Salviniciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulf M.
    Användare
    • december 2006
    • 53

    #31
    Skulle de fungera med tigerbarber eller praktbarber? Och med långsträckt pansarmal (sitter och funderar över ett framtida större akvarium med mina favoritfiskar!).

    Vilket sällskap har de i naturen?

    Kommentar

    • LottaWR

      #32
      Ursprungligen postat av patriks155

      Ha i åtanke att Salvini är ganska aggressiva.
      Det kan jag skriva under på.
      Menar att antingen har du en fruktansvärd zoom eller också är fiskarna små
      De är ganska små, de är väl knappast vuxna. De lekte första gången i somras när de var ännu mindre och jag fattar inte hur de kan börja så tidigt, de är ju bara barn själva.

      Vackra är de, verkligen färgstarka, särskilt den lilla, som jag antar är honan.

      Kommentar

      • firefox75
        Användare
        • april 2007
        • 234

        #33
        Tänk

        Ursprungligen postat av Ulf M.
        Skulle de fungera med tigerbarber eller praktbarber? Och med långsträckt pansarmal (sitter och funderar över ett framtida större akvarium med mina favoritfiskar!).

        Vilket sällskap har de i naturen?
        På att salvinin blir stor...o då stoppar nog inte tigerbarberna eller praktbarberna.
        Om du hittar vuxna fiskar av Filamentosabarb, purpurhuvudsbarb kan det funka.

        Annars kan man ha regnbågsfiskar.

        Pansarmalarna bör nog vara klart biffiga för att funka...
        Kolla eventuellt på om du kan hitta banjomal samt kanske jättegrenmal.
        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

        Kommentar

        • firefox75
          Användare
          • april 2007
          • 234

          #34
          Aggro

          Visst salvinin blir aggro...
          Men då jag odlade dem så präglade jag dem på så sätt att de fick gå med betydligt mindre fiskar redan vid yngelstadiet...
          Alltså salvinins yngel fick gå med typ tetror, blåciklids yngel, molly yngel ett tag...
          De som köpte salvini hade inga problem med att de åt upp fiskar...däremot så kan jag skriva under att salvinin är aggro när de leker...fick fina sår efter att jag var tvungen att rota i karet när mitt största par hane=23cm hona=19cm lekte o hade rom...
          förbaskat vad ont det gjorde...
          Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
          16500liter odlingskar.
          3500liter vardagliga.
          6kbm tempererad damm.
          MvH
          Daniel
          0735-433428

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #35
            Ursprungligen postat av LottaWR
            Vackra är de, verkligen färgstarka, särskilt den lilla, som jag antar är honan.
            Den lilla salvinin är en hona (den som är underst på första bilden).

            Kommentar

            • LottaWR

              #36
              Ursprungligen postat av firefox75
              Visst salvinin blir aggro...
              Men då jag odlade dem så präglade jag dem på så sätt att de fick gå med betydligt mindre fiskar redan vid yngelstadiet...
              Alltså salvinins yngel fick gå med typ tetror, blåciklids yngel, molly yngel ett tag...
              De som köpte salvini hade inga problem med att de åt upp fiskar...däremot så kan jag skriva under att salvinin är aggro när de leker...fick fina sår efter att jag var tvungen att rota i karet när mitt största par hane=23cm hona=19cm lekte o hade rom...
              förbaskat vad ont det gjorde...
              Tack för infon, då var det som jag trodde.

              Nu är ju våra salvinis fortfarande ganska små, men ändå gick de illa åt en stor mal, som väl är dubbelt så lång som dem. Praktbotierna verkar däremot klara sej fint, fast dom stjäl yngel hela tiden.
              Egentligen ska man väl kanske inte heller blanda fiskar från flera världsdelar, men botierna verkar funka väldigt bra ihop med större fisk.

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #37
                Ursprungligen postat av LottaWR
                Tack för infon, då var det som jag trodde.

                Nu är ju våra salvinis fortfarande ganska små, men ändå gick de illa åt en stor mal, som väl är dubbelt så lång som dem. Praktbotierna verkar däremot klara sej fint, fast dom stjäl yngel hela tiden.
                Egentligen ska man väl kanske inte heller blanda fiskar från flera världsdelar, men botierna verkar funka väldigt bra ihop med större fisk.
                Det handlar mest om att fiskarna bör hållas i det vatten som rekommenderas vad gäller främst pH. Vissa blandar, andra inte det är upp till dig så länge fiskarna trivs och kommer överens. Just för botierna spelar det ingen roll eftersom dessa kan gå i samma vatten som dina Salvini. Malar brukar hellre aldrig vara något problem utan funkar överlag i ett pH bredd som spänner ganska mycket.
                Jag själv kör ju CA men har flera malar från ex Afrika.

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #38
                  Ursprungligen postat av LottaWR
                  Vi behåller våra salvini. De hade precis ynglat av sej när jag skrev det första inlägget och efter jag skrev det förra hade de börjat attackera vår stora mal som vi haft i snart 20 år så det hela behövde lösas omedelbart. Det visade sej att en bekant hade ett 110-liters kar som stod oanvänt, så nu har vi salvinierna i det. det var ett sjå att slanga över alla yngel, men det verkar som om de flesta klarat sej i alla fall. Hade de gått kvar i den gamla burken så hade de blivit slukade av botierna, de är ju ruskigt snabba på att snatta yngel, nu har de en chans i alla fall.

                  Tack i alla fall för alla tips, de kan vara bra tt ha om det trots allt inte skulle fungera i längden.

                  jag tog ett par bilder, men tyvärr är kvaliten inte så bra. Firrarna var nyflyttade, det var fortfarande fullt med luftbubblor kvar i burken och jag hade bara mobilkameran. Inte är jag nån mästerfotograf annars heller. Lite begrepp får man i alla fall. Fiskarna är ganska unga, vi köpte dem när de var små i våras och de ynglade av sej första gången i somras.
                  salvinipar
                  salvini med yngel
                  salvini med yngel igen
                  Kanonfina. Längesedan sådana sågs i Skåne.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...