Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Masinje
    Användare
    • januari 2008
    • 6

    Ursprungligen postat av robjo
    Yehaaaa

    Alldeles nyss spottade en Kalambo, 6 stycken friska och fina yngel blev de. Det var första kullen på mina Kalambo, men har en hona till som tuggar.

    /Robban
    Grattis Robban det är alltid lika kul att bli pappa första gången/Janne

    Kommentar

    • Pieter
      Användare
      • augusti 2004
      • 251

      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      En sak gällande Kasakalawe är en sak jag funderar på. Jo förr då bärnsten gick under namnet mpulungu då fanns en variant som jusst hetta tropheus moorii mpulungu. Dessa hade en gul orange fläck med gul oranga band runt ögonen.
      Sedan fanns även en mer exklusiv variant på mpulungu som gick under namnet "mpulungu sunset" dessa hade en massa prickar på huvvet och var lite mer oranga i färgen. Honorna hade även en finare färgad rygg fena mot den vanliga mpulungun.
      så min fråga är: är dessa helt olika sorter eller går de som samma sort "kasakalawe" för vad jag sett hos folk som har jusst kasakalawe så skiljer det otroligt mycke på olika sändningar som kommer av denna variant.

      Jösses va det skrevs om detta pg a en liten länk
      Andreas e just pg a prickarna som jag tycker denna sort är tjusig
      samt en liten "smörklick" på sidorna.

      men man blir ju lite fundersam när det kan skilja sig soppas "mycket" mellan dom som du skriver, tycker detta är ett gissel ifs med allt som har med denna hobby att göra.eftersom dom kan inte bestämma sig för vilket namn dom skall gå under.

      nä det e tur att man kan sjunka ner i soffan å njuta av deras beteände & färger

      //Pieter

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Ursprungligen postat av Pieter
        Jösses va det skrevs om detta pg a en liten länk

        //Pieter
        Jag har inte ens kollat på din länk utan skrev för att jag hade jusst mpulungu sunset för 10 år sedan typ och dessa hade stora fläckar som gick från buk till rygg o honorna hade en nästan röd under del av rygg fenan samt att de hade massa prickar över hela huvudet. När jag köpte dessa fanns även mpulungu i karet brevid o de hade inte prickar på huvvet samt att de inte hade lika orange fläck. Sedan kosta de jag köpte 245dkr/st o vanliga mpulungu 195dkr/st
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          En sak gällande Kasakalawe är en sak jag funderar på. Jo förr då bärnsten gick under namnet mpulungu då fanns en variant som jusst hetta tropheus moorii mpulungu. Dessa hade en gul orange fläck med gul oranga band runt ögonen.
          Sedan fanns även en mer exklusiv variant på mpulungu som gick under namnet "mpulungu sunset" dessa hade en massa prickar på huvvet och var lite mer oranga i färgen. Honorna hade även en finare färgad rygg fena mot den vanliga mpulungun.
          så min fråga är: är dessa helt olika sorter eller går de som samma sort "kasakalawe" för vad jag sett hos folk som har jusst kasakalawe så skiljer det otroligt mycke på olika sändningar som kommer av denna variant.
          Här kommer ett svar på din fråga. Jag frågade Mark Young, en fd collector och som bor nere vid vid sjön (Mpulungo) om just detta för ett tag sedan och här är hans svar:

          "Hi

          Kasakalawe is very near Mpulungu itself. Kasakalawe is about 1 Klm away across a bay away from Mpulungu. I have only ever seen or heard about collections being done at Kasakalawe.

          The Moop's go far around the bay between Kasakalwe and Mpulungu in the reeds. I have personally collected Moop's about half way between Kasakalawe and Mpulungu and seen zero difference in them compared to the ones collected on the point at Kasakalwe.

          This is not to say there is not a slightly different variant somewhere close to Mpulungu. I don't think so but i cant say categorically that there is only one type of Mpulungu tropheus and its impossible to have a similar but slightly different version close by."

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • robjo
            Användare
            • maj 2005
            • 330

            Jo både hanen och honan, börjar blir riktiga OB, fläckarna blir bara större och fler. Har idag ca 10 utav 28 som börjar bli riktigt fina, men alla har OB gener, ifrån OB föräldrar, varav jag har 1+1 VF

            /Robban

            Ursprungligen postat av Stephan E
            Är det någon av honan eller hanen som är OB färgad?
            Du har ju ett gäng som är OB i gruppen.
            http://picasaweb.google.se/sipedon/

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              Ursprungligen postat av Cutekid
              Här kommer ett svar på din fråga. Jag frågade Mark Young, en fd collector och som bor nere vid vid sjön (Mpulungo) om just detta för ett tag sedan och här är hans svar:

              "Hi

              Kasakalawe is very near Mpulungu itself. Kasakalawe is about 1 Klm away across a bay away from Mpulungu. I have only ever seen or heard about collections being done at Kasakalawe.

              The Moop's go far around the bay between Kasakalwe and Mpulungu in the reeds. I have personally collected Moop's about half way between Kasakalawe and Mpulungu and seen zero difference in them compared to the ones collected on the point at Kasakalwe.

              This is not to say there is not a slightly different variant somewhere close to Mpulungu. I don't think so but i cant say categorically that there is only one type of Mpulungu tropheus and its impossible to have a similar but slightly different version close by."

              Mvh
              Intressant.
              Anser inte detta är svar på min fråga om varför det är sådan extrem skillnad mellan alla kasakalawe som importeras. Skall man inte kunna förvänta sig att man får en fisk som ser ut som man förväntar sig.
              Jag skulle inte godta att få sådana som saknar de fina prickarna på huvudet och inte heller den fina blå-röda rygg fena som skall vara på kasakalawe honor enligt mitt tycke.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                Intressant.
                Anser inte detta är svar på min fråga om varför det är sådan extrem skillnad mellan alla kasakalawe som importeras. Skall man inte kunna förvänta sig att man får en fisk som ser ut som man förväntar sig.
                Jag skulle inte godta att få sådana som saknar de fina prickarna på huvudet och inte heller den fina blå-röda rygg fena som skall vara på kasakalawe honor enligt mitt tycke.
                Det finns något som kallas naturlig variation. Vad jag lagt märke till när de gäller just tropheus är att de kan ha rätt så stor variation i utseendet. Det är ju inte så att generna gör att alla vid en lokal ser exakt likadana ut, det varierar från fisk till fisk. Inte förräns man inavlat ner till generation X nånting kan man se att alla kommer se exakt likadana ut. Sen kommer dock problemet med missbildningar mm ´men det är en annan fråga.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • akva99
                  Användare
                  • september 2005
                  • 527

                  ett moliroyngel

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    Tropheus Musanga "Yellow"

                    Hej!

                    En VF Musanga
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • shreek
                      Användare
                      • december 2006
                      • 367

                      ooj

                      oj Riktigt snygg !!!
                      men ska dem inte vara gula??
                      Senast redigerad av shreek; 21 januari 2008, 19:55.
                      Provar på saltbalja för tillfället

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        Ursprungligen postat av shreek
                        oj Riktigt snygg !!!
                        men ska dem inte vara gula??
                        Tackar. Gruppen varierar i färg från ljus gula till nästan vit.
                        Senast redigerad av Johan F; 21 januari 2008, 20:48.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • shreek
                          Användare
                          • december 2006
                          • 367

                          ja dem va snygga

                          Ursprungligen postat av Johan F
                          Tackar. Gruppen varierar i färg från ljus gula till nästan vit.

                          E det dem som gick på leasingen i stockholm??
                          Provar på saltbalja för tillfället

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            Ursprungligen postat av shreek
                            E det dem som gick på leasingen i stockholm??
                            Stämmer. 21 stycken bestod hela gruppen av, tog alla.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Stämmer. 21 stycken bestod hela gruppen av, tog alla.
                              såg dom där, dom var fina
                              går det bra med gruppen? tycker kanske att det var för få....
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Ursprungligen postat av Johan F
                                Tackar. Gruppen varierar i färg från ljus gula till nästan vit.
                                Jäklar vilken fin troffe art! Grattis till det köpet och lycka till!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...