Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    Ursprungligen postat av tezz
    Prova flingfoder
    Skall jag absolut prova.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      Ursprungligen postat av Matz Karlsén
      Skickar en liten bild på mina nya Black bemba. Jag har skaffat mig 35 stycken. De är inte större än 3-4 cm. Föräldrarna är F1r och med riktigt breda band som går ända upp i ryggfenorna. Bilden är inte den bästa. Men så brottas jag med en gammal digitalkamera.
      Ynglena ser lovande ut så dom kommer säkerligen bli kanonfina.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        Ursprungligen postat av deelay
        Blanda kiriza yellow med vanlig eller bara köra yellow... vad tror man blir ballast? Enbart vanliga behöver ingen komma med som förslag för det är inget alternativ till denna burken =)

        30 yellow, 20 vanliga ?

        svårt o bestämma mig nu... frågan e vad som händer med avkomman från en yellow och en vanlig?
        Intressant kombination, men att blanda yellow och Kiriza kommer att medföra en massa yngel som jag personligen tycker inte ska säljas vidare.

        Naturligtvis så kommer ynglen bli kanonsnygga som vuxna. Antagligen med svart och gult oregelbundet blandat men det är tveksamt om de kommer att få Kirizans utseende. Du får hitta på ett nytt namn för denna variant!

        Bättre att köra med enbart yellow så denna variant blir lite vanligare här i Sverige.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          Ursprungligen postat av stiffe
          Tropheus Isonga ungdjur
          Fotar du med blixt stefan? Vad har du för kamera, älskar dina bilder


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            Jo fast det är ju urvalsodlade/inavlade kiriza som gjort att de fått denna helgula teckning och det är ju från Kiriza de härstammar så vad är det för fel egentligen att blanda i en frisk åder och kanske göra en ny urvalsodling ett par gernerationer jusst för att inte stammen med golden kiriza skall bli av för dålig kvalité med tiden...
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              Håller med dig Andreas, känns som om det kvittar när man redan inavlat sönder dem. Synd att att tropheusen inte låts bli när det gäller urvalsodlingen/inavlingen då det finns så många fina varianter redan.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                Ursprungligen postat av Bright_Blue
                Håller med dig Andreas, känns som om det kvittar när man redan inavlat sönder dem. Synd att att tropheusen inte låts bli när det gäller urvalsodlingen/inavlingen då det finns så många fina varianter redan.
                Ja tyvärr så har jag bara sett helgula kiriza en gång, och jag med mitt amatöröga tyckte väl inte att det var några defekter på dom, men däremot så var just den gruppen lite dyr och att det fanns många hannar i gruppen, så därför tyckte jag att det var ointressant att köpa den.
                Men det att dom är sönderanvlade genom inavel, det argumentet håller inte för mig, det får ni komma med bättre argument, och gärna sådana som ni har sett och upplevt själva.Janne

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  Härstammar de från ett par individer så kan det inte vara nån bra genbank. Nån gång Janne så går det åt skogen även om du inavlat i 20 år, det säger sig självt. Läste en artikel för ett par dagar sedan i en tidning om blandras- hundar att de var mer intelegenta än rasrena hundar det skulle inte förvåna mig om det är likadant med ciklider. Angående dina rödzebra så ta inte illa upp nu janne men jag såg rödzebrayngel från en odlare där avelsdjuren härstammade från dina där kanske 10% av ynglen hade defekta munnar, inavla går bra men man måste tillsätta nytt blod igen för att få det att funka, hoppas inte du blir lack nu för jag tycker annars du har väldigt fina fiskar.

                  Mvh/ Joel
                  Senast redigerad av Bright_Blue; 01 februari 2008, 19:23.

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    Hehe nä jag säger inte att de är sönderavlade bara att de är urvalsodlade/inavlade i många generationer. Men jag vet i skråen om det blir så perfa yngel så länge till. Jaja snygga är dom iaf. Men det som lockar mig är jusst vad man kan få genom att blanda in en sådan "bastard". Att man själv urvalsodlar och sparar de med bäst band för att man skall få så bra yngel som möjligt är ju ett tidsödande jobb. Men att blanda in denna som redan är det tidödande jobbet fixat på så kanske man kan få fram något som är lite mer lagom så man ändå ser det är en kiriza men man sparar många års jobb och urvalsodling.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      Ursprungligen postat av Bright_Blue
                      Härstammar de från ett par individer så kan det inte vara nån bra genbank. Nån gång Janne så går det åt skogen även om du inavlat i 20 år, det säger sig självt. Läste en artikel för ett par dagar sedan i en tidning om blandras- hundar att de var mer intelegenta än rasrena hundar det skulle inte förvåna mig om det är likadant med ciklider. Angående dina rödzebra så ta inte illa upp nu janne men jag såg rödzebrayngel från en odlare där avelsdjuren härstammade från dina där kanske 10% av ynglen hade defekta munnar, inavla går bra men man måste tillsätta nytt blod igen för att få det att funka, hoppas inte du blir lack nu för jag tycker annars du har väldigt fina fiskar.

                      Mvh/ Joel
                      Ja att han inte lyckades hålla ordning på sitt vatten när dom var yngel, skyll inte på att det berodde på inavel, där får du Joel komma med bättre belägg, jag har inte fått ett enda yngel varken från mina hongie eller rödzebra, och jag har dragit fram några tusen yngel.
                      Och mina hongie kommer från en enda hona, och det är några tusen, så det är 50%mindre genbank än kirizan.Janne

                      Kommentar

                      • akva99
                        Användare
                        • september 2005
                        • 527

                        jag har haft några och de var inga defekter på dom.tycker inte det är något fel att att blanda upp dem.mina var uppblandade men jag hade bara gula hanar.honorna verkar extra svåra att få tag på.

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          Dåligt vatten det tror jag inte på. Jag kan inte gå så mycket längre med mitt påstående men jag är övertygad att det blev så pga av inavel. Har sett detta flera ggr innan och då var det från stammar med inavel.

                          Kommentar

                          • svenne

                            Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            Håller med dig Andreas, känns som om det kvittar när man redan inavlat sönder dem. Synd att att tropheusen inte låts bli när det gäller urvalsodlingen/inavlingen då det finns så många fina varianter redan.
                            Det värkar som att vissa vill att det ska bli som med guldfiskarna, Vad jag vet finns inte några vf golden kiriza, även fast Tanganyikasjön är så gammal.
                            Annars är man så mån att det ska va perfekta band och färg

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              Ursprungligen postat av svenne
                              Det värkar som att vissa vill att det ska bli som med guldfiskarna, Vad jag vet finns inte några vf golden kiriza, även fast Tanganyikasjön är så gammal.
                              Annars är man så mån att det ska va perfekta band och färg
                              Hej Svenne

                              Enligt Brichard så har man ju hittat helgula exemplar genom åren som man kört i en och samma damm varefter man hittat dom... det är endast en färgmutation så det är i övrigt samma fisk som den vanliga kirizan, så att kalla den onaturlig blir lite fel om inte Brichard ljuger.

                              Till alla =)
                              Det är väldigt lätt att ha massa åsikter byggda på antaganden utan grund, förutfattade meningar utan fakta spårar lätt ur... på 1700 talet så var det ju poppis att bränna vissa människor på bål bara för att man inte visste utan man antog. =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                Ursprungligen postat av Bright_Blue
                                Dåligt vatten det tror jag inte på. Jag kan inte gå så mycket längre med mitt påstående men jag är övertygad att det blev så pga av inavel. Har sett detta flera ggr innan och då var det från stammar med inavel.
                                ja jag har också fått defekter på mina fiskar, och det har jag fått från både VF och odlade, och den gemensamma nämnaren som jag har kommit fram till är att jag har matat för mycket när dom var yngel, allså fick jag nitritoppar, men en del överlevde men tyvärr det var snea munnar och en del hade någon slagit ett baseballracket över pannan, och en del var för korta.
                                MEN det var på grund utav av att dom hade gått i ett vatten med nitrit, alltså rent gift.
                                Men konstigt nog så har det inte hänt, med varken mina hongie eller rödzebra.
                                Så självklart får du ha din övertygelse, och när man läser alla artiklar om dom så kallade inavelseffekterna så har du säkert rätt.
                                Men till skillnad från dig så har jag testat det i verkligen, och tyvärr Joel då hamnar vi på en helt annan nivå. sorry.
                                Och jag tar inte minsta upp att du argumenterar, det ser jag som ett friskhetstecken,mera sånt.
                                Det är sådant som utvecklar våran hobby.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...