Peru Altum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    Användare
    • april 2007
    • 234

    #16
    Kan fråga

    Ursprungligen postat av edlund
    Kan du fixa bilder på det ?. Jag är väldigt nyfiken på att se dessa altum scalarer. Från orinoco lr rio negro ?
    Polaren om han har någon bra bild på dem när de vaktar sin rom.
    Han hade lek för en månad sen och vet att han plåtade en del.
    Själv har jag aldrig lyckats med mina...och funderar skarpt på att gå över till vanlig scalar då de verkar lite lättare.
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

    Kommentar

    • drd
      Användare
      • december 2004
      • 1112

      #17
      Riktig orinoco eller rio negro altum som dom flesta även jag kallar altum är snudd på omöjliga att odla tyvärr.

      Har väldigt svårt att tro att du och dina polare odlat nåt annat än peru "altum" som igentligen är en högre form av vanlig skalare med lite snyggare teckning och fenor.

      Tills du motbevisar mig med bilder och dokumentation på det
      // drd

      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Hej!

        Hej!
        För ovanlighetens skull håller jag med DRD det till 100%,Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #19
          Lustigt att folk säger att scalarern från peru har altum gener. Hur vet ni det? Bara för att den har lite högre kroppsform än vanliga scalaren?

          Är rätt så övertygad om att "perualtumen" inte har något med vanliga altum scalaren, som vanligtvis blir över 30-35 cm höga (!!)

          Ps. Vill också gärna se bilder på altum leken som firefox polare har lyckats med. Snudd på sensation. Artikel i cb!!
          Mvh Alex

          Kommentar

          • Nicke SA
            NCS Medlem
            • januari 2007
            • 290

            #20
            Ursprungligen postat av Josti
            Ja, jeg er ganske fornøyd. Det er første kullet med dette paret, og foreldrene er ennå ikke særlig store.
            Jeg registrerte også en del forskjeller i utviklingen fra egg til unger enn det jeg tidligere har hatt på mine vanlige scalare oppdrett.
            Intressant, det där om utvecklingen från ägg till ungar. Kan du utveckla mer?
            Mvh Niklas
            Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #21
              Hej.
              Hade ett par vf.perualtum där hannen var ca.30 cm hög.Det var ingen liten fisk,hade i samma veva vanlig skalar och den såg ut som yngel jämfört med peru,fick upp ca 175 små efter dom.Det var dom mest rovgirigaste jag set,vuxna rosentetror 27 st,kardinaler 80 st. och ancistrus yngel bara försvan.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Hej!

                Hej!
                Altum scalaren från Orinoco är tyvärr omöjlig idag och odla på, det finns någon som lyckats bla en i Tyresö något annat är inte känt men den är oerhört svår och få lek på,Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • edlund
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 152

                  #23
                  Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  Altum scalaren från Orinoco är tyvärr omöjlig idag och odla på, det finns någon som lyckats bla en i Tyresö något annat är inte känt men den är oerhört svår och få lek på,Mvh Ann-Mari
                  Där har du fel!. Jag vet att det odlas altum i holland exempelvis.Men visst den e svår,väldigt svår att odla på...

                  Kommentar

                  • drd
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1112

                    #24
                    Har en del kontakt imellanåt med en japan som oxå odlat altum och har gjort det i 3 år nu så omöjligt är det inte men det är sannerligen inte lätt hellet
                    // drd

                    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Ursprungligen postat av firefox75
                      När de är klara för leverans
                      Även om det inte är äkta altum så är scalarer alltid scalarer.
                      Peru är ju en storvuxen vanlig scalar med mix av altum så de brukar vara riktigt snygga.
                      Mitt ena altum par har inte fått till det än...troligtvis pga för många invånare i deras kar.
                      Tja, jag krängde sex stycken igår. De är tillräckligt stora för att man ska se hur fenorna blir i allafall, och det ser bra ut så långt. Men egentligen är de snäppet under säljbar storlek - med tanke på hur de äter så dröjer det nog inte särskilt länge till innan de är i rätt size. Ska ordna till vattnet ordentligt inför nästa lekförsök, samt testa med strykfisk i karet - de har rackarns svårt att hålla sams efter leken. Börjar tröttna på att vänta ut dem, lutar åt artificiell kläckning efter nästa lek. De är säkerligen inne på femtonde leken, och jag har som sagt bara lyckats få upp 35 yngel... *morr*

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #26
                        En intressant tråd i ämnet http://forum.bidka.org/showthread.ph...ighlight=altum
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • drd
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1112

                          #27
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Tja, jag krängde sex stycken igår. De är tillräckligt stora för att man ska se hur fenorna blir i allafall, och det ser bra ut så långt. Men egentligen är de snäppet under säljbar storlek - med tanke på hur de äter så dröjer det nog inte särskilt länge till innan de är i rätt size. Ska ordna till vattnet ordentligt inför nästa lekförsök, samt testa med strykfisk i karet - de har rackarns svårt att hålla sams efter leken. Börjar tröttna på att vänta ut dem, lutar åt artificiell kläckning efter nästa lek. De är säkerligen inne på femtonde leken, och jag har som sagt bara lyckats få upp 35 yngel... *morr*

                          Hilsen,

                          P
                          Och dom simmar i sitt nya hem hos närbesläktade redback skalarer som är snudd på snyggare och har lika höga fenor
                          Dom fick lite stryk igår dom små när dom åkte i och var för nära jordätarparet som la ägg igen men nu så e dom me i karet och käkar som små grisar.

                          Ska bli skoj o se hur stora dom kan bli i mitt 720 liters.
                          // drd

                          Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                          Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                          Kommentar

                          • drd
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1112

                            #28
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Och så tyvärr så måste man ju vara medlem där för att se bilder
                            // drd

                            Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                            Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #29
                              Ursprungligen postat av drd
                              Och så tyvärr så måste man ju vara medlem där för att se bilder
                              Och det tar evigheter innan man blir det efter registrering!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Josti

                                #30
                                Dette ble en interessatt tråd.
                                Jeg får komme tilbake med mer kommentarer i morgen når jeg har litt tid.
                                Men at noen "polare" i Sverige skal ha odlet Altum ved rene tilfeldigheter vil nok også jeg påstå er og feil og en stor missforståelse.
                                Finns det kvalifiserte vitner, dokumentasjon på alle forhold samt bilder i alle stadier, kan vi se hva det dreier seg om.
                                Det er MANGE som blir lurt til å kjøpe Peru scalarer og tror det er Altum. Men det er det som regel ikke.
                                De kan for eks. dokumentere hvilken pris de har betalt for sine fisk i utgangspunktet, eller dokumentere opprinnelsen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...