Peru Altum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #46
    Ursprungligen postat av Gabbi
    Skriv att du just odlade fram dem :-)
    Givet. Fick fram 7 st....
    Mvh Alex

    Kommentar

    • edlund
      Användare
      • februari 2005
      • 152

      #47
      Har 5 vuxna altum hemma nu som man hade tänkt att försöka odla lite på.E nog inte enkelt med inte heller omöjligt.Jag kommer säkerligen höra av mig i tråden igen om det blir nåt

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #48
        Ursprungligen postat av edlund
        Har 5 vuxna altum hemma nu som man hade tänkt att försöka odla lite på.E nog inte enkelt med inte heller omöjligt.Jag kommer säkerligen höra av mig i tråden igen om det blir nåt

        äh du kan ge dem till mig istället daniel.....

        vi kan byta du får en påse parachromis fredrichstalii 100 eller fler....
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • edlund
          Användare
          • februari 2005
          • 152

          #49
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          äh du kan ge dem till mig istället daniel.....

          vi kan byta du får en påse parachromis fredrichstalii 100 eller fler....
          haha sikken deal. jag tror jag hänger på

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #50
            Jag hade när jag bodde hos mina föräldra ett kar i källaren som jag byggde i spånskivor mm samt en front ruta endast. Det var inte menat att bli så stort som det blev men en skiva var ju 240x120 så det var de mått botten fick på karet. det blev 90cm högt. På höger sida så delade jag av 30cm på hela gavlen och satte i ett filter där. Blå matta o allt möjligt blev det i det filtret. sedan hade jag en plast tunna över karet på 200 liter som funka som ett dropp filter där det var bio bollar i. I detta kar hade jag 6st altum och när dessa införskaffades så var de ca 20cm höga. 3 år senare var de otroligt stora och en hane uppvaktade en hona o de puttsade mot en rot konstant i flera veckor. en morgon som alla andra när jag kom ner i akvarie rummet så låg den stora hanen död på botten.... jag kan säga att det var ledsna miner då. När jag plockade upp honom ur karet mättes han också o han var 42cm i tot höjd. en riktig best. synd bara att de andra tappa humör i karet och allt blev tråkigt i det karet. det hela sluta med att de resterande såldes och tiger sågen vålgästade karet och det hamnade på tippen.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • edlund
              Användare
              • februari 2005
              • 152

              #51
              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Jag hade när jag bodde hos mina föräldra ett kar i källaren som jag byggde i spånskivor mm samt en front ruta endast. Det var inte menat att bli så stort som det blev men en skiva var ju 240x120 så det var de mått botten fick på karet. det blev 90cm högt. På höger sida så delade jag av 30cm på hela gavlen och satte i ett filter där. Blå matta o allt möjligt blev det i det filtret. sedan hade jag en plast tunna över karet på 200 liter som funka som ett dropp filter där det var bio bollar i. I detta kar hade jag 6st altum och när dessa införskaffades så var de ca 20cm höga. 3 år senare var de otroligt stora och en hane uppvaktade en hona o de puttsade mot en rot konstant i flera veckor. en morgon som alla andra när jag kom ner i akvarie rummet så låg den stora hanen död på botten.... jag kan säga att det var ledsna miner då. När jag plockade upp honom ur karet mättes han också o han var 42cm i tot höjd. en riktig best. synd bara att de andra tappa humör i karet och allt blev tråkigt i det karet. det
              hela sluta med att de resterande såldes och tiger sågen vålgästade karet och det hamnade på tippen.
              Sånt akvarium hade vart något att satsa på .Nu går dom i en balja på 220 liter bara men vattnet som dom har är regnvatten men lite tillsättning av kalk och kol.Ph ligger runt 5,5 och ledtal på cirka 80 µS.Mat mässigt blir det lite alà special mat med inslag av en massa levande foder som fisk yngel ex..

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #52
                Ursprungligen postat av edlund
                haha sikken deal. jag tror jag hänger på
                ok då tar jag med en påse nästa gång
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • malawisar

                  #53
                  Riktig altum

                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Josti,
                  nog orkar vi läsa alltid - men det verkar inte som om du behöver fler råd om Peruscalarerna... grundliga observationer och bra research. Tackar!

                  Hilsen,

                  P
                  hej på er alla jag såg på blocket fanns riktiga altum till salu.
                  något för er som bor nära göteborg.http://www.blocket.se/vi/15562437.htm?ca=23_15_s

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #54
                    Hej.
                    NÄRA GBG det var det värsta jag hört,säg Malmö det räcker.
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • april 2002
                      • 727

                      #55
                      Altum Guyana

                      Jag skall skaffa 10-12 st av dessa till mitt 1120 kar men är detta "riktiga" altum eller bara ett handelsnamn?

                      Nu har jag inte som mål att odla dom men man vet ju hur det blir så småningom :-)
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • edlund
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 152

                        #56
                        Ursprungligen postat av malawisar
                        hej på er alla jag såg på blocket fanns riktiga altum till salu.
                        något för er som bor nära göteborg.http://www.blocket.se/vi/15562437.htm?ca=23_15_s
                        Snygga men 30-35 mil 1 väg att köra.Nä tack

                        Kommentar

                        • Maack

                          #57
                          äkta Altum

                          Tjena

                          Det är jag som har dom salg. Det är äkta Altum. Importeret av Simonstorp. Fikk dom i september. Årsak till frånsalg är tema ändring i karet.
                          Med hensyn till transport, går det att lösa. Skall selv till Nol straks efter påsk.
                          Dom bår jättebra och äter alt från fryst foder till flingfoder. Den ene har en knäket spröt. Annons finnas ochså på zoopet.
                          Om alt inte är 100% svensk, da är det för att jag är dansk
                          Ring i fall: 0702-414042
                          /Henrik

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #58
                            Ursprungligen postat av Maack
                            Tjena

                            Det är jag som har dom salg. Det är äkta Altum. Importeret av Simonstorp. Fikk dom i september. Årsak till frånsalg är tema ändring i karet.
                            Med hensyn till transport, går det att lösa. Skall selv till Nol straks efter påsk.
                            Dom bår jättebra och äter alt från fryst foder till flingfoder. Den ene har en knäket spröt. Annons finnas ochså på zoopet.
                            Om alt inte är 100% svensk, da är det för att jag är dansk
                            Ring i fall: 0702-414042
                            /Henrik
                            Vad kul att du hittade hit till forumet. Välkommen å lycka till med nyordning i karet

                            Kommentar

                            • Mats
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 804

                              #59
                              Hej Edlund.
                              35 mil en resa,nu är du allt ute och reser.Kungsbacka -Skurup ca 23 mil en resa.
                              mvh Mats
                              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                              Kommentar

                              • edlund
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 152

                                #60
                                Ursprungligen postat av Mats
                                Hej Edlund.
                                35 mil en resa,nu är du allt ute och reser.Kungsbacka -Skurup ca 23 mil en resa.
                                mvh Mats

                                Nä jag reser inte.Jag sitter just nu framför datan hemma i min lägenhet o skriver.Men visst kortare avstånd men fortfarande rätt långt ändå

                                Kommentar

                                Arbetssätt...