fick fisken i bra kondis, de troliga hannarna spände sig för varandra, alla åt friskt. Eget kar i tillräcklig size, mycket växter. Ändå blev de sjuka. Salt stoppade upp det lite, medicinen likaså men det är fortfarande kvar. Bytte vatten igår, saltade igen och höjde tempen. Får se om firrarna pallade med det. Det enda jag hittat i medicin som ska hjälpa är preparat med kopparsulfat. Några andra förslag?
                      Jag brukar använda Waterlife Protozin. Förmodligen inte det mest effektiva som finns men det har funkat bra hittills. Det i kombination med att höja temperaturen och salta lite. Testade nyligen eSHa Exit på ett gäng ungdjur av Betta uberis som plötsligt fick kraftig Oodinium-infektion, men det funkade inget vidare så det blev ett stort vattenbyte och att övergå till Protozin och de verkar sakta men säkert skaka av sig sjukdomen.

                      Lågt pH sägs hjälpa också.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        Ursprungligen postat av oaken
                        Jag brukar använda Waterlife Protozin. Förmodligen inte det mest effektiva som finns men det har funkat bra hittills. Det i kombination med att höja temperaturen och salta lite. Testade nyligen eSHa Exit på ett gäng ungdjur av Betta uberis som plötsligt fick kraftig Oodinium-infektion, men det funkade inget vidare så det blev ett stort vattenbyte och att övergå till Protozin och de verkar sakta men säkert skaka av sig sjukdomen.

                        Lågt pH sägs hjälpa också.
                        Tackar för input. Jag landade också på Waterlifes Protozin. Nu har det gått åt båda håll - honan verkar riktigt kry, men hannen har dött. Surt. Jag hann aldrig komma ner i verkligt lågt pH-värde, gillar inte att sänka för snabbt. Ligger på sex just nu, planen är ner till 4,5-5 iaf. Blir till att jaga ny hanne nu.

                        Har annars funderat kring hur märkvärdigt lika blad och chockladguramis är. I vissa lägen är de verkligen Asiens motsvarighet till bladfiskar.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • agalychnis
                          NCS Medlem
                          • september 2004
                          • 195

                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Testa danska pilsnermetoden. En PET-flaska görs om till en enkel mjärde. Fyll med akvarievatten, lägg i schackisarnas favvofoder och vänta på att de fångar sig själva. Under väntetiden tar man en pilsner, därav namnet.

                          Hilsen,

                          P
                          Måste jag absolut testa!
                          Tack för tipset

                          J-E

                          Kommentar

                          • agalychnis
                            NCS Medlem
                            • september 2004
                            • 195

                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Tackar för input. Jag landade också på Waterlifes Protozin. Nu har det gått åt båda håll - honan verkar riktigt kry, men hannen har dött. Surt. Jag hann aldrig komma ner i verkligt lågt pH-värde, gillar inte att sänka för snabbt. Ligger på sex just nu, planen är ner till 4,5-5 iaf. Blir till att jaga ny hanne nu.

                            Har annars funderat kring hur märkvärdigt lika blad och chockladguramis är. I vissa lägen är de verkligen Asiens motsvarighet till bladfiskar.

                            Hilsen,

                            P
                            Riktigt tråkigt med hanen
                            Har en Chokladgurami som ser lite hängig ut, får se hur det utvecklar sig

                            Håller med om liknelsen med bladfiskar, men kanske inte riktigt lika glupska.

                            J-E

                            Kommentar

                            • agalychnis
                              NCS Medlem
                              • september 2004
                              • 195

                              Har nu tagit bort Schackishanarna (med pilsnermetoden, tack Patrik!), och Chokladguramihanen har ruvat i 14 dagar idag.

                              Chokladguramin, som var hängig, flyttade jag jag till ett eget kar och den dog några dagar senare
                              De tre övriga är dock pigga och fina och går nu ensamma, förutom några marmorerade bilfiskar och otocinclus.
                              Bilfiskarna äter uteslutande från ytan, så jag tror inte att de tar ev. guramiyngel.

                              Patrik: Hur gick det med din(a) Vaillanti?

                              Återkommer

                              J-E

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                Låter gott med ruvning och flytt av fisk!! Håller tummarna!!

                                Mitt vaillantiförsök är över. Honan dog för några dagar sedan, och karet ska bombas med något som dödar rubbet i det. Är dock fortfarande sugen på test, men det har dykt upp en del annat som lekt, så det går före. Ska lura lite mer på en del saker, så testar jag månne igen.

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...