Salviniciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #16
    Ursprungligen postat av LottaWR
    Vet ni om det är svårt att bli av med Salvini-ciklider? Kan man sälja eller vet ni om akvarieaffärer tar emot om man skänker bort ett lekpar? Vet ni var man kan annonsera om man vill sälja, jag vill ju inte att fiskarna ska fara illa.
    Tror inte heller det blir särskilt svårt. Tycker inte du ska ge bort dom gratis till en butik utan först kolla om du kan få något för dom. Du får snart ett pm av mig så ska jag tala om var du kan vända dig i VG regionen.

    Kommentar

    • Tom.Nordbeck
      Användare
      • juni 2007
      • 133

      #17
      har du någon bild på paret ?
      Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

      Kommentar

      • LottaWR

        #18
        Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
        har du någon bild på paret ?
        Nej, men jag ska försöka plåta dem. Jag vill ju ha ett minne innan de försvinner. Vackra är de, men bråkiga.

        Kommentar

        • firefox75
          Användare
          • april 2007
          • 234

          #19
          Grizzly i norrköping

          Har faktiskt små salvini ciklider i affären.
          Dock till über pris.
          Annars kan du ju fråga http://www.akvarieteknik.se/
          Om de inte kan skicka några till dig.

          Har själv inga yngel hemma...men hade jag haft det kunde fått några gratis
          Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
          16500liter odlingskar.
          3500liter vardagliga.
          6kbm tempererad damm.
          MvH
          Daniel
          0735-433428

          Kommentar

          • LottaWR

            #20
            Ursprungligen postat av firefox75
            Har faktiskt små salvini ciklider i affären.
            Dock till über pris.
            Vad innebär det?

            Kommentar

            • firefox75
              Användare
              • april 2007
              • 234

              #21
              det innebär

              1st salvini yngel...3-4cm 59kr

              Tycker det är överpris...

              Då jag hade salvinis så lekte de ofta och jag hade oftast cirka 100-200 leverans klara yngel....efter 2-2½månad.

              Så med tanke på hur många yngel som oftast klarar sig i en privat odling borde priset vara runt 30-40kr enligt mig.

              Jag hade bara ett lekpar och efter en lek hade jag närmare 100 yngel som klarade sig.

              Påminner starkt om zebracikliden som leker av bara farten...och ger yngel på yngel...
              Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
              16500liter odlingskar.
              3500liter vardagliga.
              6kbm tempererad damm.
              MvH
              Daniel
              0735-433428

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #22
                Ursprungligen postat av firefox75
                1st salvini yngel...3-4cm 59kr

                Tycker det är överpris...
                Tycker det låter som ett utmärkt pris med tanke på att de inte är så vanliga just idag som de kanske en gång varit. Det går i vågor i CA kategorin vad som går att få tag i.

                .... men å andra sidan har jag ju alltid varit emot prisdiskussioner över huvudtaget när det gäller fisk.

                Mvh Jari

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #23
                  Jag tycker nog att priset är ganska rimligt (butikspris). Jag menar någon har odlat dem (och förhoppningsvis tjänat någon ynka krona på dem), kanske sålt dem till grossist (som tjänar några kronor till på dem) ,som sedan sålt till en butik (som skall tjäna några kronor på dem)...

                  Det går inte att jämföra med vad en "hempulare" tar betalt vid försäljning direkt till kund. Själv "tvingade" jag på folk Salvini gratis när jag hade sådana eftersom de ynglade likt kaniner konstant. Men att odla dem på ett bra sätt innebär ganska stora uppvärmda vattenvolymer eftersom det är stora och snabbväxande kullar som behöver gallras i storlek och fördelas på olika akvarium eftersom.

                  Det är mycket mer lönsamt och lättsamt att odla på ex. malawi. de behöver ex. inte lika stora vattenvolymer för att inte bli behäftade med oönskade "avelsfel" och dessutom får man ofta bättre betalt för dem (i grossistled).
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • LottaWR

                    #24
                    Vi behåller våra salvini. De hade precis ynglat av sej när jag skrev det första inlägget och efter jag skrev det förra hade de börjat attackera vår stora mal som vi haft i snart 20 år så det hela behövde lösas omedelbart. Det visade sej att en bekant hade ett 110-liters kar som stod oanvänt, så nu har vi salvinierna i det. det var ett sjå att slanga över alla yngel, men det verkar som om de flesta klarat sej i alla fall. Hade de gått kvar i den gamla burken så hade de blivit slukade av botierna, de är ju ruskigt snabba på att snatta yngel, nu har de en chans i alla fall.

                    Tack i alla fall för alla tips, de kan vara bra tt ha om det trots allt inte skulle fungera i längden.

                    jag tog ett par bilder, men tyvärr är kvaliten inte så bra. Firrarna var nyflyttade, det var fortfarande fullt med luftbubblor kvar i burken och jag hade bara mobilkameran. Inte är jag nån mästerfotograf annars heller. Lite begrepp får man i alla fall. Fiskarna är ganska unga, vi köpte dem när de var små i våras och de ynglade av sej första gången i somras.
                    salvinipar
                    salvini med yngel
                    salvini med yngel igen

                    Kommentar

                    • firefox75
                      Användare
                      • april 2007
                      • 234

                      #25
                      Hur stora är det paret???

                      Ursprungligen postat av LottaWR
                      Vi behåller våra salvini. De hade precis ynglat av sej när jag skrev det första inlägget och efter jag skrev det förra hade de börjat attackera vår stora mal som vi haft i snart 20 år så det hela behövde lösas omedelbart. Det visade sej att en bekant hade ett 110-liters kar som stod oanvänt, så nu har vi salvinierna i det. det var ett sjå att slanga över alla yngel, men det verkar som om de flesta klarat sej i alla fall. Hade de gått kvar i den gamla burken så hade de blivit slukade av botierna, de är ju ruskigt snabba på att snatta yngel, nu har de en chans i alla fall.

                      Tack i alla fall för alla tips, de kan vara bra tt ha om det trots allt inte skulle fungera i längden.

                      jag tog ett par bilder, men tyvärr är kvaliten inte så bra. Firrarna var nyflyttade, det var fortfarande fullt med luftbubblor kvar i burken och jag hade bara mobilkameran. Inte är jag nån mästerfotograf annars heller. Lite begrepp får man i alla fall. Fiskarna är ganska unga, vi köpte dem när de var små i våras och de ynglade av sej första gången i somras.
                      salvinipar
                      salvini med yngel
                      salvini med yngel igen
                      Menar att antingen har du en fruktansvärd zoom eller också är fiskarna små
                      Snygga var de iallafall...

                      Urka...såg en miss i ett tidigare inlägg.
                      Salvinin som jag uppgav kostade 59kr på Grizzly var fel...89kr/st kostar de.
                      Känns som att akvarieteknik i filipstad precis börjat odla dem...eftersom butiken tar så mycket för dem.
                      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                      16500liter odlingskar.
                      3500liter vardagliga.
                      6kbm tempererad damm.
                      MvH
                      Daniel
                      0735-433428

                      Kommentar

                      • Ulf M.
                        Användare
                        • december 2006
                        • 53

                        #26
                        Ursprungligen postat av LottaWR
                        Vi behåller våra salvini. De hade precis ynglat av sej när jag skrev det första inlägget och efter jag skrev det förra hade de börjat attackera vår stora mal som vi haft i snart 20 år så det hela behövde lösas omedelbart. Det visade sej att en bekant hade ett 110-liters kar som stod oanvänt, så nu har vi salvinierna i det. det var ett sjå att slanga över alla yngel, men det verkar som om de flesta klarat sej i alla fall. Hade de gått kvar i den gamla burken så hade de blivit slukade av botierna, de är ju ruskigt snabba på att snatta yngel, nu har de en chans i alla fall.

                        Tack i alla fall för alla tips, de kan vara bra tt ha om det trots allt inte skulle fungera i längden.

                        jag tog ett par bilder, men tyvärr är kvaliten inte så bra. Firrarna var nyflyttade, det var fortfarande fullt med luftbubblor kvar i burken och jag hade bara mobilkameran. Inte är jag nån mästerfotograf annars heller. Lite begrepp får man i alla fall. Fiskarna är ganska unga, vi köpte dem när de var små i våras och de ynglade av sej första gången i somras.
                        salvinipar
                        salvini med yngel
                        salvini med yngel igen
                        Jättefina fiskar, förstår att ni inte sålde dom!

                        Kommentar

                        • Ulf M.
                          Användare
                          • december 2006
                          • 53

                          #27
                          Äter dessa fiskar växter och vad kan man ha tillsammans med dem förutom ciklider?

                          Kommentar

                          • firefox75
                            Användare
                            • april 2007
                            • 234

                            #28
                            :d

                            Ursprungligen postat av Ulf M.
                            Äter dessa fiskar växter och vad kan man ha tillsammans med dem förutom ciklider?
                            De äter inte växter...däremot kan de rycka sönder växterna samt gräva upp dem...kanske stora tetror: kongotetra, skivtetra.
                            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                            16500liter odlingskar.
                            3500liter vardagliga.
                            6kbm tempererad damm.
                            MvH
                            Daniel
                            0735-433428

                            Kommentar

                            • Ulf M.
                              Användare
                              • december 2006
                              • 53

                              #29
                              Ursprungligen postat av firefox75
                              De äter inte växter...däremot kan de rycka sönder växterna samt gräva upp dem...kanske stora tetror: kongotetra, skivtetra.
                              Någon biffig barb kanske?

                              Kommentar

                              • tjornpatrik
                                Användare
                                • augusti 2006
                                • 830

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ulf M.
                                Någon biffig barb kanske?
                                Stanniolbarb/diamantbarb "Barbonymus schwanenfeldi" skulle säkert funka bra. Jädra synd att du bor i Lund annars hade jag haft stor om du velat ha.

                                Ha i åtanke att Salvini är ganska aggressiva.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...