Peru Altum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #31
    Ursprungligen postat av Josti
    Dette ble en interessatt tråd.
    Jeg får komme tilbake med mer kommentarer i morgen når jeg har litt tid.
    Men at noen "polare" i Sverige skal ha odlet Altum ved rene tilfeldigheter vil nok også jeg påstå er og feil og en stor missforståelse.
    Finns det kvalifiserte vitner, dokumentasjon på alle forhold samt bilder i alle stadier, kan vi se hva det dreier seg om.
    Det er MANGE som blir lurt til å kjøpe Peru scalarer og tror det er Altum. Men det er det som regel ikke.
    De kan for eks. dokumentere hvilken pris de har betalt for sine fisk i utgangspunktet, eller dokumentere opprinnelsen.
    Håller med

    min uppfattning är att det finns möjligen en handfull personer som har odlat äkta Altum (1 st i norden Sven Fornbäck kämpade som tusan)

    (en bra jämförelse är tex alla hajar är lika lättodlade
    Paronhaj
    Silverhaj
    Hajmal
    eller Hammarhaj
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • keno
      Användare
      • oktober 2006
      • 119

      #32
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Håller med

      min uppfattning är att det finns möjligen en handfull personer som har odlat äkta Altum (1 st i norden Sven Fornbäck kämpade som tusan)

      (en bra jämförelse är tex alla hajar är lika lättodlade
      Paronhaj
      Silverhaj
      Hajmal
      eller Hammarhaj
      Svens lek på altum finns också dokumenterad på video!

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #33
        Finns en artikel av Sven här http://www.finarama.com/tba/chronicles/fornback.htm
        Och en av Jim Robersson här
        Stress free and easy shopping experience. Simple and speedy service.

        men sedan är väl det inte mycket mer.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #34
          Blir faktist lite sur

          först försöker leverantörerna förvilla oss med ett antal Scalarevarianter med att påstå att det är Altum.

          Att sedan påstå att dom är lätta, är en skam, då jag är en kompis till Sven och vet i stort sett allt om hans lekar (ett garage med Altum o Diskus)

          tex vem åker ut o fångar levande foder varje dag året runt samt ger dom neontetror tills dom står ut genom öronen.

          även var det allmänt kännt att man alldrig kan blanda Scalare o Diskus vilket Sven struntade i och lekarna med Diskus triggade Altum.
          Senast redigerad av cf.akvarielagret; 10 februari 2008, 20:10.
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Josti

            #35
            Så er jeg tilbake med svar til noen av foregående innlegg:

            Først om Peruscalare. Det missvisende navnet som jeg ikke sier igjen her skyldes nok gjerne både missforståelser og uvitenhet.

            At Firfox 75 sier det er en scalare med mix av altum tror jeg ikke det finnes noe som helst belegg for. De oppfører seg svært forskjellig, de bor tusenvis av km fra hverandre og krever helt forskjellig vann og forhold.

            Att Annemari sier det er umulig å odle Altum er definnitivt feil, som flere andre har nevnt. Det er en god del som har gjort det, men det er få som dokumenterer det skikkelig. Dels fordi mange ikke liker å skrive. Dels fordi dom som har fått det til ofte hemligholder sin kunskap/ observasjon.
            Men Sven Forbäck er nok en som kan en del om dette.

            Jeg vil imidlertid sterkt anbefale boken Altum-Skalare i serien Ihr Hobby skrevet av den kjente akvaristen Horst Linke. Desverre finns den kun på tysk, men lykligvis for meg var ikke det noe problem. Boken omhandler både Altum og ulike Scalaretyper.
            Her dokumenteres ganske grundig alle forhold rundt fisk og odling av Altum F1 og F2
            Men jeg kan, etter å ha lest hele boken 3 ganger delvis være enig med Annmari at det er nesten umulig å oppnå alle de spesielle vannkrav og andre betingelser som kreves. Dette er vanskelig.

            Over tid går heller ikke Altum sammen med andre pterophyllum arter. Det blir rett og slett bråk. Scalare kan tåle Altum-vann en stund, men ikke omvendt.

            Så til en komentar i en av Frank Schäfers (Redaktør i Aqua-log) bøker. Han sier: Peruskalaren er høyst sansynlig ikke en scalare (heller ikke Altum) men en egen art som ennå ikke er vitenskaplig beskrevet. Så vi får vente å se.

            Så tilbake til mine Peru scalarer.

            Nicke SA ba meg utrede litt mer om ulikt beteende.

            Jeg har nå et 20 talls VF Peruer, som jeg har foret opp over 1 - 2 år.
            De er tidvis veldig bråkete og den minste i karet blir som regel mobbeoffer og dør om den ikke tas hånd om. Så tar de den neste. Derfor har mine Peruer alternert i 5 - 6 ulike akvareier til jeg har kommet fram til en konstelasjon hvor de holder fred med hverandre. Aldri sett så vanskelig tilpassning på vanlige scalarer.
            De går i vannkvalitet hvor også vanlige scalarer vil kunne leke. Men det tar laaang tid før det dannes et par som holder ihop. Det er de to til venstre i min 660 liter. 2 andre i samme akvarium holder avstand.

            Her er hva som hente når de kom i lek.
            Lekbeteende er som for scalarer (og som Altum)
            Rommen til Peruene hadde en lysere farge enn for scalare. De virket også å være litt mindre i størrelse, men mitt bildemateriale er for dårlig til å si det med sikkerhet da det er lang tid mellon dem og ulikt fokus.
            Det ble lagt 316 egg på et blad. Jeg tok bladet ut for klekking i separat tank.
            Senn møglade noen egg som vanlig.
            Etter 66 - 70 timer ble alle friske egg til larver.
            Så forble disse larver i 6 1/2 døgn.
            Den 24. des. -07 hadde jeg så 208 frittsvømmende yngler.
            den 26 des. flyttet jeg dem til et 20 liters akvarium og gav dem små artemia. Da var det ca 190 stk igjen.
            Den 4. januar flyttet jeg dem til et 200 liters akvarium. Nå var det 185 tilbake.
            Fra den dato fram til i dag har alle 185 levd opp.

            Det mest oppsiktsvekkende her, om en får si så, er forskjellen på egg, tiden som egg, og tiden som larver. Det avviker mye fra normale scalarer, men tidene er likere med Altum, uten annen sammenlikning.

            Så ble det en lang text, om noen gadd å lese den.

            Hilser til alle.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #36
              Josti,
              nog orkar vi läsa alltid - men det verkar inte som om du behöver fler råd om Peruscalarerna... grundliga observationer och bra research. Tackar!

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #37
                Josti det är inlägg som det här som gör forumet värt att besöka, stort tack
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • Gäst

                  #38
                  Hej!

                  Hej!
                  På den tiden då jag var ordförande i Botkyrka akvariesällskap hade vi Sven som inbjuden föredragshållare om just hans Altumlek vi fick se en fantastisk video där allt var dokumenterat,mycket fin föredragskväll med Sven,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Josti

                    #39
                    Stor takk til dere også som leser.
                    Når jeg spør etter erfaringer fra andre er det jo mye for å se om andre har gjort tilsvarende observasjoner. Jeg gikk litt baklengs inn i spørsmålet for å si det sånn.
                    Senere må vi kanskje starte en ny tråd om Altum.
                    Jeg får om noen uker inn mine veletablerte VF voksne Altum. Da må jeg virkelig studere nøye.
                    Kanskje Ann-Mari kan skaffe meg kontakt med Sven. Kanskje han vil holde sitt foredrag i vår akvarieforening til høsten?

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #40
                      Sven är inte lika aktiv längre så jag tror att det blir svårt att locka honom
                      men jag PM telefonnummret så hoppas att du lyckas
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Enligt Heiko så har alltså altum aldrig odlats med möjligt undantag av Jim som åtminstone har rätt art på fotona. "Alla" andra har odlat P. scalare från Rio Negro. Sa inte Heiko att altum aldrig odlats när han var i Bollmora?

                        Någon som orkar kan ju kolla om det är samma firrar på http://www.archangelus.com/breedingaltums som i http://www.finarama.com/tba/chronicles/fornback.htm

                        Var det inte en japan som odlade i början av 90-talet?
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #42
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Enligt Heiko så har alltså altum aldrig odlats med möjligt undantag av Jim som åtminstone har rätt art på fotona. "Alla" andra har odlat P. scalare från Rio Negro. Sa inte Heiko att altum aldrig odlats när han var i Bollmora?

                          Någon som orkar kan ju kolla om det är samma firrar på http://www.archangelus.com/breedingaltums som i http://www.finarama.com/tba/chronicles/fornback.htm

                          Var det inte en japan som odlade i början av 90-talet?
                          Ola får jag fråga varför du tror på Heiko nu ?
                          han har haft ganska många fel tidigare
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Ola får jag fråga varför du tror på Heiko nu ?
                            han har haft ganska många fel tidigare
                            Jag skrev inte att jag tror på Heiko. Jag undrade om någon visste vad han baserade det hela på.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #44
                              Får väl passa på att slänga in en bild på en äkta altum bäbis! Så folk har nått att gå på och jämnföra.
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              • Gabbi
                                Användare
                                • april 2002
                                • 897

                                #45
                                Skriv att du just odlade fram dem :-)
                                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...