Vad skulle du göra med det här?
Kollaps
X
-
Hej!
Mitt förslag är att skippa katalen och phenochilusen och ersätta med antingen Mylochromis subocularis eller Protomelas "steveni taiwan". 5 arter räcker.
MVH MatsLämna en kommentar:
-
Du kan mycket väl ha rätt med Aulonocara för det släktet har jag inte haft större tur med och det är heller inte den art som ligger på "heta listan" utan snarare står på kö att bli petad från listan. De är som sagt vad känsliga och om man får Aulonocara att vantrivas så kan de t o m svälta ihjäl sig..dvs tyna bort. Det har skett med några Aulonocaras som jag haft tidigare.Lämna en kommentar:
-
Jag är inte ute efter att ha silverfiskar...Lämna en kommentar:
-
-
MIN erfarenhet av Aulonocara kandeense är att den är fruktansvärt känslig för tuffare akvarieinånare. Fick den endast att trivas när den gick helt själv. Men du kanske har haft den innan...Lämna en kommentar:
-
Mmmm..inte dåligt alls. Har dock lite problem med leleupi som jag inte gillar speciellt mycket. Kachese, leptosoma och snäcklekare låter riktigt coolt faktiskt...kanske till nästkommande kar.
Fast om jag ska vara riktigt ärlig så känns ett renodlat troffe kar som det bästa. Har inte bra erfarenheter av att mixa troffar med andra arter. Inte troffarnas fel, men när jag hade ett gäng troffar med prinsessor och snäckskalslekare samt jullar så gick det inte så bra.Lämna en kommentar:
-
Jepp...
Det är väl alltid ett litet lotteri om man tar in lite tuffare mbunas. Golden ska dock inte vara några problem då det är en mycket beskedlig mbunas. Haplisarna tror jag faktiskt inte ger några större problem men det kan i och för sig bli krig om lekområde vilket inte är att föredra.
Som sagt så är det där några som jag funderar på och alla kommer inte att få plats i karet. Lethrinops kommer att vara en stor grupp på 12-15st så den arten blir dominant i karet och det gör nog att balansen blir bra för arten.
Visst skulle det kunna fungera med Lethrinops och Katale men då tror jag att du måste ha en betydligt större burk, annars kommer du ha ett stim med 12-15 st silverfiskar men det är kanske det du är ute efterLämna en kommentar:
-
Jepp...
Det är väl alltid ett litet lotteri om man tar in lite tuffare mbunas. Golden ska dock inte vara några problem då det är en mycket beskedlig mbunas. Haplisarna tror jag faktiskt inte ger några större problem men det kan i och för sig bli krig om lekområde vilket inte är att föredra.
Som sagt så är det där några som jag funderar på och alla kommer inte att få plats i karet. Lethrinops kommer att vara en stor grupp på 12-15st så den arten blir dominant i karet och det gör nog att balansen blir bra för arten.Lämna en kommentar:
-
kan du ha Lethrinops med nån av arterna du listar? förutom AulonocaraLämna en kommentar:
-
Om du går tillbaka ett par sidor så finns lite testfoto på akvariet där jag illustrerar lite vart jag kommer att ha växter..jag kommer att ha Cryptocoryne aponogetifolia och javaormbunke.
Belysning består av vanliga lysrör..2st Aquarelle och en Power Glo.
Tropheus Kachese är givetvis en favorit..om inte nummer ett så absolut topp tre för mig.Lämna en kommentar:
-
Tja, blir nog en bra sammansättning trots att det är malawiHar faktiskt funderat lite på kachese senaste tiden och sen mindes jag att du sagt att det är en favorit. Ska du ha några växter och vad blir det för belysning?
Lämna en kommentar:
-
Fast om jag ska vara riktigt ärlig så känns ett renodlat troffe kar som det bästa. Har inte bra erfarenheter av att mixa troffar med andra arter. Inte troffarnas fel, men när jag hade ett gäng troffar med prinsessor och snäckskalslekare samt jullar så gick det inte så bra.Senast redigerad av StefanL; 11 January 2008, 18:39.Lämna en kommentar:
-
Lethrinops sp. albus, Kande Island (spikat)
Labeotropheus fuelleborni, Katale
Scientific Name: Labeotropheus chlorosiglos (Katale) Pronunciation: l-b--tr-f-s f-l--brn- Geo. Origin: Katale, Malawi Habitat: Sediment-Rich Rocky Habitat Diet: Herbivore Gender Differences: Dimorphic Breeding: Maternal Mouthbrooder...
Labidochromis caeruleus, "Golden"
Scientific Name: Labidochromis caeruleus (Kakusa) Pronunciation: l-b-d-kr-ms k-r-l-s Common Name(s): Yellow Lab, Electric Yellow Geo. Origin: Kakusa, Malawi Habitat: Sediment-Rich Rocky Habitat Diet: Omnivore Gender Differences: Monomorphic...
Placidochromis sp. "Phenochilus Tanzania"
Scientific Name: Placidochromis sp. "Phenochilus Tanzania" Pronunciation: pl-sd--kr-ms fn--k-ls Common Name(s): Star Sapphire Geo. Origin: Northeastern shoreline between Makonde and Lupingu, Tanzania and at Kasinda, Malawi. Habitat: Shallow Sediment-Rich Habitat...
Sciaenochromis fryeri
Scientific Name: Sciaenochromis fryeri (Maleri Is.) Pronunciation: s-n--kr-ms fr-r- Common Name(s): Iceberg, Hap Ahli, Electric Blue Geo. Origin: Maleri Island, Malawi Habitat: Intermediate Habitat Diet: Carnivore Gender Differences: Dimorphic...
Aulonocara kandeense
Lämna en kommentar:
-
Min reaktion på ditt förslag BB är att leptosomer ihop med troffar kan funka ok då troffarna är små men när dessa vuxit till sig så kommer leptosomerna få det tufft och kommer inte få varken leka eller äta nästan. deras fenor kommer troligtvis också se ut som ur tvättade disk traser med.
Snyggt kar Malawe! Det får du allt va nöjd med.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: